VAUVOJEN määrän rajoittaminen ilmastomuutoksen vuoksi on liian kova aihe tälle palstalle - siksi se POISTETTIIN HETI!
Lasten määrä on tutkimuksen mukaan yksilön suurin ilmastopäätös – Mutta miksi se puuttuu arkisilta ilmastotekolistoilta ja miksi siitä ei saa keskustella vauva.fi-sivuilla ? Lue HS tänään.
"Kaikkein suurimmat päästövähennykset rikkaassa maassa asuva ihminen saa aikaan näin: jätä yksi lapsi tekemättä. Arjen ilmastopäätöksenä se on ylivoimaisesti merkittävin ja voimakkuudeltaan omassa luokassaan."
Vauva aiheuttaa 25 kertaa suuremmat päästöt kuin auto keskimäärin.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ekologisempaa, että ne lapset syntyvät samoihin perheisiin kuin että joka perheeseen syntyisi yksi? Saman perheen lapset kierrättävät tavarat ja vaatteet.
Sinulta on aivot valuneet lapsiveden mukana ulos. Ne lapset kasvavat aikuisiksi! Kierrättävätkö vielä silloin vaatteensa ja tavaransa sisarustensa kesken? Ja hyvin monessa monilapsisessa perheessä jokaiselle ostetaan uutta, tai sitten kierrättys loppuu viimeistään kouluiässä.
Ja moni yksilapsinenkin ostaa kaiken kirpparilta tai kierrättää sukulaisten ja tuttujen kanssa.
Monilapsisilla perheillä on yleensä materialistisemmat arvot kuin yksilapsisilla tai lapsettomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ekologisempaa, että ne lapset syntyvät samoihin perheisiin kuin että joka perheeseen syntyisi yksi? Saman perheen lapset kierrättävät tavarat ja vaatteet.
Sinulta on aivot valuneet lapsiveden mukana ulos. Ne lapset kasvavat aikuisiksi! Kierrättävätkö vielä silloin vaatteensa ja tavaransa sisarustensa kesken? Ja hyvin monessa monilapsisessa perheessä jokaiselle ostetaan uutta, tai sitten kierrättys loppuu viimeistään kouluiässä.
Ja moni yksilapsinenkin ostaa kaiken kirpparilta tai kierrättää sukulaisten ja tuttujen kanssa.
Monilapsisilla perheillä on yleensä materialistisemmat arvot kuin yksilapsisilla tai lapsettomilla.
Ohhoh. :D
Tottakai kasvavat. Ja kasvavat ne yksilapsisenkin perheen lapset. He eivät välttämättä ole kierrättäneet vielä mitään.
Viimeinen lause on henkilökohtainen mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, lasten määrää pitäisi rajoittaa kehitysmaissa. Suomessa syntyy muutenkin vähän lapsia.
Yksi suomalainen kakara pilaa ympäristöä enemmän kuin parikymmentä kehitysmaalaista. Lasten määrän rajoittaminen on otettava käyttöön Suomessa. Kaikenlainen lapsiperheiden hyysääminen ja paapominen on lopetettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lasten määrää pitäisi rajoittaa kehitysmaissa. Suomessa syntyy muutenkin vähän lapsia.
Yksi suomalainen kakara pilaa ympäristöä enemmän kuin parikymmentä kehitysmaalaista. Lasten määrän rajoittaminen on otettava käyttöön Suomessa. Kaikenlainen lapsiperheiden hyysääminen ja paapominen on lopetettava.
Onhan se kiva aina vaatia heikennyksiä MUILLE.
Kakara olet itsekin.
Todella edesvastuuton juttu Hesarilta- alkaa mennä ihan älyttömäksi tämä ilmastohysteria
Tuolla ajatuksella saadaan kyllä hyvinvointi-Suomi kaadettu hyvin nopeasti ja koko maamme tuhottua
Jos lopetettaisiin kehitysapu ja kaikennäköinen avustus Afrikkaan ja Aasiaan niin kyllä luonto pitää huolen että ylikansoitus jollain aikavälillä tasoittuu. Eli vain vahvemmat pärjää ja niin sen pitääkin mennä. Julmaa en kiellä mutta muuta vaihtoehtoa ei ole.
Käytävätullit synnytysosastoille! Isot. Toivoo ystävällisesti hän eli lapseton ekologinen hybridiautoilija.
Vierailija kirjoitti:
Käytävätullit synnytysosastoille! Isot. Toivoo ystävällisesti hän eli lapseton ekologinen hybridiautoilija.
Just. Sinäkö se aiot kehittää tulevaisuuden energialähteet ja hiilen talteenotot? Eiköhän nämä ongelmat ratkaise vielä joku syntymätön länsimaalainen, todennäköisimmin kyllä. Sinä olet toistaiseksi vain haitaksi, et mitenkään neutraali eläjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpa esimerkiksi vaikka Nigeria joka on afrikan väkirikkain maa.
Väkiluku 200 miljoonaa
Pinta-ala 923768 km2
Väestötiheys 215 as/km2
Ekologinen jalanjälki per henkilö 1,1
Vertailuksi Suomi
Väkiluku 5,5 miljoonaa
Pinta-ala 338424
Väestötiheys 16 as /km2
Ekologinen jalanjälki per henkilö 6,3
Summa summarum suomalaisen ekologinen jalanjälki on kuusinkertainen, mutta nigerian väestötiheys on 13 kertainen, joten nigerialaiset rasittaa maapalloa enemmän. Tähän kun ottaa vertailuksi vielä ennusteita väestönkehityksestä niin ei jää paljoa epäselväksi.
Nigeria
https://www.newsecuritybeat.org/wp-content/uploads/2013/06/Figure1-Nige…
Suomi
https://stat.fi/til/vaenn/2018/vaenn_2018_2018-11-16_tie_001_fi_002.gif
PS. Ei pidä unohtaa että nigerialaisen jalanjälki on kasvava
https://www.footprintnetwork.org/content/images/trends/2016/nigeria.png
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Sinäkö se aiot kehittää tulevaisuuden energialähteet ja hiilen talteenotot? Eiköhän nämä ongelmat ratkaise vielä joku syntymätön länsimaalainen, todennäköisimmin kyllä. Sinä olet toistaiseksi vain haitaksi, et mitenkään neutraali eläjä.
Itse asiassa tuo lapseton hybridiautoilija on loinen ja taakka, hänen vanhuudenhoivaan menee miljoonia eikä ole viitsinyt tehdä yhtäkään veronmaksajaa.
Minä olen hyvissä hommissa hyvätuloinen (maksan veroja usemman tuhatta euroa kuussa) , en ole ollut päivääkään työtön, elän ekologisesti, ajan hybridilla JA olen tehnyt siinä vielä neljä lastakin. Nämä minun neljä lastani aikaan maksavat tuon lapsettoman itsensä ylentäjän eläkkeet ja vanhuudenhoivat.
Ja tuota itsekästä lapsetonta pitäisi vielä palkita?
T. DI, ymp.tekn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin on kyllä tekniikka olemassa jo, kyse on enemmän kustannusten pudottamisesta ja investoinneista. Mitä kehitykseen yleisesti tulee, siinä taas on enemmän kyse koulutuksen laadusta kuin määrästä, sanoo tämä DI.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä on "hullu". Luepa mitä yle raportoi:
"Afrikan väkimäärä nelinkertaistuu sadassa vuodessa."
He eivät ratkaise tuota itse, jos on vähäinenkin mahdollisuus, että jotkut sieltä voivat tulla tänne. Eli ensin pitää estää sieltä tänne tuleminen ja sitten antaa paljon apua sinne nimenomaan väestönkasvun hillintään.
No tottakai se on suurin syy mutta maailmassa on kohta 8 miljardia ihmistä ja luku kasvaa joka kolmas sekunti. Seksi on niin kova juttu ettei sille tule koskaan loppua tulemaan kunne ruoka, vesi ja elintila loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He eivät ratkaise tuota itse, jos on vähäinenkin mahdollisuus, että jotkut sieltä voivat tulla tänne. Eli ensin pitää estää sieltä tänne tuleminen ja sitten antaa paljon apua sinne nimenomaan väestönkasvun hillintään.
Se on aikamoinen urakka lähteä sivistysmaista Afrikkaan puhumaan kun ei ole yhtenäistä kieltä eikä ne kaikki osaa edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuo lapseton hybridiautoilija on loinen ja taakka, hänen vanhuudenhoivaan menee miljoonia eikä ole viitsinyt tehdä yhtäkään veronmaksajaa.
Minä olen hyvissä hommissa hyvätuloinen (maksan veroja usemman tuhatta euroa kuussa) , en ole ollut päivääkään työtön, elän ekologisesti, ajan hybridilla JA olen tehnyt siinä vielä neljä lastakin. Nämä minun neljä lastani aikaan maksavat tuon lapsettoman itsensä ylentäjän eläkkeet ja vanhuudenhoivat.
Ja tuota itsekästä lapsetonta pitäisi vielä palkita?
T. DI, ymp.tekn.
Siinä on vaan se, että mulla on jo se ensimmäinen miljoona, joten ei se kannata ehkä arvostella, kun ei ole edes tiedossa millaisia niistä saastuttavista lapsista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos lopetettaisiin kehitysapu ja kaikennäköinen avustus Afrikkaan ja Aasiaan niin kyllä luonto pitää huolen että ylikansoitus jollain aikavälillä tasoittuu. Eli vain vahvemmat pärjää ja niin sen pitääkin mennä. Julmaa en kiellä mutta muuta vaihtoehtoa ei ole.
Väittävät, että he siirtyvät sitten enenevissä määrin länsimaihin hengen hädässä.
En tiedä, onko totta, mutta siihenhän sitä aina vedotaan, kun apua lisätään sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aikamoinen urakka lähteä sivistysmaista Afrikkaan puhumaan kun ei ole yhtenäistä kieltä eikä ne kaikki osaa edes lukea.
Monessa siirtomaassa on pääkielenä jokin Euroopan kieli. Esim Ghanassa se on englanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kehitysmaalainen pilaa ympäristöä ihan yhtä paljon, kun se rahdataan tänne elämään. Kun on työvoimapula jne. Ongelmana vain, että pitäisi osata jotain työtäkin tehdä, mihin Suomessa syntynyt olisi edes jotenkin valmisteltu.
Jos päättää olla lisääntymättä siksi, että ajattelee sen olevan ympäristöteko on tehnyt aivan oikean päätöksen. Luonnon valinta toimii edelleen.
Vaikka kaikki suomalaiset lakkaisivat hengittämättä nyt niin väestöräjähdys jatkuisi hallitsemattomana.