Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyi helvetti! Suurin osa nuorista aikuisista ei puhdista hammasvälejään

Vierailija
15.08.2019 |

"Oral Hammaslääkäreiden teettämän tutkimuksen mukaan* kaikkein vähiten hammasvälejä putsaavat 18–29-vuotiaat nuoret aikuiset. Heistä vain viidesosa puhdistaa hammasvälit säännöllisesti."

Miten näiden rakkauselämän laita? Kiva suudella kun toisen hengitys haisee paskalta

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä syy miksi moni pitää Suomessa kielisuutelua ällöttävänä? Muualla Euroopassa kielisuutelu on normaalia.

Vierailija
42/45 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen 28v nainen, lankaan hampaat ehkä kerran kuussa. Tiedän ,että hammalankaa täytyisi käyttää usein mutta mun hampaat on niin tiiviit ettei mikään lanka meinaa mennä sinne. Sit se aina menee voimalla alas ja uppoaa syvälle ikeneen.... :s ihan hirveän tuntuista.

Sama kun joku ei tykkää että kynsillä vedetään liitutauluun, toi aiheuttaa mulle samanlaiset kylmätväreet.

Sun hammasvälit on tiiviit koska ne on täynnä hammaskiveä. Käyppä hammaslääkärissä poistattamassa hammaskivi niin kyllä huomaat kuinka helposti hampaiden väliin jää roinaa.

Joillakin on tiukat välit. Kävin hammaslääkärissä, jossa kerroin tästä. Hammaslääkäri nauroi minulle, otti lankaa ja ei onnistunut itsekään. Pyysi hoitajalta ohuempaa lankaa. Yritti uudelleen, ei onnistunut vieläkään.. Sanoi oho ja otti uuden asennon ja hartiat jännittyivät ja runttasi voimalla langan hammasväliin. Että juu, ei meillä kaikilla ole hammaskiveä vaan oikeasti tosi tiukat hammasvälit.

ei kiinnosta ulinas, hirttäydy vaikka

paskalta haisevalle hengitykselle ei ole tekosyytä

En minä ulise, kerroin vain, että joillakin on todella tiukat hammasvälit ja lankaaminen on vaikeaa. Itse lankaan joka ilta ennen hampaiden pesua, mutta se on hankalaa ja aikaa viepää. Hengitykseni ei ole koskaan haissut pahalle, lankasinpa tai en. Tunnen toisaalta ihmisiä, joilla on todella hyvä suuhygienia, mutta heidän henkensä haisee. Ovat käyneet hammaslääkärillä ja kaikkea on kokeiltu, mikään ei ole auttanut.

Jotkut lääkkeet voivat saada aikaan pahanhajuisen hengityksen.

Ja suun kuivuminen. Pitää muistaa juoda vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslangan käytölle ei ole lääketieteellisiä perusteita ja sen hyödyllisyys onkin kyseenalaistettu ja langan käyttö on poistettu amerikkalaisista suosituksista

https://yle.fi/uutiset/3-9066446

Vierailija
44/45 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslangan käytölle ei ole lääketieteellisiä perusteita ja sen hyödyllisyys onkin kyseenalaistettu ja langan käyttö on poistettu amerikkalaisista suosituksista

https://yle.fi/uutiset/3-9066446

Tuossa jutussa todetaan: "Näyttöä pidetään vähäisenä erityisesti silloin, kun ihmiset itse lankaavat omia hampaitaan. Kun suunterveyden ammattilainen käyttää hammaslankaa hoitotilanteessa, se toimii paremmin."

Ihmisille pitää opettaa, miten langata oikein, ei luopua koko ideasta vain siksi, ettei asiaa osata.

Vierailija
45/45 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on hyvin tiukat hampaanvälit, myös minulla. Hammaslääkärit ja -hoitajat väittävät, että kyllä se lanka sinne menee, ja vaihtavat lankaa yhä ohuempaan ja otteitaan voimakkaammiksi, kunnes lanka lopulta menee hammasväliin. Kun lankaan riittävän usein, ei tarvitse runnoa.

Se, ettei ohuinkaan lanka mene hampaiden väliin, ei tarkoita sitä, etteivätkö ruoantähteet sinne mahtuisi ja plakki siellä viihtyisi. Siksi hammastikkukin on kolmionmuotoinen: ikenien kohdalta tikku ja lanka aivan varmasti menevät ainakin vähän matkaa. Ja juuri siellä ne bakteerit asuvat.