Outoja näppyjä/rakkuloita sormien sivussa
Sormiin ilmestyy jatkuvasti outoja näppyjä, jotka muuttuvat rakkuloiksi ja puhkeavat. Niitä tulee koko ajan lisää sitä mukaa kun edelliset paranevat. Mistä tää vois johtua?
Kommentit (28)
Minulla oli jatkuvasti lapsena/nuorena. Allerginen ihottuma.
Kutisi niin vietävästi vaikka jos lapaset kastuivat.
Nousi vesirakkoja, sitten niho kuivuo hilseileväksi.
Fairy- tiskiaineesta tuli.
Edelleenkin saan noita mm. appelsiinien kuorimisesta ja vaihteistooöljystä.
Syövän alku ainakin naapurilla alkoi tuolatapaan.
Talvisin joskus tulee. Pantyson-niminen voide auttanut parhaiten.
Kannattaa tsekata varpaanvälit, että ei ole hiivainfektiota tai muuta tulehdusta siellä. Immuunijärjestelmä sekoilee toisinaan ja tuottaa tuollaisen reaktion eri raajaan kuin missä itse tauti on. Googleta "id-reaktio", niin saat lisää tietoa.
Enterovirus? Aikuisella varsinkin voi ilmetä pelkkinä käsiin tulevina rakkuloina, joskus jopa osa kynsistäkin saattaa myöhemmin kuukausien kuluttua irrota. On tarttuva tauti, joten esim. perheen lapsilla voi ilmetä rajumpana kuumetautina suu-, käsi- ja jalkarakkuloin. Meillä muutama vuosi sitten itse selvisin käsirakkuloilla, toisella aikuisella perheenjäsenellä kuoriutui käsien iho kivuliaasti auki ja monta kynttä irtosi kokonaan.
Dyshidroosi eli pompholyx. Käsissä ja jaloissa esiintyvä ekseema, ei tartu muihin ihmisiin.
Käsiin tulee silloin tällöin, joitain ihme näppylöitä. Monesti ovat pelkkiä yliherkkyysilmiöitä.
Jos tiskailet käsin, käytä hansikkaita, samoin wc:n siivouksessa.
Voisi miettiä myös mitä on syönyt, olisiko jokin yllättävä allergia?
Itselläni oli kämmenissä tuollaisia, kävin terveyskskuslääkärillä, hän ei huolestunut, antoi jotain voidetta ja näppylät häypyivät.
Kannattaa muistaa myös, että jokin allergia voi tulla muulloinkin lapsena!!!
Itselläni oli myös näin, kun lopetin tietyn ruoka-aineen syömisen kokonaan, ihottuma loppui.
Kun jatkoin samoin, ihottuma ei koskaan tullut takaisin.
Jos näppylät eivät poistu, ja häiritesevät elämääsi, suosittelen lääkärissä käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tsekata varpaanvälit, että ei ole hiivainfektiota tai muuta tulehdusta siellä. Immuunijärjestelmä sekoilee toisinaan ja tuottaa tuollaisen reaktion eri raajaan kuin missä itse tauti on. Googleta "id-reaktio", niin saat lisää tietoa.
Jep. Minä sain keväällä sitkeän jalkasienen toiseen jalkaan, oireet lievittyvät apteekin rasvoilla mutta sieni ei lähde kokonaan. Sormissa (vastakkaisen puolen käsi) on jatkuvasti rakkuloita myös. Välillä ovat oikein kipeitäkin.
Ihokeliakia. Mulla tuli tuollaisia kutiavia näppyjä jotka poistuivat kun lopetin ohran, rukiin ja vehnän.
Vierailija kirjoitti:
Dyshidroosi eli pompholyx. Käsissä ja jaloissa esiintyvä ekseema, ei tartu muihin ihmisiin.
Miksiköhän tätä on alapeukutettu? :( Luettuani aloituksen tämä pompholyx tuli minullekin ensimmäiseksi mieleen! On pysynyt itselläni kurissa kun käytän ainoastaan hajusteettomia saippuoita ja voiteita käsille.
Nuo ovat infektioita, infektioekseema sen sanookin. Todennäköisesti jossakin kohtaa elimistössä on isompi tulehduspesäke, joista mikrobeja tulee verenkierron mukana. esim. suolistosta. Paras pintahoito on tietysti 35% vetyperoksidi, mutta myös infektiotaskut mistämnoita mikrobeja kerääntyy käsiin on myös hoidettava pois.
Värittömiä/ihonvärisiä/kellertäviä ja kutisevat kovasti? Kunnes märkivät ja puhkeavat. Se on toi ”pompholyx”
Kiitos vastauksista! Mulla on kyllä atooppinen iho ja käsivarsissa on näppyjä, mutta ei ole ennen ollut sormien sivuissa. Tätä nyt ollut n. viikon verran. En keksi mille voisin olla allerginen.
Ap
Atooppinen ihottuma on infektioperäinen tauti sekin.
Kauheasti tietäviä vastauksia täällä. Minulla on ihan sama ja kävin näyttämässä niitä hoitajalle viime viikolla eikä tiennyt mitä mahtaisi olla. Rikon niitä pikkuruisia sorminäppylöitä kynnellä ja sieltä tulee nestettä ja sen jälkeen ne jotenkin rohtuu ja sormet on punaisina. Hoitaja epäili kosketusallergiaa.
Allerginen reaktio. Mulle tuli tuo sama, kun työpaikan tiskikone oli rikkoutunut ja jättänyt tiskit huuhtelematta. Käsien iho altistui tiskiaineelle ja pian sormien väliin ilmestyi kutisevia näppyjä. Sain allergialääkityksen. Meni sillä ohi.
Mulla oli kesällä.
Kuulostaa ällöltä, mut puhkoin ne purren ja ne kuivui. Saattaa olla parantuneet myös, kun vaihdoin saippuan.