Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö OLEMATONTA ruotsin kielen taitoa?

Vierailija
15.08.2019 |

Skäms du?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainkaan.

Minulle ei ole mikään ongelma myöntää, että pakkoruotsin taitoni on huomattavasti heikompi kuin englannin, mandariinikiinan tai ranskan kielen osaamiseni.

Vierailija
62/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeästä olen päässyt yli, mutta en turhautumisesta, olisihan niin paljon helpompi saada töitä. En haluaisi enää muuttaa poiskaan täältä kotiseudultani (olen kyllä asunut muuallakin, pääasiassa juuri töiden takia).

Vaikka jossain päin Suomea ruotsia ei kuulemma tarvita, on näitä toisenlaisiakin paikkoja ja paljon! Tämäkin seutu on pääosin suomenkielistä, mutta ei todellakaan kokonaan. Täällä on asunut ruotsia puhuvia ihmisiä kai kuutisen sataa vuotta, joten olisi kyllä aika typerää kuvitella, että he nyt vain johonkin katoaisivat tai että he kaikki oppisivat puhumaan riittävän hyvää suomea pärjätäkseen ja muuten, aivan samoin kuin kaikki suomenkielisetkään eivät osaa englantia kovin hyvin, eivät sitä osaa kaikki ruotsikielisetkään.

Mitä muuten sillä tarkoitettiin, että jos osaa englantia, oppii ruotsiakin: meitä on aika monta, jotka olemme aloittaneet ruotsilla kieliopintomme, emme englannilla! Englantiin liikaa panostaminenkaan ei ole kovin fiksua, maailmankuva jää liian kapeaksi. On harhaista kuvitella, että kaikkialla ja kaikissa asioissa riittää englanti, ei se riitä edes Euroopassa, saati muualla.

Kas kummaa, ei siellä Euroopassa tai muualla kukaan ruotsia puhu, eli siitä ei ole mitään hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Puhun hyvää nynorskia.

Huvittaa se perustelu, että Suomessa pitää opiskella kauppasuhteidenkin vuoksi RUOTSIA. Kyllä kaikkien, jotka maiden, joissa on Ikea, H&M jne pitää ottaa pakkoruotsi kouluaineeksi 😁.

Vierailija
64/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voi kohentaa kielitaitoaan helposti esimerkiksi katsomalla ruotsinkielisiä ohjelmia tekstityksellä tai ilman, lukemalla nettilehtiä ruotsiksi, lukemalla blogeja ruotsiksi tai vaikka lukemalla Flashback-foorumin keskusteluja. Ne tosin käyvät välillä raskaiksi puhekielen, riikinruotsin slangisanojen ja mukana olevien norjalaisten ja tanskalaisten keskustelujijoiden vuoksi koska joutuu miettimään kauemmin, mitä toinen tarkoittaa.

Foorumin hyvä puoli on se, että siellä keskustellaan kaikesta ja oppii siinä sivussa sitten norjaa ja tanskaakin.

Miksi kukaan haluaisi käyttää aikaa tällaiseen? On hyödyllistäkin tekemistä. Itse opiskelen koodausta vapaa-ajalla.

Kuinka koodaus ja vieraan kielen oppiminen muka sulkevat toisensa pois? Ei ihmisen pää ole rajallinen kuin viinapullo, johon mahtuu vain tietty määrä nestettä.

Et ole koskaan kuullut, että ihmisen aika on rajallinen resurssi?

Eihän siihen mene aikaa kuin korkeintaan tunti päivässä ja voin lukea bussissa jne. Minulla ei ole vielä muisti- tai muita ajatuksentakkuamisongelmia. Ehkäpä siksi ehdin tehdä monenlaista yhden päivän aikana ja vielä nukkuakin.

Vierailija
65/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeästä olen päässyt yli, mutta en turhautumisesta, olisihan niin paljon helpompi saada töitä. En haluaisi enää muuttaa poiskaan täältä kotiseudultani (olen kyllä asunut muuallakin, pääasiassa juuri töiden takia).

Vaikka jossain päin Suomea ruotsia ei kuulemma tarvita, on näitä toisenlaisiakin paikkoja ja paljon! Tämäkin seutu on pääosin suomenkielistä, mutta ei todellakaan kokonaan. Täällä on asunut ruotsia puhuvia ihmisiä kai kuutisen sataa vuotta, joten olisi kyllä aika typerää kuvitella, että he nyt vain johonkin katoaisivat tai että he kaikki oppisivat puhumaan riittävän hyvää suomea pärjätäkseen ja muuten, aivan samoin kuin kaikki suomenkielisetkään eivät osaa englantia kovin hyvin, eivät sitä osaa kaikki ruotsikielisetkään.

Mitä muuten sillä tarkoitettiin, että jos osaa englantia, oppii ruotsiakin: meitä on aika monta, jotka olemme aloittaneet ruotsilla kieliopintomme, emme englannilla! Englantiin liikaa panostaminenkaan ei ole kovin fiksua, maailmankuva jää liian kapeaksi. On harhaista kuvitella, että kaikkialla ja kaikissa asioissa riittää englanti, ei se riitä edes Euroopassa, saati muualla.

"harhaista kuvitella, että kaikkialla ja kaikissa asioissa riittää englanti, ei se riitä edes'

Juuri senkin takia resurssit ruotsin opiskelusta pois, ja vapaasti valittaviksi espanjaa, ranskaa jne.

Vierailija
66/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis miksi suomenkielisten pitäisi SUOMESSA oppia ruotsi kunnolla, mutta ruotsinkielisten ei tarvitse osata suomea?

Vierailija
67/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Ruotsi on paska kieli

Helppo kieli kaikille, jotka ovat oppineet englantia. On mielenkiintoista laajentaa kanssakäymispiirejään laajemmalle.

Opettelisit sinäkin vaan oikean maailman kieliä. Paljonkos ruotsittaja osaa kiinaa? Tai japania? Ai, et yhtään? No minäpä osaan molempia. Laajenna itse kanssakäymispiirejäsi vaan.

Vierailija
68/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Ruotsi on paska kieli

Helppo kieli kaikille, jotka ovat oppineet englantia. On mielenkiintoista laajentaa kanssakäymispiirejään laajemmalle.

Opettelisit sinäkin vaan oikean maailman kieliä. Paljonkos ruotsittaja osaa kiinaa? Tai japania? Ai, et yhtään? No minäpä osaan molempia. Laajenna itse kanssakäymispiirejäsi vaan.

Noloa persutrolli noloa.

Vierailija
69/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä tietää, minkä ohjelmointikielen vasta-alkaja oppii opiskelemalla sitä tunnin päivässä?

Vierailija
70/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brexitin myötä saksankielentaito saa lisää painoarvoa. Ruotsi, englanti ja saksa ovat sukulaiskieliä ja ne tukevat toisiaan. Kun on oppinut yhden kieliperheen kielistä on toisen oppiminen jo helpompaa ja kolmas tulee melkein ilmaiseksi. Kun osaa ruotsia ja saksaa, ymmärtää flaamia.

Vierailija
71/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En häpeä. Puhun hyvää nynorskia.

Huvittaa se perustelu, että Suomessa pitää opiskella kauppasuhteidenkin vuoksi RUOTSIA. Kyllä kaikkien, jotka maiden, joissa on Ikea, H&M jne pitää ottaa pakkoruotsi kouluaineeksi 😁.

Varsinkaan kun Ruotsi ei ole edes Suomen suurin kauppakumppani. Saksa on.

Vierailija
72/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voi kohentaa kielitaitoaan helposti esimerkiksi katsomalla ruotsinkielisiä ohjelmia tekstityksellä tai ilman, lukemalla nettilehtiä ruotsiksi, lukemalla blogeja ruotsiksi tai vaikka lukemalla Flashback-foorumin keskusteluja. Ne tosin käyvät välillä raskaiksi puhekielen, riikinruotsin slangisanojen ja mukana olevien norjalaisten ja tanskalaisten keskustelujijoiden vuoksi koska joutuu miettimään kauemmin, mitä toinen tarkoittaa.

Foorumin hyvä puoli on se, että siellä keskustellaan kaikesta ja oppii siinä sivussa sitten norjaa ja tanskaakin.

Miksi kukaan haluaisi käyttää aikaa tällaiseen? On hyödyllistäkin tekemistä. Itse opiskelen koodausta vapaa-ajalla.

Kuinka koodaus ja vieraan kielen oppiminen muka sulkevat toisensa pois? Ei ihmisen pää ole rajallinen kuin viinapullo, johon mahtuu vain tietty määrä nestettä.

Et ole koskaan kuullut, että ihmisen aika on rajallinen resurssi?

Eihän siihen mene aikaa kuin korkeintaan tunti päivässä ja voin lukea bussissa jne. Minulla ei ole vielä muisti- tai muita ajatuksentakkuamisongelmia. Ehkäpä siksi ehdin tehdä monenlaista yhden päivän aikana ja vielä nukkuakin.

Mutta miksi pitäisi käyttää aikaa sellaisen opettelemiseen, mistä ei ole mitään hyötyä? 

Vierailija
73/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä yhtään. Aika harva sitä osaa. Häpeän sitä etten osaa englantia sujuvasti. Olen DI ja varmaan jotain oppinut elämässä ja koulussakin ja enkun kirjoittaminen/ymmärtäminen on hyvää, mutta puhuminen aina sellaista sönköttämistä. Käyn nytkin kerran viikossa enkunpuhetunnilla. Tuntuu, että päästä puuttuu joku palikka kielten osaamisen suhteen prkl.

Vierailija
74/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, pakkoruotsi tulee poistumaan jossain vaiheessa kokonaan. Se on väistämätön totuus.

Vierailija
75/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpähän sitä voisi, mutta MIKSI kukaan niin tekisi? Dualingo päälle ja jotain hyödyllisempää opettelemaan.

Vierailija
76/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen kirjoittanut ruotsista ällän ja päästötodistuksrssa komeilee kymppi. Yliopistossa selvisin virkamiesruotsin kokeesta heittämällä läpi, eikä tarvinut käydä kurssia. Tämä on ainoa kerta kun olen ruotsia tarvinnut mihinkään. Ei ole ollut pienintäkään vaaraa joutua töissä tai vapaalla käyttämään ruotsin kieltä. Sorry vaan.

Vierailija
77/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elva, tolva, luppakorva... mulla mikään olematon ruotsin taito ole.

Vierailija
78/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä, mutta olisi todella mukavaa osata puhua täydellistä ruotsia skånen murteella, ja katsoa miten ranta ruottalaisten naamat menis norsun vitulle kun eivät ymmärtäiskään sitä oikeaa ruotsia.

Vierailija
79/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja.

Lite.

Skulle  bli bättre.

Vierailija
80/96 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ruotsini oli 10 ja nyt en osaa tuottaa ainuttakaan lausetta tai edes sanastoa. Koira oli joku hun tai hund? Näin käy kun sitä ei käytä eikä tarvitse missään.

Vähän sama juttu itsellänikin - Ylen ruotsinkielisiä lähetyksiä pystyn kyllä seuraamaan, mutta puhuttua tai kirjoitettua lausetta en pysty muodostamaan, mitä pidän kyllä häpeällisenä.

M 45

Ainoa häpeällinen asia jutussasi on haaskaan heitetyt yhteiskunnan resurssit. Ei se ole yksilön syy jos yhteiskunta ei osaa kohdentaa rahojaan järkevästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän