Painoindeksi 20,1 ja vyötärönympärys 80cm ja käsketään laihduttaan HELP
Painoindeksi 20,1 enkä mielestäni ole lihava. Mittasin vyötärönympäryksen ja se oli 80cm. Ja täällä https://sydan.fi/fact/painoindeksi/ kerrotaan sen olevan lievä terveyshaitta ja pitäisi pudottaa painoa. Mielestäni vyötäröni rakenne on luonnostaan leveä, joten mihin luotan? Painoindeksiin vai vyötärönympärysmittaan? Tuli aika paha mieli tästä. :(
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis 170cm ja 58kg. Harrastan liikuntaa. Syön ihan ok, toisaalta hiilareita on aika paljon eli niistä voisi karsia mikäli tarve vaatii. Kilot kerääntyvät heti vyötärölle ja siitä lähtevät viimeisinä... Ap
Noin vertailun vuoksi, olen täsmälleen saman kokoinen kuin sinä ja vy on 64. Treenaan aktiivisesti salilla. Mitä sun liikunta pitää sisällään?
Kävelen lähes päivittäin noin tunnin lenkin, salilla käyn 3 kertaa viikossa ja joskus satunnaisesti käyn hölkkäilemässä. Ei oikein aika riitä enempään. Ap
Ehkä et liiku kovin tehokkaasti salilla. Millainen ohjelma sulla on? Laihduttaminen ei ole järkevää, mutta muutoksia ruokavalioon ja liikuntaan kannattaisi ehkä tehdä. Onko tutkittu, ettei ole mitään terveydellistä ongelmaa, joka vaikuttaa esim. turvottamalla vatsaa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei vatsa ollut turvonnut mittaushetkellä? Minulla on aina turvonnut vatsa mm. endometrioosin takia, ja luulin aina olevani vyötärölihava, vaikka painoindeksi samaa luokkaa kuin sinulla. Sitten kerran satuin mittaamaan harvinaisena hyvänä päivänä ja hämmästyin melkein 15cm pienempää tulosta.
Mittasin aamulla kun turvotus oli pienimmillään. Kärsin siis ärtyneen suolen oireyhtymästä eli monet viljatuotteet, sokerit, kasvikset, hedelmät, maito ja rasvaiset tuotteet turvottavat. Mutta silloin vyötärönympärykseni onkin 90cm ja näytän oikeasti raskaana olevalta. Helpottaa onneksi aina yön aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei vatsa ollut turvonnut mittaushetkellä? Minulla on aina turvonnut vatsa mm. endometrioosin takia, ja luulin aina olevani vyötärölihava, vaikka painoindeksi samaa luokkaa kuin sinulla. Sitten kerran satuin mittaamaan harvinaisena hyvänä päivänä ja hämmästyin melkein 15cm pienempää tulosta.
Mittasin aamulla kun turvotus oli pienimmillään. Kärsin siis ärtyneen suolen oireyhtymästä eli monet viljatuotteet, sokerit, kasvikset, hedelmät, maito ja rasvaiset tuotteet turvottavat. Mutta silloin vyötärönympärykseni onkin 90cm ja näytän oikeasti raskaana olevalta. Helpottaa onneksi aina yön aikana.
Tämä siis Ap
Onko sulla vatsassa sellaisia makkaroita, joista saat kiinni käsillä, vai onko se pelkkää turvotusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siis 170cm ja 58kg. Harrastan liikuntaa. Syön ihan ok, toisaalta hiilareita on aika paljon eli niistä voisi karsia mikäli tarve vaatii. Kilot kerääntyvät heti vyötärölle ja siitä lähtevät viimeisinä... Ap
Noin vertailun vuoksi, olen täsmälleen saman kokoinen kuin sinä ja vy on 64. Treenaan aktiivisesti salilla. Mitä sun liikunta pitää sisällään?
Kävelen lähes päivittäin noin tunnin lenkin, salilla käyn 3 kertaa viikossa ja joskus satunnaisesti käyn hölkkäilemässä. Ei oikein aika riitä enempään. Ap
Ehkä et liiku kovin tehokkaasti salilla. Millainen ohjelma sulla on? Laihduttaminen ei ole järkevää, mutta muutoksia ruokavalioon ja liikuntaan kannattaisi ehkä tehdä. Onko tutkittu, ettei ole mitään terveydellistä ongelmaa, joka vaikuttaa esim. turvottamalla vatsaa?
Hiki ainakin tulee, mutta voi olla paranneltavaakin treenaamisessa. Kärsin ärtyneen suolen oireyhtymästä eikä maitotuotteetkaan sovi. Mutta tämä 80cm ympärys on mitta ennen syömisen aiheuttamaa turvotusta... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Mulla BMI 32, mutta vyötärönympärys 76cm ja lääkäri sanonut, ettei tarvitse laihduttaa, koska mulla rasva kertynyt lähinnä alavartaloon. (Terveellistä ruskeaa rasvaa).
Öhöm, tuota, ruskea rasva sijaitsee solisluiden kohdalla, että silleen. Jos alhaalla on ruskeaa, se ei ole rasvaa?
Ja selkärangassa:
Vierailija kirjoitti:
Oletko raskaana?
En ole! :D
Kuulostat ihan terveeltä, olet vaan ehkä rakenteelta erilainen. Jos liikut, pidät huolta itsestäsi ja syöt monipuolisesti ja terveellisesti niin älä ole huolissas.
Ja oliko tämä siis terveyskeskuslääkäri? Joku fysioterapeutti, ravintoterapeutti, terveydenhoitaja tai toinen lääkäri varmaan sanoisi ihan toisin. Ja pitää muistaa, että se lääkärikin omaa vain oman mielipiteensä, joka ei toimi kaikilla eikä ole yleismaailmallinen totuus :)
Mä olen saanut terkkareilta aina kauhistuneita ja paheksuva sanoja, kun oon sanonut että käytän leivällä oikeaa voita ja juon maidon täysrasvaisena. Syön harvoin leipää ja maitoa ehkä pari kertaa kuussa ja elän terveellisesti. Mitat on 52/160 ja kaikki mittaukset antaa erinomaista tulosta.
Unohda se höpöhöpö-lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla vatsassa sellaisia makkaroita, joista saat kiinni käsillä, vai onko se pelkkää turvotusta?
On makkara mikäli istun. Mutta seisten näyttää vain kevyeltä turvotukselta. Sivusta päin katsottuna näytän mielestäni hoikalta, mutta edestä päin katsottuna leveältä, koska vyötärössäni ei ole mitään tiimalasi-efektiä. Ap
Tupakoitko? Sekin vaikuttaa keskivartaloon.
Ei tarvitse laihduttaa, toisilla se vyötärönympärys on luonnostaan suurempi eikä tuolle hirvittävästi voi mitään (siis ylipaino asia tietenkin erikseen). Olen itse omenavartaloinen ja kärsin samasta ongelmasta, nuo suositukset vyötärönympäryksen yms. suhteen tasapäistävät ihmisiä turhan paljon, tiedät itse voitko fyysisesti hyvin ja onko painonpudotukselle tarvetta. Suosittelen kuitenkin miettimään hiilareiden vähentämistä ja kuntosalia - ei painonpudotukseen vaan kehon koostumuksen muokkaamiseen. Myös virvoitusjuomat voivat turvottaa mahaa, eli kannattaa tarkkailla.
Oletko treenannut paljon kylkilihaksia? Jotkin lihakset liiallisesti treenattuina leventävät vyötäröä.
Siis olet nyt jossain nettisivustolla nähnyt ohjeen, että jos vy on 80, niin kannattaa laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On makkara mikäli istun. Mutta seisten näyttää vain kevyeltä turvotukselta. Sivusta päin katsottuna näytän mielestäni hoikalta, mutta edestä päin katsottuna leveältä, koska vyötärössäni ei ole mitään tiimalasi-efektiä. Ap
Hmm. Pieniä makkaroita on kyllä kaikilla, mutta ehkä vain olet sitä tyyppiä, jolla kertyy kaikki vatsaan. Monesti kyllä sanotaan, että oikeanlainen ruokavalio ja liikunta auttavat sitkeäänkin mahaläskiin.
Älä nyt laihduttamaan tosiaan rupea, se ei ole tarpeen.
Itsellänikin on taipumusta keskivartalolihavuuteen ja vatsaläskiin, vaikka paino olisi muuten alhainen.
Toi painoindeksi kuulostaa ihan ok. Mulla sama vyötärönympärys, mutta painoindeksi on 29. Rasvaa on, että saa vyötäröstä kiinni. Kaksi lääkäriä on sanonut minulle, että ylipainoa on. Vartalo on sellainen pökkylä muutenkin, tasapaksu vyötäröstä rinnan alle. Ei siis selkeää linjaa vyötärössä. Jaloissakaan ei nyt ole hirveästi rasvaa, mutta painan paljon.
Oletko stressaantunut? Nukutko huonosti? Stressihormoni kortisoni vaikuttaa keskivartalolihavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vyötärönympärys viittaa viskeraaliseen rasvaan, ellei sulla ole erityisen leveät luut sillä alueella?
Onko jollakulla vyötärön kohdalla muita luita kuin selkäranka? On kyllä maailman paksuin selkäranka sitten.
Käytätkö fruktoosia eli hedelmäsokeria makeuttamiseen tai juotko paljon sillä makeutettuja limsoja tai energiajuomia? Ne rasvoittavat maksaa.