Kuukautiset ja kivulias ulostaminen ja kivuliaat ilmavaivat
Onko muilla näitä? Mistä ihmeestä johtuu? Mulla on kuukautisten aikaisen ulostamisen ja ilmavaivojen kivut lisääntyneet tänä vuonna ja varasinkin ihan varulta lääkäriajan. Kipuja on yleensä vain ensimmäisenä ja toisena päivänä. Olen 22v, menkat alkoi 11 vuotiaana ja ovat olleet tähän vuoteen asti lähes täysin kivuttomat ja myös säännölliset ihan alusta asti.
Kommentit (24)
Missä se kipu on? Peräaukon seudussa, mahassa, missä?
Mulla on ollut vähän vastaavia vaivoja. Gynen ultrassa löytyi hyvänlaatuinen kasvain, joka saattaa painaa suolta. Lisäksi kuukautiset voivat muuttaa suolen toimintaa ihan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi?
Tämä. Mulla autto hormonikierukka. Loppu kivut.
Mä veikkaisin myös endometrioosia. Ei ole vaarallinen sairaus, mutta toki ikävä. Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä, voi olla, että löytyy joku hoitokeino, oli kyse sitten mistä tahansa :)
Vierailija kirjoitti:
Missä se kipu on? Peräaukon seudussa, mahassa, missä?
Joo kipua on peräaukon seudulla, ihan koko alapäässä ja alavatsalla. Alavatsalla enemmän sellaista jomottavaa ja hiukan pidempikestoista kipua ja välillä myös kovia kramppeja, noissa kahdessa muussa paikassa terävämpää ja lyhyempikestoista, mutta todella voimakasta kipua.
Joskus saattaa tulla myös sellainen puolisen tuntia kestävä "kipukohtaus" kun kramppaa kunnolla, päässä pyörii ja tulee kylmähiki. Se tulee yleensä vain kerran menkkojen alussa, jos on tullakseen.
Niin ja tuo kipukohtaus yleensä helpottaa sitten kun paskoo kunnolla :D Mutta se se vasta sattuukin...
Eli ennen ulostamista siis tulee noita jomotuksia, kramppeja ym. ja helpottaa kun olen asioinut (hyvä ettei pönttö mene tukkoon...), mutta se sattuu todella paljon peräaukkoon ja alavatsaan.
No jos paskot paljon niin voiko olla ihan vain pukama? Jos ei ole ennen ollut kipuja.
Minulla on endometrioosi ja kasvaimia munasarjoissa ja kivut olivat ennen aivan järkyttävät. Aloitin minipillerit niin kivut loppui, kohta on sitten edessä leikkaus.
Hyvä, että menet lääkäriin ja pääset sitten luultavasti gynelle jos ei löydy muuta syytä.
No, aloittaja, mahdollisten fetissien määrä on suuri ja periaatteessa mikä tahansa voi aikaansaada fetissin ihmisruumiin eritteisiin. Sulla nyt näihin. Revi niistä, niin sanotusti, mutta älä kaikista yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaisin myös endometrioosia. Ei ole vaarallinen sairaus, mutta toki ikävä. Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä, voi olla, että löytyy joku hoitokeino, oli kyse sitten mistä tahansa :)
Ei ole vaarallinen? No, ei tietysti sillä tavalla kuin syöpä. Mutta kohtujen ja munasarjojen lisäksi endometrioosin takia joudutaan joskus poistamaan pätkä suolta, virtsarakko, tai osa keuhkosta.
On se hel*vetin paljon enemmän kuin vain ”ikävää”.
Tämä noin yleisenä muistutuksena. Aloittajalle lohdutuksena, että vaikka olisi endoa, usein kevyet hoidot riittävät.
Noh. Voi olla endometrioosia tai sitten vain sulla on menkkakivut pahentuneet aiemmasta. Aika monilla naisilla liittyy PMS-oireisiin vatsanturvottelua, ilmavaivoja, vatsan kramppeja yms. Oletko aloittanut/ lopettanut mitään ehkäisyä?
Kyllä, samoja ollut. Siis kipuja. Ja ei oo mistään vaarallisesta kyse. Inhottavaa on kyllä.
Joo siis nuo on mun perusoireet kuukautisten kanssa olleet aina (kuukautiset alkoi iässä 10, nyt ikää 35)
Runsas vuoto, pas**llakäynti käy kipeää, vatsa kramppaa (sikiöasento hyvä asento), mahassa vääntää, pierettää, mahaa ja tuheroa jomottaa. Toi kylmähikihomma kans tuttu. Tai siis oli. Aloitin uudestaan pillerien syönnin ja ah tämä kivuton elämä.
Mut gynelle vaan, jos asia askarruttaa.
Veikkaan myös endometrioosia. Mä olen kärsinyt siitä nuorempana, ja oireet täsmää. Mulla aiheutti myös lapsettomuutta eli on kurja tauti. Joskus myös haastava todeta. Riippuu niin missä sitä on. Suosittelisin pitämään menkat poissa syömällä pillereitä ilman taukoa. Näin ei tauti pysyy paremmin passiivisena, sillä menkat ruokkii endometrioosia.
Mulla auttoi juuri samanlaisiin kipuihin synnytys :D Nyt täysin kivuttomat menkat.
Endometrioosia, luulen vahvasti sillä itse kärsin täsmälleen samoista oireista ennen kuin sain diagnoosin lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi juuri samanlaisiin kipuihin synnytys :D Nyt täysin kivuttomat menkat.
Ehkäpä joskus viiden vuoden päästä kokeilen, josko tämä toimis mullakin :D
Samat vaivat, aloitin epillerit (pari kertaa merkin vaihto koska liian heikkotehoiset) niillä kivut lähti. Nyt tosin taas alkaneet lievähköinä, en tiedä johtuuko myöhemmin todetusta Ibd:stä. Vai kaikesta tästä.
Help?