Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että minä inhoan videohaastatteluja!

Vierailija
14.08.2019 |

Argh, noihin on näköjään pakko alistua jos meinaa jotain töitä saada, koska videohaastattelut tuntuu olevan nykyään yleinen käytäntö. Myyjäksi hakiessa olen saanut tuollaisen nyt joka kerta, jos on hakemuksen jälkeen jotain kuulunut. Oikeastaan haluaisin kyllä pois kaupan alalta toimistohommiin, mutta ne hakemukset eivät ole tuottaneet tulosta. En kyllä toisaalta ihmettelisi, jos avustavien toimistotöidenkin hauissa noita käytettäisiin... Hakijoita on niihinkin niin paljon.

Mutta niin. Jotenkin noissa videoissa korostuu kaikki ja nimenomaan huonolla tavalla! Hiukset roikkuvat tai hapsottavat ihan miten sattuu, vaikka äsken peilistä katsottuna ne näyttivät ihan hyvälle. Jos hiukset onkin ihan ok, niin joko puhelimen kamera ei suostukaan yhteistyöhön eikä tarkenna kunnolla, tai sitten valaistus on mitä sattuu.
Itse kuvaaminen sitten. Joskus saattaa mennä jopa ekalla kerralla purkkiin, mutta yleensä sekoan sanoissa, tulee tauko kun unohdan mitä olin sanomassa tms. Ja eihän noita voi mihinkään lähettää, koska tuollaiset näyttää ja kuulostaa paljon pahemmilta kuin livenä. Mitenkään ei voi olla luonnollinen ja mitä enemmän yrittää, sen varmemmin menee pieleen. Olen myös huomannut itselläni maneerin videohaastatteluja kuvatessa - räpyttelen silmiä todella paljon. En tiedä tekeekö se kameran linssiin tuijotus sen vai mistä johtuu, mutta en oikeasti räpyttele niin usein.

Noihin saa menemään myös ihan tuhottomasti aikaa. Ensin joudun miettimään mitä sanon ja sitten jos kuvatessa menee pieleen ja lopetan kuvaamisen, järjestelmä lähettää videon joko poistettavaksi tai lähetettäväksi. Tuossa kestää joskus kauan joten jos joutuu kuvaamaan vastauksia monesti uusiksi niin aikaa kuluu kyllä. Ja ajasta puheen ollen. Noissa on yleensä annettu ohjeeksi kuvata noin minuutin mittainen vastaus, mutta minä en ole onnistunut niin pitkää saamaan videolle, kun taas livenä juttua voisi tulla enemmän. Jos joskus saan puhuttua lähes minuutin, niin ihan takuuvarmasti lopussa menee senat sekaisin ja uusiksi meni.

Eikä tuo taida olla kaikille rekrytoijillekaan mikään mieleinen juttu, sen verran jäykkää porukkaa on joskus ollut niissä kysymysvideoissa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä tuollaiseen haastatteluun, jos on kamerakammoa.

Vierailija
2/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja menee mistä aita on matalin niin menen minäkin. Kuvaisin varpaitani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mennä tuollaiseen haastatteluun, jos on kamerakammoa.

Aika vähiin jää mahdollisuudet päästä oikeaan haastatteluun tietyillä aloilla, jos jättää tekemättä videohaastikset. Se kun on monesti se ensimmäinen vaihe hakupapereiden laittamisen jälkeen.

Vierailija
4/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän videohaastis kuuluu juttuun. Pakko käyttää. Sitten mä näen että siellä on sellaisia "kympin tyttöjä" jotka lukee tai on opetelleet vastauksensa ulkoa. Sitten siellä on "seiskan poikia" jotka vetää kerralla takerrellen ja jännittäen purkkiin.

Mitä tämä antaa mulle? Aivan oikeasti? Se että joku selittää opetellusti tai ei-opetellusti miten on viime kesänä poiminut mansikkaa ja miten se on opettanut työmoraalia. Hei ihan oikeesti nyt!!

Vierailija
5/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan noita eivätkä anna oikeaa kuvaa haastateltavasta. Heittäisin moiset romukoppaan, mutta mainostoimiston brändihettiläs oli vakuuttanut toimarin siitä että pitää olla videohaastis jos haluaa olla moderni ja imagoltaan ”raikas ja nuorekas”. VMP.

T. HR-pomo

Vierailija
6/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein äskettäin elämäni ensimmäisen videohaastattelun ja allekirjoitan täysin kaiken mitä ap sanoi. Oli suorastaan järkytys miten kauhealta näytän kamerassa, vaikka mielestäni olin laittanut meikin ja hiukset siististi. Ja tuhat kertaa vaikeampaa on puhua kameralle kuin oikealle ihmiselle. 

Varmaan nykynuorisolle helpompaa kun ovat tottuneet jatkuvasti kuvaamaan itseään kännykkäkameroilla, mutta kun ei itse ole siihen kasvanut, niin ei ole alkuunkaan luontevaa.

Vierailija
7/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jo on ärsyttävää, että tekee huolella työhakemuksen eikä pääse haastatteluun, mutta vielä enemmän ärsyttää kun nyhjää jonkun videon parissa eikä se välttämättä johda haastatteluun kasvotusten.

Vierailija
8/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne eivät ole esim. Skype-puheluita haastattelijan kanssa, vaan video, jossa hakija selittää itsestään joitain positiivista? En kyllä kuvittelisi saavani tuollaisesta videosta irti juuri mitään. Ehkä jonkun kuvan hakijan ulkonäöstä, mutta en muuta.

Vierailija
9/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paskaa. En tee niitä enää ikinä. Pitäkööt työpaikkansa

Vierailija
10/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. En onnistunut tekemään haastattelua, koska kone ei suostunut tallentamaan videota. Onneksi haastattelija ehdotti puhelimetse haastattelun.

Vierailija
11/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ihan hirveää touhua. Tuntee itsensä ihan Taneliksi, kun höpöttelee yksinään kameralle ja yrittää olla niin luonnollista, niin luonnollista. Minusta ihan turha välivaihe, kun kasvotusten on kuitenkin vielä nähtävä. En ymmärrä.

Vierailija
12/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videohaastatteluista ei kokemusta, mutta kaikennäköisten videoiden väkisin vääntäminen vaikka opintojen parissa on aivan pe*seestä. Sen sijaan, että kirjottaisin tekstin, pitääkin kuvata omaa naamaa ja selostaa. Enemmän kirjallisista töistä olisi hyötyä ajatellen vaikka opinnäytetyön tekemistä. Ihmettelen käytäntöä, sillä opiskelen sairaanhoitajaksi, enkä millekään alalle, missä tarvitaan jotain vloggaustaitoja. Ihan älytöntä mihin on menossa touhu.

Vähän meni off topic mutta menköön. Vihaan videoiden tekoa :’D

Vierailija
13/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijat, kuinka monelle suunnilleen lähetätte videohaastattelukutsun? Jos esim. 80 hakijaa hakee paikkaa?

Vierailija
14/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ensin että videohaastattelulla tarkoitetaan sellaista tilannetta, että haastattelija on esim Skypen kautta toisessa päässä ja vastailet kysymyksiin reaaliajassa. Se oliskin paha, mutta jos kerran saa miettiä vastauksia niin pitkään kuin huvittaa ja kuvata vielä huonot otokset uusiksi, niin mikäs tuossa on ongelma? Olispa oikeissa työhaastatteluissakin tuollainen mahdollisuus.

Vierailija
15/23 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin ensin että videohaastattelulla tarkoitetaan sellaista tilannetta, että haastattelija on esim Skypen kautta toisessa päässä ja vastailet kysymyksiin reaaliajassa. Se oliskin paha, mutta jos kerran saa miettiä vastauksia niin pitkään kuin huvittaa ja kuvata vielä huonot otokset uusiksi, niin mikäs tuossa on ongelma? Olispa oikeissa työhaastatteluissakin tuollainen mahdollisuus.

Sehän se just onkin, että jos haluaa onnistuneen otoksen niin sitä saattaa joutua filmaamaan uudelleen ja uudelleen ja se on kohtalaisen rasittavaa. Sitä paitsi se on niin luonnotonta. Mieluummin minä tuollaisen livevideohaastattelun ottaisin.

Vierailija
16/23 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli videohaastattelun jälkeen kutsu puhelinhaastatteluun, eli ei vieläkään kasvotusten! Miksi ei vaan voinut suoraan haastatella puhelimitse tai videon jälkeen kasvotusten, koska se vaihe on varmaan kuitenkin tulossa jos puhelinhaastattelu menee hyvin. Puh.haastattelu siis vasta edessä päin.

Ja on vielä sellainen duuni, jossa vuoro on noin kerran viikossa. Jos ei olisi pakko edes jotain työtä saada, niin jättäisin leikin viimeistään nyt kesken. Noin pienillä tunnilla osa-aikainen ja silti tällainen rumba.

Vierailija
17/23 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti tehdä yhteensä 5 videovastausta, mutta firma ei vaivautunut lähettämään edes "valinta ei kohdistunut sinuun".

Ymmärrän, että videoiden katsominen on työlästä, mutta... Vinkki työnantajille: pyydä toiselta vain sen verran, mitä itse olet valmis näkemään vaivaa.

Vierailija
18/23 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yhdestä videohaastattelusta jatkoon kutsuttaessa oikein kehuja, että hyvin meni. :D Huvitti, sain kehuja vaikka olin ihan suolapatsas ja kuulostin aika jäykältä omasta mielestäni. Ehkä sanoin sitten oikeita asioita.

Vierailija
19/23 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jos joku videokuvaa ja laittaa sen sitten nettiin niin se ihminen kuolee.

Vierailija
20/23 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun piti tehdä yhteensä 5 videovastausta, mutta firma ei vaivautunut lähettämään edes "valinta ei kohdistunut sinuun"..

Musti ja Mirri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän