Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuo keskustelu kotirouvista – keitä nämä ovat?

Vierailija
15.08.2019 |

Itse en tunne ketään Suomessa nykyisin, joka sopisi tuohon malliin. Eli olisi vain kotona miehen elätettävänä koko elämänsä.

Toki monet ovat jonkin aikaa kotona lasten kanssa, mutta tarkoitan tässä nyt sitä, ettei ole oikeastaan koko elämässään työelämässä, ei siis tuollaista että on kotona lasten ollessa pieniä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kysyä toisinpäin. Tunnetko yhtään lestadiolaista tai kaapuihin pukeutunutta naista, joka ei olisi kotirouva vielä sittenkin, kun lapset ovat.jo aikuisia?

Vierailija
22/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viimeiset neljä vuotta ollut kotirouva. Emme asu Suomessa ja kun tänne muutimme, sovittiin yhdessä miehen kanssa että minä jään kotiin. Lapset ovat kaikki koulussa, mutta ketään sukulaisia ei osu tällä mantereella, joten mun on järkevämpää olla kotona ja hoitaa lasten kuskaukset kouluihin ja harrastuksiin ja kotityöt kuin käydä töissä ja käyttää lähes koko oma palkkani siihen, että maksan jollekin joka kuskaa lapsia ja on koulujen loma-ajat lasten kanssa. Mitään tukia emme mistään sa. Mies elättää meidän perheen. Saatan toki mennä vielä töihin, sitten kun lapset eivät mua enää tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuollainen.

Eli pitkäaikaistyötön?

En saa mitään työttömyyskorvauksia, en ole saanut vuosikymmeniin.

Eli miksi olet tehnyt ratkaisusi olla pois työelämästä?

Siksi kun olen sairas ja vammainen mutta en silti saa muita korvauksia kuin lapsilisän lapsesta. Olemme mieheni kanssa järjestäneet tulomme eri lailla eikä niihin kuulu muita tukia kuin yhden lapsen laosilisä. Emme saa asumis, toimeentulo, työttömyys tms tukia.

Etkö ole silloin ennemminkin työkyvytön kuin kotirouva?

No en saa eläkettäkään enkä sairaspäivärahaa, vammaistukea tms.

Mutta eikö kyse kuitenkin ole siitä, että et kykene olemaan työelämässä, ei vapaasta valinnasta?

Onko suurtakaan merkitystä, onko kotirouva täysin vapaaehtoisesti tai osittain pakotettuna? On meinaan kotirouvia miehensä painostuksesta... 

Vierailija
24/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kysyä toisinpäin. Tunnetko yhtään lestadiolaista tai kaapuihin pukeutunutta naista, joka ei olisi kotirouva vielä sittenkin, kun lapset ovat.jo aikuisia?

Itse asiassa tiedän yhden lestadiolaisen. Pyöritti miehensä kanssa yhteistä yritystä.

Vierailija
25/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ketjusta on alunperin kyse?

Minä olen kotirouvana, mies periaatteessa siis elättää. Teen itse perheyritykselle vähän töitä, joista saan muutaman satasen kuussa "taskurahaa" itselleni. Tuo työ on semmoisia erinäisiä "paperitöitä", jotka voin tehdä ihan milloin haluan esim tunti tai puoli tuntia silloin tällöin pari kertaa viikossa. Eli tosi pientä. Mutta siis joo, en periaatteessa käy "kunnolla töissä", mutta en myöskään saa mitään työttömyysrahaa tms.

Vierailija
26/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan koko elämänsä kotirouvana olleita suomalaisnaisia tunnen vain yhden. Miehen töiden takia ulkomailla koko aikuiselämänsä asuneen naisen, joka oli kotona lasten takia. Vaikuttaa onnelliselta parilta, ovat jo eläkkeellä.

Jos sellaisia, jotka auttelevat miehen yrityksessä ei lasketa, niin koko elämänsä vain kotona olleita kotirouvia ei varmaan ole Suomessa juuri lainkaan.  

Vierailija
27/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ollut töissä, sitten kotona lasten kanssa. En ajatellut enää töihin mennä, koska siihen ei ole taloudellista tarvetta ja se hankaloittaisi miehen työn takia elämää liikaa. Ehkä en saisikaan töitä, jos hakisin, vaikka koulutus on ihan hyvä. Jos töitä haluaisin tehdä, perustaisin oman yrityksen. Mitään tukia en ole saanut, paitsi lapsilisät ja kai jotain kotihoidontukea aikanaan.

Vierailija
28/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuollainen.

Eli pitkäaikaistyötön?

Työtön laiskuri olet silti, elät muiden siivillä, hyödyt siitä, että muut tekee työtä ja itse vain lorvit.

Kyllä, hyödyn mieheni tuloista ja olen laiska. Harmittaako se kovastikin?

Vierailija
29/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen naisen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä. Ikää 65v.

Vierailija
30/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen naisen joka ei ole tehnyt päivääkään töitä. Ikää 65v.

Onko se nainen äitisi? Muuten on aika vaikea tietää toisen tekemisiä niin tarkkaan. Eräs tuntemani miljonäärinainenkin on joskus tehnyt jotain töitä huvikseen.

Vierailija
31/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan kotirouva= Mailis Penttilä. Sofia Belorf taisi myös hetken aikaa nauttia kotirouvana olosta.

Vierailija
32/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hankalaa olla kotirouva, koska muita samanlaisia on niin vähän. Ei ole kavereita, kaikki ovat töissä. Ei ketään kenen kanssa lähteä lounaalle tai manikyyrin. Elämä käy tappavan tylsäksi ja siksi on pakko olla töissä.

Vierailija
33/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hankalaa olla kotirouva, koska muita samanlaisia on niin vähän. Ei ole kavereita, kaikki ovat töissä. Ei ketään kenen kanssa lähteä lounaalle tai manikyyrin. Elämä käy tappavan tylsäksi ja siksi on pakko olla töissä.

AV:lla voi piipahtaa, jos on tylsää.

Vierailija
34/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuollainen.

Eli pitkäaikaistyötön?

Työtön laiskuri olet silti, elät muiden siivillä, hyödyt siitä, että muut tekee työtä ja itse vain lorvit.

Tätä olen joskus miettinyt, kuka mies tykkää laiskasta vaimosta? Siis mitä iloa sellaisesta on miehellekään?

Vierailija
35/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käytännössä kotirouva. Mieheni on yrittäjä ja meillä on yksi lapsi. Hoidan kodin ja teen muutaman tunnin viikossa töitä toiminimelläni mikä on harrastukseni. En saa mitään tukia ja näin on menty n. 8 vuotta.

Vierailija
36/36 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tuollainen.

Eli pitkäaikaistyötön?

Tätä olen joskus miettinyt, kuka mies tykkää laiskasta vaimosta? Siis mitä iloa sellaisesta on miehellekään?

Siinäpä sulle ihmettelemistä.