Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sinulla on luottokorttivelkaa?

Vierailija
19.08.2019 |

Paljonko sinulla on luottokorttivelkaa ja paljonko on raja luottokortissa? Mihin yleensä käytät luottokorttia?

Itselläni 2000e luottoraja ja tällä hetkellä velka n. 500e. Lyhennän tuon kerralla kokonaan kyllä, jotta säästyn koroilta ja muilta maksuilta, mutta ensi kuussa silti käytettävä varmaan taas luottokorttia johonkin ostoksiin. Kuitenkin selvästi vähemmän kuin velan määrä nyt. Viimeisimpänä käyttänyt luottokorttia kun tuli kerralla paljon ostettavaa lapsille syksyksi ja talveksi.

Kommentit (336)

Vierailija
261/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 euroa. Minulla ei ole luottokorttia. Kun ostan jotakin ja haluan varmistua tuotteen laadusta tai myyjän rehellisyydestä, käytän PayPalia. Vielä ei tällaisena ei-matkailevana kotihiirenä ole tullut vastaan mitään haluamaani, mitä sillä ei olisi saanut, joten en koe tarvetta vaihtaa.

En ymmärrä miten ihmiset uskaltaa elää ilman luottokorttia? Entä jos tulee joku isompi kuluerä jossain kuussa ja palkka loppuu kesken niin mitä sitten tehdään? Jos on vaikka auto jota tarvitsee työssäkäyntiin ja loppukuusta siihen tulee joku isompi vika ja korjaus vaikka tonnin lasku niin miten ihmeessä sen kustantaa ilman luottoa?

Tilillä olevilla rahoilla. Ikinä en oo luottoa sen takia käyttäny ettei ois ollu samaa maksaa pankkikortilla.

Kyse olikin siitä että jos sen kuun tili on jo mennyt eikä ole rahaa maksaa mitään ylimääräisiä tonnien kuluja. Mitä oikeasti teet ilman luottokorttia tilanteessa jos vaikka auto hajoaa tien poskeen ja tilillä on joku 200€, palkkapäivä viikon päästä? Ja seuraavassa kuussa hajoaa vaikka pesukone tai lapselle pitää ostaa uusi puhelin tms. Kyllä tulee äkkiä luottokortille tarvetta.

Minulla on kaksi luottokorttia ja kovassa käytössä on molemmat, joskus siltikin on tehnyt tiukkaa ja joutunut vähän järjestelemään isompia hankintoja tai lainaamaan rahaa sukulaisilta.

Oletko nyt ihan tosissasi.. Et voi olla. Kai kaikki ovat kuulleet sellaisesta kuin "säästöt"?!

Vierailija
262/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottokortti velkaa on aina jonkin verran, johtuen ulkomaanmatkoista.

Mitä niistä, nehän maksetaan aina pois, ulkomaanmatkan jälkeen.

En tiedä ketään, usein ulkomailla käyviä, jotka eivät maksaisi matkoja tai ostoksia luottokortilla.

Se, että ihmisellä on luottokortti, takaa sen, että ihminen on maksukyinen.

Tämä.

Se, että ihminen on teoriassa maksukykyinen, ei takaa sitä että hän pystyy hoitamaan maksunsa. Lisäksi Suomessa melkein kuka vaan saa luottokortin.

Ja on jotenkin nurinkurista kuvitella että luottokortti kertoisi maksukyvystä. Sillä joka maksaa heti koko summan, ei tarvitse luottokorttia kertomaan että on maksukykyinen, vaan on todistaa maksukykynsä heti paikalla.

Siitä huolimatta joissakin tilanteissa luotolla maksaminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Ja mitä parempi maksukyky, sitä useammin näitä tilanteita tulee.

Missä tilanteessa luotolla maksaminen on ainoa järkevä vaihtoehto?

Ylipäätään verkosta ostettaessa. Monessa kortissa lisäksi esim matkavakuutus matkoja ostettaessa. Olen minäkin kerran menettänyt rahani ostaessani lentolipun etukäteen maksaen, ja yhtiö tekikin konkurssin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka typerys edes käyttää luottokorttia? Ymmärrän huonekalut, jos ihan pakko tms. Tärkeät asiat mutta hupikulutusta en. Itse ostan huonrkalut jne. säästöjen kanssa. Lennot ehkä ymmärtää jos tulee peruutuksia tms. Muuten vaan tulevaisuuden tulon rajoittamista.

Minä taas en kyllä ymmärrä, että jotain huonekaluja ostellaan osamaksulla tai luottokortilla. Nettikirpparit täynnä puoli-ilmaista tavaraa, ja roskalavaryhmistä saa ihan ilmaiseksi, jos ei säästöt riitä.

Mutta kaipa sellainen ihminen, joka ei osaa säädellä kulutustaan vaan tuhlaa heti kaiken mitä käsillä on, ei todellakaan tarvitsekaan luottokorttia. Itse käytän pelkästään maksuaikaominaisuutta, ei mitään kuluja tästä. Ei ole ongelmaa kuukausilaskun maksamisessa ollut koskaan.

Vierailija
264/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 45v. enkä omista luottokorttia. Enkä halua sitä edes hankkia.

Kertokaa mulle miksi pitäisi olla luottokortti? Missä ei muka pärjää rahalla ja pankkikortilla?

Ilmeisesti et tee nettiostoksia. Ne kannattaa aina maksaa luottokortilla, on kaikkein turvallisin tapa.

Mikä vika laskussa on? Lasku maksetaan vasta kun on saanut tilatun tuotteen.

Et ilmeisesti todellakaan ole tehnyt nettiostoksia muutamaan vuosikymmeneen... Tiedoksi vaan, että varsin harva yritys enää myy laskulle. Ulkomaiset firmat eivät juuri koskaan.

Päinvastoin, ainakin Suomessa olen huomannut että yhä useampi verkkokauppa on ruvennut myymään laskulle.

Ai on vai? Anna muutama esimerkki!

Prisma, Cellbes, Ellos, Sokos, jne... ja kaikki joissa esim. Klarna-maksutapa.

Noissa on kaikissa maksutapakulu paljon suurempi kuin luottokorttia käyttäessä. Mutta jos haluaa turhia laskutuskuluja maksella niin eipä siinä sitten mitään.

Vierailija
265/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään, usein ulkomailla käyviä, jotka eivät maksaisi matkoja tai ostoksia luottokortilla.

Tämä.

Se, että ihminen on teoriassa maksukykyinen, ei takaa sitä että hän pystyy hoitamaan maksunsa. Lisäksi Suomessa melkein kuka vaan saa luottokortin.

Ja on jotenkin nurinkurista kuvitella että luottokortti kertoisi maksukyvystä. Sillä joka maksaa heti koko summan, ei tarvitse luottokorttia kertomaan että on maksukykyinen, vaan on todistaa maksukykynsä heti paikalla.

Siitä huolimatta joissakin tilanteissa luotolla maksaminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Ja mitä parempi maksukyky, sitä useammin näitä tilanteita tulee.

Huoh. Matkojen maksaminen ja matkoilla maksaminen, autoa esimerkiksi ei välttämättä saa vuokrattua ilman luottokorttia. Ja tietenkin verkkokaupoista ostaminen, ihan kotimaisissakin kannattaa maksaa kalliimmat ostokset luotolla.

Kaikki tuo onnistuu tavallisessa debitkortillakin. Selitä mulle mitä etua on luotolla maksamisessa?

Paitsi debitillä maksettuna niiden rahojen saaminen takaisin on työläämpää, esim konkurssin tullessa.

Vierailija
266/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta heti alempi viesti vesitti sun viestin. Luottokorttia ei todellakaan saa melkein kuka vaan. Tietysti pankki tarkistaa maksykyvyn ennen luoton myöntämistä.

Opiskelijoille myönnetään luottokortti, en itsekään ymmärrä miksi. Meidän lapsi sai luottokortin 2000€ luottorajalla heti kun täytti 18, koska opiskelija. Tuloina opintotuki 250€ ja osinkoja pari tonnia vuodessa.

Kiitos tästä konkreettisesta esimerkistä. I rest my case. Suomessa lähes kuka tahansa saa luottokortin. Se ei kerro lopulta maksukyvystä mitään.

silti sinccis ei saa. Kyllä se siis jotain kertoo kun kaikki ei kuitenkaan saa.

Vierailija
267/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle miksi pitäisi olla luottokortti? Missä ei muka pärjää rahalla ja pankkikortilla?

Ilmeisesti et tee nettiostoksia. Ne kannattaa aina maksaa luottokortilla, on kaikkein turvallisin tapa.

Et ilmeisesti todellakaan ole tehnyt nettiostoksia muutamaan vuosikymmeneen... Tiedoksi vaan, että varsin harva yritys enää myy laskulle. Ulkomaiset firmat eivät juuri koskaan.

Päinvastoin, ainakin Suomessa olen huomannut että yhä useampi verkkokauppa on ruvennut myymään laskulle.

Ja vastineeksi joudut antamaan henkilötunnuksesi. Minusta pienempi paha on antaa sen pienemmällä luottorajalla varustetun luottokortin numero kuin hetu. Mutta makuasioitahan nämä.

Ei ole maksuasioita vaan ihan faktoja. Jos antaa hetun se on paljon turvallisempaa kuin antaa luottokorttinsa numero huijarille.

Hetu ei ole mikään salaisuus. Sillä ei pitäisi pystyä enää tunnistautumaan minnekään ilman muita tunnistautumistapoja.

Luottokortista ei tarvitse välttämättä kuin kaksi tietoa ja sillä huijari voi saada sun rahat.

Identiteettivarkaus on aina vakava juttu. Minun ja huijarin välissä on Luottokunta, sinun ja identiteettivarkaan välissä ei ketään eikä mitään.

Et taida olla oikein perillä asioista? Luottokuntaa ei ole ollut olemassa enää vuosiin. Se on myyty jo vuonna 2012 ja muuttui Netsiksi.

Et kovin hyvin ole perillä raha-asioistasi :D

Toiseksi vedät johtopäätöksiä minuun koskien kirjoittamastani yleisistä faktoista. En puhunut itsestäni vaan vastasin edelliseen viestiin.

Identiteettivarkaus koskee sinuakin jos uskot pelkän hetun siihen riittävän. Ei luottokortinomistajalla ole mitään erityisuojaa.

Jos puhutaan järkevästi, siis verkkomaksamisesta, minuakin suojaa sama Nets, koska maksan debitkortilla. Käytän myös PayPalia.

Toivottavasti olet turvallisesta verkkomaksamisesta edes sen verran jyvällä että käytät Verified by Visaa tai Master cardin vastaavaa palvelua?

Vierailija
268/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Huoh. Matkojen maksaminen ja matkoilla maksaminen, autoa esimerkiksi ei välttämättä saa vuokrattua ilman luottokorttia. Ja tietenkin verkkokaupoista ostaminen, ihan kotimaisissakin kannattaa maksaa kalliimmat ostokset luotolla.

Kaikki tuo onnistuu tavallisessa debitkortillakin. Selitä mulle mitä etua on luotolla maksamisessa?

Luotolla maksaessa saa rahansa takaisin, jos firma menee konkurssiin ennen kuin on ehtinyt saada palvelun tai hyödykkeen. Debitillä maksaneet jäävät nuolemaan näppejään.

Persaukisten huolia.

Sinccis

Vierailija
269/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta heti alempi viesti vesitti sun viestin. Luottokorttia ei todellakaan saa melkein kuka vaan. Tietysti pankki tarkistaa maksykyvyn ennen luoton myöntämistä.

Opiskelijoille myönnetään luottokortti, en itsekään ymmärrä miksi. Meidän lapsi sai luottokortin 2000€ luottorajalla heti kun täytti 18, koska opiskelija. Tuloina opintotuki 250€ ja osinkoja pari tonnia vuodessa.

Kiitos tästä konkreettisesta esimerkistä. I rest my case. Suomessa lähes kuka tahansa saa luottokortin. Se ei kerro lopulta maksukyvystä mitään.

silti sinccis ei saa. Kyllä se siis jotain kertoo kun kaikki ei kuitenkaan saa.

Mä leikkasin mun luottokortin poikki ;)

Miksi maksaa 7e / kk ei mistään.

Sinccis

Vierailija
270/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan tällä hetkellä ylihintaa mm. mun nettilinjasta. Enhän mä tarvii 200megaa ja 5g:tä, mutta onhan tää mukava. Hinta nousi 3 euroa 4g:n nähden.

Sinccis

Vierailija
271/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vastineeksi joudut antamaan henkilötunnuksesi. Minusta pienempi paha on antaa sen pienemmällä luottorajalla varustetun luottokortin numero kuin hetu. Mutta makuasioitahan nämä.

Ei ole maksuasioita vaan ihan faktoja. Jos antaa hetun se on paljon turvallisempaa kuin antaa luottokorttinsa numero huijarille.

Hetu ei ole mikään salaisuus. Sillä ei pitäisi pystyä enää tunnistautumaan minnekään ilman muita tunnistautumistapoja.

Luottokortista ei tarvitse välttämättä kuin kaksi tietoa ja sillä huijari voi saada sun rahat.

Ei voi. Luottokorttiyhtiö pysäyttää väärinkäytökset ja sinun ei tarvitse maksaa niitä.

No rahat menevät tililtäsi. Saat ne myöhemmin takaisin. Myös jos käytössä oli debitkortti. Mutta et ihan heti.

Luottokorttifirmat ja pankit toki pyrkivät estämään huijauksia, mutta eivät ne aina ehdi tehdä sitä ennen kuin rahaa häviää.

Tosiasia on että verkossa on kansainvälisiä sivustoja, joissa voi maksaa tietämällä vain luottokortista tai maksukortista numeron ja voimassaolopäivän. Sellaiset tiedot on huijarin helppo napata vaikka maksutilanteessa livenä tai netissä kun naputtelet luottokorttitietojasi verkkokaupan sivulle.

Vierailija
272/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 euroa. Minulla ei ole luottokorttia. Kun ostan jotakin ja haluan varmistua tuotteen laadusta tai myyjän rehellisyydestä, käytän PayPalia. Vielä ei tällaisena ei-matkailevana kotihiirenä ole tullut vastaan mitään haluamaani, mitä sillä ei olisi saanut, joten en koe tarvetta vaihtaa.

En ymmärrä miten ihmiset uskaltaa elää ilman luottokorttia? Entä jos tulee joku isompi kuluerä jossain kuussa ja palkka loppuu kesken niin mitä sitten tehdään? Jos on vaikka auto jota tarvitsee työssäkäyntiin ja loppukuusta siihen tulee joku isompi vika ja korjaus vaikka tonnin lasku niin miten ihmeessä sen kustantaa ilman luottoa?

Tilillä olevilla rahoilla. Ikinä en oo luottoa sen takia käyttäny ettei ois ollu samaa maksaa pankkikortilla.

Kyse olikin siitä että jos sen kuun tili on jo mennyt eikä ole rahaa maksaa mitään ylimääräisiä tonnien kuluja. Mitä oikeasti teet ilman luottokorttia tilanteessa jos vaikka auto hajoaa tien poskeen ja tilillä on joku 200€, palkkapäivä viikon päästä? Ja seuraavassa kuussa hajoaa vaikka pesukone tai lapselle pitää ostaa uusi puhelin tms. Kyllä tulee äkkiä luottokortille tarvetta.

Minulla on kaksi luottokorttia ja kovassa käytössä on molemmat, joskus siltikin on tehnyt tiukkaa ja joutunut vähän järjestelemään isompia hankintoja tai lainaamaan rahaa sukulaisilta.

Jos ei eläisi luottokorttielämää, voisi pienessä ajassa saada säästettyä itselleen sen hätävararahaston, joka jokaisella pitäisi olla muutenkin.

Et kai todella tarkoita, että säännöllisiä tuloja nauttivalla ihmisellä ei ole mitään sukanvarressa ja ainoa varallisuus on se joka kuukausi tuleva palkka, joka menee edellisen kuun luottokorttimaksuihin ja muuten on PA?

Etkö huomaa vika tuossa on?

paitsi minä tienaan käyttämällä luottoa. Minulla voi olla tuon "hätävararahaston" verran enemmän sijoituksissa tuottamassa 6-8% p.a. uutta rahaa.. Ei tartte laiskana tilillä makuuttaa. Lisäksi koska maksan kaikki luottokortilla, voin myös pitää sijoituksissa kokoajan puolet kuukauden kulutuksen summastakin tuottamassa tuon 6-8%.

Vierailija
273/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varannut noin 15 hotelliyötä tänä vuonna luottokortilla. Maksu ei ole mennyt välttämättä luottokortilta varauksen yhteydessä, mutta siihen varaukseen on kuitenkin tarvittu luottokortin numero.

Hotellin voi varata myös debitkortilla.

Itse olen tehnyt varaukset luottokortilla, mutta olen kuitenkin maksanut laskun debitkortilla paikan päällä.

Siihen varaukseen on kuitenkin tarvittu luottokorttia. 

Minulle ei ole koskaan ollut luottokorttia eikä sellaista ole koskaan multa kysytty. Aina on se Visa tai Master Card debitkortti kelvannut.

Vierailija
274/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-8959298

Joo, just tuossa artikelissa olevia tietoja tarkoitin. Että heti ei ole salaisuus ja että sillä ei enää pitäisi voida tunnistuautua yksinään.

Vierailija
275/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visalla 3800e käyttövaraa, kortit on nollilla.

Vierailija
276/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klarnaa olen myös minä pari kertaa käyttänyt, jos suoraa maksutapaa ei ole ollut ..

Sinccis

Eli nettiin olet henkilötunnuksesi naputellut. Aijjjai...

Vierailija
277/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei eläisi luottokorttielämää, voisi pienessä ajassa saada säästettyä itselleen sen hätävararahaston, joka jokaisella pitäisi olla muutenkin.

Et kai todella tarkoita, että säännöllisiä tuloja nauttivalla ihmisellä ei ole mitään sukanvarressa ja ainoa varallisuus on se joka kuukausi tuleva palkka, joka menee edellisen kuun luottokorttimaksuihin ja muuten on PA?

Etkö huomaa vika tuossa on?

paitsi minä tienaan käyttämällä luottoa. Minulla voi olla tuon "hätävararahaston" verran enemmän sijoituksissa tuottamassa 6-8% p.a. uutta rahaa.. Ei tartte laiskana tilillä makuuttaa. Lisäksi koska maksan kaikki luottokortilla, voin myös pitää sijoituksissa kokoajan puolet kuukauden kulutuksen summastakin tuottamassa tuon 6-8%.

Mää en vaan jaksais pelata pikkurahoilla.

Sinccis

Vierailija
278/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klarnaa olen myös minä pari kertaa käyttänyt, jos suoraa maksutapaa ei ole ollut ..

Sinccis

Eli nettiin olet henkilötunnuksesi naputellut. Aijjjai...

Onneksi henkilötunnuksella ei pääse pankkitilille.

Sinccis

Luottokortin numerolla taas sulle voi tulla lisälaskua ja harmia. Eikö ?

Paitsi, jos käyttää kertakäyttöluottokorttia, kuten minä teen ;)

Mutta fiksumpi on fiksumpi.

Sinccis

Vierailija
279/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan tällä hetkellä ylihintaa mm. mun nettilinjasta. Enhän mä tarvii 200megaa ja 5g:tä, mutta onhan tää mukava. Hinta nousi 3 euroa 4g:n nähden.

Sinccis

No nyt selittyi miten se netissä maksaminen käteisellä onnistuu. Jo vain imee tuollanen kaista mukavasti seteleitä nieluunsa. ;)

Vierailija
280/336 |
19.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klarna minä nyt viimeksi käyttäisin. En osta mitään missä klarna on edes vaihtoehtona....