Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Podetko kateutta työttömiä kohtaan, jotka asuvat ulkomailla, kuten Espanjan aurinkorannalla?

Vierailija
16.08.2019 |

Vai onko sinulle se ihan ok, että työttömät elävät parempitasoista elämää ulkomailla kuin Suomessa? Esimerkiksi Espanjassa, Portugalissa tai Saksassa työtön saa ruokakassin noin puolet edullisemmmin kuin Suomessa, joten rahaa jää muuhunkin kuten rantaelämään. Tämän ymmärrän herättävän närkästystä, mutta herättääkö?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa ei saa mitään ennenkuin on ollut täällä virallisesti vuoden töissä, ja siitä saa sitten muutaman kuukauden työttömyysrahaa eli Paroa, ja taas on oltava uusi 1v duunissa ennenkuin saa seuraavan Paron - se on maksimissaan noin 1200e /kk käteen.. et ei täällä kannata työtön olla  tahallaan! - mutta muuten töitä kyllä löytyy ainakin täältä Barcelonasta, 10v kohta viihtynyt, takaisin en tule :) 

Joo näin varmaan on Espanjan oman systeemin mukaan. Suomen työttömuustukijärjestelmän kautta voi kuitenkin saada 3kk ajan tukea työn hakemiseen toisessa EU-maassa.

Näin kyllä, mutta myös tilapäinen oleskelu ulkomailla on mahdollista max 6 kk, koska työnhaku Suomeen on mahdollista ulkomailtakin käsin. Se, että lähtee hakemaan työtä toisesta EU-maasta on rajoitettu tuohon 3 kk:een.

Vierailija
22/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on täysi oikeus olla ulkomailla, kunhan ovat tarvittaessa tavoitettavissa. 

Juu en kadehdi, koska olen itse hyvätuloisessa työssä jo ulkomailla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluis asuu fugessa 😂😂 ja mistä ne työttömät saa rahaa?? En usko et espanjaa ihan nii avokätisesti saa rahaa tekemättä mitään.. Siis tuilla.

Työtön saa työttömyyskorvauksen Suomesta tietenkin.

Se on sen 3 kk, mitä sitä kadehtimaan.

Ei suinkaan. Yli 3 kk kestoisista oleskeluista on vain tehtävä ilmoitus, mutta ei se estä tt-korvauksen saamista. Vain Kelan asumistuki on rajoitettu 3 kk.  Työtön voi hoitaa aktiivisen työnhaun velvoitteen mistä päin maailmaa tahansa, kun työt haetaan kuitenkin verkosta.

Saako siis sinne työttömyyskorvauksia pidempään ja asumistukiakin 3kk😯😯 jos näin on, mä tuun🤗🤗

Tilapäinen oleskelu ulkomailla ei estä työttömyyskorvauksen  maksamista, jos työnhaku pidetään voimassa ja töitä haetaan aktiivisesti. Työttömän on vain oltava työmarkkinoiden käytettävissä tarvittaessa. Tämän mahdollistaa joustava paluulento eli jos tulee kutsu työhaastatteluun tai työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen, niin sitten paluulennolla Suomeen.

Vierailija
24/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on täysi oikeus olla ulkomailla, kunhan ovat tarvittaessa tavoitettavissa. 

Juu en kadehdi, koska olen itse hyvätuloisessa työssä jo ulkomailla. 

Missäpäin?

Millaista työtä teet?

Onko siellä helppo tutustua paikallisiin? Kutsutaanko helposti kotiin? Meillä olisi mahdollisuus vaihtaa maata ja pohdimme vaihtoehtoja.

Ulkosuomalaisten ryhmästä FB:stä olemme jo saaneetkin joitain vinkkejä.

Asun itse Espanjassa ja täällä ihmiset eivät helposti kutsu vieraita kotiinsa.Ihmiset haluavat pitää kodin yksityisenä ja ystäviä/kavereita tavataan ravintoloissa.

Toinen harmi on se, että asunnot ovat talviaikaan kylmiä. Toki on öälämmitysjärjestelmiä , mutta ne maksavat paljon. Lisäksi on kosteuden aiheuttamaa honetta, mutta se vain maalataan piiloon😅

Vierailija
25/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluis asuu fugessa 😂😂 ja mistä ne työttömät saa rahaa?? En usko et espanjaa ihan nii avokätisesti saa rahaa tekemättä mitään.. Siis tuilla.

Työtön saa työttömyyskorvauksen Suomesta tietenkin.

Se on sen 3 kk, mitä sitä kadehtimaan.

Ei suinkaan. Yli 3 kk kestoisista oleskeluista on vain tehtävä ilmoitus, mutta ei se estä tt-korvauksen saamista. Vain Kelan asumistuki on rajoitettu 3 kk.  Työtön voi hoitaa aktiivisen työnhaun velvoitteen mistä päin maailmaa tahansa, kun työt haetaan kuitenkin verkosta.

Saako siis sinne työttömyyskorvauksia pidempään ja asumistukiakin 3kk😯😯 jos näin on, mä tuun🤗🤗

Tilapäinen oleskelu ulkomailla ei estä työttömyyskorvauksen  maksamista, jos työnhaku pidetään voimassa ja töitä haetaan aktiivisesti. Työttömän on vain oltava työmarkkinoiden käytettävissä tarvittaessa. Tämän mahdollistaa joustava paluulento eli jos tulee kutsu työhaastatteluun tai työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen, niin sitten paluulennolla Suomeen.

Eli hyvin simppeliä🤗

Vierailija
26/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoiskansalaisilla turviksilla on usein helppoa, kun ottaa fyrkat täältä ja elelee rikkaan miehen elämää alkuperäisessä maassaan.

Vierailija
27/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on outo käsitys siitä kuinka elämä olisi niin ruusuista toisessa maassa. Yhtälailla se arki sielä vasten naamaa iskee.

Juuri tuttu yli 30v. Kertoi kuinka haluaa muuttaa Espanjaan tekemään puhelinmyyjän töitä, ymmärtäisin tämän toki jos olisi parikymppinen ja haluaisi vuoden tai pari seikkailla maailmalla..

Vierailija
28/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tilaisuus asua sekä Suomessa että ulkomaassa. Usein käy niin, että kun olen muutaman kk viettänyt kummassa tahansa, alan kaivata siihen toiseen!

Kyse on siis pelkästään vaihtelunhalusta ja kyllästymisestä.

Vierailija
29/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mielenterveyssyistä eläkkeellä. Kyllä se rytmittää elämää mukavasti, kun on jotain odottamista. En asumaan mene mutta käyn kääntymässä. Paikallisjunalla liikun aurinkorannikolla.

Yövyn halvoissa paikoissa. Itsesairastamilla rahoilla säästänyt. Ostan kaupasta ruokaa, en käy ravintolassa en juo.

Silti on vaikea kuvitella miksi kukaan olisi kateellinen??

Eläkeläisiltä ei kysytty.

Vierailija
30/30 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Asukoot jokainen missä haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi