Painoindeksi 20,1 ja vyötärönympärys 80cm ja käsketään laihduttaan HELP
Painoindeksi 20,1 enkä mielestäni ole lihava. Mittasin vyötärönympäryksen ja se oli 80cm. Ja täällä https://sydan.fi/fact/painoindeksi/ kerrotaan sen olevan lievä terveyshaitta ja pitäisi pudottaa painoa. Mielestäni vyötäröni rakenne on luonnostaan leveä, joten mihin luotan? Painoindeksiin vai vyötärönympärysmittaan? Tuli aika paha mieli tästä. :(
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan terveeltä, olet vaan ehkä rakenteelta erilainen. Jos liikut, pidät huolta itsestäsi ja syöt monipuolisesti ja terveellisesti niin älä ole huolissas.
Ja oliko tämä siis terveyskeskuslääkäri? Joku fysioterapeutti, ravintoterapeutti, terveydenhoitaja tai toinen lääkäri varmaan sanoisi ihan toisin. Ja pitää muistaa, että se lääkärikin omaa vain oman mielipiteensä, joka ei toimi kaikilla eikä ole yleismaailmallinen totuus :)
Mä olen saanut terkkareilta aina kauhistuneita ja paheksuva sanoja, kun oon sanonut että käytän leivällä oikeaa voita ja juon maidon täysrasvaisena. Syön harvoin leipää ja maitoa ehkä pari kertaa kuussa ja elän terveellisesti. Mitat on 52/160 ja kaikki mittaukset antaa erinomaista tulosta.
Unohda se höpöhöpö-lääkäri.
Kiitos tästä! Tuntuu vain hurjalta kuulua vyötärölihavuuden riskiryhmään tai ainakin olla hyvin lähellä sitä. Entä jos tässä iän myötä lihon muutamankin kilon, sairastunko heti, painostetaanko laihduttamaan, vaikka sukulaiset käskee syömään ja lihottamaan enemmän, osa lääkäreistä sanonut minun olevan kovin hoikka, mikä on oikein ja mikä väärin. Vaatekokoni on enimmäkseen S, joten siksikin tämä tuntuu vähän hullunkuriselta ja aiheuttaa mielipahaa ja varmasti pidemmän päälle vääristynyttä kehonkuvaa. Valokuvissa näytän paksulta ja kaikki vaatteet ei mahdu vyötäröstä kiinni ja seuraava koko on muualta liian iso. En käsitä miten misseillä voi olla 65cm vyötärö ja moni ylipainoinenkin on minua hoikempi. Ap
Oletko varmasti mitannut oikealta kohtaa?
Mittasitko oikeasta kohdasta?
Navan yläpuolelta n.2 cm
Sun mitoilla ei kuulosta, että tartteis laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitko? Sekin vaikuttaa keskivartaloon.
En tupakoi tai käytä alkoholia. Ap
Mulla oli aikoinaan painoindeksi 19 ja vyötärönympärys n. 85cm. Kysyin kerran lääkäriltä, että pitäisikö minun laihduttaa terveyttä ajatellen. Lääkäri sanoi silloin, ettei ole mitään järkeä laihduttaa jo valmiiksi alipainoisena, koska joillain -kuten minulla- se vähäkin ylimääräinen rasva kerääntyy pääosin vatsan seudulle. Toki haitallista se on silloinkin, mutta onko sekään terveellistä, että aikuinen nainen laihduttaa vatsarasvan mukana kaiken muunkin rasvan kehostaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko stressaantunut? Nukutko huonosti? Stressihormoni kortisoni vaikuttaa keskivartalolihavuuteen.
En ole erityisen stressaantunut mielestäni. Nukun ihan ok, välillä heräilen yöllä. Stressitasot voivat kyllä olla korkealla. Auttaiskohan rasvaimu? Rasvaa on tosiaan paljon juuri vyötäröllä.
Haitallista on nimenomaan viskeraali- eli vatsaontelonsisäinen rasva. Sitä ei voi imeä millään. Kokeile mielummin stressin hallitaa.
Iso vy on terveysriski. Kokeile reipasta kävelyä, hulavanteen pyöritystä ja sokerin vähentämiestä. Ne on kaikki tehokkaita vyötärön kaventajia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varmasti mitannut oikealta kohtaa?
Mittasin oikeasta kohtaan ja tulos on sama navasta rintojen alapuolelle, joten ei voi erehtyä... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko stressaantunut? Nukutko huonosti? Stressihormoni kortisoni vaikuttaa keskivartalolihavuuteen.
En ole erityisen stressaantunut mielestäni. Nukun ihan ok, välillä heräilen yöllä. Stressitasot voivat kyllä olla korkealla. Auttaiskohan rasvaimu? Rasvaa on tosiaan paljon juuri vyötäröllä.
Tämä ei ollut ap, mutta melkein saman vastauksen antaisin. Rasvaimuun en ehkä menisi. :D Ap
Rasvan laatukin voi vaikuttaa. Kovat rasvat laajentavat vyötäröä ja pehmeät taas päin vastoin. Liika sokeri erityisesti fruktoosi kasvattaa vyötäröä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan painoindeksi 19 ja vyötärönympärys n. 85cm. Kysyin kerran lääkäriltä, että pitäisikö minun laihduttaa terveyttä ajatellen. Lääkäri sanoi silloin, ettei ole mitään järkeä laihduttaa jo valmiiksi alipainoisena, koska joillain -kuten minulla- se vähäkin ylimääräinen rasva kerääntyy pääosin vatsan seudulle. Toki haitallista se on silloinkin, mutta onko sekään terveellistä, että aikuinen nainen laihduttaa vatsarasvan mukana kaiken muunkin rasvan kehostaan pois.
Hyvä pointti. Minulla on siis olematon takapuoli, ohuet reidet, rintoja ei oikeastaan edes ole... Eli rasva ei ainakaan näihin paikkoihin kerry. Joten taitaa kaikki kertyä samoin vatsan seudulle. Ap
Luitteko te??? Jos painoindeksi on hädintuskin 20, niin siihen ei läskiä hirveämmin mahdu!!! Älä ap välitä, ihmisten kehot on erilaisia rakenteeltaan. Olet hoikka ja painoindeksisi perusteella harvinaisuus, suurempi osa naisista on ylipainoisia kun normaalipainoisia.
Googlaa metaboilinen oireyhtymä ja hiljainen tulehdus. Kaikki mikä auttaa noihin on myös vyötärölle edullisia. Liika stressiä ei kannata vyötäröstäkään kantaa.
Mulla on leveä vyötärö, mutta se johtuu korkeista lantioluista ja hip dipistä. Olen siis juuri ja juuri normaalipainoinen, mutta vyötärö on leveä. Luiden rakenteelle ei oikein voi mitään.
Olematon takapuoli, ohuet reidet, paksu vyötärö. Tätä kutsutaan ns. laihaläskiksi. Se on ihan ok. Heität muuten selvästi aikaasi hukkaan siellä salilla. Käytä se johonkin muuhun, hyödyllisempään.
Mulla on ihan sama. Olen 171 cm ja 60 kg mutta vyötärö 78cm. Juoksen, lenkkeilen ja käyn salilla. Enkä mielestäni näytä yhtään tippaa lihavalta vaan laihalta. Lääkärintarkastuksessa sanottiin etten saisi yhtään laihtua, johtuu varmaan urheilullisuudesta koska en mielestäni nyt niin laiha ole. Vyötärö on melkein 80 kuitenkin ja ahdistaahan se että sitä pidetään epäterveellisenä kun ei mun vartalo näytä yhtään epäterveelliseltä. Itse en käytä alkoholia enkä maitotuotteita. Tuntuu oudolta ajatella että jollain mua painavammalla on kapeampi vyötärö? Tai sitten mittaan sen väärin liian alhaalta. Navan yläpuolelta käsketään mitata, voiko mun napa olla jotenkin alhaalla?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on leveä vyötärö, mutta se johtuu korkeista lantioluista ja hip dipistä. Olen siis juuri ja juuri normaalipainoinen, mutta vyötärö on leveä. Luiden rakenteelle ei oikein voi mitään.
Miten hip dip vaikuttaa vyötäröön? Sehän on lantion luuston muotoa kuvaava termi.
Verenpaineet ja kolesterolit kertovat myös riskeistä eli jos ovat hallinnassa niin hyvä. Tarkasta ainakin.
Täällä samaa pötkyläsarjaa ja 84 cm on nyt vyötärö, alemmas yritän. Joskin mulla ei probleemana tuota ap:n alhaista painoindeksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nuo lantioluut ulottuvat navan korkeudelle. Vai miksi noita luita nyt kutsutaankaan? Ap