VAUVOJEN määrän rajoittaminen ilmastomuutoksen vuoksi on liian kova aihe tälle palstalle - siksi se POISTETTIIN HETI!
Lasten määrä on tutkimuksen mukaan yksilön suurin ilmastopäätös – Mutta miksi se puuttuu arkisilta ilmastotekolistoilta ja miksi siitä ei saa keskustella vauva.fi-sivuilla ? Lue HS tänään.
"Kaikkein suurimmat päästövähennykset rikkaassa maassa asuva ihminen saa aikaan näin: jätä yksi lapsi tekemättä. Arjen ilmastopäätöksenä se on ylivoimaisesti merkittävin ja voimakkuudeltaan omassa luokassaan."
Vauva aiheuttaa 25 kertaa suuremmat päästöt kuin auto keskimäärin.
Kommentit (79)
"Sössönsössönpölvästin" kaltaiset jääköön keskenään asuttamaan maailmaa. Muut kuolevat tyytyväisinä päätökseensä olla tekemättä jälkikasvua.
Aloita ap itsestäsi. Naru kaulaan ja etsit puun mikä kestää painoasi. Ole rehellinen itsellesi ja valitse suoraan iso puu vahvalla oksalla. Mitä? Etkö uskalla? Sunlaiset mädättäjät kuuluu hullujenhuoneelle. Otsaan pitäisi tatuoida ''kansanvihollinen''.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lopetettaisiin kehitysapu ja kaikennäköinen avustus Afrikkaan ja Aasiaan niin kyllä luonto pitää huolen että ylikansoitus jollain aikavälillä tasoittuu. Eli vain vahvemmat pärjää ja niin sen pitääkin mennä. Julmaa en kiellä mutta muuta vaihtoehtoa ei ole.
Lopetetaan samalla köyhien suomalaisten avustus. Jokainen pärjätköön omillaan. Köyhien suomalaisten lasten kuolleisuus nousee, mutta niin sen pitääkin mennä.
Näin se vain on! Köyhistä lapsista voisi maksaa tapporahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytävätullit synnytysosastoille! Isot. Toivoo ystävällisesti hän eli lapseton ekologinen hybridiautoilija.
Just. Sinäkö se aiot kehittää tulevaisuuden energialähteet ja hiilen talteenotot? Eiköhän nämä ongelmat ratkaise vielä joku syntymätön länsimaalainen, todennäköisimmin kyllä. Sinä olet toistaiseksi vain haitaksi, et mitenkään neutraali eläjä.
Itse asiassa tuo lapseton hybridiautoilija on loinen ja taakka, hänen vanhuudenhoivaan menee miljoonia eikä ole viitsinyt tehdä yhtäkään veronmaksajaa.
Minä olen hyvissä hommissa hyvätuloinen (maksan veroja usemman tuhatta euroa kuussa) , en ole ollut päivääkään työtön, elän ekologisesti, ajan hybridilla JA olen tehnyt siinä vielä neljä lastakin. Nämä minun neljä lastani aikaan maksavat tuon lapsettoman itsensä ylentäjän eläkkeet ja vanhuudenhoivat.
Ja tuota itsekästä lapsetonta pitäisi vielä palkita?
T. DI, ymp.tekn.Mistä sinä tiedät paljonko tuo hybridiautolija on kerännyt omaisuutta.? Voihan se olla että kun on lapseton niin osakesalkku + sijoitukset ovat sitä luokkaa että eläkettä tms. sosiaaliturvaa ei tuo henkilö kuuna päivänä tule tarvitsemaan. Sen sijaan kysymys sinulle. Jos olet DI, ymp.tekn niin oletko sinä töissä yksityisellä vai valtion tai kunnan palkkalistoilla. Jos olet yksityisellä niin sitten sinun maksamillasi veroEuroilla on joku arvo. Sen sijaan jos olet valtion tai kunnan palveluksella niin maksamillasi veroEuroilla ei ole mitään arvoa. Et tuo tähän yhteiseen verokassaan yhtään lisää rahaa vaan se on kuin siirtäisi kolikoita oikeasta taskusta vasempaan taskuun. Lisäksi ne sinun 4 lastasi kuluttaa tai on kuluttanut tosi paljon yhteiskunnan verorahoja, joten toivon todella että olet töissä yksityisellä sektorilla joka rahoittaa tätä yhteiskuntaa. Nimimerkillä Insinööri ulkomaanprojekteissa joista oikeasti saadaan tarvitsemiamme veroEuroja suomeen.
Lässyn lässyn, yksityisellä olen ja lapset ei kuluta veroeuroja. Lapsilisän saan joka riittää ehkä kahteen kauppareissuun. Hoitajan olen palkannut itse kotiin ja käytämme yksityisiä lääkäripalveluja. Tekstistä oikein loistaa että olet itse julkishallinnon elätti.
T. DIHävettää oma ammattikunta (tai niin no, koulutusala) kun tuppaat tuollaisia vastauksia. Totta kai lapsesi kuluttavat veroeuroja syntymästä alkaen siihen hetkeen, kun koulut on käyty, asuvat omillaan ja tekevät tuottavaa työtä.
Pölvästi! Maksan yli 4000e veroja JOKA KUUKAUSI joten tasan tuotan enemmän kuin vien. Yksityinen päivähoito, yksityislääkärit jne.
T.DI
Huutista apukoulupudokkaan DI-larpille!
Vierailija kirjoitti:
Joo, jätetään vaan ne vähätkin lapset tekemättä, niin päästään rahtaamaan yhä lisää moniosaajia Suomeen. Puhdasta propagandaa, jolla edistetään valkoista kansanmurhaa.
Vapaaehtoinen lasten tekemättä jättäminen ei ole kansanmurha.
Kansanmurha on se, mitä täälläkin on ehdotettu, atomipommin pudottaminen Afrikkaan, afrikkalaisten pakkosterilisaatiot...
Mutta liian vaikeitahan nämä asiat ovat persuille. Persut eivät opi tai tajua mitään. Persu voisi opiskella kymmenen vuotta mitä sana kansanmurha tarkoittaa, mutta ei siltikään oppisi.
Vierailija kirjoitti:
Aloita ap itsestäsi. Naru kaulaan ja etsit puun mikä kestää painoasi. Ole rehellinen itsellesi ja valitse suoraan iso puu vahvalla oksalla. Mitä? Etkö uskalla? Sunlaiset mädättäjät kuuluu hullujenhuoneelle. Otsaan pitäisi tatuoida ''kansanvihollinen''.
Onko nämä kommentit tosissaan kirjoitettuja? Aika iso harppaus siitä että jättää lisääntymättä eli tekemättä uutta ihmistä ns. tyhjästä siihen että jo elävän ihmisen pitäisi laittaa itsensä kylmäksi.
Onko nämä kommentit tosissaan kirjoitettuja? Aika iso harppaus siitä että jättää lisääntymättä eli tekemättä uutta ihmistä ns. tyhjästä siihen että jo elävän ihmisen pitäisi laittaa itsensä kylmäksi.
On itsekeskeistä elää ja kuluttaa äiti-maan resursseja. Itsensä kylmääminen on ilmastoteko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lopetettaisiin kehitysapu ja kaikennäköinen avustus Afrikkaan ja Aasiaan niin kyllä luonto pitää huolen että ylikansoitus jollain aikavälillä tasoittuu. Eli vain vahvemmat pärjää ja niin sen pitääkin mennä. Julmaa en kiellä mutta muuta vaihtoehtoa ei ole.
Lopetetaan samalla köyhien suomalaisten avustus. Jokainen pärjätköön omillaan. Köyhien suomalaisten lasten kuolleisuus nousee, mutta niin sen pitääkin mennä.
Miten oman kansan auttaminen ja kehitysapu liittyy toisiinsa? Vai olet ns uusi su o ma lai nen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lasten määrää pitäisi rajoittaa kehitysmaissa. Suomessa syntyy muutenkin vähän lapsia.
Yksi suomalainen kakara pilaa ympäristöä enemmän kuin parikymmentä kehitysmaalaista. Lasten määrän rajoittaminen on otettava käyttöön Suomessa. Kaikenlainen lapsiperheiden hyysääminen ja paapominen on lopetettava.
Onhan se kiva aina vaatia heikennyksiä MUILLE.
Kakara olet itsekin.
Jos sinäkin yhteiskunnan tukema ja elättämä loinen, maksaisit ITSE kakarasi, ei kellään olisi siihen kakaroiden määrään sanottavaa. Mutta kun ET maksa, vaan muut & yhteiskunta maksaa, niin silloin sinä pidät leipäluukkusi kiinni. Sinulla EI ole mielipidettä asiaan, eikä minkäänlaista valitusoikeutta asiaan. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytävätullit synnytysosastoille! Isot. Toivoo ystävällisesti hän eli lapseton ekologinen hybridiautoilija.
Just. Sinäkö se aiot kehittää tulevaisuuden energialähteet ja hiilen talteenotot? Eiköhän nämä ongelmat ratkaise vielä joku syntymätön länsimaalainen, todennäköisimmin kyllä. Sinä olet toistaiseksi vain haitaksi, et mitenkään neutraali eläjä.
Itse asiassa tuo lapseton hybridiautoilija on loinen ja taakka, hänen vanhuudenhoivaan menee miljoonia eikä ole viitsinyt tehdä yhtäkään veronmaksajaa.
Minä olen hyvissä hommissa hyvätuloinen (maksan veroja usemman tuhatta euroa kuussa) , en ole ollut päivääkään työtön, elän ekologisesti, ajan hybridilla JA olen tehnyt siinä vielä neljä lastakin. Nämä minun neljä lastani aikaan maksavat tuon lapsettoman itsensä ylentäjän eläkkeet ja vanhuudenhoivat.
T. DI, ymp.tekn.Mistä sinä tiedät paljonko tuo hybridiautolija on kerännyt omaisuutta.? Voihan se olla että kun on lapseton niin osakesalkku + sijoitukset ovat sitä luokkaa että eläkettä tms. sosiaaliturvaa ei tuo henkilö kuuna päivänä tule tarvitsemaan. Sen sijaan kysymys sinulle. Jos olet DI, ymp.tekn niin oletko sinä töissä yksityisellä vai valtion tai kunnan palkkalistoilla. Jos olet yksityisellä niin sitten sinun maksamillasi veroEuroilla on joku arvo. Sen sijaan jos olet valtion tai kunnan palveluksella niin maksamillasi veroEuroilla ei ole mitään arvoa. Et tuo tähän yhteiseen verokassaan yhtään lisää rahaa vaan se on kuin siirtäisi kolikoita oikeasta taskusta vasempaan taskuun. Lisäksi ne sinun 4 lastasi kuluttaa tai on kuluttanut tosi paljon yhteiskunnan verorahoja, joten toivon todella että olet töissä yksityisellä sektorilla joka rahoittaa tätä yhteiskuntaa. Nimimerkillä Insinööri ulkomaanprojekteissa joista oikeasti saadaan tarvitsemiamme veroEuroja suomeen.
Lässyn lässyn, yksityisellä olen ja lapset ei kuluta veroeuroja. Lapsilisän saan joka riittää ehkä kahteen kauppareissuun. Hoitajan olen palkannut itse kotiin ja käytämme yksityisiä lääkäripalveluja. Tekstistä oikein loistaa että olet itse julkishallinnon elätti.
T. DIEikö lapsesi sitten saa kunnallista terveydenhoitoa, hammashoitoa, koulutusta, lapsilisää, päivähoitoa ym. ym? Vai millä perustelet että lapsesi ei muka kuluta veroeuroja?
Ja hienoa että oikeasti maksat veroja tähän yhteiseen kassaan.
Se minua kiinnostaa tietää että miten tekstistäni saa sen kuvan että olisin muka joku julkishallinnon elätti koska se en todellakkaan ole. Olen koko työelämäni ollut kansainvälisessä pörssiyrityksessä töissä ja kuten sanottu tehnyt yli 30 v projektihommia ulkomaan projektien parissa. Eli veikkauksesi meni todellakin pieleen. T: Insinööri
Jännittävää, olen nimittäin samanlaisessa firmassa töissä. Saatan olla esimiehesi.
T. Di
Jos suomen lapsivaje halutaan kuntoon pitää lapsien tekemisestä MAKSAA enemmän. Ei siis mitään rahat käteen kertamaksua vaan epäkohdat korjaten niin, että vauvanteko on hyvä diili. Nyt se on vain paska diili.
Hyvä diili vaatisi mm:
- jaetut perhevapaat
-kotona olevan eläkekertymän kompensointi. TÄMÄ ON TÄRKEIN ASIA. Esim itsellä 3 lapsen jälkeen satoja euroja pienempi eläke, enkä ollut edes pitkillä hoitovapailla. Naisia ei saisi rangaista eläkkeen pienentymisellä. Tietenkin eläkemaksut maksaisk valtio eikä työnantaja sinä aikana kun on pois työstä.
- päivähoitoa halvemmaksi. Mitä halvempi tai peräti ilmainen päivähoito on, sotä enemmän ihmiset lähttee töihin. Esim 3 lapsesta päikkymaksut oli 750e/kk. Onneksi olen hyvätulonen, jollain 2000e palkall ei olisi kannattanut mennä varmaan lainkan töihin
- tukiverkkoja tukiverkottomille. Eli yheiskunnan ylläpitämiä LADUKKAITA ja kohtuuhintaisia hoitajapveluita. MLL ei ole tällinen, sieltä on saatu vain puhelinta selaavia teinipimuja. Tarvittaisi vähän kuon väestöliitto, mitta subventoitu
- hoitovapaan rakenteen purkaminen siten että äiti ei voi pitää koko aikaa vaan osa merkataan isille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. DIEikö lapsesi sitten saa kunnallista terveydenhoitoa, hammashoitoa, koulutusta, lapsilisää, päivähoitoa ym. ym? Vai millä perustelet että lapsesi ei muka kuluta veroeuroja?
Se minua kiinnostaa tietää että miten tekstistäni saa sen kuvan että olisin muka joku julkishallinnon elätti koska se en todellakkaan ole. Olen koko työelämäni ollut kansainvälisessä pörssiyrityksessä töissä ja kuten sanottu tehnyt yli 30 v projektihommia ulkomaan projektien parissa. Eli veikkauksesi meni todellakin pieleen. T: InsinööriJännittävää, olen nimittäin samanlaisessa firmassa töissä. Saatan olla esimiehesi.
T. Di
Et ole, koska minun esimieheni ei ole DI eikä hänellä ole neljää lasta mutta kuka tietää vaikka muuten oltaisiinkin samassa firmassa töissä. Tosin edelleen olen sitä mieltä että tuo henkilö jota ensin rupesit sättimään siitä ettei hänellä ole lapisia ei välttämättä tarkoita sitä että hän olisi vanhemmiten yhteiskunnan elätti. Kuten aiemmin mainitsin mistä me kummatkaan tiedämme mikä hänen taloudellinen tilanteensa vanhana on varsinkin kun ei ole lapsia niin säästöön jää aika paljon rahaa vuosien aikana. Tai voihan se olla niinkin että tuo henkilö menehtyy jossain onnettomuudessa ennen kuin on vanha. Joten aivan suotta hyökkäät hänen kimppuunsa ja nostat itsesi hänen ja monen muun suomessa asuvan työtätekevän kansalaisen yläpuolelle. Kyllä me muutkin veroja tähän maahan maksamme vaikka ei yhtä paljon kuin sinä jos tuo 4000 Euroa kuussa pitää paikkaansa.
T: Insinööri
Vierailija kirjoitti:
Lasten määrä on tutkimuksen mukaan yksilön suurin ilmastopäätös – Mutta miksi se puuttuu arkisilta ilmastotekolistoilta ja miksi siitä ei saa keskustella vauva.fi-sivuilla ?
Siksi se puuttuu ilmastekolistoilta, koska se on pelkkää paskapuhetta.
Yhdessä tutkimuksessa on urvelo ollut sitä mieltä, että lasten ja kaikkien lastenlasten päästöt voidaan harhaisesti kuvitella olevan ikuisesti samat kuin nykypäivänä päästöt ovat per henkilö. Ja että nämä päästöt mukamas pitäisi jotenkin laskea vanhemman päästöiksi. Täysin älyttömiä kuvitelmia molemmat. Päästöthän aiotaan poistaa kokonaan jo muutaman vuosikymmenen sisällä. Ei mikään lapsi silloin ehdi saastuttamaan kuin pienen osan elämäänsä eikä sitä osaa samalla määrällä kuin nykypäästöt ovat. Ja tuon lapsen omat lapset tulevat tuottamaan nollapäästöt.
Että sellaista "tutkimusta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomi tarvitsee lisää lapsia.
Miksi Suomalaisia kehotetaan vähentämään lapsimäärää, kun lapsia syntyy muutenkin niin vähän?
Suomi EI tarvitse lisää lapsia.
Lapsia syntyy nytkin liikaa.
Suomen syntyvyys on Kiinan luokkaa, joten syntyvyys ei ole se ongelma. Ongelma on, että olemassaolevat ihmiset kuluttavat liikaa. Ja varsinkin, jos on jättänyt hankkimatta lapsia, niin kuluttaa senkin edestä.
Euroopan väkiluku 60- ja 70-luvuilla ei ollut olennaisesti matalampi, mutta päästöt ihan ok tasolla.
Kuvittele tilannetta, jossa elät kahden kaverisi kanssa autiolla saarella. Ruoka ja polttopuu riittää teille juuri sopivasti, kunnes yksi keksii ruveta syömään yli tarpeen ja polttamaan puuta liikaa. Kun kaksi muuta sanovat, ei tuo käy, niin se yksi sanoo, kävisi kyllä, mutta te olette tällä saarella liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos suomen lapsivaje halutaan kuntoon pitää lapsien tekemisestä MAKSAA enemmän. Ei siis mitään rahat käteen kertamaksua vaan epäkohdat korjaten niin, että vauvanteko on hyvä diili. Nyt se on vain paska diili.
Hyvä diili vaatisi mm:- jaetut perhevapaat
-kotona olevan eläkekertymän kompensointi. TÄMÄ ON TÄRKEIN ASIA. Esim itsellä 3 lapsen jälkeen satoja euroja pienempi eläke, enkä ollut edes pitkillä hoitovapailla. Naisia ei saisi rangaista eläkkeen pienentymisellä. Tietenkin eläkemaksut maksaisk valtio eikä työnantaja sinä aikana kun on pois työstä.
- päivähoitoa halvemmaksi. Mitä halvempi tai peräti ilmainen päivähoito on, sotä enemmän ihmiset lähttee töihin. Esim 3 lapsesta päikkymaksut oli 750e/kk. Onneksi olen hyvätulonen, jollain 2000e palkall ei olisi kannattanut mennä varmaan lainkan töihin
- tukiverkkoja tukiverkottomille. Eli yheiskunnan ylläpitämiä LADUKKAITA ja kohtuuhintaisia hoitajapveluita. MLL ei ole tällinen, sieltä on saatu vain puhelinta selaavia teinipimuja. Tarvittaisi vähän kuon väestöliitto, mitta subventoitu
- hoitovapaan rakenteen purkaminen siten että äiti ei voi pitää koko aikaa vaan osa merkataan isille.
Jos joku on omasta tahdostaan poissa työelämästä, se vähentää eläkettä, siitä ei pääse mihinkään. Toisaalta yhden lapsen kanssa ei montaa kuukautta tarvitse olla poissa ja kahta lasta enempää ei tarvitse niin tehdäkään. Ei se eläkkeen pieneminen ole ongelma, ellei siitä itse tee ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se minua kiinnostaa tietää että miten tekstistäni saa sen kuvan että olisin muka joku julkishallinnon elätti koska se en todellakkaan ole. Olen koko työelämäni ollut kansainvälisessä pörssiyrityksessä töissä ja kuten sanottu tehnyt yli 30 v projektihommia ulkomaan projektien parissa. Eli veikkauksesi meni todellakin pieleen. T: InsinööriJännittävää, olen nimittäin samanlaisessa firmassa töissä. Saatan olla esimiehesi.
T. Di
Mulle tuli ensiksi mieleen V
Vierailija kirjoitti:
Suomen syntyvyys on Kiinan luokkaa, joten syntyvyys ei ole se ongelma. Ongelma on, että olemassaolevat ihmiset kuluttavat liikaa. Ja varsinkin, jos on jättänyt hankkimatta lapsia, niin kuluttaa senkin edestä.
Euroopan väkiluku 60- ja 70-luvuilla ei ollut olennaisesti matalampi, mutta päästöt ihan ok tasolla.
Kuvittele tilannetta, jossa elät kahden kaverisi kanssa autiolla saarella. Ruoka ja polttopuu riittää teille juuri sopivasti, kunnes yksi keksii ruveta syömään yli tarpeen ja polttamaan puuta liikaa. Kun kaksi muuta sanovat, ei tuo käy, niin se yksi sanoo, kävisi kyllä, mutta te olette tällä saarella liikaa.
Suomalaisten päästöthän olivat 1970 about ihan samat kuin 2019 per henkilö. Samoin vaikkapa Italian. Hollannissa ne olivat 1970 hitusen suuremmat.
Ranskassa ja Briteissä ne olivat tuplasti suuremmat 1970 kuin nyt. Unkarissa 50 % suuremmat kuin nyt. Puolassa neljänneksen suuremmat 1970.
Saksan päästöjä ei näy World Bankistä, koska koko Itä-Saksa/Länsi-Saksa hässäkkä.
Ei näytä siltä, että päästöt olisivat olleet OK-tasolla ainakaan 70-luvulla.
Esimerkkisi jostain saaresta on täysin yhdentekevä, koska fossiiliset polttoaineet eivät uusiudu käytännössä laisinkaan. Niitä ei pidä käyttää, oli väkeä miten paljon tai vähän tahansa. Päästötkin pitäisi saada nollaan, eikä sellainen onnistu millään vähennyksellä, vaan energialähteen täysimääräisellä korvaamisella puhtaammalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ekologisempaa, että ne lapset syntyvät samoihin perheisiin kuin että joka perheeseen syntyisi yksi? Saman perheen lapset kierrättävät tavarat ja vaatteet.
Usko tai älä, me yksilapsiset perheetkin osataan tää.
(Mitä aktuaalista helv taas kerran..?)
Veikkaan että noilla tuloilla sinun henkilökohtainen hiilijalanjälkesi on TOSI iso, varsinkin neljän lapsesi kanssa. Sinunlaistesi itsekkäiden ihmisten takia tämä maapallo on siinä jamassa missä on.