On mennyt maku Euroopan kaupungeissa matkailusta, kun kiinalaiset turistit täyttävät kaikki kohteet
Kiinalaiset turistimassat pilaavat kaikki ihanat eurooppalaiset kohteet. Äsken olin Lontoossa niin jäi ikävä maku. Kiinalaisilla ei ole mitään tapoja ja jyräävät kaikki alleen. Mitenköhän näiden kanssa loppupeleissä käy?
Kommentit (289)
Mitä hiton järkeä siinä kameraturismissa edes on? Kääkätetään museosta ja nähtävyydestö toiseen, mennään ryhmään ja joku ottaa kuvan siitä. Sitten kääkätys jatkuu. Sitten koko lyhyen elämänsä kääkättävät menemään. Ketä kiinnostaa ne kuvat, kun ihmisestö aika jättää. Itse niistä kokemuksista tuskin saavat mitään irti kun mennä kääkättävät kamera kaulassa ja ne teennäiset kuvat jostain kivikasoista he edustallaan on pääasia. Bittiavarutteen tai jonnekin video, kuvasaasteeksi päätyvät nämä matka kuvat.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavin tai oudoin kokemus tällaisen ryhmän kanssa oli laivan käytävällä kun nappasivat minun kaksi alle kouluikäistä lasta ja mukana olleen ystäväni samanikäiset lapset johonkin ryhmäkuvaan. Yritettiin vaan päästä siitä ryhmästä ohi. Varsinkin ystäväni nätti tyttölapsi riivittiin väkisin kuviin. Ihan vaan tarttuivat kiinni ja räpsivät kuvia. Hetki kesti ennen kuin saatiin lapset väkijoukon läpi. Seuraavaksi en yritä tuollaisen lauman ohi vaan odotan.
Kerta toisensa jälkeen olen matkoillani todistanut, kuinka kiinalaisturisteilla on tapana kuvauttaa koko porukkansa yksi kerrallaan katutaiteilijoiden kanssa. Joskus jopa ”ilveilevät” kuvassa tavalla, jota voi pitää taiteilijaa kohtaan epäkunnioittavana. KERTAAKAAN en ole nähnyt, että YKSIKÄÄN noiden porukoiden jäsenistä olisi jättänyt ropostakaan katutaiteilijan raha-astiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaisessa kulttuurissa kaikki perustuu sille, miten siitä itse hyötyy. Siksi esimerkiksi perheenjäsenille ja ystäville voidaan olla avokätisen ystävällisiä ja huomioivia, mutta sen sijaan kaikki muut ovat vain hyväksikäytettävää kuonaa.
Vähän samanlaista mutta paljon pienemmässä mitassa on venäläisyys. Sielläkin yksityisesti saattaa olla siistiä ja viihtyisää ja ylenpalttisen ystävällistä, mutta kaikki, mikä on julkisessa tilassa, on täysin arvotonta eikä sitä kunnioiteta.
Jo aikaisemmin venäläisiä turisteja on arvosteltu huonosta käytöksestä, mutta kiinalaisessa kulttuurissa tämä korostuu moninkertaiseksi.
Kuvitelkaa kulttuuri, jossa teille lapsesta saakka opetetaan, että mitään yhteistä ei tarvitse kunnioittaa. Että asioita saa rikkoa ja ihmisiä saa talloa, jos siitä itse hyötyy. Tällä asenteella kiinalaiset matkustavat. Se on heidän kulttuurinen erityispiirteensä.
Entä suomalaisuus? Venäläisyys ei ole läheskäään samanlaista kuin kiinalaisten turistien harjoittama etuilu. Venäjällä etuillaan mutta sitä ei tee monet vaan tietyntyyppiset ihmiset eikä sitä voi mitenkään verrata kiinalaisten systemaattiseen etuiluun venäläisissä on ihmisiä päättävät ottaa itselleen etuoieuden tehdä niinkuin huvittaa. Suomessa nykyään joutuu toteamaan monesti ihan suomalaiselle että jononpää on täällä jos olet jättänyt pientäkin väliä että henkilökunta muut pääsee liikkumaan ja liikenteessä ihan suvereenisti ohitellaan tarpeettomasti ja ajetaan päättyviä kaistoja ottaen oikeuden omiin nimiin kiilata risteysaluella eteen.
Kiinalaisten etuilu eroaa todella paljon tällaisesta etuilusta jossa yksilö ottaa oikeuden itselleen, siinä mennään kuten on tässä käynyt ilmi joukolla jonottamatta suoraan muiden vuoroaan odottavien ohi ryysäten karkoittaen muita huonolla käytöksellä ja fyysisesti tekemällä tilanteesta tarkoituksella epämukavaa kaikille. Siksi kiinalaisia ei voi päästää yhtäaikaa muiden kanssa esim laivaan tai hotelliin vaan heille on varattava oma aika jolla tämä porukka otetaan sisään. Venäläisten kanssa näin ei tarvitse olla vaikka venäläiset ovatkin suomalaisa röyhkeämpiä eivät he kuitenkaan ole mitään verrattuna näihin kiinalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on jokseenkin huvittavaa luettavaa suomalaisilta, jotka sikailevat aurinkorannikolla ja Thaimaassa laumoittain.
Sinänsä eli jokseenkin, mutta ei vähääkään huvittavaa kun vertaat sitä kiinalaisten harjoittamaan sikailuun ympäri maailman.
En ole törmännyt yhteenkään kännissä mölisevään, paidattomaan kiinalaiseen, joka haastaa riitaa, yrittää vokotella ohikulkevia naisia, öykkäröi ravintolassa tai on sammunut kadulle. Sen sijaan olen törmännyt tällaisiin suomalaisiin, useasti.
Minä taas olen matkoillani ihmetellyt, kuinka hyvin käyttäytyviä suomalaisturistit ovat. Ehdottomasti kuuluvat tuossa mielessä kärkikastiin. Sinä mitä ilmeisimmin matkailet rupukohteissa, jotka vetävät puoleensa rupusakkia.
Suomalaisten suosikkikohteissa eli Kreikassa, Thaimaassa, Kanarialla ja Aurinkorannikolla näihin sikaileviin suomalaisiin voi törmätä. Tervemenoa vaan katsomaan miten maanmiehet edustavat ja levittävät ”hyvää” Suomikuvaa. :D Paljon vähemmän minua haittaa toriaukiolla innokkaasti kuvaava aasialaisryhmä kuin änkyräkännissä möykkäävä suomalainen.
En ola ainakaan niissä Kreikan ja Kanarian kohteissa moista havainnut, joissa olen käynyt. Mutta kuten sanottu, en käy rupukohteissa (ja noissakin kohteissa on valinnanvaraa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on jokseenkin huvittavaa luettavaa suomalaisilta, jotka sikailevat aurinkorannikolla ja Thaimaassa laumoittain.
Sinänsä eli jokseenkin, mutta ei vähääkään huvittavaa kun vertaat sitä kiinalaisten harjoittamaan sikailuun ympäri maailman.
En ole törmännyt yhteenkään kännissä mölisevään, paidattomaan kiinalaiseen, joka haastaa riitaa, yrittää vokotella ohikulkevia naisia, öykkäröi ravintolassa tai on sammunut kadulle. Sen sijaan olen törmännyt tällaisiin suomalaisiin, useasti.
Täällä on nyt ihan selkeästi meneillään ra sistien omaa propagandaa, mihin muut ra sisti trollit yhtyvät. Tämä ketju on kuin kuvailu itsestään. Kukaan näistä tuskin edes käynyt ulkomailla.
Ihme ettei mode poista tällaista vihaketjua.
Todella outo ketju kyllä. Olen matkustanut yli 30 maassa (valtaosa Euroopassa), enkä ole kohdannut koskaan sikailevia aasialaisturisteja.
En myöskään Suomessa. Senaatintorilla kuvia ottavat kiinalaiset eivät ole millään tavoin häiriöksi, hienoahan se on, että turismi tuo tänne ihmisiä.
Uridididdi kirjoitti:
Mitä hiton järkeä siinä kameraturismissa edes on? Kääkätetään museosta ja nähtävyydestö toiseen, mennään ryhmään ja joku ottaa kuvan siitä. Sitten kääkätys jatkuu. Sitten koko lyhyen elämänsä kääkättävät menemään. Ketä kiinnostaa ne kuvat, kun ihmisestö aika jättää. Itse niistä kokemuksista tuskin saavat mitään irti kun mennä kääkättävät kamera kaulassa ja ne teennäiset kuvat jostain kivikasoista he edustallaan on pääasia. Bittiavarutteen tai jonnekin video, kuvasaasteeksi päätyvät nämä matka kuvat.
Ihan yhtä paljon järkeä kuin hotellialueella aurinkotuolissa makaamisessa ihoa käristämässä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ärsytä pelkästään kiinalaiset vaan ylipäätään ne hirveät turistilaumat. Viime lomalla Roomassa mietin tosissani jonottaessani toista tuntia Vatikaaniin kovassa helteessä, että mitähän halvatun järkeä tässäkin on. Joo, Vatikaani on kuuluisa ja upea nähtävyys jonka halusin nähdä. En vaan enää tiedä onko sen arvoista, että jonottaa tuntitolkulla ja sen jälkeen yrittää saada jotain irti nähtävyydestä kaiken sen väenpaljouden keskellä. Hyviä kuviakaan et saa, koska aina joku ottaa edessäsi selfietä.
Olin muutama vuosi Irlannissa ja lähdettiin käymään kansallispuistossa. Sekin oli täynnä turisteja.
Sinä olet yksi niistä turisteista.
Vierailija kirjoitti:
Puhuvat kovaan ääneen maratoni puheiluitaan kaiutin päällä ja asiaansa huutaen.
Esim. Itävallassa tämä on yksinkertaisesti kiellettyä. Siitä huomautetaan ja joka paikassa on kylttejä joissa valistetaan hyvään käytökseen.
En tajua miksi Suomessa saa huutaa ja kälättää ja puhua kaiuttimella julkisessa kulkuneuvossa, kun täällä kovaääninen puhe kuuluu kulttuuriin vielä vähemmän. Konnarin pitäisi puuttua, ehkä jonkinlaista valistusta kuvin ja videoin myös tarvitaan.
Näkisittepä kiinalaiset turistit Lapissa, kun näkevät joulupukin esiintymässä. Siinä lapset poljetaan maahan, kun kiinalaiset, aikuiset ihmiset, haluavat ottaa kuvan joulupukista. He kai uskovat pukkiin, muuten tuota hysteeristä käyttäytymistä en tajua. Tai, kun ensi lumi tulee, ilmestyy samalla sata kiinalaista kirkumaan ihastuksesta.
Oikeastaan täällä onkin jo sanottu kaikki, mitä myös itse olen havainnoinut. Mistä tuo kinkkien julmettu röyhkeys kumpuaa. Eräs mainitsi tuon pikku keisari syndrooman, ainoiden poikalapsien suuret, mahtipontiset luulot itsestään. Mutta kyllä osaavat naisetkin. Ei mitään käytöstapoja vaikka aamupalalla. Yhdessä hississä lauma kiinalaisia naisia arvosteli selvästi ulkonäköäni. Teki mieli tintata siritäviä, tirskuvia, kerrassaan kauniiksi itseään luulevia naisentynkiä päin näköä. Mutta teki väin mieli. Tekemättä jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaisessa kulttuurissa kaikki perustuu sille, miten siitä itse hyötyy. Siksi esimerkiksi perheenjäsenille ja ystäville voidaan olla avokätisen ystävällisiä ja huomioivia, mutta sen sijaan kaikki muut ovat vain hyväksikäytettävää kuonaa.
Vähän samanlaista mutta paljon pienemmässä mitassa on venäläisyys. Sielläkin yksityisesti saattaa olla siistiä ja viihtyisää ja ylenpalttisen ystävällistä, mutta kaikki, mikä on julkisessa tilassa, on täysin arvotonta eikä sitä kunnioiteta.
Jo aikaisemmin venäläisiä turisteja on arvosteltu huonosta käytöksestä, mutta kiinalaisessa kulttuurissa tämä korostuu moninkertaiseksi.
Kuvitelkaa kulttuuri, jossa teille lapsesta saakka opetetaan, että mitään yhteistä ei tarvitse kunnioittaa. Että asioita saa rikkoa ja ihmisiä saa talloa, jos siitä itse hyötyy. Tällä asenteella kiinalaiset matkustavat. Se on heidän kulttuurinen erityispiirteensä.
Samoin arabien. Suomalaiset ovat naiiveja luullessaan, että muut kunnioittavat meitä tai ylipäätään muista ihmisiä niin kuin me.
Olin juuri Berliinissä arabi-alueella ja kaikki jonottivat ihan järjestyksessä omaa vuoroaan, en ole suomessakaan huomannut tätä, mutta arabimaissa voi asia olla toisin, en ole käynyt. Saksassa ja engalannissa ollaan tarkkoja jonoista ainakin, kuten suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paidaton onkin ihan avainjuttu :D Ihan kauheeta...
Oletko törmännyt suomalaiseen, joka on valmis tallomaan ja tappamaan lapsen saadakseen valokuvan?
Minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään Finnairilla on oksettavaa matkustaa, kun tietyillä lennoilla 80 % on kiinalaisia, siis Euroopan lennoilla. Heillä on kotoaan tuodut omat ruoat, pakattuna folioon, ja alkavat syödä niitä koneessa, niin haju on oksettava. Meinaan oikeasti oksentaa sen hajun takia. Lisäksi en ymmärrä, miksi he saavat tuoda liharuoat kotoaan ilman mitään tullia? Mietin vain kaikkia tauteja, mitä voivat tuoda mukanaan.
Ja se ääni, mikä heistä lähtee! Viimeksi tönivät nurin pois koneesta lähtiessään noin 4-vuotiaan suomalaisen lapsen. Kaikki kävelivät ihan pokkana lapsen ylitse, vaikka lapsen vanhemmat huusivat ja yritimme muutkin heitä pysäyttää. Yksi nainen löi minua kasvoihin, kun yritin häntä pysäyttää. Henkilökunta ei tehnyt mitään.
Ihmetyttää niiden styroxlaatikot, joista vuotaa matkalaukkuhihnalle lihasnestettä tms punaista liejua, sotkien kaikki muutkin laukut. Ja se hajy, herran jumala että se neljä tuntia Barcelonasta Suomeen matkannut epäkylmä styroxboksi lihoineen haisee kuolemalta!
Ja mikä helkkari niitä vaivaa äänekkäine videopuheluineen! Eikö voi käyttää edes handsfreeta jos se toisen tantan/kundin naama on pakko nähdä?
Telkkarissa "Australian tulli" takavarikoi kaikki ruoat. EUn pitäisi tiukentaa jotain säädöksiä ENNALTAEHKÄISEVÄSTI.
Siinä ohjelmassa muuten näkyy se näiden ylimielisyys todella hyvin. Ihan pokkana roudataan ties mitä mätääntynyttä kapakalaa vasten kaikkia määräyksiä ja sitten ollaan naama nurinpäin kun ne otetaan pois ja lyödään sakkolappu kouraan. Marmatetaan vielä kuinka säännöt on ihan liian tyhmiä eikä niiden ainakaan pitäisi itseä koskea.
Tuo sama röyhkeä ja muita halveksiva asenne on nähtävissä ihan kaikkialla missä noihin ryhmiin törmää. Se niiden ylimielinen elekieli ja röyhkeä olemus on oikeasti sekä pelottavaa että samalla raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kokemus oli ihan Suomessa, Helsingissä Marimekon liikkeessä. Halusin ostaa hieman nätiltä näyttävää uutuuskangasta ompeluksiani varten. No, kun astuin liikkeeseen, koko paikka KUHISI kiinalaisia/mitälie aasialaisia. Meteli oli aivan hirveä, kun kaikki huusivat ja kälättivät yhtä aikaa. No, ei siinä vielä mitään, löysin sen haluamani kankaan ja näin, että jono kassalle on aika pitkä. Ajattelin, että ehkä kymmenen minuuttia menisi jonotuksessa. Mitä vielä! Ne kiinalaiset olivat päättäneet roudata joka ikisen löytämänsä mekon, lompakon ja vessamaton mukaansa sinne kotimaahansa, ja rehellisesti JOKAISELLA edessäni olleella aasialaisella oli viisi kassia täynnä Marimekon ostoksia. Jonotin 45 minuuttia, vaikka kassojakin oli useampia. Oli siinä kyllä omaakin tyhmyyttä mukana, kun en hoksannut katsoa edessä olevien ostosten määrää, mutta pisti ärsyttämään kun mies ja lapset odottivat pihalla autossa, kun olin sanonut, ettei menisi kauaa.
Joo olis voinut itseänikin käydä ärsyttää 45 min. jonotus mut hei, suomalainen yritys teki rutkasti voittoa jos kerran ne kiinalaiset suunnilleen tyhjensivät sen liikkeen :D
Olivat varmaan kuitenkin japanilaisia, jotka ovat Marimekko-faneja, ja joilla varaa ja halua ostoksiin. Kiinalaisturistit tuskin ostavat paljonkaan designia Suomesta.
Työskentelin pitkään matkailufirmassa, jossa yksi kollegoistani oli kiinalainen ja hän sanoi että häpeää silmät päästänsä kun katsoo kiinalaisia turisteja Suomessa, sen lisäksi kuulemma mistään muusta maasta tulevat eivät puhu yhtä törkeästi, saattavat ihan estoitta siinä laumassa haukkua kiinaksi mitä hirveimmillä solvauksilla kun yrität auttaa heitä.
Reissaan Tallinnan-laivalla aika usein ja jokaikinen kerta viimeisen vuoden sisällä laiva on ollut aivan täynnä kiinalaisia. Viimeksi rynnivät joukolla business loungeen ilman mitään asiaankuuluvaa lippua, eikä kukaan korvaansa lotkauttanut kun epätoivoinen työntekijä yritti hätistää heitä pois.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa vastaan, jos joku yrittää jyrätä. Ihan kansallisuudesta riippumatta kysyt englanniksi, että "Mitähän v*ttua sä turisti teet?!"
Eipä sillä ole mitään vaikutusta. Liikkuvat valtavissa laumoissa eivätkä kiinnitä pienintäkään huomiota mihinkään. Voi vaikka vieressä huutaa, että olette tiellä, eikä mitään reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään Finnairilla on oksettavaa matkustaa, kun tietyillä lennoilla 80 % on kiinalaisia, siis Euroopan lennoilla. Heillä on kotoaan tuodut omat ruoat, pakattuna folioon, ja alkavat syödä niitä koneessa, niin haju on oksettava. Meinaan oikeasti oksentaa sen hajun takia. Lisäksi en ymmärrä, miksi he saavat tuoda liharuoat kotoaan ilman mitään tullia? Mietin vain kaikkia tauteja, mitä voivat tuoda mukanaan.
Ja se ääni, mikä heistä lähtee! Viimeksi tönivät nurin pois koneesta lähtiessään noin 4-vuotiaan suomalaisen lapsen. Kaikki kävelivät ihan pokkana lapsen ylitse, vaikka lapsen vanhemmat huusivat ja yritimme muutkin heitä pysäyttää. Yksi nainen löi minua kasvoihin, kun yritin häntä pysäyttää. Henkilökunta ei tehnyt mitään.
Ihmetyttää niiden styroxlaatikot, joista vuotaa matkalaukkuhihnalle lihasnestettä tms punaista liejua, sotkien kaikki muutkin laukut. Ja se hajy, herran jumala että se neljä tuntia Barcelonasta Suomeen matkannut epäkylmä styroxboksi lihoineen haisee kuolemalta!
Ja mikä helkkari niitä vaivaa äänekkäine videopuheluineen! Eikö voi käyttää edes handsfreeta jos se toisen tantan/kundin naama on pakko nähdä?
Telkkarissa "Australian tulli" takavarikoi kaikki ruoat. EUn pitäisi tiukentaa jotain säädöksiä ENNALTAEHKÄISEVÄSTI.
Siinä ohjelmassa muuten näkyy se näiden ylimielisyys todella hyvin. Ihan pokkana roudataan ties mitä mätääntynyttä kapakalaa vasten kaikkia määräyksiä ja sitten ollaan naama nurinpäin kun ne otetaan pois ja lyödään sakkolappu kouraan. Marmatetaan vielä kuinka säännöt on ihan liian tyhmiä eikä niiden ainakaan pitäisi itseä koskea.
Tuo sama röyhkeä ja muita halveksiva asenne on nähtävissä ihan kaikkialla missä noihin ryhmiin törmää. Se niiden ylimielinen elekieli ja röyhkeä olemus on oikeasti sekä pelottavaa että samalla raivostuttavaa.
Miksi EU ei voi rajoittaa noita????
Tänään(kin) Helsingin keskustassa toikkaroi satoja kiinalaisia. Pahimmat niistä sähköpotkulaudoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali toisten ihmisten ja sääntöjen kunnioittaminen on näille ihan vieras käsite. Kuvittelevat, että muut ihmiset on jotenkin alempiarvoisia ja olemassa ainoastaan palvellakseen ja kumartaakseen heitä.
Mistä lie moinen röyhkeys kumpuaa.
Suomalaisten suosikkikohteissa eli Kreikassa, Thaimaassa, Kanarialla ja Aurinkorannikolla näihin sikaileviin suomalaisiin voi törmätä. Tervemenoa vaan katsomaan miten maanmiehet edustavat ja levittävät ”hyvää” Suomikuvaa. :D Paljon vähemmän minua haittaa toriaukiolla innokkaasti kuvaava aasialaisryhmä kuin änkyräkännissä möykkäävä suomalainen.