Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveruuden katkaiseminen

Vierailija
17.08.2019 |

Miten kaveruus katkaistaan? Onko reilumpaa kertoa, että tää oli tässä vai lopettaa vaan viesteihin vastaaminen? Vai mitä pitäisi tehdä?

Haluaisin eroon yhdestä kaverista. Meidän kaveruus ei ole ollut vuosiin mitenkään aktiivista. Hän ottaa ehkä 1-2 kertaa vuodessa yhteyttä ja pyytää, että nähtäisiin ja sitten hänestä riippuen nähdään tai ei. Ensin hän ehdottaa tapaamista tiettynä ajankohtana ja sitten hän vielä vekslaa sitä vähintään viikon.

Hän lähetti mulle kesäkuussa viestin, jossa ilmoitti, että menee viikon päästä naimisiin ja että häät juhlitaan lähisuvun kesken, kavereita ei kutsuta. Sittemmin mulle on selvinnyt, että hän valehteli. Häihin oli kutsuttu kavereita ja polttaritkin oli heidän kanssa vietetty. En ymmärrä, miksi hän valehteli? Saahan hän häihinsä kutsua kenet haluaa.

Yleensä hän ottaa yhteyttä muhun silloin, kun tarvitsee multa jotakin apua. Viimeisimpänä hän haluaisi vaihtaa alaa ja alkaa opiskelemaan samaa alaa kuin minä ja kyseli neuvoja samaan kouluuun hakeutumisesta. Silloin, kun alkoi seurustelemaan nykyisen miehensä kanssa hän totesi, että pitää pitää kavereihin yhteyttä mahdollisen tulevan eron varalta. En haluaisi olla enää hänen varakaverinsa, mutta miten pääsen hänestä eroon? Kilttinä ihmisenä autan aina pyydettäessä ja menen tapaamisiin.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jssap

Vierailija
2/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jssap

= Jätä se sika, ansaitset parempaa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse tehdä tuosta mitään numeroa, et vaan vastaa viesteihin.

Joskus elämässä voi tulla yllättävä ja äkillinen tarve tälle ystävälle, sille voi olla helpompi soittaa jos ei ole polttant siltoja takanaan ihan perusteellisesti.

Yleensäkin tuo ”välien katkaiseminen” ei ole kovinkaan tarpeellista, ellei haluta aiheuttaa pahaa mieltä jollekulle.

Vierailija
4/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, jos sulle nyt valehdellaan niin eiköhän kannata antaa samaa lääkettä.

Voi pelata likaista peliä itsekin, eli ghostata tmv.

Vierailija
5/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus elämässä voi tulla yllättävä ja äkillinen tarve tälle ystävälle, sille voi olla helpompi soittaa jos ei ole polttant siltoja takanaan ihan perusteellisesti.

Yleensäkin tuo ”välien katkaiseminen” ei ole kovinkaan tarpeellista, ellei haluta aiheuttaa pahaa mieltä jollekulle.

Olen miettynyt, että olisiko sen ilmoittaminen, että tää oli tässä vähän turhaan draamailua. Toisaalta haluaisin puhua hänelle suoraan siitä, että hän on pahoittanut mun mielen ja kohdellut kurjasti. Viesteihin vastaamattomuuskin toisaalta aiheuttaa pahaa mieltä.

Haluaisin vaan eroon tästä ihmissuhteesta, koska se ei anna mitään, ottaa vaan.

ap

Vierailija
6/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin, jos sulle nyt valehdellaan niin eiköhän kannata antaa samaa lääkettä.

Voi pelata likaista peliä itsekin, eli ghostata tmv.

Onko susta nuo häihin liittyvät valeet tarpeeksi isoja?

ap

Vierailija
7/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa yhteyttä kerran vuodessa, unohdat vain vastata viestiin. Onko tuo kaveruutta edes ollut?

Vierailija
8/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaa yhteyttä kerran vuodessa, unohdat vain vastata viestiin. Onko tuo kaveruutta edes ollut?

Ei varmaan.

ap

Vierailija
9/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ kyllä ikävältä valheet kuulostaa. Kuten itse sanot niin eihän olisi edes mikään pakko valehdella. Hanki arvoisiasi kamuja (kirjoitin tuon jssap, ja hiukan palstahuumorilla ) 😊

Mieti kukaolet, missä menet, rajojasi. Opiskele assertiivisuutta.

Mutta voit ghostata hiljaa eikä välejä mikään pakko ole katkaista.

Vierailija
10/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että toinen saa valehdella ja kohdella kuin ilmaa eli aiheuttaa mielipahaa mutta sitten häneen ei saa katkaista välejä ettei vaan tule paha mieli?

Vierailija
11/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ kyllä ikävältä valheet kuulostaa. Kuten itse sanot niin eihän olisi edes mikään pakko valehdella. Hanki arvoisiasi kamuja (kirjoitin tuon jssap, ja hiukan palstahuumorilla ) 😊

Mieti kukaolet, missä menet, rajojasi. Opiskele assertiivisuutta.

Mutta voit ghostata hiljaa eikä välejä mikään pakko ole katkaista.

Assertiivisuus on mulle ihan vieras termi. Täytyy tutustua.

ap

Vierailija
12/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että toinen saa valehdella ja kohdella kuin ilmaa eli aiheuttaa mielipahaa mutta sitten häneen ei saa katkaista välejä ettei vaan tule paha mieli?

Tätä ristiriitaa mäkin mietin. Toisaalta "kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan".

ap

Vierailija
13/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aina reilumpaa puhua asiat suoraan ja auki kuin vain jättää vastaamatta yhteydenottoihin. Elämää on helpompi jatkaa eteenpäin, kun on sinut menneisyytensä ihmisten kanssa.

Ehkä siltoja ei kannata heti polttaa takanaan muutenkaan, vaan kertoa miten olet asiat kokenut. Se sellainen perussääntö on aina se, miten ei syytä toista ja kuitenkin kertoo miten  "minusta tuntuu kurjalta, kun et muuten halua pitää yhteyttä".

Anna hänelle tilaisuus vastata tai suuttua lopullisesti. Kun itse olet toiminut viisaasti ja asiallisesti jää siitä aina mielenrauha ja toinen sitten vastaa itse omasta käytöksestään sinua kohtaan.

Vierailija
14/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tätä ristiriitaa mäkin mietin. Toisaalta "kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan".

ap[/quote]

Siitä viisaudesta jää aina pois se, että myös oikeudenmukaisuus tai oikeamielisyys ovat yhtä tärkeitä asioita. 

Vierailija
15/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi 13:lle. Ihmissuhteiden eteen pitää vähän nähdä vaivaa. Jos joku loukkaa, ilmaise loukkaantuneesi ja anna toiselle tilaisuus selittää, muuttaa käytöstään, pyytää anteeksi. Feidaaminen on raukkamaista ja epäreilua. Siitä ei kukaan opi mitään.

Vierailija
16/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aina reilumpaa puhua asiat suoraan ja auki kuin vain jättää vastaamatta yhteydenottoihin. Elämää on helpompi jatkaa eteenpäin, kun on sinut menneisyytensä ihmisten kanssa.

Ehkä siltoja ei kannata heti polttaa takanaan muutenkaan, vaan kertoa miten olet asiat kokenut. Se sellainen perussääntö on aina se, miten ei syytä toista ja kuitenkin kertoo miten  "minusta tuntuu kurjalta, kun et muuten halua pitää yhteyttä".

Anna hänelle tilaisuus vastata tai suuttua lopullisesti. Kun itse olet toiminut viisaasti ja asiallisesti jää siitä aina mielenrauha ja toinen sitten vastaa itse omasta käytöksestään sinua kohtaan.

Olisinhan se reilumpaa keskustella asiasta. Tuntuu vaan jotenkin draamahakuiselta alkaa puhumaan tästä, kun lopputuleman voi ennustaa. Lihava riitahan siitä seurais.

ap

Vierailija
17/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Siitä viisaudesta jää aina pois se, että myös oikeudenmukaisuus tai oikeamielisyys ovat yhtä tärkeitä asioita. 

Niin, ei tuo kaveri käytöksellään ole hyvää kohtelua kyllä ansainnut.

ap

Vierailija
18/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin lopettaa kaveruuden ja ihmissuhteen, en ottaisi asiaa esille mitenkään vaan antaisin suhteen vaan hiipua. Saattaisin ehkä johonkin viesiin silloin tällöin vastata (jos niitä tulisi) mutta en sopisi enää tapaamisia.

Jos haluaisin antaa ihmissuhteelle vielä mahdollisuuden, puhuisin suoraan. Sen jälkeen tulisi toiselle antaa vielä mahdollisuus korjata käytöstään.

Jos haluat päästä hänestä eroon, ei ole mielestäi mitään tarvetta "loppupuheenvuorolle". Luultavasti tulet siinä pahoittamaan mielesi, koska yleensä ihmiset reagoivat niihin hyökkäävästi. Miksi enää kuluttaisit voimiasi konfliktiin, kun et halua "kaveruutta" pelastaa? Tyypin käytös on osoittanut, että et todellakaan ole hänelle mitään velkaa.

Vierailija
19/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun ole pakko olla kenenkään kaveri, mutta miksi teet niin ison numeron tuosta?

Pari kertaa vuodessa yhteydenotto on minusta pelkkää tuttavuutta, ei ystävyyttä. Minulla on kymmenittäin tuttavia, joiden kanssa olen harvakseltaan yhteydessä. En oleta heidän kutsuvan minua polttareihin tai häihin, jos on rajattu osallistujamäärä. Puolin ja toisin voidaan kysellä apua tai neuvoja, jos tarvitaan. Vasta jokunen aika sitten yksi vanha työkaveri kysyi minulta telttaa lainaksi. Toki annoin, hän kävi kotiovelta hakemassa ja palauttaa ensi viikonloppuna. Ei ole minulle mikään ongelma. Jossain vaiheessa hänellä voi olla jotain, mitä haluan lainata.

Vanhojen opiskelukavereiden kanssa tavataan kerran vuodessa, tyttöporukalla (6 naista). Ollaan käyty kylpylässä ja päiväristeilyllä ja kerran mökillä. Ei minulla ole mitään tarvetta irtisanoa ystävyyttä heihin, vaikka eivät kutsuisi perhejuhliinsa ja vaikka yhteydenpito on satunnaista, eikä kaikki aina pääse kokoontumisiin.

Vierailija
20/94 |
17.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinun ole pakko olla kenenkään kaveri, mutta miksi teet niin ison numeron tuosta?

Pari kertaa vuodessa yhteydenotto on minusta pelkkää tuttavuutta, ei ystävyyttä. Minulla on kymmenittäin tuttavia, joiden kanssa olen harvakseltaan yhteydessä. En oleta heidän kutsuvan minua polttareihin tai häihin, jos on rajattu osallistujamäärä. Puolin ja toisin voidaan kysellä apua tai neuvoja, jos tarvitaan. Vasta jokunen aika sitten yksi vanha työkaveri kysyi minulta telttaa lainaksi. Toki annoin, hän kävi kotiovelta hakemassa ja palauttaa ensi viikonloppuna. Ei ole minulle mikään ongelma. Jossain vaiheessa hänellä voi olla jotain, mitä haluan lainata.

Vanhojen opiskelukavereiden kanssa tavataan kerran vuodessa, tyttöporukalla (6 naista). Ollaan käyty kylpylässä ja päiväristeilyllä ja kerran mökillä. Ei minulla ole mitään tarvetta irtisanoa ystävyyttä heihin, vaikka eivät kutsuisi perhejuhliinsa ja vaikka yhteydenpito on satunnaista, eikä kaikki aina pääse kokoontumisiin.

Sun luetun ymmärtäminen on kohtuu heikohkoa. Lueppa aloitukseni uudestaan tai mene provoamaan muualle.

ap