Onko 5-vuotiaana tyhmä vai kuuro?
Monta kertaa päivässä toinen vastaa ihan järjettömiä vastauksia puheenaloituksiini. Esimerkiksi sanoessani "mennään ulos", hän sanoo "ai uimaan" tms. Yritän puhua selvästi ja selkeästi, mutta keskustelu kääntyy usein päättömäksi. Muutenkin tulee hänen kanssa päivässä useita rasittavia tilanteita, koska on vitkastelija ja hidastempoinen, jää esim. toljottamaan kaupassa jotain asiaa eikä pysy perässä. Tuota pitäisin kuitenkin temperamenttierona. Lisäksi on sitkeä inttämään jotain, tänään intti pari tuntia että meillä on varmasti sipsiä kaapeissa piilossa, vaikka ei ole. Selitin että ei ole. Tänään ei syödä sipsiä. Silti jatkoi sitä jatkamistaan. Vuorovaikutus on siis hänen kanssaan ristiriitaista. Koen negatiivisia tunteita häntä kohtaan usein, ärsyyntymistä yms. Vastapainoksi tulee kyllä kehuttua häntä paljon sellaisissa asioissa, joita osaa. Ja kerron usein rakastavani. Totta kai rakastan.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En intä lapsen kanssa, vaan lapsi minulle. Totean vain että ei ole. Mutta hän saattaa hetken päästä aloittaa sen alusta. Välissä käydä vaikka itkemässä eri huoneessa. Ja sitten tulla inttämään. Saatan toistaa että ei ole, ja jatkaa sitä, mitä olin tekemässä. Lopputuloshan sitten oli että lopulta unohti tai uskoi tämän asian. Koska meillä ei kaiken tietämykseni mukaan ole sipsejä. Ja vaikka olisi niin en olisi niitä lapsille tarjonnut tänään.
Luin tuosta add:stä. Toisaalta lapsi on aika tarkkaavainen siinä, mitä kulloinkin tekee. Osaa kyllä syventyä omiin juttuihinsa. Niistä on välillä vaikea saada hänen huomionsa pois.
Minunkin lapsi välillä hyvinkin tarkkaavainen ja syventyy (toisinaan liikaakin) omiin juttuihinsa. Lisäksi tutkitusti hyvin älykäs. Siksi(kin) en edes osannut epäillä add:tä ennenkuin vasta ylä-asteella.
Olin itse aivan uuvuksissa ja ajattelin että lapsi vain erityislaatuinen.
Sehän juuri kuuluukin ADD:hen ja ADHD:seen, että kiinnostumiinsa asioihin jaksaa keskittyä todella pitkään ja intensiivisesti. Mutta muuten ap:n lapsi kyllä kuulostaa ihan tavalliselta 5-vuotiaalta.
Ohiksena niin älä koskaan sano lastasi tyhmäksi.
Lapsella saattaa olla add ja voi olla hyvinkin älykäs.
Add oireena myös se että vaikuttaa huonokuuloiselta.
Kärsivällisyyttä sulle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En intä lapsen kanssa, vaan lapsi minulle. Totean vain että ei ole. Mutta hän saattaa hetken päästä aloittaa sen alusta. Välissä käydä vaikka itkemässä eri huoneessa. Ja sitten tulla inttämään. Saatan toistaa että ei ole, ja jatkaa sitä, mitä olin tekemässä. Lopputuloshan sitten oli että lopulta unohti tai uskoi tämän asian. Koska meillä ei kaiken tietämykseni mukaan ole sipsejä. Ja vaikka olisi niin en olisi niitä lapsille tarjonnut tänään.
Luin tuosta add:stä. Toisaalta lapsi on aika tarkkaavainen siinä, mitä kulloinkin tekee. Osaa kyllä syventyä omiin juttuihinsa. Niistä on välillä vaikea saada hänen huomionsa pois.
Minunkin lapsi välillä hyvinkin tarkkaavainen ja syventyy (toisinaan liikaakin) omiin juttuihinsa. Lisäksi tutkitusti hyvin älykäs. Siksi(kin) en edes osannut epäillä add:tä ennenkuin vasta ylä-asteella.
Olin itse aivan uuvuksissa ja ajattelin että lapsi vain erityislaatuinen.Sehän juuri kuuluukin ADD:hen ja ADHD:seen, että kiinnostumiinsa asioihin jaksaa keskittyä todella pitkään ja intensiivisesti. Mutta muuten ap:n lapsi kyllä kuulostaa ihan tavalliselta 5-vuotiaalta.
Voi ollakin tavallinen. Mutta kannattaa tutkia ADD kuitenkin, on paljon lapsia jotka saavat diagnoosin myöhään tai ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse aivan uuvuksissa ja ajattelin että lapsi vain erityislaatuinen.Sehän juuri kuuluukin ADD:hen ja ADHD:seen, että kiinnostumiinsa asioihin jaksaa keskittyä todella pitkään ja intensiivisesti. Mutta muuten ap:n lapsi kyllä kuulostaa ihan tavalliselta 5-vuotiaalta.
Voi ollakin tavallinen. Mutta kannattaa tutkia ADD kuitenkin, on paljon lapsia jotka saavat diagnoosin myöhään tai ei ollenkaan.
Ei mun mielestä ole tarvetta 5-vuotiasta alkaa tutkimaan, jos ainoat ongelmat on nuo mitä ap kertoi. Tuskin julkisella edes pääsisi noilla tutkimuksiin. Silmät kannattaa tietysti pitää auki, ja jos jotain haasteita tulee niin sitten niitä tutkimuksia miettiä.
Jos lapsessa on jotain poikkeuksellista, niin nykyään ensireaktio on epäillä jotain a-alkuista häiriötä (asperger, autismi, adhd tai add).
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsessa on jotain poikkeuksellista, niin nykyään ensireaktio on epäillä jotain a-alkuista häiriötä (asperger, autismi, adhd tai add).
Koska ovat hyvinkin yleisiä
Up