Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö OLEMATONTA ruotsin kielen taitoa?

Vierailija
15.08.2019 |

Skäms du?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Kuinka moni ulkomaalainen opettelee suomea? Taisi olla juttu jossain, että jokunen opiskelija jopa tulee tänne sitä opiskelemaan HIM:n ja Kalevalan vuoksi, mutta siinäpä ne. Muistan omilta opiskeluajoilta vain ylimielisen ja kopean naisopettajan, joka yritti sössöttää niin laulavaa ruotsia, että ihan oksetti. Kyllä suomenruotsalaisenkin puhetyyli eroaa kuin yö ja päivä länsinaapureiden puheesta, mutta tämä "sössö-ope" halusi ilm. olla vain jotain parempaa ja hienompaa. Säälittävää - aivan turhaa resurssien, ajan ja oppilaiden aivosolujen haaskausta.

Vierailija
22/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Ruotsi on käsittämättömän turha kieli suomalaiselle. En ole tarvinnut ruotsin kieltä KOSKAAN ja olen työskennellyt matkailu- ja asiakaspalvelualalla! Suomenruotsalaisten kanssa puhutaan suomea ja ruotsalaisten kanssa englantia. Asiassa ei ole koskaan ollut mitään epäselvyyksiä. Kukaan ei ole koskaan edes odottanut mitään ruotsin kielen taitoa minulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta häpeän englannin kielen taitoani. Olen siis enkussa ihan ok, mutta häpeän silti koska tuntuu että kaikki ovat niin hyviä enkussa.

Ruotsi on turha kieli, en muista siitä enää mitään ja valmistuin ylioppilaaksi kuitenkin vasta muutama vuosi sitten. Ihan turhaa opiskelua.

Vierailija
24/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Som de vara inte lilla på nittio sju. Eller nio till baka sjöden. Javisst tillbaka till sjö.

Vierailija
25/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voi kohentaa kielitaitoaan helposti esimerkiksi katsomalla ruotsinkielisiä ohjelmia tekstityksellä tai ilman, lukemalla nettilehtiä ruotsiksi, lukemalla blogeja ruotsiksi tai vaikka lukemalla Flashback-foorumin keskusteluja. Ne tosin käyvät välillä raskaiksi puhekielen, riikinruotsin slangisanojen ja mukana olevien norjalaisten ja tanskalaisten keskustelujijoiden vuoksi koska joutuu miettimään kauemmin, mitä toinen tarkoittaa.

Foorumin hyvä puoli on se, että siellä keskustellaan kaikesta ja oppii siinä sivussa sitten norjaa ja tanskaakin.

Itse ainakin luen mieluummin englannin kielisiä blogeja ja katson englannin kielisiä videoita. 😂

Vierailija
26/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä, minä olen ylpeä että en osaa sitä vammaisten puheelta kuulostavaa mongerrusta.

Vierailija
27/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Olen elänyt 35 vuotta tarvitsematta ruotsia muualla kuin koulun ruotsin tunneilla. Ihan kivasti on mennyt. 

Vierailija
28/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla mutta ruotsi on maailman ärsyttävimmän kuuloinen kieli. Ruotsiin käytetään tuhottomasti aikaa, miksei sitäkin aikaa käytetä mieluummin englannin opiskeluun? Englanti on kokoajan tärkeämpi ja tärkeämpi kieli ja koko maailma englannistuu koko ajan lisää ja lisää. Suomessa yliopistotkin on nykyään paljolti enkuksi mikä on tosi surku, mutta sitä suuremmalla syyllä englantia voisi opettaa entistä enemmän peruskoulussa ja lukiossa. Hitsiäkö mitään ruotsia kannata edes opettaa!!!!

Vierailija
29/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ruotsini oli 10 ja nyt en osaa tuottaa ainuttakaan lausetta tai edes sanastoa. Koira oli joku hun tai hund? Näin käy kun sitä ei käytä eikä tarvitse missään.

Vierailija
30/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan joutunut häpeämään. Koulussa olin aina parhaita, ellen jopa kaikkein paras ruotsissa, muutin Ruotsiin 12 vuotta sitten ja olen käytännössä kaksikielinen nykyään. Ruotsalaiselta en tule koskaan kuulostamaan, mutta senkin olen hyväksynyt enkä häpeä juuriani. En myöskään kuulosta suomenruotsalaiselta (vaikka moni ruotsalainen niin luuleekin) vaan ihan Ruotsissa asuneelta suomenkieliseltä. Kirjoitan paremmin kuin suuri osa ruotsalaisista.

Vierailija
31/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieli kuihtuu vähitellen pois Suomesta, joten turha sitä on edes opettaa.

Vierailija
32/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Pyrin oppimaan sitä koko ajan.

Vierailija
33/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Työskentelen hotellin vastaanotossa. Osaan sujuvasti suomea, englantia, saksaa ja venäjää. Muita kieliä en toistaiseksi ole tarvinut. Osaan kyllä myös perusteet italiasta ja kreikasta. Ruotsia osasin joskus, mutta käytönpuutteessa se on unohtunut tehokkaasti. 

Vierailija
34/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieli kuihtuu vähitellen pois Suomesta, joten turha sitä on edes opettaa.

Vähitellen myös Ruotsista. Pian siellä puhutaan jotain arabikieltä.

Vierailija
35/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa ruotsini oli 10 ja nyt en osaa tuottaa ainuttakaan lausetta tai edes sanastoa. Koira oli joku hun tai hund? Näin käy kun sitä ei käytä eikä tarvitse missään.

Sama juttu. Ruotsi oli koulussa 10 ja nyt osaan sanoa oman nimeni ja mistä olen kotoisin. Siihen se sitten jääkin 😂😂

Vierailija
36/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turha kieli opittavaksi. En häpeä. Mulle riittää hyvä kielitaito englannissa, espanjassa, italiassa ja saksassa. Näitä kaikkia em. kieliä puhutaan enemmän kuin ruotsia.

Vierailija
37/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama juttu itsellänikin - Ylen ruotsinkielisiä lähetyksiä pystyn kyllä seuraamaan, mutta puhuttua tai kirjoitettua lausetta en pysty muodostamaan, mitä pidän kyllä häpeällisenä.

M 45

Vierailija
38/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei tarvitse mitään muita kieliä kuin suomea ja mahdollisesti englantia (riippuen omasta työstä, matkusteluista yms). Muut kielet on ihan vapaaehtoisia, opiskelee jos mielenkiintoa riittää. Pakkoruotsi on maailman naurettavin keksintö. Suomalaiset eivät osaa ruotsia eivätkä edes halua osata, piste. Emme tarvitse ruotsia. Jos suomenruostalaiset eivät osaa suomea (valtaosa kyllä osaa!) Niin puhukoot sitten englantia. Jos eivät osaa suomea eikä englantia kumpaakaan mutta kuitenkin asuvat Suomessa, niin sitten on jo ihan oma ongelma jos on kummunikointiongelmia.😂

Vierailija
39/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Lukiossa osasin sujuvaa ruotsia, mutta en ole tarvinnut kieltä, joten olen unohtanut sen täysin. Englannilla pärjää hyvin joka paikassa.

Vierailija
40/96 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman häpeän, koska aloitan syyskuussa opinnot ja siellä on tulossa kurssi nimeltä "Työelämän ruotsi". Sinne onkin hyvä mennä kun kielitaito on luokkaa "Jag heter X och (kirjoitetaanko edes noin) jag är trettijotain år gammal." :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan