Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kiusaamisen tarve syntyä kiusatun epävarmasta olemuksesta?

Vierailija
14.08.2019 |

Jos joku on epävarma tai erilainen, niin sytyttääkö se muissa ihmisissä kiusaamisen tarpeen?

Mistä toisen ihmisen alistamisen tarve kumpuaa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen tarve johtuu kiusaajan kusipäisyydestä.

Ihan sama, millainen ihminen kiusattava on, kiusaaminen on väärin ja sen pituinen se. Jos joku ei tätä tajua, siihen vaan on puututtava.

No joku syy sille kusipäisyydellekin on.

Vierailija
22/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen tarve johtuu kiusaajan kusipäisyydestä.

Ihan sama, millainen ihminen kiusattava on, kiusaaminen on väärin ja sen pituinen se. Jos joku ei tätä tajua, siihen vaan on puututtava.

No joku syy sille kusipäisyydellekin on.

Asennevamma

joka taas johtuu siitä että kiusaajalla on

palikat väärässä järjestyksessä

joka taas johtuu siitä että hän kärsii

ojennuksen puutteesta 

minkä syynä on

alhainen kyky oppia tavoille

mihin taas vaikuttaa ratkaisevasti

ikävä luonne johon yhdistyy järjen puute...

...ad infinitum...

...ellei alkuräjähdystä olisi tapahtunut, ei olisi kiusaajia. Fakta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat hakevat aktiivisesti kiusattavia.

Tökkivät vähän kaikkia ilkeyksillään ja tarttuvat niihin jotka reagoivat kiusaamiseen.

Jotkut ovat herkempiä eivätkä osaa olla reagoimatta eivätkä osaa iskeä takaisin. He päätyvät kiusatuiksi.

Vierailija
24/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain tapauksissa voi hyvinkin olla mahdollista, mutta jokainen kiusaamistapaus on erilainen.

Mua kiusattiin seiskalla. Olin ujo, arka ja erilainen kuin valtavirta enkä tuntenut montaa kaa ihmistä koko koulusta. Kasille mennessä itsevarmuuteni oli kasvanut ja kiusaaminenkin loppui. Olin onnekas, kaikilla ei mene homma näin kivuttomasti.

Vierailija
25/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tökkivät vähän kaikkia ilkeyksillään ja tarttuvat niihin jotka reagoivat kiusaamiseen.

Jotkut ovat herkempiä eivätkä osaa olla reagoimatta eivätkä osaa iskeä takaisin. He päätyvät kiusatuiksi.

Olen itse juuri sellainen yltiöempaattinen nössö, joka joutuu helposti kiusatuksi. Onneksi kiusaajat karsiutuvat (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) pois koulutustason kasvaessa, eikä niitä ole enää viimevuosina tullut työelämässä vastaan.

Omille lapsille olen opettanut, kiusaaja lopettaa jos hänet tekee naurunalaiseksi aina kun hän alkaa kiusaamaan. Hyvin on toiminut. Aion itsekin käyttää samaa keinoa jos vielä joskus joudun kiusaamisen kohteeksi.

Vierailija
26/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat eivät itse voi hyvin ja jotkut ottavat kohteekseen sellaisen joka vaikuttaa epävarmalta, koska sellaistahan on oletettavasti helpompi kyykyttää.

Syy ei silti ole kiusatussa itsessään. Kiusaamiselle kun voi keksiä mistä tahansa syyn.

Omalla kohdalla olen huomannut että koska käyttäydyn kiltisti ja otan muut huomioon, niin minua luullaan helposti hyväksikäytettäväksi.

Ei silti vika ole minun, enkä aio omaa käytöstäni muuttaa. Itse osaan pitää puoleni, mutta tiedän että kaikki eivät osaa.

Kiusaamisen tulee puuttua, eikä ratkaisu ole poistaa tekosyitä kiusaamiselle. Se kun on loputon suo ja silloin uhrit joutuvat kärsimään entisestään jos joutuvat esimerkiksi pukeutumaan tietyllä tavalla, ettei heitä kiusattaisi

Vierailija
27/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkujaan kiusatuksi voi joutua kuka tahansa. Tarvitaan vain, että on väärässä paikassa väärään aikaan jonkun luonnehäiriöisen ulottuvilla.

alkaa kierre, jossa itsevarminkin tyyppi murtuu ja taantuu persoonaltaan suht. lyhyessä aikaa.

iloinen, sosiaalinen kaveri muuttuu araksi, hiljaiseksi, sosiaalisesti ja fyysisesti kömpelöksi ja ahdistuneeksi.

Monet vanhemmat osaavat sanoa sen ajanjakson, kun heidän lapsensa alkoi muuttumaan äkisti siittä reippaasta ja iloisesta kaverista, syrjäänvetäytyväksi ja hiljaiseksi. moni puoliso osaa sanoa sen hetken, kun omasta itsevarmasta, sosiaalisesta puolisosta tuli ahdistunut hissukka liittyen jotenkin siihen työpaikkaan.

Psykologi selittää vanhemmille, että teidän "janipetteriä" kiusataan, koska hän on epävarma, yliherkkä tosikko ja ottaa kaiken todesta ja on siksi helppo saalis kiusaajille. Todellisuudessa "janipetteri" ei enää kiusaamisen jälkeen enää osaa eroittaa, mikä on sitä hyväntahtoista herjaa ja mikä on ilkeilyä. Koulukiusaamisen traumatisoimalle henkilölle jopa harmiton hassuttelu voi "avata arpia".

Vierailija
28/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas alkoi syyllistäminen, kyllä sitä vikaa on ihan siitä kiusaajasta haettava. Sama kuin naisia syyllistetään minihameen käytöstä, itse "kerjäsi" raiskausta. Voi taivas...

Käsitit väärin. Jos totean, että suurin osa mainitsemasi rikoksen uhriksi joutuvista on naisia eli että heillä on tällainen yhteinen piirre, se ei ole uhrien syyllistämistä.

Aivan samalla tavalla kiusatuiksi joutuvat tietynlaiset ihmiset. Puolustuskyvyttömät.

Vierailija
29/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas alkoi syyllistäminen, kyllä sitä vikaa on ihan siitä kiusaajasta haettava. Sama kuin naisia syyllistetään minihameen käytöstä, itse "kerjäsi" raiskausta. Voi taivas...

Samalla logiikalla voisi viikonloppuna nakkikiskan jonossa pataan saanutta miestä syyllistää, että mitäs menit sinne, tiedät hyvin että niin voi käydä. Tai joltain pöllitään auto: no mitäs hankit auton, tedät hyvin että se voi houkutella varkaita. Kiusaamisen syy on vain ja ainoastaan kiusaajissa.

Vierailija
30/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla logiikalla voisi viikonloppuna nakkikiskan jonossa pataan saanutta miestä syyllistää, että mitäs menit sinne, tiedät hyvin että niin voi käydä. Tai joltain pöllitään auto: no mitäs hankit auton, tedät hyvin että se voi houkutella varkaita. Kiusaamisen syy on vain ja ainoastaan kiusaajissa.

Kaikilla ei ole yhtä iso riski tulla kiusatuksi.

Vierailija
31/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kiusattu jopa sairauksista. Pershäröiselle narsistille kelpaa mikä tahansa ”poikkeavuus” syyksi purkaa sadistista narsismiaan. Näin Vaasassa.

Vierailija
32/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse juuri sellainen yltiöempaattinen nössö, joka joutuu helposti kiusatuksi. Onneksi kiusaajat karsiutuvat (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) pois koulutustason kasvaessa, eikä niitä ole enää viimevuosina tullut työelämässä vastaan.

Omille lapsille olen opettanut, kiusaaja lopettaa jos hänet tekee naurunalaiseksi aina kun hän alkaa kiusaamaan. Hyvin on toiminut. Aion itsekin käyttää samaa keinoa jos vielä joskus joudun kiusaamisen kohteeksi.

Voitko neuvoa, miten ne voi tehdä naurunalaiseksi? Olen kuin sinä paitsi etten osaa kuin olla hiljaa, painaa pääni ja vetäytyä kun kiusataan. Minä olen usein ilkeiden naisten silmätikku, varsinkin ryhmätilanteissa, ei kahden kesken muuta kuin pahimmat jyrää mun mielipiteet ja ajatukset naurettaviksi myös kahdenkesken.

33/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajalla on tarve kohottaa omaa itsetuntoaan halveksimalla muita. Eli kyse on sisäisen arvottomuudentunteen kompensoinnista. Pohjimmiltaan ihminen elää tällöin riittämättömyyden pelossa eikä rakkaudessa.

Tuo on varmaan se perussyy kiusaamisen taustalla. Yritys korottaa itseään halveksimalla toista.

Sitten voi olla muitakin tekijöitä, jotka todennäköistävät kiusaamista, esim. että lähistöllä on ihminen, joka on ns. helppo kohde, eli kiusaaja arvioi, ettei hän anna takaisin, tai vaikka yrittäisikin, todennäköisesti ei pysty antamaan takaisin samalla mitalla (olemaan yhtä suosittu, uhkarohkea ja kiero jne.).

Oman ryhmän ja oman siihen kuulumisensa vahvistaminen toisen ulossulkemisen kautta on psykologisissa tutkimuksissa todistettu taipumus osalla ihmisistä. Sellainenkin motiivi voi olla kiusaamisen taustalla.

Perussyy taitaa kyllä olla tuo rakkaudettomuus ja pelosta nouseva viha.

Vierailija
34/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisen tarve johtuu kiusaajan tunne-elämän ongelmista.

Tarve tyydytetään etsimällä helppo uhri. Ihmetteken, että tätä kukaan edes kyseenalaistaa, paitsi tietenkin kiusaaja itse yrittää siirtää syyllisyytensä uhriinsa. Sama logiikka kuin naisenhakkaajilla ja raiskaajilla, tai ASAPilla: kun minä en hallitse impulssejani, se on jonkun muun syy.

Kiusaaja on rikollinen ja törppö, pahin luuseri.

Vierailija
35/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas alkoi syyllistäminen, kyllä sitä vikaa on ihan siitä kiusaajasta haettava.

Tottakai kiusaajissa on vikaa, mutta miksei voisi myös pohtia minkälaista ihmistä yleensä kiusataan. Mielestäni se ei ole mitään syyllistämistä. Usein epävarman oloiset, puolustuskyvyttömät ja erilaiset ihmiset joutuvat kiusaamisen kohteeksi. Ja tämä kiusaamiskierre usein jatkuu, meni mihin koulu/työpaikkaan tahansa. Alkukantaista ja typärää meininkiä, mutta näin on.

Vierailija
36/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä kumma juttu, että jos ihminen joka haluaa hyvää muille, eikä pahaa tee, joutuu kiusatuksi.

Ei mitään sen parempaa voi antaa tälle maailmalle, kuin hyvyyttä!

Kiusaajat ovat aivan järjettömiä.

Periaatteessa "kiusaamisen traumatkin" ovat niiden kiusaajien toiseen siirtämiä tunteita.

Jos itse haluaa vain hyvää kaikille, niin kyllä sen pitäisi "riittää" enmmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
37/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin koulussa aikanaan koska minulla on erilaisia häiriöitä kehityksessä ja olin ujohko ja hiljainen. Ilmeisesti minulla oli sitten vain asennevamma ja itse annoin aihetta kiusaamiselle, pitäisi olla kuten muut tai voi samantien viedä saunan taakse.

Vierailija
38/38 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusattu 15 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas alkoi syyllistäminen, kyllä sitä vikaa on ihan siitä kiusaajasta haettava.

Tottakai kiusaajissa on vikaa, mutta miksei voisi myös pohtia minkälaista ihmistä yleensä kiusataan. Mielestäni se ei ole mitään syyllistämistä. Usein epävarman oloiset, puolustuskyvyttömät ja erilaiset ihmiset joutuvat kiusaamisen kohteeksi. Ja tämä kiusaamiskierre usein jatkuu, meni mihin koulu/työpaikkaan tahansa. Alkukantaista ja typärää meininkiä, mutta näin on.

No, se jatkuu kunnes sen katkaisee ja alkaa rakastamaan itseä. Ethän _sinä_ ole mitään väärää tehnyt!

On tultava tietoiseksi itsestä ja menneisyydestä ja miksi niin tapahtui kuin tapahtui.

Muutenhan sitä ottaa aina kaikkialla "vakavasti" tai siis itseensä ne kuspäät.