Mitä ruokia teet tai syöt aina syksyllä?
Leivon sienipiirakkaa kun läheltä saa haperoita. Muuten syksyyn kuuluu lämmittävät keitot (ainakin
kurpitsa- ja porkkanasosekeitto) ja paistettu kala (itse kalastetun huumaa?) viimeisten kesäkaalien kanssa💛 Mitä te syötte kun ilma alkaa viiletä?
Kommentit (46)
Kurpitsana kirjoitti:
Mulla on joka vuosi ongelmia kesäkurpitsan ylituotannon kanssa. Siis mitä ihmettä mä teen noista? Keksikää mulle jotain!
Kesäkurpitsan kukkia friteerattuna italialiasittain, ovat uskomattoman hyviä.
Isot kesäkurpitsat, kuoritaan perunankuorimaveitsellä, halkaistaan ja lusikalla irtoava sisus kaavitaan pois, hedelmäliha höyrytetään täysin kypsäksi, paseerataan siivilän läpi, sose kuumennetaan uudestaan ja purkitetaan puhtaisiin lasitölkkeihin, lyhyemmällä käyttöajalla riittää kun kansi napsahtaa kiinni soseen jäähtyessä, mutta talven varalle parempi tehdä umpioimalla, siis täysiä lasipurkkeja keitetään vedellä peitettynä kattilassa vähintään tunti.
Vierailija kirjoitti:
Kun taas aletaan leivinuunia lämmittämään, niin tulee tehtyä paisteja ym. haudutettavaa ruokaa. Kasvissosekeitto ja uunikasvikset/juurekset maistuu.
Makeana porkkanakakkua ja omena-kaurapaistosta.
Millasen porkkanakakun teet? Tahtosin oppia tekeen sellasen kostean!
Ompuista kaikkea, kurpitsakeittoa ja mustikkakukkoa.
Leivon aina ihan kauheasti leipää. Pakastan monta pussia sämppäreitä jne.
Viinimarjoista teen hilloa mut muuten ei mikään muutu.
Kaalilaatikkoa ja puolukkahilloa. Kaalikääryleitä, perunamuusia ja puolukkahilloa.
Uunijuureksia, kaalilaatikkoa, tulista linssipataa, kasvissosekeittoa, omena-kaurapaistos, suolaisia piirakoita...
Omalta pihalta saa aina maa-artisokkaa joten siitä keittoa ja myös uunissa paahdettuna on herkkua. Juureksista mun suosikki on keltajuuri, mauiltaan kuin punajuuri mutta ei ollenkaan niin sotkuinen, siitä pitää tehdä laatikkoa, paistoksia, uunijuureksena, keitoissa jne. Kantarellikastiketta on pakko saada ainakin muutaman kerran joka syksy. Omia tomaatteja kypsyy juuri nyt kamalasti, joten niitä on joka aterialla.
Kaikenlaiset kaaliruuat, lihapadat , keitot ja pihvit maistuvat näin syksyisin, sekä talvisin.
Metsästä tulee niin sienet, marjat kuin lihatkin itse hommattua. Kohta pääsee taas, odotan jo vesi kielellä.
Uunijuurekset on mulla lähinnä syksyn ja talven ruokaa. Kaalikääryleet. Kurpitsapiirakka. Kaikenlaiset sieniruuat itse kerätyistä sienistä. Omena-kaurapaistos suomalaisista omenoista.
Kurpitsana kirjoitti:
Mulla on joka vuosi ongelmia kesäkurpitsan ylituotannon kanssa. Siis mitä ihmettä mä teen noista? Keksikää mulle jotain!
1) Täytetyt kesäkurpitsat (tässä käyvät ne isotkin): halkaise, leikkaa pieni pala pohjasta, että pysyvät hyvin pystyssä uunissa. Koverra sisältö veitsellä ja lusikalla pois, jätä reunoja ja pohjaa n. 0,5 cm. Tee sisällöstä pientä silppua, lisää siihen sipulia, korppujauhoja (tai kuivaa vaaleaa leipää), suolaa, pippuria, savupaprikaa sekä juustoraastetta (säästä osa näiden päälle). Sekoita hyvin. Täytä kurpitsat, päälle vielä vähän sitä juustoraastetta. 170 c ainakin tunti, käännä virta pois ja anna tekeytyä. Parhainta hieman lämpimänä, ei kuumana. Uppoaa meillä niiiiiiiiiiiin hyvin kaikille!
2) Pikkelsi. Raasta karkeimmalla terällä paljon kesäkurpitsaa. Laita sekaan pilpottua sipulia, paprikaa, muita vihanneksia, joista pidätte (porkkana käy hyvin). Osta kaupasta kurkkusäilötepussi ja etikkaa, toimi pussin ohjeiden mukaan (jaa määrät esim. puoliksi). Tulee hyvää! Tätä on jo valmiina muutama purkki ja lisää tehdään.
3) Kesäkurpitsaa ja muita kauden vihanneksia / juureksia uuniin. Valele hiukan esim. kurpitsa- tai seesamöljyllä, ripottele esim. tandoor masalaa (tai vaikka grillimaustetta) hiukan päälle. Paahda kypsiksi, nauti.
4) Käytä kesäkurpitsaa porkkanan sijaan leivonnassa (kakkuun, sämpylöihin, peltileipään). Muista suolata eli liika kosteus ensin pois!
Nämä näin alkuun.
Minulle kaalilaatikko + puolukkahillo on syksyruoka. Teen sitä useamman kerran syksyn aikana. Myös mausteinen linssikeitto + maustamaton jogurtti sopii syksyyn.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sienirisottoa ja -pastaa, kurpitsasosekeittoa, täytettyjä kesäkurpitsoita, kesäkurpitsalasagnea, kaalilaatikkoa... Puolukkapuuroa.
Syksymmällä sitten nautin pimeistä illoista, kynttilänvalosta ja punaviinistä hyvän pihvin ja uunijuuresten kera. Myös juustolautaset/antipastolautaset ja vastaavat kuuluvat syksyyn.
Kurpitsana kirjoitti:
Kesäkurpitsalasagnea ja täytettyjä kesäkurpitsoja.
Pettuleipää. Männyn kaarnan alta jo vuolettu levyt. Vielä pitäisi hakata ne jauheeksi. Piti palata takaisin pula-ajan ruokaan, kun asuminen on niin kallista ja ruoka
Kurpitsana kirjoitti:
Epäilen hiukan että onko tänä vuonna:)
Pyrin ostamaan kunkin sesongin tuotteita. Nehän yleensä myös edullisempia. Syksyllä esim. juureksia jne. Pidän laatikoista, esim kaalilaatikko. Myös keitot, esim. kaalikeitto, siskonmakkarakeitto jne. Itsetehty kotiruoka parasta.