Gyne onko totta koko käsi..mikä tutkimus?
Siis luin täältä ketjua gynekologista, että työnnetäänkö jossain tutkimuksessa koko käsi sisään ?
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelevä kirjoitti:
Jos ei kestä kättä muutamaa minuuttia emättimessä miten aikoo kestää muutaman tunnin synnytyksen 🤔.
No ei se vauva siellä emättimessä ole muutamaa tuntia, hyvä tavaton...
Ei olekaan mutta minuutteja kyllä ja on vähintään neljä kertaa kättä suurempi.
Joo mutta siinä on se ero, että silloin kun sieltä mitään vauvan kokoista pusketaan, on kohdunkaula kadonnut, kohtu laskeutunut alemmaksi (eli ponnistusmatka lyhyempi), emätin lyhyempi ja se saakelin emätin on aika perkeleesti laajentunut synnytyksen ollessa ponnistusvaiheessa kun siinä on kohtu supistellut ja pumppaillut aika pitkään. Silloin vauva mahtuu just ja just läpi raivokkaiden supistusten voimalla. Kuiviltaan gynetutkimuksessa ei ole laajentunut, kudokset, eivät ole yhtä vereksekkäät ja joustavat. Ei yhdellekään synnyttäneelle naiselle voida työntää vauvan kokoista järkälettä emättimeen vaikka se on synnytyksen aikana läpi tullut. Synnytyksestä kun palautuu jokseenkin, usein jopa täysin entisekseen. Synnyttäneiden naisten emätinten mitat vastaavat synnyttämättömiä, mutta lihakset vaativat treenaamisesta koska raskaus vetelöittää kaikki lihakset, hormonit yms... Nyrkki ei mahdu kivuitta lantion lihasten lomitse emättimen läpi ellei veri kierrä ja emätin ole laajentunut, sehän laajenee myös kiihottuneena. Kiihotus ja laajentuminen voi tuntua ulkopuolelta yhtä ahtaalta koska paisuvaiset ovat turvonneet, mutta ne paisuvaiset antaa myöten aika erilailla tunkea sisään tavaraa kuin pil lu noin vain kuiviltaan. Ei mahdu kuiviltaan nyrkki eikä varsinkaan vauva kellekään naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt v....u oikeasti
"lääkäri ei synnytystapa-arviossa työnnä nyrkkiä emättimeen eikä sormia peräaukkoon. Lantion luisia mittoja kokeillaan sisätutkimuksen yhteydessä emättimen kautta yhdellä tai kahdella sormella, sekä lantion ulkopuolelta "
Mitå täällä valehdellaan? Naisia kohdellaan ihan törkeästi niin kuin lehmiä ja siitä ei saa puhua!
Lääkäristå riippuen lääkäri todellakin työntåä koko kätensä vaginaan ja vielä pyöräyttää nyrkisså olevaa kättä vaginan sisällä. Ei siinä sääliä tunneta ja se vauvan ulostulokin on niin ja näin kuten jokainen synnyttänyt tietää eli vaivoin jotenkin mahtuu kun on pakko vaan vääntåä.
Toinen mistä valehdellaan on se että synnytyksesså ei kenenkåän käsi ole vaginassa yhtä aikaa vauvan kanssa. Kyllä on esim kun hartiat juuttuvat niin lääkåri työntää yhden tai molemmat kädet vaginaan ja yrittää saada hartiota liikkumaan ulospäin. Netistä löytyy lääkäreille aiheesta suunnattuja opetusvideoita.
Mulla oli iso vauva ja vähän ennen laskettua aikaa koon vuosi ultrasivat ja tekivät tuon nyrkkijutun. Mua ei varotettu. Se sattui, kun se pyöritti väkivalloin sen nyrkin, että kuulemma jotenkin avautuisi paikat. Sattui sen jälkeenkin. Ei ole koskaan satutettu noin sisätutkimuksissa varoittamatta. Ei tuota kuitenkaan kannata pelätä, se kipu ei nyt niin kauheaa ollut. Mulla jäi poika myös hartioista kiinni ja se vasta sattui. Onneksi sinne tuli sitten kokenut kätilö kääntämään pojan. Itse olin täysin avuton tuossa kohtaa. En tuntenut työnnettiinkö sinne mitä lisäksi, kun se kipu oli niin valtavaa. Toivoin vain, että joku auttaa että helpottaisi.
Mulle tehtiin Helsingissä. Synnytystapa-arviointi. ultrasi ensin ja myöhemmin se ultrausarvio lapsen koosta oli pahasti alakanttiin. Mulla lapsi 3/3, kun toi tehtiin. Aiemmille ei tehty, mutta ei ollut tarvettakaan. Se on ihan totta, mutta ei tota kannata pelätä. Luulen sen olevan aika harvinaista kuitenkin.
Minulla on tehtiin tuo tutkimus Helsingissä jo syyskuussa vaikka laskettu aika joulukuun lopulla.
Esikoisen koosta ollut silloin vielä tietoakaan.
Aika epämiellyttävä homma vaikkei kivulias ollutkaan ja hävetti kun pillu haukkasi ilmaa ja tuli äänekkäästi ulos
Hoitaja vain lohdutti, että luonnollisia ääniä.
Tehdäänkö tuo emättimen sisältä kädellä koetteli selällään maatessa?
Kuulin, että jostain potilas olisi kontallaan kun se tehdään.
Taitaa olla näitä urbaani legendoja.
Siinä tulee orggu äkkiä kun lääkäri tietää mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että jostain potilas olisi kontallaan kun se tehdään.Taitaa olla näitä urbaani legendoja.
Se voidaan tehdä myös kontallaan ollessa, riippuu mikä on lääkärin tapa.
Itselläni tehtiin ollessani kontillaan ja asento tuntui hommaan luonnollisemmalta vaikkei se mikään mukava tutkimus ole.
N 28
Joensuu
Turhaa hopinää sivutolkulla.
Pitäisi tajuta, että kyseessä on äidin ja vauvan terveys ja lääkärin käsi muutaman minuutin ajan emättimessä ei todellakaan ketään vahingoita.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa hopinää sivutolkulla.
Pitäisi tajuta, että kyseessä on äidin ja vauvan terveys ja lääkärin käsi muutaman minuutin ajan emättimessä ei todellakaan ketään vahingoita.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että jostain potilas olisi kontallaan kun se tehdään.Taitaa olla näitä urbaani legendoja.
Itselläni tehtiin ollessani kontillaan ja asento tuntui hommaan luonnollisemmalta vaikkei se mikään mukava tutkimus ole.
N 28
Joensuu
Minulla on kokemusta molemmista asennoista ja kontillaan käsi meni emättimeen helpommin miltei kivuttomasti, siinä asennossa paikat tavallaan luonnollisesti avoinna.
Asentoasian voi varmasti ottaa puheeksi ennen tutkimusta ja esittää toiveensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 28
JoensuuMinulla on kokemusta molemmista asennoista ja kontillaan käsi meni emättimeen helpommin miltei kivuttomasti, siinä asennossa paikat tavallaan luonnollisesti avoinna.
Asentoasian voi varmasti ottaa puheeksi ennen tutkimusta ja esittää toiveensa.
Molemmat asennot olen kokenut.
Kannattaa vaatia, että käsi työnnetään sisään nimenomaan kontallaan, Selällään maatessa homma on paljon kivuliaanpi.
Saako tuon tutkimuksen komtallasn ollessa, jos sitä osaa pyytää vai tehdäänkö se muuten aina selällään maatessa ?
Miehille tehdään rectumin kautta. Menee aikalailla kyynärvartta myöten. Keinosiementäjän hanskoja käyttävät.
Ainakin Jyväskylässä työnnetään käsi ns. ankannokka asennossa emättimeen ja laitetaan nyrkkiin vasta sisällä.
Käsi on nyrkissä myös ulos vedettäessä.
Tutkimus tehdään jos epäillään liian ahdasta synnytystietä alatiesynnytykseen.
Sairaanhoitaja vm. 1990
Vastaus kyllä työnnetään koko käsi.
Tutkimus tehdään jos epäillään ahdasta synnytyskanavaa.
Älkää viitsikö. Nautoihin käsivarsi mahtuu, ei ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt v....u oikeasti
"lääkäri ei synnytystapa-arviossa työnnä nyrkkiä emättimeen eikä sormia peräaukkoon. Lantion luisia mittoja kokeillaan sisätutkimuksen yhteydessä emättimen kautta yhdellä tai kahdella sormella, sekä lantion ulkopuolelta "
Mitå täällä valehdellaan? Naisia kohdellaan ihan törkeästi niin kuin lehmiä ja siitä ei saa puhua!
Lääkäristå riippuen lääkäri todellakin työntåä koko kätensä vaginaan ja vielä pyöräyttää nyrkisså olevaa kättä vaginan sisällä. Ei siinä sääliä tunneta ja se vauvan ulostulokin on niin ja näin kuten jokainen synnyttänyt tietää eli vaivoin jotenkin mahtuu kun on pakko vaan vääntåä.
Toinen mistä valehdellaan on se että synnytyksesså ei kenenkåän käsi ole vaginassa yhtä aikaa vauvan kanssa. Kyllä on esim kun hartiat juuttuvat niin lääkåri työntää yhden tai molemmat kädet vaginaan ja yrittää saada hartiota liikkumaan ulospäin. Netistä löytyy lääkäreille aiheesta suunnattuja opetusvideoita.Mulla oli iso vauva ja vähän ennen laskettua aikaa koon vuosi ultrasivat ja tekivät tuon nyrkkijutun. Mua ei varotettu. Se sattui, kun se pyöritti väkivalloin sen nyrkin, että kuulemma jotenkin avautuisi paikat. Sattui sen jälkeenkin. Ei ole koskaan satutettu noin sisätutkimuksissa varoittamatta. Ei tuota kuitenkaan kannata pelätä, se kipu ei nyt niin kauheaa ollut. Mulla jäi poika myös hartioista kiinni ja se vasta sattui. Onneksi sinne tuli sitten kokenut kätilö kääntämään pojan. Itse olin täysin avuton tuossa kohtaa. En tuntenut työnnettiinkö sinne mitä lisäksi, kun se kipu oli niin valtavaa. Toivoin vain, että joku auttaa että helpottaisi.
Se mitään venytä, vaan indusoi keskenmenon tai ennenaikaisen syntymän - komplikaatioineen.
Ei olekaan mutta minuutteja kyllä ja on vähintään neljä kertaa kättä suurempi.