Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulututkinnon suorittanut työkaveri ei osannut laskea paljonko on 20% tietystä tasasummasta? WTF?

Vierailija
13.08.2019 |

En itsekään ole matikkaa opiskellut tai juuri mitään osaa. Mutta tuon nyt jokainen osaa "laskea". Tuonhan pitäisi jokaisen osata päättelemälläkin laskea. Ja siis kyseessä on ihan fiksu, kielitaitoinen ihminen joka tekee työnsä hyvin.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri69 kirjoitti:

Ei helvetti mitä tahvoja....ekonomi ja insinööri prosentteja...20% jostain luvusta on sama 20% sekä insinöörille, että ekonomille. On sitten aivan eri asia, että johonkin lukuun sisältyy 20% vaikkapa jotain veroa.

Onneksi et, kullannuppunen, ole meillä töissä. Huh-huh.

Vierailija
22/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille naisille 20 % on sama kuin nolla. Juuri eilen naispuolinen työkaveri huusi, että miksi vieläkin naisen euro on 80 % miehen eurosta. Eli väittää ihan kirkkain mielin saavan 20 % vähemmän palkkaa kuin minä. Hänen palkkansa kuukaudessa on 2200 ja minun palkkani on 2200. Erotus siis 0 euroa. Eli 20 % 2200 eurosta on näemmä 0 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän jäi miettimään, tarkoititko ekonomi- vai insinööriprosentteja. Toiset lasketaan perussumman päälle ja toiset sisältyvät kyseiseen lukuun. Ovat eri asia. Wink-wink.

20% annetusta luvusta on yksiselitteinen asia, se on viidesosa luvusta.

Eli ei kysytty 4/5 osaa tai 6/5 osaa kuten yrität tässä vääntää...

Vierailija
24/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on tosi helppo tehtävä. ensin jaat luvun puoliksi ja uudelleen puoliksi. Nyt saadusta luvusta vähennät vielä 20 %, niin sinulla on alkuperäisestä luvusta jäljellä 20 %.

Esim. 20 % 60:stä: 60/2 = 30, 30/2 = 15 ja tästä 20 % = 3, 15-3 = 12.

Siis 20% 60:stä on 12.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että onpa...

Eiku hetkinen, menin melkein lankaan, senkin provoilija.

Vierailija
25/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkimies ei osannut lääkelaskuja! Tsiissus mikä tollo!

Sairaanhoitaja ei osannut sillan lujuuslaskelmia! Idiootti!

Prosenttilaskut käydään läpi 5-luokalla ja niitä yleensä tarvitsee läpi elämän jatkuvasti.

Muuten hyvä yritys.

Vierailija
26/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein matikan asia on opetella plus/miinus/kerro/jako-laskujen lisäksi prosenttilaskut. Enää ei tarvitse tehdä veroilmoituksia, mutta jokaisen ihmisen tulee tietää miten lasketaan esim. -30% alennus jostain tuotteesta. Jollei osaa päässä laskea, niin ottaa laskimen käyttöön.

Onko miinus 30% alennus sama kuin 30% hinnankorotus?

ei tietenkään

30% vähennys kymmenestä eurosta on 10-3=7 euroa

30% korotus kymmeneen euroon on 10+3=13 euroa

Vierailija
27/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos multa joku kysyisi äkkiä tuollaista laskutoimitusta sanoisin että kysy joltain muulta. Olen hidas laskemaan, filosofian maisteri olen mutta en jaksa alkaa yleensä vaivaamaan päätä laskuilla jotka saa laskimella alta aikayksikön laskettua, tai sitten joku laskemisesta pitävä ja nopeasti osaava voi tehdä sen mun puolesta. Eli voisin ihan hyvin sanoa et kuule en mä tiiä, kysy joltain muulta.

Vierailija
28/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuttu juttu! Joskus aikoja sitten halusin laittaa tavaroitani kirpparille jota pyöritti eräs harrastusporukka. En ollut koskaan laittanut sinne myyntiin mitään ja kysyin sitten kaveriltani, jolla oli asiasta kokemusta, että paljonko ne ottavat provikkaa. Hän vastasi, että jos myyt kympillä, ne ottaa siitä euron. Aha, minä totesin, että provikka on siis 10 prosenttia. Ei, ei, ei, hän kiiruhti korjaamaan. Katsos, jos tavaraa menee kahdella kympillä ne ottavatkin kaksi euroa, jos taas kolmella kympillä, ne ottaa kolme euroa. Että se prosentti siis kasvaa aina mitä kalliimmalla myyt!

Vierailija
29/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuttu juttu! Joskus aikoja sitten halusin laittaa tavaroitani kirpparille jota pyöritti eräs harrastusporukka. En ollut koskaan laittanut sinne myyntiin mitään ja kysyin sitten kaveriltani, jolla oli asiasta kokemusta, että paljonko ne ottavat provikkaa. Hän vastasi, että jos myyt kympillä, ne ottaa siitä euron. Aha, minä totesin, että provikka on siis 10 prosenttia. Ei, ei, ei, hän kiiruhti korjaamaan. Katsos, jos tavaraa menee kahdella kympillä ne ottavatkin kaksi euroa, jos taas kolmella kympillä, ne ottaa kolme euroa. Että se prosentti siis kasvaa aina mitä kalliimmalla myyt!

Voi luoja 🤦‍♀️

30/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän jäi miettimään, tarkoititko ekonomi- vai insinööriprosentteja. Toiset lasketaan perussumman päälle ja toiset sisältyvät kyseiseen lukuun. Ovat eri asia. Wink-wink.

heh heh

Vierailija
31/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein matikan asia on opetella plus/miinus/kerro/jako-laskujen lisäksi prosenttilaskut. Enää ei tarvitse tehdä veroilmoituksia, mutta jokaisen ihmisen tulee tietää miten lasketaan esim. -30% alennus jostain tuotteesta. Jollei osaa päässä laskea, niin ottaa laskimen käyttöön.

Onko miinus 30% alennus sama kuin 30% hinnankorotus?

ei tietenkään

30% vähennys kymmenestä eurosta on 10-3=7 euroa

30% korotus kymmeneen euroon on 10+3=13 euroa

Tuo aiempi kirjoittaja varmaan tarkoitti sitä, että "miinus 30 prosentin alennus" on kenties eri asia kuin "30 prosentin alennus"?

Vierailija
32/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

GALLUP: Kummalla tavalla laskette päässä 20 % jostain luvusta?

a) jaat viidellä -> paina ylänuolta

b) ensin jaat kymmenellä ja sitten kerrot kahdella -> paina alanuolta

Vierailija
33/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUOMESSA KÄYTETÄÄN PILKKUA, EI PISTETTÄ, LUKUVAMMAISET

Tässä on kyse ehkäpä ennemminkin kirjoitusvammaisista kuin lukuvammaisista. Aloituksessa tosiaan oli neljä välimerkkivirhettä ja lisäksi pari puhekielisyyttä. Ymmärsitkö kuitenkin viestin?

Huudon perään on muuten tapana laittaa huutomerkki.

Vierailija
34/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20% tasakymmenluvusta on helpoin laskea kun miettii että se on sama asia kuin viidesosa.

En nyt kyllä oikein usko ap tuota väitettäsi. Oliko kuitenkin vain tulkintaasi että ei osannut? Vai ehkä sittenkin vain ihmetteli miten sinä et itse osannut laskea sitä vaan kysyt häneltä?

Helpomminkin voi ajatella. Siirrä pilkku yhdellä pykälällä vasemmalle ja kerro kahdella. Siinä 20 pros.

Vierailija
35/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholidementia.

Vierailija
36/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain nyt mättää ja pahasti. Onko se koululaitos vai mikä, mutta vituiks menee.

Vierailija
37/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos multa joku kysyisi äkkiä tuollaista laskutoimitusta sanoisin että kysy joltain muulta. Olen hidas laskemaan, filosofian maisteri olen mutta en jaksa alkaa yleensä vaivaamaan päätä laskuilla jotka saa laskimella alta aikayksikön laskettua, tai sitten joku laskemisesta pitävä ja nopeasti osaava voi tehdä sen mun puolesta. Eli voisin ihan hyvin sanoa et kuule en mä tiiä, kysy joltain muulta.

Ei nyt luulisi oleva liian vaikeaa laskea ihan mistä tahansa luvusta.

Vaikka 20 % luvusta 1432.

Vastaus saadaan päässäkin helposti sillä, että siirrät ensin pilkua, jotta saat 143,2. Sitten vaan kerrot kahdella, jolloin saat 286,4.

Vierailija
38/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa minä, humanisti ja lyhyen matikan lukija, osaan laskea prosenttilaskun.

Vierailija
39/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matemaattisesti miltei täysin kyvytön, enkä kyllä osaa prosenttilaskuja. Olen korkeakoulutettu, mutta matematiikassa tunnen itseni jollain tavalla älyllisesti vajaaksi, en vain yksinkertaisesti opi sitä. Hävettää aina, kun tulee ilmi, mutta vaikka kuinka yritän itseäni tässä asiassa kehittää, ei oppi vain jää päähäni.

Vierailija
40/46 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, mistä tulee käsitys, että humanistit eivät osaisi tai tarvitsisi matematiikkaa, kun humanistinen tutkimus vaatii aika paljon erilaisia regressioanalyysejä, faktori- ja clusterianalyysejä ja bivariantteja. Juu se ei ole puhdasta matemattiikkaa vaan tilastomatematiikkaa, mut nimenomaan siksihän siinä pitää osata laskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän