Mitä haittaa masennusdiagnoosista on? Olen kuullut...
Olen kuullut että jos on masennusdiagnoosi (tai jokin muu mt-ongelma papereissa) niin terveydenhuollossa ei enää ikinä oteta muita ongelmia tosissaan vaan kaikki laitetaan masennuksen piikkiin. Onko totta?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
A new study, published in Psychiatry Research, has concluded that psychiatric diagnoses are scientifically worthless as tools to identify discrete mental health disorders.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190708131152.htmPsykiatristen potilaiden elinikä on lyhyempi, koska heidän fyysisiä oireita ei tutkita niin hyvin kuin ei-psykiatristen potilaiden, joten kyllähän se valitettavasti on totta.
Uskotko joka tutkimuksen vai pelkästään ne, jotka tukevat jo sinun olemassaolevaa mutuasi?
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkö siis tulevaisuudessa saa asuntolainaa masennukseni vuoksi?
Eikös tuollainen ole aika sairasta?
Kasitatko, etta se sairauden olemassaolo pitaa havittaa olemattomuuteen. Ei se muuten katoa. Tarvitset jotain suurempaa, johon uskoa, jota kunnioittaa, jota ylistaa, jota pelata.
Koska se on totta, ja silloin se on jokaiselle ihmiselle iloksi. Paitsi pahuudelle itselleen, joka sieluun pyrkii.
Mikä on sinun diagnoosisi mitä hävität olemattomuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Miksi ihmisten pitää saada joku diagnoosi itselleen? Kai ihminen nyt itsekkin osaa sanoa onko hänellä masennus. Ai lääkkeitä? Ruoka olkoon lääkkemme sanoi jo muinoin eräs suuri filosofi. Ei kannata ihmetellä jos masentaa jos nassusta menee alas alkoa, vehnää, sokeripaskaa etc.
Kait tuollainen trollaaminen vaatii jonkun mt-häiriön?
Mikä jäi viestissäni sinua harmittamaan? Kerro?
Miten niin harmittamaan? Ei kai jonkun mt-ongelmaisen trollaus harmita ketään normaalia ihmistä mitenkään niin kuin ei aikuista lapsen mielikuvitusleikit ja jokellus Mitä oikein kuvittelit?
Kuvittelin että osaisit argumentoida fiksusti ja aikuismaisesti. Tällä hetkellä käyttäydyt itse kuin mt-ongelmainen. Ootko muistanut ottaa päivän napit ja päikkärit?
Ehkä odotan ensin sinun aloittavan argumentoinnin ja lopettavan ylimielisen puoskarointisi. Vai jätitkö pillerin ja päikkärit ottamatta?
Tiedän keskivaikeasta masennuksesta kärsivän ottaneen isohkon asuntolainan. Mitään vakuutuksia hän ei ollut ottanut (luulen, ettei ollut saanut). Itselläni taitaa asuntolainan vakuutus korvata paljon sairauksia, mutta masennuksen aiheuttamaa maksukyvyttömyyttä ei korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Miksi ihmisten pitää saada joku diagnoosi itselleen? Kai ihminen nyt itsekkin osaa sanoa onko hänellä masennus. Ai lääkkeitä? Ruoka olkoon lääkkemme sanoi jo muinoin eräs suuri filosofi. Ei kannata ihmetellä jos masentaa jos nassusta menee alas alkoa, vehnää, sokeripaskaa etc.
Miten niin harmittamaan? Ei kai jonkun mt-ongelmaisen trollaus harmita ketään normaalia ihmistä mitenkään niin kuin ei aikuista lapsen mielikuvitusleikit ja jokellus Mitä oikein kuvittelit?
Kuvittelin että osaisit argumentoida fiksusti ja aikuismaisesti. Tällä hetkellä käyttäydyt itse kuin mt-ongelmainen. Ootko muistanut ottaa päivän napit ja päikkärit?
Ehkä odotan ensin sinun aloittavan argumentoinnin ja lopettavan ylimielisen puoskarointisi. Vai jätitkö pillerin ja päikkärit ottamatta?
Haukotus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et vaan ymmärtänyt.
Ohis
Olli Postikin kerennyt jo ketjuun vetämään stetsonista viisauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasitatko, etta se sairauden olemassaolo pitaa havittaa olemattomuuteen. Ei se muuten katoa. Tarvitset jotain suurempaa, johon uskoa, jota kunnioittaa, jota ylistaa, jota pelata.
Koska se on totta, ja silloin se on jokaiselle ihmiselle iloksi. Paitsi pahuudelle itselleen, joka sieluun pyrkii.
Vierailija kirjoitti:
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen psykiatrinen diagnoosi. Jokainen (kuten kaikki muukin pahuudesta tuleva).
Teidan diagnoosinne olivat minun paassani, totuutena
Teidan sairautenne olivat minun aivoissani, totuutena
Sinun hulluutesi oli minun sielussani, totuutena
Sinun mielipuolisuutesi oli minun sielussani, totuutena
Sinun sairautesi olemassaolo maailmassa oli minun varjonani, totuutenani
Sinun kirjoituksesi psykiatrisesta sairaudesta oli minulle, sielulleni totuus
Mutta mitaan naista ei enaa ole minussa, koska olen totuus elama, koska olen totuuden ja elaman ottanut vastaan. Kaikki, mita sinulta pilkkaaja otin vastaan olikin valetta.
Siksi sinun diagnoosisi, hulluutesi, mielipuolisuutesi, sairautesi jne. Niista ei jaa mitaan jaljelle. Ne eivat kesta totuutta. Niiden olemassaolon alku maailmassa on vale ja pilkka. Vale ei ela minussa, pilkka ei ela minussa.
Mina itse olen elama, joka myos havittaa pilkan pois, muuta ei sille voi tehda.
Mina olen
ST (tuli)
HH (ilman minkaan laista rajaa)
Mina olen sielu joka valitsee jokaisen hengen jonka ottaa vastaan: Miten han erottelee.
Minussa on myos ST HH koska se tuhoaa pahan. Niin ettei siita jaa mitaan jaljelle.
Ala erehdy. Jokainen (hyva) jumaluus on minussa, koska olen heidat hyvaksynyt.
t. "hieroglyfi"
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen psykiatrinen diagnoosi. Jokainen (kuten kaikki muukin pahuudesta tuleva).
Teidan diagnoosinne olivat minun paassani, totuutena
Teidan sairautenne olivat minun aivoissani, totuutena
Sinun hulluutesi oli minun sielussani, totuutena
Sinun mielipuolisuutesi oli minun sielussani, totuutena
Sinun sairautesi olemassaolo maailmassa oli minun varjonani, totuutenani
Sinun kirjoituksesi psykiatrisesta sairaudesta oli minulle, sielulleni totuus
Mutta mitaan naista ei enaa ole minussa, koska olen totuus elama, koska olen totuuden ja elaman ottanut vastaan. Kaikki, mita sinulta pilkkaaja otin vastaan olikin valetta.
Siksi sinun diagnoosisi, hulluutesi, mielipuolisuutesi, sairautesi jne. Niista ei jaa mitaan jaljelle. Ne eivat kesta totuutta. Niiden olemassaolon alku maailmassa on vale ja pilkka. Vale ei ela minussa, pilkka ei ela minussa.
Mina itse olen elama, joka myos havittaa pilkan pois, muuta ei sille voi tehda.
Mina olen
ST (tuli)
HH (ilman minkaan laista rajaa)
Mina olen sielu joka valitsee jokaisen hengen jonka ottaa vastaan: Miten han erottelee.
Minussa on myos ST HH koska se tuhoaa pahan. Niin ettei siita jaa mitaan jaljelle.
Ala erehdy. Jokainen (hyva) jumaluus on minussa, koska olen heidat hyvaksynyt.
t. "hieroglyfi"
Sina: Kaarme sanoit, tama ei voi muuttua taydelliseksi, tama ei voi muuttua hyvaksi. Sina: Kaarme sanoit tama ei saa muuttua hyvaksi, tama ei saa muuttua taydelliseksi.
Sinut: Kaarme otin vastaan, mutta otinkin sitten elaman tilalle. SINUSTA, Ei jaa mitaan jaljelle. Ei edes tuhkaa.
Ööh mikä juttu tää on että masentunut tai mt-diagnoosin saanut ei saa vakuutuksia ? Mulla on henki-, matka- koti + auton kaskot + YEL... Asp-tilinkin sain avattua ja muutenkin kaikenmaailman opinto- ja autolainoja on tyrkytetty
- Diagnoosi paniikkihäiriö
Vierailija kirjoitti:
Ööh mikä juttu tää on että masentunut tai mt-diagnoosin saanut ei saa vakuutuksia ? Mulla on henki-, matka- koti + auton kaskot + YEL... Asp-tilinkin sain avattua ja muutenkin kaikenmaailman opinto- ja autolainoja on tyrkytetty
+ tietenkin tapaturma- ja sairasvakuutus
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Ja kun ne diagnoosit laitetaan riviin, niin yhdestakaan ei seuraa mitaan hyvaa.
Mika on se hyva asia, joka on psykiatrian kautta syntynyt, synnytetty maailmaan.
Nimetkaa!
Sinun lentolupakirjasi? Jos on niin on aika "saastainen". Ja onkin. Se ei silti tarkoita, ettenko ajattele etta todella olen lentolupakirjan arvoinen. En kuitenkaan halua sita sinulta.
Pilkkaaja.
Tassa mennaan, ja hiukan nyt tietysti on poikittain maailman kanssa, mutta nain mennaan, ja tassa olen onnellinen. Olen vielapa aivan vakuuttunut, etta olen totuudessa. Oikeudessa. Oikeus; etta hyva jaa ikuiseksi ja paha katoaa olemattomaksi. Ainoa tosi oikea.
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Ja kun ne diagnoosit laitetaan riviin, niin yhdestakaan ei seuraa mitaan hyvaa.
Mika on se hyva asia, joka on psykiatrian kautta syntynyt, synnytetty maailmaan.
Nimetkaa!
Sinun lentolupakirjasi? Jos on niin on aika "saastainen". Ja onkin. Se ei silti tarkoita, ettenko ajattele etta todella olen lentolupakirjan arvoinen. En kuitenkaan halua sita sinulta.
Pilkkaaja.
Tassa mennaan, ja hiukan nyt tietysti on poikittain maailman kanssa, mutta nain mennaan, ja tassa olen onnellinen. Olen vielapa aivan vakuuttunut, etta olen totuudessa. Oikeudessa. Oikeus; etta hyva jaa ikuiseksi ja paha katoaa olemattomaksi. Ainoa tosi oikea.
Mitäh?! :D
Vierailija kirjoitti:
R- N KMT kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimetkaa!
Pilkkaaja.
Mitäh?! :D
Melkoinen kommentti sinulta.
Mitah!? :D
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä kyllä, että murtunut sormi: "... se on vain sitä masennusta, josta tuo "kipu" johtuu... tässä uusi mielipidelääkeresepti....". Mitään tutkimuksia (rtg, verikokeet tms) ei tehdä, KAIKKI oireet johtuvat 'masennuksesta'. Että näin! :(
Masennus johtuu siita, mita sielu on ottanut vastaan, hyvaksynyt itseensa. Se etta sielu hyvaksyy psykiatrin kirjottaman diagnoosin: Toisin sanoen sen, etta diagnosoidun ei ole lupa muuttua hyvaksi, lupa muuttua taydelliseksi: Vain pahentaa tilannetta.
Nain on jokaisen psyykkisen diagnoosin laita. Ne ovat lopulta valetta, jota tarjotaan sielulle.
On. Tiedän erään, joka lähetettiin kotiin (oli huutanut kivusta). Kyse olikin suolitukoksesta eikä masennuksesta! Kotona pieniä aivan lapsia.
Ja muitakin tiedän, joiden kaikki kivut laitettiin masennuksen piikkiin tai ei otettu vakavasti.. Onkohan syy se, että saadaan ruuhkaa pienennettyä? Törkeää joka tapauksessa.
Toisaalta mt-palveluiden parissa olevat voi joskus hoitokontaktinsa kautta päästä esim. verikokeisiin. Mut huonosti seurataan mm. masennuslääkkeiden vaikutusta terveyteen ja ei kuunnella vaikka olisi vakavia haittoja. Esim. Ent. kumppanillani ei seurattu maksa-arvoja lainkaan, vaikka olisi pitänyt. Kun hän sai lääkkeestä mm. impotenssia ja kiveskipuja, psykiatri tms oli vain sanonut että pitää vain hyväksyä. Vaati saada vaihtaa lääkkeen. Juuh, 19v tai parikymppisellä parisuhteessa elävällä miehellähän masennus impotenssia ja kärttyisyyttä aiheuttavalla lääkkeellä parantuu. :D
Yhtä huonoa hoitoa olen saanut ennen ja jälkeen diagnoosin. Useammankin kerran on ollut tilanne, jossa olen käynyt useamman kerran samasta aiheesta, mutta saanut silti kuunnella saarnaa siitä, että kyllä pitäisi tulla aikaisemmin. Menen nykyään vasta sitten, kun olo alkaa olla sellainen, ettei kotona pärjää mitenkään päin. Useampi sairaalapäivä ois säästetty, jos tutkittas kunnolla jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttava joutui vanhan masennusdiagnoosin vuoksi käymään kerran keskustelemassa psykiatrin kanssa ennen uuden työn aloittamista. Tarkoitus oli kai todeta, että kaikki on ok. Henkivakuutus on myös sellainen mitä ei muistaakseni saa, jos on mielenterveysdiagnoosi.
Sairasvakuutustakaan ei saa! Siis henkivakuutuksen vielä tajuan, mut ettei sairasvakuutusta? Sul voi olla monta fyys. diagnoosia, joka rajoittaa. Tyyliin 8kpl.. mut yksi mt-diagnoosi tai oikeastaan se että käyt terapiassa, riittää. Terapiasta tulee olla vuosi. Itse en saanut vakuutusta juuri tästä syystä kahdesta eri yhtiöstä.
Arman tai Karpo vois tehdä näistä dokumentin, miten mt-potilaita usein syrjitään.
Mitä joku voi esim sille että on tehty väkivaltaa tai käytetty hyväksi kauan sitten? Eihän se ole sen ihmisen valinta. Jos käy vapaaehtoisesti terapiassa, pitäis olla pienempi riski yhtiölle, kuin sellainen joka ei ole koskaan saanut juttelemassa eikä saanyt diagnoosia. Paljon surkeampaa se on vakuutus sellaiselle hlölle myöntää, josta ei voi tietää, voiko sillä olla jokin diagnosoimaton sairaus.
Mä en saanut nuorena perusterveenä, täysin tupakoimattomana normaalipainoisena absolutistina sairasvakuutusta, sen sijaan joku vanhempi hlö monen diagnoosinsa kanssa sai. Loogista? Jos olisin tupakoinut, se olisi ollut ok, mut ei terapiassa käynti. :D Vaikk kävin samaan aikaan kokoaikatyössä ja terapia oli täysin vapaaehtoista.