On mennyt maku Euroopan kaupungeissa matkailusta, kun kiinalaiset turistit täyttävät kaikki kohteet
Kiinalaiset turistimassat pilaavat kaikki ihanat eurooppalaiset kohteet. Äsken olin Lontoossa niin jäi ikävä maku. Kiinalaisilla ei ole mitään tapoja ja jyräävät kaikki alleen. Mitenköhän näiden kanssa loppupeleissä käy?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä ollut ongelmia näiden aasialaisten turistien kanssa. Jyrään heidät, jos yrittävät mut jyrätä. Toista kertaa eivät yritä.
Meinaatko, että sana leviää kiinalaisten keskuudessa? Vai miten estät toisen tönimisen, kun niitä on 1,2 miljardia siellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Barcelonassa, ja tää on jo ihan naurettavaa. Kaupungilla tuskin enää näkee paikallista väestöä ja 70% kahviloista ja kaupoista on joko kiinalaisten, marokkolaisten tai pakistanlaisten omistuksessa. Saatat astella sisään johonkin tosi perinteisen näköiseen tapas-paikkaan, jonka nimikin on katalaaniksi, mutta tiskillä nököttääkin kiinalainen. Tai johonkin isolle Spar-/Consum-/Condis-ketjulle kuuluvaan ruokakauppaan, mutta kassalla istuukin pakistanlainen ja kaikki hyllyjen välissä hyörivät työntekijätkin on pakistanlaisia, eli tietysti liikkeen omistajan perhettä. Mun oma naapuri on kiinalainen ja tässä yks päivä tämä leidi päätti soittaa parvekkeen ovi semmoisen maraton-puhelun, että varmaan koko kortteli kuuli sen kälätyksen.
Muuttaessa tänne olin varautunut espanjalaisten äänekkyyteen, mitä toki on myös ja paljon, mutten ollut osannut ennakoida myös kiinalaisten ja Lähi-Idästä tulevien kailotusta ja suoranaista invaasiota.
Suomalainen muuttaa ulkomaille ja kitisee muista ulkomaalaisista siellä. Ah, niin suomalaista!
En kyllä ole samaa mieltä.
Amsterdam oli kyllä paaaljon mukavampi helmikuussa, häiritsi tällä viikolla se ihmisten määrä, mutta en kiinalaisia huomioinut.
Lontoossa tulee käytyä kerran vuodessa keväällä tai syksyllä, ja en kyllä yhtään ole huomannut häiritseviä kiinalaisturistilaumoja.
Eniten ne ärsyttää täällå Helsingissä, työmatkan varrella (metrolta toimistolle) on kaksi tai kolme kaupungin turistirysäkohdetta. Jatkuvasti saa kompastella kesäkaudella kiinalaisiin 😂
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, mistä joku kinuski osaisi poliisin hankkia paikalle ennen kuin olen itse jo kaukana.
Tehty on.
Väkivalta unelmia uhmaikäisellä
On kyllä niin perus sikailua tämä ketju ja kertoo kylläkin enemmän suomalaisista kuin kiinalaisista nämä viestit. Varmaan suurin osakin keksittyä tarinaa, kun siat ei muuhun pysty.
Väkivalta on arkipäivääni. Suosittelen, toimii.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pienempiä eurooppalaisia kaupunkeja, Ranskassa esim. Lyon.
Näitä mäkin suosittelen. Euroopassa on vaikka kuinka paljon kivoja kaupunkeja myös näiden suosituimpien ja tunnetuimpien Pariisin, Lontoon ja Rooman ym. ulkopuolella. Usein halvemmat hinnatkin kuin näissä, joihin kaikki menee. Olin itse viime viikon Stuttgartissa ja käytiin myös parissa lähialueen pienemmässä kaupungissa. Ei ollut mitään järkyttävää määrää turisteja. Aasialaisista turisteista näkyi jonkin verran japanilaisia mutta heistä ei mitään haittaa ollut, ovat mielestäni kohteliaita ja hiljaisia. Keski-Euroopassa helppo yhdistää useampikin kohde lomalle toimivan junaliikenteen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ikinä ollut ongelmia näiden aasialaisten turistien kanssa. Jyrään heidät, jos yrittävät mut jyrätä. Toista kertaa eivät yritä.
Meinaatko, että sana leviää kiinalaisten keskuudessa? Vai miten estät toisen tönimisen, kun niitä on 1,2 miljardia siellä.
Tyypillinen luuseri joka unelmoi väkivallasta ja sillä asioiden ratkaisemisesta. Tätä harrastaa vain ne joilla ei ole oma elämäkään hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen että ihmisoikeusyistä esim venäjää kohtaan on pakotteita. Mutta kiinaa tai turkkia kohtaan ei ole mitään pakotteita.
Ilmeisesti halvoilla tuotteilla(kaikki on nykyään made in china) voi ostaa länsimaisen moraalin puolelleen. Nytkin on tämä hong kong keissi niin ei edes ajatella etta laitettasiin säppiin kiinan tuontia jotta saatasiin ihmisoikeudet sinnenkkin.
Jep. Venäjällä on oikeasti monet monet asiat paljon paremmin kuin Kiinassa, mutta ei kukaan välitä, kun halutaan vaan ilmaista kamaa Kiinasta. Ainut vain, ettemme huomaa, että Kiina ostaa koko Euroopan.
Tibet, hong kong, kurdien asema turkissa on ihan verrattavissa tuohon ukraina keissiin ja omituisinta tässä on kuitenkin se että venäjä on vallannut vain venäläismieliset alueet itäukrainasta, jotka haluavat kuulua venäjään, mutteivät saa länsimaiden mukaan. Eri asia on esim tiibetissä jossa oli kansannousu. Itäukrainassa sellaista ei ole tapahtunut, koska haluavat kuulua ennemmin venäjään kuin ukrainaan. Voin toki olla väärässäkin mutta näyttää siltä että he haluavat kuulua ukrainan sijaan venäjään.
Tietenkin näillä Ukrainan alueilla voi olla ihmisiä enemmistö, jotka haluavat kuulua Venäjään, mutta on myös paljon niitä ihmisiä joille Venäjä on uhka ja alueiden miehittäjä. Oikeasti tämä sota on ollut raakaa ja monet kuolleet sekä vaikuttanut paljon ihmisten elämään ja monet menettäneet kotinsa. Sen vuoksi en tekisi johtopäätöksiä siitä, että ihan vapaaehtoisesti alueet on annettu ja ihmiset samaa mieltä. Itse tiedän paljon näistä jutuista. Asioilla on aina monta puolta ja kun kuulen niitä juttuja sieltä niin ne eivät ole mitään kauniita. Sori ohis.
Pointti olikin että miksi kiinaa ei laiteta samanlaisten pakotteiden alaisiksi tiibetin tai hong kongin takia jos kerran olet tuota mieltä. Siellä on sentään kapinoitu tätä valloittajaa vastaan toisin kuin venjämielisissä osissa ukrainaa. Itse sanoin heti kun taistelut ukrainassa alkoivat, että ukraina ei tule hyötymään tästä mitään, vaan heidän olisi kannattanut myydä venäjälle tuo heille tärkeä alue, vaikka velkojaan vastaan. Nyt maassa on koomikko presidentti ja se on enemmän veloissa ja enemmän korruptotunut kuin ikinä.
Samalla logiikalla Suomenkin pitäisi sitten varmaan lahjoittaa pala Venäjälle jos he tahtoisivat sen ja tahtoivathan sen Karjalankin joten kai tämä on tuttua täälläkin. Silti ehkä olen tyhmä ,kun en toisaalta ymmärrä sitä, että muiden maiden pitäisi suostua siihen, että jos Venäjä tahtoo palan sieltä ja toisen täältä niin se pitäisi heille antaa. Baltian maissakin on paljon venälaisiä ja mitä jos ne ihmiset päättäisivät, että liitytään Venäjään niin pitäisikö se tehdä, vaikka ne tavalliset esim virolaiset vastustaisivat. Ukraina on kuitenkin oma itsenäinen maansa toisin kuin esim Tiibet. Tietenkään en todellakaan hyväksy sitäkään, että Kiina on Tiibetin "kimpussa" ja heidät pitäisi laittaa vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta on arkipäivääni. Suosittelen, toimii.
Lä'hinnä omaa elämääsi ja kehitystäsi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysmaalaisia, jotka ovat äkkirikastuneet.
Ei mitään sivistystä tai toisten huomioonottamista. Niitä vihataan ihan kaikkialla.
Mutta sitä niiden tuomaa rahaa ei vihata. Siitähän on kyse. Mutta tilatkaa vain oikein porukalla ja urakalla tätä halpista Kiinasta, niin matkailevat ja saastuttavat ja törkeästi likaavat ihan joka kolkan.
Yksittäistapauksena näin, kun yksi nainen pissasi vessan yleiseen tilaan housut kintuissa ilman mitään häpeää. Ja ei ollut humalassa. Sitähän nämä eivät ole sen enempää kuin tarhaeläimetkään.
Ei se mikään kehistysmaa ole ollut, mitä sä höpäät?
Eivätkä ole äkkirikastuneet, teollisuutta ja muuta on ollut Kiinassa jo suht pitkään.
Ihan keskiluokkaa ovat, ei rikkaita.
Siis missä ne ärsyttää?
Tulee reissattua aika paljon, mutta kertaakaan en ole vaikka ravintolassa nähnyt possuilevia kiinalaisia.
Reissaan vähiten kesällä, suosittelen samaa, jos kiinalaiset ärsyttää. Yövyn kaverilla/perheen luona, AirbnB, hyvissä hostelleissa (oma huone ja vessa), joskus hotelli. Missään ei ole huonoa käytöstä näkynyt.
Hotelliaamiaisia en harrasta, sielläkö sikailua?!
Kiinalaisia pidetään sivistyneenä ikivanhana kulttuurikansana. Mutta ei tällaisia nykyajan barbaareja olen ennen nähty😂
Vierailija kirjoitti:
Tämä kokemus oli ihan Suomessa, Helsingissä Marimekon liikkeessä. Halusin ostaa hieman nätiltä näyttävää uutuuskangasta ompeluksiani varten. No, kun astuin liikkeeseen, koko paikka KUHISI kiinalaisia/mitälie aasialaisia. Meteli oli aivan hirveä, kun kaikki huusivat ja kälättivät yhtä aikaa. No, ei siinä vielä mitään, löysin sen haluamani kankaan ja näin, että jono kassalle on aika pitkä. Ajattelin, että ehkä kymmenen minuuttia menisi jonotuksessa. Mitä vielä! Ne kiinalaiset olivat päättäneet roudata joka ikisen löytämänsä mekon, lompakon ja vessamaton mukaansa sinne kotimaahansa, ja rehellisesti JOKAISELLA edessäni olleella aasialaisella oli viisi kassia täynnä Marimekon ostoksia. Jonotin 45 minuuttia, vaikka kassojakin oli useampia. Oli siinä kyllä omaakin tyhmyyttä mukana, kun en hoksannut katsoa edessä olevien ostosten määrää, mutta pisti ärsyttämään kun mies ja lapset odottivat pihalla autossa, kun olin sanonut, ettei menisi kauaa.
Joo olis voinut itseänikin käydä ärsyttää 45 min. jonotus mut hei, suomalainen yritys teki rutkasti voittoa jos kerran ne kiinalaiset suunnilleen tyhjensivät sen liikkeen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen että ihmisoikeusyistä esim venäjää kohtaan on pakotteita. Mutta kiinaa tai turkkia kohtaan ei ole mitään pakotteita.
Ilmeisesti halvoilla tuotteilla(kaikki on nykyään made in china) voi ostaa länsimaisen moraalin puolelleen. Nytkin on tämä hong kong keissi niin ei edes ajatella etta laitettasiin säppiin kiinan tuontia jotta saatasiin ihmisoikeudet sinnenkkin.
Jep. Venäjällä on oikeasti monet monet asiat paljon paremmin kuin Kiinassa, mutta ei kukaan välitä, kun halutaan vaan ilmaista kamaa Kiinasta. Ainut vain, ettemme huomaa, että Kiina ostaa koko Euroopan.
Tibet, hong kong, kurdien asema turkissa on ihan verrattavissa tuohon ukraina keissiin ja omituisinta tässä on kuitenkin se että venäjä on vallannut vain venäläismieliset alueet itäukrainasta, jotka haluavat kuulua venäjään, mutteivät saa länsimaiden mukaan. Eri asia on esim tiibetissä jossa oli kansannousu. Itäukrainassa sellaista ei ole tapahtunut, koska haluavat kuulua ennemmin venäjään kuin ukrainaan. Voin toki olla väärässäkin mutta näyttää siltä että he haluavat kuulua ukrainan sijaan venäjään.
Tietenkin näillä Ukrainan alueilla voi olla ihmisiä enemmistö, jotka haluavat kuulua Venäjään, mutta on myös paljon niitä ihmisiä joille Venäjä on uhka ja alueiden miehittäjä. Oikeasti tämä sota on ollut raakaa ja monet kuolleet sekä vaikuttanut paljon ihmisten elämään ja monet menettäneet kotinsa. Sen vuoksi en tekisi johtopäätöksiä siitä, että ihan vapaaehtoisesti alueet on annettu ja ihmiset samaa mieltä. Itse tiedän paljon näistä jutuista. Asioilla on aina monta puolta ja kun kuulen niitä juttuja sieltä niin ne eivät ole mitään kauniita. Sori ohis.
Pointti olikin että miksi kiinaa ei laiteta samanlaisten pakotteiden alaisiksi tiibetin tai hong kongin takia jos kerran olet tuota mieltä. Siellä on sentään kapinoitu tätä valloittajaa vastaan toisin kuin venjämielisissä osissa ukrainaa. Itse sanoin heti kun taistelut ukrainassa alkoivat, että ukraina ei tule hyötymään tästä mitään, vaan heidän olisi kannattanut myydä venäjälle tuo heille tärkeä alue, vaikka velkojaan vastaan. Nyt maassa on koomikko presidentti ja se on enemmän veloissa ja enemmän korruptotunut kuin ikinä.
Samalla logiikalla Suomenkin pitäisi sitten varmaan lahjoittaa pala Venäjälle jos he tahtoisivat sen ja tahtoivathan sen Karjalankin joten kai tämä on tuttua täälläkin. Silti ehkä olen tyhmä ,kun en toisaalta ymmärrä sitä, että muiden maiden pitäisi suostua siihen, että jos Venäjä tahtoo palan sieltä ja toisen täältä niin se pitäisi heille antaa. Baltian maissakin on paljon venälaisiä ja mitä jos ne ihmiset päättäisivät, että liitytään Venäjään niin pitäisikö se tehdä, vaikka ne tavalliset esim virolaiset vastustaisivat. Ukraina on kuitenkin oma itsenäinen maansa toisin kuin esim Tiibet. Tietenkään en todellakaan hyväksy sitäkään, että Kiina on Tiibetin "kimpussa" ja heidät pitäisi laittaa vastuuseen.
Niin varmaan eli siis ei, mutta oikeassa elämässä provosi ei ole looginen eikä verrannnollinen Että se olisi loogisesti verrannollinen pitäsi karjalalaisten haluta venäjään liittymistä ja karjalassa olisi olla jotain venäjälle strategista koko ajan venäläisten käytössä olevaa aluetta, jossa asuisi paljon venäjän kansalaisia, niin sitten se olisi looginen. Tiibet valloitettiin kiinan taholta 1950 luvulla ja siellä kapinoitiin kiinaa vastaan 1959 ja kapinoidaan vieläkin.
Koeta hieman realistisempaa lähestymistä toki en sitä sinulta tuon viestisi jälkeen odota. Tuomitset vain yhden maan tässä ja rakentelet epäloogisia olkiukkoja jotta sen voisit tuomita, etkä hyväksy sitä todellisuutta mikä asioihin oikeasti vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset turistit käyttäytyvät yleensä kuin siat. Ihan käsittämätöntä.
Mannerkiinalaisista kyse. Kulttuurivallankumous Maon aikana tuhosi kaiken vanhan, myös hyvät tavat ja sellaiset.
Lisäksi kun väkeä on kotona nykyisin lähes 1,5 miljardia, niin varmasti se muuttaa kulttuuria niin että ainoa tapa selvitä on kyynärpäätaktiikalla. Kiinalaiset myös ovat tottuneet kestämään suuria ihmismassoja sekä melua. Heille tuskin tulee mieleen, että muunmaalaiset eivät sellaista kestä. Toki Euroopassakin ainakin espanjalaiset ja italialaiset kestävät mekkalaa paljon paremmin kuin me pohjoisten havumetsien asukit.
Näistä mannerkiinalaisista on myös ärsyynnytty Hong Kongissa. Nettihän on pullollaan honkkarien pöyristyneitä kuvia ja viestejä, kun Hong Kongissa vierailevat mannerkiinalaiset kakattavat lapsiaan kadulla ja käyttäytyvät muutenkin kuin maalaisserkku helvetistä.
Lisäksi Manner-Kiinassa on ollut pitkään yhden lapsen politiikka, joten useaissa sukupolvissa perheessä on vain yksi lapsi, mieluiten poikalapsi, joka onkin eräänlainen superlellilapsi. Sitä kutsutaan Pikku Keisari -syndroomaksi. Sellaisia pikkukeisareita sitten raijataan turistiksi ympäri maailmaa.
Joo kiinalaiset on jotain aivan kauheaa, varsinkin aivan törkeä etuilu on heille maan tapa, josta ei luovuta Euroopassakaan. Viimeksi pari viikoa sitten Stockkalla yksi kiinalainen nainen käveli aivan pokkana päivittäiskosmetiikkaosaton kassajonon eteen, jolloin kohteliaasti kerroin hänelle että 'nyt ei olla Kiinassa vaan Suomessa, jossa ihmiset käyttäytyvät sivistyneesti ja ottavat toisensa huomioon sekä jonottavat vuoroaan' vastahakoisesti nainen sitten siirtyi jonon hännille.
Ero japaninilaisiin on tässä suhteessa aivan valtava, yleisesti ottaen japanilaiset käyttäytyvät hyvin sivistyneesti.
Tallinnassa kiinalaisnainen (matkusti ryhmässä) tunki käsissään olevat paperi- ja muoviroskat sadevesiviemärin aukosta sisään. Varmaan kiinalainen käytäntö.
Enpä tiennytkään, että toi omien ruokien roudaus on saanut noin hurjat mittasuhteet. Lähinnä jotain nuudeleita olen nähnyt porukan lämmittävän esim. junassa. Itsellä vähän toisenlainen kokemus, olin yhden kiinalaisen vaihtarin kanssa samalla kurssilla. Häneltä kysyttiin, mitä mieltä on kaupunkimme kiinalaisista ravintoloista. Hän sanoi nauraen ettei ole käynyt niissä koska "vihaa" kiinalaista rasvaista ruokaa ja rakastaa esim. täkäläisiä raikkaita salaatteja, joita Kiinassa ei ole. Varmaan nuo kauhukertomukset koskee enemmän iäkkäämpiä turisteja jotka matkustavat ryhmissä.
Höpöhöpö, mistä joku kinuski osaisi poliisin hankkia paikalle ennen kuin olen itse jo kaukana.
Tehty on.