Te paljon laihtuneet! (Yli 10kg)
-Mikä oli lähtöpainosi?
-Mitä muutoksia teit ruokavalioosi ja liikuntaasi?
-Kuinka kauan sinulla meni laihtua?
-Onko kilot tullu takaisin?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa olen laihduttanut 30kg.
Liikuntaa en ehtinyt harrastamaan kuin toooodella harvoin, pääasiassa kesälomilla. Laihdutin 500-800 kalorilla päivässä. Laihtumisessa meni ehkä n. 4-5kk, en tarkkaan muista, koska tästä on jo niin kauan aikaa.
Kilot pysyivät poissa yli 10 vuotta, kunnes masennuin ja aloin vaan syömään.
Oho, noin paljon. Alkoiko ihosi roikkumaan kun noin nopeasti laihduit?
Olen laihtunut 38 kiloa. Kyllä se iho jää roikkumaan kun laihduttaa vasta keski-ikäisenä. Nuorilla iho kiinteytyy laihduttaessa.
Ruokavalion suurin muutos on ateriarytmi eli syön joka kolmas tunti sekä kirjaan kaiken syömäni ja juomani Finelin ruokapäiväkirjaan. Kilot eivät ole tulleet takaisin mutten myöskään enää laihdu tästä. Ateriassani on keskimäärin 250-350 kcal.
Lähtöpaino oli 105kg, nykyisin 79-80kg. Alimmillaan tämän pudotuksen myötä olin 77-78kg haarukassa ja enimmillään olen tainnut painaa 11kg.
Laihdutin ruokavaliolla, karppasin suurin piirtein. En mitannut enkä punninnut mitään enkä laskenut kaloreita, mutta yritin syödä suurin piirtein karpisti. (Nyt on taas joku herkuttelujakso päällä, siksi varmaan tuo painokin noussut kilolla, mutta ei sen enempää.) Olin työtön ja ihan kirjaimellisesti istuin ja makasin kotona kaiket päivät, liikuntaa ei siis ollenkaan ja kunto surkea. Mutta 26-27kg lähti vuodessa.
Sittemmin olen päässyt töihin, joten olen fyysisesti aktiivisempi. Töihin sisältyy jonkin verran kävelyä, mutta mitenkään fyysiseksi sitä työtä ei voi sanoa. Kuitenkin kun lähtötaso oli nolla, niin olen huomannut että tuo vähäinenkin liikunta on nostanut kuntoa ylöspäin. Jaksan kävellä paremmin ja nopeammin enkä läähätä ihan pienestä.
Aloitin laihduttamisen (jos sitä siksi voi edes sanoa, ei se siltä tuntunut) kolme vuotta sitten. Kaksi vuotta olen ollut tässä nykyisessä painossa, tai parin kilon haarukassa. Tämä on toki vielä kaukana normaalipainosta, mutta kun on ollut niin paljon lihavampi, niin tämä 79-80kg ei tunnu pahalta. En ole päättänyt haluanko laihtua lisää vai onko tämä ok. Minulle on jo iso juttu, että olen saanut syömisen siinä määrin hallintaan ettei paino ole jatkuvassa kiipeämässä ylöspäin.
Mun lähtöpaino oli 79 kg, pituutta mulla on 164 cm. Siirryin säännölliseen ruokavalioon. Lisäsin joka ruokailuun 200 grammaa kasviksia ja tarvittaessa söin lounaan ja päivällisen välissä rahkaa ja jonkun hedelmän. Googlettelin sopivia annoskokoja ja punnitsin kaiken ruokaa laittaessa ja esim riisin ja kanan annostelin suoraan neljään rasiaan. En korvannut ikinä mitään ruoka-annosta herkuilla, mutta söin jälkkäreitä tai karkkia jos mieli teki. Harvemmin jaksoi paljoa karkkia syödä kun on ensin täyttänyt vatsan terveellisellä ruualla ja ennen kaikkea niillä kasviksilla. Puolitoista vuotta meni, jotta puntari näytti 65 kiloa.
Ruokailutottumukset on jääneet elämään. Enää en punnitse yhtä tarkasti annoksia, mutta se ajatus terveellisesti ruokavaliosta jäi arkeen. Liikuntaa lisäsin pikkasen, lähinnä koiran lenkittämisestä tuli jokapäiväinen tapa, mutta tuolla ruokavalion muutoksella laihduin.
65 kg oli mun minimitavoite. Nyt paino heittelee 62-65kg välillä. Jos paino on 65 niin sitten puristetaan vähän tarkempaa ruokavaliota. Tietenkin tässä voisi ottaa tavoitteeksi tuon 60 kiloa, mutta toisaalta elämästä on nautittavakin.. Tässä syön nytkin jäätelöä.
70->50, vhh, vuosi, ei ole tullut takaisin
Lähtöpaino oli 85 kg. Ihan vain jättämällä herkut pois, muuten en juuri ole muuttanut syömistä. Kävelyä lisännyt jonkun verran. Sen verran pahat nivelvaivat, ettei kovin kummoisia liikkeitä kestä, mutta kävely on ok. Nyt paino noin 70 ja suunta on edelleen alaspäin, kuten pitääkin. Aikaa on mennyt tuohon 15 kiloon noin 8 kuukautta, mutta hiljaa hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa en ehtinyt harrastamaan kuin toooodella harvoin, pääasiassa kesälomilla. Laihdutin 500-800 kalorilla päivässä. Laihtumisessa meni ehkä n. 4-5kk, en tarkkaan muista, koska tästä on jo niin kauan aikaa.
Oho, noin paljon. Alkoiko ihosi roikkumaan kun noin nopeasti laihduit?
Ei alkanut. Olin tosin nuori silloin, johtuisko siitä.
Intissä lähti 14kg. Lähtöpaino oli 91kg. Sen jälkeen otin kilot takaisin, mutta eroon pääsin niistä sitten sillä, että lopetin sokerijuomien nauttimisen ja muutenkin vähensin sokeria. Suht hyvin pysynyt nytten paino kurissa. Liikun jonkin verran, mutta kesäisin en jaksa innostua liikunnasta jostain syystä, joten silloin tuppaa kiloja tulemaan muutama, mutta ne häviävät kyllä sitten syksyllä pois nopsaan. Nykyään painan jonkun 75kg, että ihan täys mätisäkki en ole.
Terveisin Naispelko26
Painoin kaksi vuotta sitten 90 kg. Nyt 70. Kaksi vuotta meni ja yritän saada vielä 3 kiloa pois. Joka päivä pitää noudattaa ohjelmaa.