Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö teitä ylitunnolliset työntekijät?

Vierailija
14.08.2019 |

Ja tosiaan korostan että nimenomaan YLItunnolliset. Tunnollisuus on erittäin hyvä juttu, mutta minua on henkilökohtaisesti alkanut ärsyttää työpaikallani tietyt henkilöt, jotka tekevät täysin turhaakin työtä ihan vain koska ovat töissä ja pitää näyttää koko ajan olevansa niin touhukas. Mielestäni sillä ajalla, kun työtä ei ole pitäisi levätä ja kerätä voimia siihen, kun työtä taas on. Mitä ideaa siis huhkia täysin turhaan ja väsyttää itsensä niin, ettei enää myöhemmin jaksakaan ahertaa, kun tulisi oikeasti jotain työtä, missä on tärkeää olla mahdollisimman tehokas?
Nämä työntekijät siis usein vielä valittavat työnsä raskautta, mutta eivät tajua itse aiheuttavansa itselleen ihan tarpeetonta väsymistä.

Miksi joidenkin on niin vaikea sisäistää mikä työssään on oleellista ja mitä kannattaa tehdä ja milloin? Priorisointi tuntuu olevan monille haastavaa. Ilmeisesti joillekin on tärkeää näyttää muille, että on niin ahkera työntekijä tai sitten eivät vaan oikeasti edes ole ajatelleet, onko toiminnassaan mitään järkeä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi olla ap:n työkaveri.

Miksi et? Minusta pidetään työpaikallani.

Ap

Kuuluisia viimeisiä sanoja...

Vierailija
22/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen ylitunnollinen työkaveri tai sanoisin pilkunviilaaja. Hän käy meillä kaikkien, jopa pomon hermoille, sillä hänellä on tapana valittaa muiden tekemisistä, jos ne eivät häntä miellytä. Työkaverin kohdalla ei voi puhua tehokkuudesta, vaan turhasta nysväämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työt on tehty, voisi ihan hyvin lähteä kotiin

Tää on ihan klassikko vähemmän tunnollisten keskuudessa. Mistä ne tietää muka ennalta ettei ilmaannu mitään yllättävää lisätekemistä lopulle työajalle?

Vierailija
24/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala sanoa mitään, kun ei aloituksesta saa oikein selville mitä se ylitunnollinen tekee.

Monesti ne jatkuvasti jotakin puuhailevat, eivät tykkää olla toimeettomana ja kaipaavat aina seuraavan tehtävän jälkeen jonkun toisen. Siinä missä Ap ottaa mielellään lungisti ja vaikka juttelee työkaverin kanssa rauhassa siihen asti että tulee seuraava asiakas/työpiikki.

Kaikki ei jaksa/osaa jutella töissä niitä näitä ja näkevät enemmän tehtäviä kuin Apn kaltaiset tekijät. Ap et edes varmaan hahmota sitä määrää, kuinka paljon se puuhailija kuitenkin tekee koko työpaikan hyväksi. Vaikka olisikin sitten sen ruuhka piikin aikana väsyneempi kuin sinä, joka huilailet.

Kaikilla on oma paikkansa ja tärkeintä olisi, että jokaista pidettäisi arvokkaana sellaisena kuin on. Jos siis jokainen tekee parhaansa, omalla tavallaan. Olette minun mielestäni yhtä hyviä työntekijöitä, teillä on eri vahvuudet ja hetkenne.

Vierailija
25/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen ylitunnollinen työkaveri tai sanoisin pilkunviilaaja. Hän käy meillä kaikkien, jopa pomon hermoille, sillä hänellä on tapana valittaa muiden tekemisistä, jos ne eivät häntä miellytä. Työkaverin kohdalla ei voi puhua tehokkuudesta, vaan turhasta nysväämisestä.

Missä päin?

Vierailija
26/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työt on tehty, voisi ihan hyvin lähteä kotiin

Tää on ihan klassikko vähemmän tunnollisten keskuudessa. Mistä ne tietää muka ennalta ettei ilmaannu mitään yllättävää lisätekemistä lopulle työajalle?

Yleisenä esimerkkinä työ jossa omien töiden lisäksi päivystetään yhteisesti puhelinta tai sähköpostia. Monelle työt on "tehty" kun ne omat työt on valmiit ja sitten ollaankin heti jättämässä koko yhteinen urakka muiden harteille...

Vierailija
27/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuuluisia viimeisiä sanoja...

Olen ollut tässä työpaikassa yli 10 vuotta. En ole saanut koskaan potkuja aiemmissakaan työpaikoissani, vaikka kanssani samaan aikaan työskennelleille annettiin useammallekin. Tosin enhän minä tiedä saanko vielä potkut tästä työstä, ja jos niin tapahtuu ennen kuin itse irtisanoudun, uskoisin ettei niitä ainakaan löyhän työmoraalin vuoksi annettaisi.

Ap

Vierailija
28/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala sanoa mitään, kun ei aloituksesta saa oikein selville mitä se ylitunnollinen tekee.

Monesti ne jatkuvasti jotakin puuhailevat, eivät tykkää olla toimeettomana ja kaipaavat aina seuraavan tehtävän jälkeen jonkun toisen. Siinä missä Ap ottaa mielellään lungisti ja vaikka juttelee työkaverin kanssa rauhassa siihen asti että tulee seuraava asiakas/työpiikki.

Kaikki ei jaksa/osaa jutella töissä niitä näitä ja näkevät enemmän tehtäviä kuin Apn kaltaiset tekijät. Ap et edes varmaan hahmota sitä määrää, kuinka paljon se puuhailija kuitenkin tekee koko työpaikan hyväksi. Vaikka olisikin sitten sen ruuhka piikin aikana väsyneempi kuin sinä, joka huilailet.

Kaikilla on oma paikkansa ja tärkeintä olisi, että jokaista pidettäisi arvokkaana sellaisena kuin on. Jos siis jokainen tekee parhaansa, omalla tavallaan. Olette minun mielestäni yhtä hyviä työntekijöitä, teillä on eri vahvuudet ja hetkenne.

Luppoajalla kerään voimia tuleviin raskaisiin töihin lukemalla tätä palstaa. En ole mikään suupaltti. Nautin olla omissa ajatuksissani ja luen mielelläni muiden kirjoituksia kuin kuuntelen höpötystä.

Ap

Vierailija
29/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha huseeraaminen voi olla ärsyttävää, mutta kuten jo sanottu, on työpaikkoja, joissa on pakko olla tekevinään jotain tilanteen niin vaatiessa.

Itse jätän tietyt asiat tulostusjonoon ja tulostan ja mapitan kovassa touhussa ja toimessa työteliäänä ne vasta, kun esimies osuu paikalle.

Muun turhautumisajan pelaan puhelimella.

Vierailija
30/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih! Luin että yliluonnolliset tyntekijät. :)

Vierailija
31/50 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä päiväkodissa ja siellä on aina tekemistä. Siis ihan papereiden silppuamista, ompelua (pyyhkeiden lenkit rikki, roolivaatteissa repsottaa vetoketju..), laminointia, kirjojen korjaamista, synttärikorttien askartelua yms. Näitä sitten ei aina kerkeä töissä tekemään, joten ne ylitunnolliset sitten ottavat näitä hommia kotiin. Ja totta kai se on tasan tarkkaan sitä omaa aikaa, tuosta ei saa palkkaa eikä oma työaika lyhene. Nämä ylitunnolliset sitten "no siinähän se menee, ei haittaa ollenkaan, mielelläni teen! :)". Pahimmat virkkaa tai ompelee nuken vaatteita kotona.

Olisi järkevämpää jättää ne työt töihin ja ylempi taho voisi huomata että hommaa on sen verran että aina on jotain rästissä ja olisi aika palkata lisäksi uusi työntekijä.

Olen tunnollinen ja näytän lusmulta noiden vierellä kun en vie töitä kotiini. Korvausta en kuitenkaan saisi ja palkka muutenkin surkea.

Aamen ja lisäyksenä että tuovat askartelumateriaalit, kynät, liimat, pelit ja legot kotoa päiväkotiin kun "ei täällä ole kunnollisia välineitä". No ei hitossa ole koska fiksu työnantaja huomaa että työntekijät tuovat ne kotoaan ja näin säästyy työnantajan rahaa. Ja sitten minä joka tähän menoon en suostu vaan käytän niitä välineitä jotka työnantaja on hankkinut niin kollegoiden mielestä olen huono työntekijä joka ei ajattele lasten parasta.

Vierailija
32/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Oletteko te jossain julkishallinnossa, valtiolla tai kunnalla töissä?

Aivan käsittämättömän huonosti organisoidut työt jos luppoaikaa latautua "oikeisiin" hommiin jää. Kirsikkana kakun päällä tämä, että kun työt on tehty voisi aivan yhtä hyvin lähteä kotiin, mutta ei, siellä pitää luuhata työajan loppuun. On se niin epistä.

En tajua.

Vierailija
33/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä Sanna. Hän on sääntöjen pilkun tarkka noudattaja. Jos auto pitää jättää talon taakse, niin Sannan auto on taatusti juuri siellä. Kun vanhat tuotteet katsotaan klo 19, Sanna on klo 19:01 tekemässä juuri sitä hommaa.  Kaikki menee kuin oppikirjan mukaan ja hän ikävästi tuhahtelee jos joku muu ei toimi kuten hän. "Mä vaan olen niin tarkka" on hänen suustaan usein kuultu lause.

Tällä viikolla lattialta löytyi 2€. "Tämä varmaan puuttuu kassasta" sanoi Sanna ja pisti sen työnantajalle. ARGH!!

Vierailija
34/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ainakaan ole mitään sellaista työtä mitä voisi tehdä tunnissa tai mitä ei voisi tehdä seuraavana työpäivänä. Onneksi on liukumat ja niistäkin voi silloin tällöin hieman joustaa.

Vierailija
35/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tyypin. Jo opiskeluaikoina osalla oli tyyli käyttää koko tenttiaika, vaikka olisi saanut kaikkiin kysymyksiin vastattua jo aikoja sitten. Kai se idea siinä oli, jos jotain sattuisi tulemaan vielä mieleen, kun tuijottelee sitä paperia.

Vierailija
36/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyky löytää hyvä työrytmi vaatii elämänkokemusta, henkistä kypsyyttä - joillakin sitä on jo 16-vuotiaina, toisilla vasta parikymmentä vuotta myöhemmin. Miten voit auttaa? Kiinnittämällä positiivisesti huomiota heidän rennompiin puoliin, ja siten kannustamalla oikeaan suuntaan.

Toisaalta jos he jaksavat, yritä olla ajattelematta sitä omana kompleksina. Kaikki on erilaisia, mut se mikä ratkaisee on hyvä tahto.

Vierailija
37/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Oletteko te jossain julkishallinnossa, valtiolla tai kunnalla töissä?

Aivan käsittämättömän huonosti organisoidut työt jos luppoaikaa latautua "oikeisiin" hommiin jää. Kirsikkana kakun päällä tämä, että kun työt on tehty voisi aivan yhtä hyvin lähteä kotiin, mutta ei, siellä pitää luuhata työajan loppuun. On se niin epistä.

En tajua.

Jos ei ole tilauksia, pyörittelen töissä puoli päivää peukaloita. Kun on liikaa tilauksia, saattaa töissä mennä 7 päivää viikossa.

Vierailija
38/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kukaan Ei pidä itsensäkorottajista, ei töissä eikä netissä.

"Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan"

Vierailija
39/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitunnoliset työntekijät ovat pahimmillaan kuin n a t s i virkailijoita. Tekevät kaiken pilkulleen ohjeen mukaan niissäkin tilanteiissa joissa ohjeen mukaan toimiminen aiheuttaa vahinkoa yritykselle tai ihmisille tai yhteiskunnalle.

Itse sain lapselleni tällaisen opettajan. Teki poissaolojen takia lastensuojeluilmoituksia, vaikka poissaolot johtuivat sairaudesta ja hoitamisesta. Tämä kaikki oli opettajalla tiedossa, mutta koska ohjeessa luki että lasu pitää tehdä jos poissaoloja tulee xx tuntia, niin lasuja piti sitten tehdä.

Sosiaalityöntekijätkin hermostuivat siihen että heidän aikaansa tuhlataan turhilla ilmoituksilla. Mutta opettaja vaan noudatti ohjeita. Omasta mielestään toimi aivan oikein.

Vierailija
40/50 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teillä ei taida olla ns. yhteisiä töitä, mitkä ei kuulu kenenkään toimeenkuvaan. Tää tunnollinen ajattelee myös muita työkavereita ja yleistä toimivuutta. Myöskään ei jaksa kuunnella kun raivoat jostain tekemättömät työstä, mikä jäi sinulle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä