Hyi helvetti! Suurin osa nuorista aikuisista ei puhdista hammasvälejään
"Oral Hammaslääkäreiden teettämän tutkimuksen mukaan* kaikkein vähiten hammasvälejä putsaavat 18–29-vuotiaat nuoret aikuiset. Heistä vain viidesosa puhdistaa hammasvälit säännöllisesti."
Miten näiden rakkauselämän laita? Kiva suudella kun toisen hengitys haisee paskalta
Kommentit (45)
Otin vuoden alussa hammasvälien puhdistamisen rutiiniksi. Vihaan sitä toimitusta, joten se tuntuu palkinnolta, kun rutiini on siltä illalta taas ohi ja voi siirtyä kasvojen putsaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 28v nainen, lankaan hampaat ehkä kerran kuussa. Tiedän ,että hammalankaa täytyisi käyttää usein mutta mun hampaat on niin tiiviit ettei mikään lanka meinaa mennä sinne. Sit se aina menee voimalla alas ja uppoaa syvälle ikeneen.... :s ihan hirveän tuntuista.
Sama kun joku ei tykkää että kynsillä vedetään liitutauluun, toi aiheuttaa mulle samanlaiset kylmätväreet.
Sun hammasvälit on tiiviit koska ne on täynnä hammaskiveä. Käyppä hammaslääkärissä poistattamassa hammaskivi niin kyllä huomaat kuinka helposti hampaiden väliin jää roinaa.
Olen käynyt. Se ei auta ongelmaan yhtään. Olen kokeillut lankaa heti kiven poiston jälkeen
n28
Vierailija kirjoitti:
Hammasväliharjat on kätevämpiä käyttää. Niitä saa ihan lähiruokakaupoistakin.
Ei ole käteviä, te taittuu saman tien ja sen jälkeen ei enää mene hammasväliin. Ainakin jos on ahtaat hammasvälit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 28v nainen, lankaan hampaat ehkä kerran kuussa. Tiedän ,että hammalankaa täytyisi käyttää usein mutta mun hampaat on niin tiiviit ettei mikään lanka meinaa mennä sinne. Sit se aina menee voimalla alas ja uppoaa syvälle ikeneen.... :s ihan hirveän tuntuista.
Sama kun joku ei tykkää että kynsillä vedetään liitutauluun, toi aiheuttaa mulle samanlaiset kylmätväreet.
Sun hammasvälit on tiiviit koska ne on täynnä hammaskiveä. Käyppä hammaslääkärissä poistattamassa hammaskivi niin kyllä huomaat kuinka helposti hampaiden väliin jää roinaa.
Mulle ei kerry hammaskiveä käytännöllisesti katsoen lainkaan, mutta silti en saa ohuintakaan lankaa tungettua hammasväleihini. Varmaan pari kertaa 48 vuoden aikana on hammaskiveä poistettu. Ja kerran on suuhygienisti langannut, eikä hänkään meinannut saada lankaa kaikkiin väleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi suurin osa hammaslangan käyttäjistä käyttää sitä väärin. Vinkki: jos hammaslanka jää jumiin ja sitä pitää kiskoa pois välistä, homma on yhtä tyhjän kanssa!
Vinkkisi on aika hyödytön kun et kerro miten ko. tilanteen voi välttää.
Niin että ei lankaa. *shrug*
Mulla ovat kaikki neljä viisaudenhammasta täysin puhjenneet ja työntäneet hampaat ihan kiinni toisiinsa (onneksi mahtuivat juuri ja juuri eli en ole tarvinnut oikomishoitoja tms.), joten hammasväleihin ei tahdo mennä lanka ollenkaan. Hammaslääkäritkin lakkaavat naputtamasta hammaslangan käyttämättömyydestä, kun eivät itsekään saa langattua mun hammasvälejä kunnolla.
Miten harvahampaisia ihmisiä on olemassa, kun hammasväleihin menee hammasväliharja? Nehän ovat ihan hemmetin isoja! :o
Vierailija kirjoitti:
No eivät kaikki edes harjaa hampaitaan kahdesti päivässä, eikä ainakaan kahta minuuttia vaan nopeasti hutaisten.
T. Alan ammattilainen
Meillä kyllä 18-vuotias nuorimies on todella tarkka hampaistaan. Hänellä on monivuotinen kokemus oikomishoidosta ja sai ikäänkuin tsemppilahjaksi lopuksi meiltä vanhemmilta hampaanvalkaisun hoidon päätyttyä. Hänellä on hammaslääkäristä ostettua hammastahnaa ja sen lisäksi hän on todella aktiivinen hammaslankaimien käyttäjä.
Hammaslankaimet voi hammaslääkärin mukaan pestä tiskikoneen kuumimmalla ohjelmalla ja meillä kerää itse kukin käytetyt lankaimensa purkkiin ja pesemme niitä luonnonsuojusyistä, jotta niitä voi käyttää useamman kerran. Hammaslankain mahtuu aina mukaan omassa suojakotelossaan.
Itse en kestä jos en pääse lankaamaan hampaita aterian jälkeen. Lankaan myös huolella kun katson iltauutisia ja pesen sen jälkeen hampaat sähköhammasharjalla.
Meidän perheellemme ovat nykyään minimaaliset hampaidenhoitokulut.
Kyllä tähän ikään mennessä 59 v on pelkkä hammasharja riittänyt. Nykyisinhän on muotia käyttää jotain hammaslankaa ja jopa hammasvälien puhdistusharjaa ja vaikka minkälaista vekotinta. Eipä se ole koskaan seksielämää häirinnyt, kukaanhan ei katso sinne alapäähän.
Bella vita kirjoitti:
Suomalaiset nuoret hoitavat hampaitaan todella huonosti. Taas nähdään, kun kommunisti suomessa saa ilmaisen hoidon niin kukaan ei arvosta puupennin vertaa.
Ei ole kiinni hallintomallista. Suomalaiset ovat Pohjoismaiden huonohampaisimpia koska täällä eletään vielä sellaisessa metsäläiskulttuurissa, jossa pidetään normaalia hygieniaa hienosteluna. Itsekin sain lapsena ja nuorena haukkuja kotona kun pesin hampaita kuten fluoritäti opetti koulussa. Minulle ei ostettu uutta hammasharjaa eli jouduin pesemään samalla harjalla niin pitkään kunnes fluoritäti jakoi uudet harjat ja tahnat.
Moni tosiaan käyttää hammaslankaa väärin. Se vaan työnnetään väliin ja vedetään pois, vaikka tarkoitus on puhdistaa sillä molempien hampaiden kyljet.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi suurin osa hammaslangan käyttäjistä käyttää sitä väärin. Vinkki: jos hammaslanka jää jumiin ja sitä pitää kiskoa pois välistä, homma on yhtä tyhjän kanssa!
Minkä sille voi että joidenkin hampaiden välit ovat niin tiukat että lanka jää jumiin?
Vierailija kirjoitti:
Otin vuoden alussa hammasvälien puhdistamisen rutiiniksi. Vihaan sitä toimitusta, joten se tuntuu palkinnolta, kun rutiini on siltä illalta taas ohi ja voi siirtyä kasvojen putsaamiseen.
Minusta hampaiden lankaaminen on rentouttavaa. Kun on oikeanmallinen lanka tai hammaslankain niin homma sujuu kuin tanssi. Jos hammasvälit ovat ahtaat niin milläpä muulla kuin ohuella mutta litteällä langalla saa esimerkiksi salaatinrääppeet pois hampaista?
Kyllä se sauraavan päivn lihakudoksen pureskelu putsaa ne edellispäin raadonriekaleet pois. Lopuksi purskutellaan oluella ja sitten tupakoidaan. Jälkiruuaksi nuollaan pissalle tuoksuvaa punk-naisen pimppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä sille voi että joidenkin hampaiden välit ovat niin tiukat että lanka jää jumiin?
Pitää ostaa ohuin ja litteä hammaslanka eikä marketin paksuinta lankaa. Apu löytyy apteekista.
Hammaslääkärissä sanottiin hampaideni väleissä olevien reikien olevan hoidettavissa lankauksella, lankaan nykyään siis joka päivä eivätkä reiät ole edenneet. Pari kertaa viikossa käytän myös hammasväliharjoja. On ahtaat välit, mutta jotenkin ikenet tottui tuohonkin. Likainen olo jos ei putsaa hammasvälejä!
En minäkään puhdista niitä. Ihan vtun rasittavaa puuhaa. Kerran kokeilin, eikä sieltä tullut mitään likaakaan. Ja yhteen väliin lanka katkesi. Harjaan muuten säännnöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän ikään mennessä 59 v on pelkkä hammasharja riittänyt. Nykyisinhän on muotia käyttää jotain hammaslankaa ja jopa hammasvälien puhdistusharjaa ja vaikka minkälaista vekotinta. Eipä se ole koskaan seksielämää häirinnyt, kukaanhan ei katso sinne alapäähän.
Näin. Sitten hän sai paradontiitin aiheuttaman sydäninfarktin ja poistui iäisyyteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on tiukat välit. Kävin hammaslääkärissä, jossa kerroin tästä. Hammaslääkäri nauroi minulle, otti lankaa ja ei onnistunut itsekään. Pyysi hoitajalta ohuempaa lankaa. Yritti uudelleen, ei onnistunut vieläkään.. Sanoi oho ja otti uuden asennon ja hartiat jännittyivät ja runttasi voimalla langan hammasväliin. Että juu, ei meillä kaikilla ole hammaskiveä vaan oikeasti tosi tiukat hammasvälit.
ei kiinnosta ulinas, hirttäydy vaikka
paskalta haisevalle hengitykselle ei ole tekosyytä
En minä ulise, kerroin vain, että joillakin on todella tiukat hammasvälit ja lankaaminen on vaikeaa. Itse lankaan joka ilta ennen hampaiden pesua, mutta se on hankalaa ja aikaa viepää. Hengitykseni ei ole koskaan haissut pahalle, lankasinpa tai en. Tunnen toisaalta ihmisiä, joilla on todella hyvä suuhygienia, mutta heidän henkensä haisee. Ovat käyneet hammaslääkärillä ja kaikkea on kokeiltu, mikään ei ole auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät kaikki edes harjaa hampaitaan kahdesti päivässä, eikä ainakaan kahta minuuttia vaan nopeasti hutaisten.
T. Alan ammattilainenMeillä kyllä 18-vuotias nuorimies on todella tarkka hampaistaan. Hänellä on monivuotinen kokemus oikomishoidosta ja sai ikäänkuin tsemppilahjaksi lopuksi meiltä vanhemmilta hampaanvalkaisun hoidon päätyttyä. Hänellä on hammaslääkäristä ostettua hammastahnaa ja sen lisäksi hän on todella aktiivinen hammaslankaimien käyttäjä.
Hammaslankaimet voi hammaslääkärin mukaan pestä tiskikoneen kuumimmalla ohjelmalla ja meillä kerää itse kukin käytetyt lankaimensa purkkiin ja pesemme niitä luonnonsuojusyistä, jotta niitä voi käyttää useamman kerran. Hammaslankain mahtuu aina mukaan omassa suojakotelossaan.
Itse en kestä jos en pääse lankaamaan hampaita aterian jälkeen. Lankaan myös huolella kun katson iltauutisia ja pesen sen jälkeen hampaat sähköhammasharjalla.
Meidän perheellemme ovat nykyään minimaaliset hampaidenhoitokulut.
Minä olen se tiukkavälinen, joka lankaa ja teen sen juuri noin, katson iltauutisia ja lankaan ja kahdesti viikossa myös tikutan, sitten sähköhammasharjalla pesu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on tiukat välit. Kävin hammaslääkärissä, jossa kerroin tästä. Hammaslääkäri nauroi minulle, otti lankaa ja ei onnistunut itsekään. Pyysi hoitajalta ohuempaa lankaa. Yritti uudelleen, ei onnistunut vieläkään.. Sanoi oho ja otti uuden asennon ja hartiat jännittyivät ja runttasi voimalla langan hammasväliin. Että juu, ei meillä kaikilla ole hammaskiveä vaan oikeasti tosi tiukat hammasvälit.
ei kiinnosta ulinas, hirttäydy vaikka
paskalta haisevalle hengitykselle ei ole tekosyytä
En minä ulise, kerroin vain, että joillakin on todella tiukat hammasvälit ja lankaaminen on vaikeaa. Itse lankaan joka ilta ennen hampaiden pesua, mutta se on hankalaa ja aikaa viepää. Hengitykseni ei ole koskaan haissut pahalle, lankasinpa tai en. Tunnen toisaalta ihmisiä, joilla on todella hyvä suuhygienia, mutta heidän henkensä haisee. Ovat käyneet hammaslääkärillä ja kaikkea on kokeiltu, mikään ei ole auttanut.
Jotkut lääkkeet voivat saada aikaan pahanhajuisen hengityksen.