Alkaako nyt pörssin alamäki toden teolla?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän taas näyttäisi tulevan laskusyksy. Ei se mitään, saa taas hyvää halvemmalla. Minulla salkku ei ole laskenut mitenkään merkittävästi ja salkun kokokin on suomalaisittan verrattain iso.
Verrattain isoon tosin ei paljoa taida tarvita. Olikohan keskiarvosalkku alle 5000€😆
Aivan sama mitä taloudessa tapahtuu. Minä saan Antti Rinteeltä vappusatasen joka kuukausi. Sillä ostan piimää ja voita. Se on luvattu juttu.
Rom rom rom ROMMMMMM!
Johan tässä on tuhnuteltu vuokralla kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mitä taloudessa tapahtuu. Minä saan Antti Rinteeltä vappusatasen joka kuukausi. Sillä ostan piimää ja voita. Se on luvattu juttu.
Silmänkääntö-satku oli, ellei satu olemaan sossupummi. Heille se taisi järjestyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän taas näyttäisi tulevan laskusyksy. Ei se mitään, saa taas hyvää halvemmalla. Minulla salkku ei ole laskenut mitenkään merkittävästi ja salkun kokokin on suomalaisittan verrattain iso.
Verrattain isoon tosin ei paljoa taida tarvita. Olikohan keskiarvosalkku alle 5000€😆
Sekin on kyllä totta. Tarkennetaan vielä verraittan suuri salkku suomailaiselle osakesijoittajalle, eli poistetaan tuosta ne joilla salkkua ei ole ollenkaan. Näin saatiin jo dekadin korjaus. Salkku on siis kuusinumeroinen ennen pilkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmänkääntö-satku oli, ellei satu olemaan sossupummi. Heille se taisi järjestyä.
En usko! Antti sentään lupasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on kyllä totta. Tarkennetaan vielä verraittan suuri salkku suomailaiselle osakesijoittajalle, eli poistetaan tuosta ne joilla salkkua ei ole ollenkaan. Näin saatiin jo dekadin korjaus. Salkku on siis kuusinumeroinen ennen pilkkua.
Salkkuja on yllättävänkin monilla, mutta monilla on puhelin osakkeen tai muun vastaavan peruja ja osakkeita salkussa max kolmea lajia, eikä käy koskaan kauppaa. Ehkei sellaisia kannata varsinaisesti sijoittajiksi laskea, jolloin keskiarvo taas pomppaa isommin.
jos pörssin alamäki alkaa nyt, niin ensi keväänä on jo tosi kurjaa ja kommunistihallitusta testataan todella. lisätalousarviot tulevat olemaan tosi raakoja, ja vuoden 2021 budjetti tulee sisältämään todella rajuja leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
-40% oma salkku. Kiristää pantaa.
Onko kaikki rahat laitettu Nordean tai Lehdon osakkeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-40% oma salkku. Kiristää pantaa.
Onko kaikki rahat laitettu Nordean tai Lehdon osakkeeseen?
Kyllä se paremmallakin hajautuksella onnistuu. Melko monetkin firmat ovat menettäneet arvoaan parin viimevuoden aikana rajummin. Outokumpu (kai alle kolmannes parin vuoden janan huipuista nyt), nokian rengas, vaikka laadukkaammasta päästä on. Voisi tätä listaa jatkaa. Tuoreehko sijoittaja (ei päässyt nauttimaan parhaasta nousukaudesta) ja hieman epäonnisia ajoituksia, niin ihan helposti mahdollista tekemättä erityisiätyhmyyksiä.
Itsellä taitaa olla -10% viimeiset viikot. Ajattelin aloittaa ostot asuntolainan lyhennysjoustolla, koska se operaatio kestää aika pitkään.
ex-sijoittaja kirjoitti:
Kyllä se nyt siltä vähän vaikuttaisi, eli pidelkää kiinni stetsoneistanne. Kyyti tulee olemaan kylmää mutta tasapuolista. Omistakin sijoituksistani sulanut ihan kiitettävästi. Toki tappiot realisoituvat vasta myydessä, mutta kuitenkin.
Miten voit olla nimimerkiltäsi ex-sijoittaja, jos sinulla on aktiivisena sijoituksia?
Ja tappio on tappio, vasta jos sen myy tappiolla. Muuten se on vain pelkkä muuttuva luku tietokoneen näytöllä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä taitaa olla -10% viimeiset viikot. Ajattelin aloittaa ostot asuntolainan lyhennysjoustolla, koska se operaatio kestää aika pitkään.
Mulla on ollut vajaa puolet asunnon ostossa jättämästäni kassasta (halpaa velkaa ennemmin kuin koko omaisuus kämppään) odottamassa inflaation syötävänä, mutta näyttää, että ei ehkä ollut paskin idea, sijoitetut enemmän kuin inflaation verran pakkasella nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lama on tosiasia.
Oliko mikään yllätys kun Rinteen hallitus aloitti? Pian luottoluokittajat laskevat Suomen luokitusta kun huomaavat ettei tämä hallitus tee mitään uudistuksia ja kumoaa edellisenkin hallituksen tekemät.
Rinteen hallitushan tosiaan laittaa maailmanralouden alamäkeen, aivan kuten edellinen kikyilyllä laittoi maailmantalouden nousuun🤪
Kikyllä oli tarkoitus parantaa SUOMEN kilpailukykyä, ja näin myös tapahtui. Sinäkin tiedät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lama on tosiasia.
Oliko mikään yllätys kun Rinteen hallitus aloitti? Pian luottoluokittajat laskevat Suomen luokitusta kun huomaavat ettei tämä hallitus tee mitään uudistuksia ja kumoaa edellisenkin hallituksen tekemät.
Rinteen hallitushan tosiaan laittaa maailmanralouden alamäkeen, aivan kuten edellinen kikyilyllä laittoi maailmantalouden nousuun🤪
Kikyllä oli tarkoitus parantaa SUOMEN kilpailukykyä, ja näin myös tapahtui. Sinäkin tiedät tämän.
Ja mikä tämän todistaa kiistatta? Ei suomen talous ainakaan maailman keskimääräistä kasvua nopeampaa ollut.
Siltähän se vahvasti vaikuttaa, että romahdus alkaa joko nyt tai ainakin lähiaikoina. Pitäisikö myydä nyt kun tappiot on vielä pieniä ja aloittaa ostot sitten kun kursseista on sulanut esim 20% enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Siltähän se vahvasti vaikuttaa, että romahdus alkaa joko nyt tai ainakin lähiaikoina. Pitäisikö myydä nyt kun tappiot on vielä pieniä ja aloittaa ostot sitten kun kursseista on sulanut esim 20% enemmän?
Itse vedän pienemmällä riskillä ja laitan vähitellen lisää rahaa pajatsoon, jos ja kun kurssit laskevat mielenkiintoisilla sijoituskohteilla. Toki maksimivoitot jäävät saamatta, mutta eipä käy niinkään, että myisin ja kurssit nousisivat nopeasti, jolloin tulisi ainakin myyntikulujen verran lisätappiota (jos edes ennättää mukaan, kun yksittäinen osake voi yhdestä uutisesta hypätä reilusti).
Kyllä alkaa. Tarkoittaa sitä että kannattaa ostaa kerran kuussa kuten olen tehnyt tähänkin asti.
Kyllähän nyt on ilmassa vähän jo sitä että kohta tyhmiltä otetaan rahat pois (paniikkimyynti) ja annetaan fiksuille. (jotta voi myydä niin jonkun pitää ostaakin). Laskuissa se omaisuuden uudelleenjako on ennenkin tehty.