Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten ihmiset pystyy pesemään hiuksiaan pelkällä vedellä?

Vierailija
13.08.2019 |

Hurahdin täysin keväällä, kun näin juttuja, miten hyviltä näyttää hiukset, kun niitä pesee pelkällä vedellä. Ei muuten näytä! Nämä rasvoittuvan heti ja näyttää jo puhtaana vähän likaisilta.

Olen yrittänyt olla ilman shampoota, huuhdellut aamuisin haalealla vedellä (ja lopuksi kylmällä, minkä vinkin luin jostain netistä). Olen kokeillut ruisjauhoilla pesemistä (minkä jälkeen kuulemma haisee ihan leipätaikinalta, sanoi perhe). Ne ruisjauhot on sitä paitsi inhottavat huuhdella päänahasta pois. Tein mökillä nokkosista pesuvettä, ihan kuin olisi pelkällä vedellä pessyt, ei eroa siihen. Kokeilin etikkaa, mutta en voi sietää sitä hajua. Suolakurkut haisee tukassa.

Mitä tässä vielä pitää kokeilla? Antakaa hyviä neuvoja! Mutta ei kiitos enää ruisjauhoa. Alkaa olla epätoivoinen olo. 2 kuukautta olen ollut ilman shampoota, eikä näytä hyvältä vieläkään. Nytkin olen lounastauolla ja kävin vessassa. Hiukset roikkuu inhottavasti ja näyttää likaisilta, vaikka huuhtelin suihkussa vedellä vasta 5 tuntia sitten. Jos föönaan kuivaksi suihkun jälkeen, sitten on säilynyt vähän pidempään siedettävänä.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin pestä hiukset pelkällä sadevedellä. Tulivat puhtaiksi, mikä ei vielä ollut yllättävää. Mutta yllättävää oli se, että hiukset ovat sen jälkeenkin rasvoittuneet selvästi hitaammin, vaikka olen myöhemmin pessyt ne normaaliin tapaan shampoolla. Tästä sadevedellä pesemisestä ei vielä ole kovin paljon aikaa, mutta odotan mielenkiinnolla että kuinka kauan tämä hitaampi rasvoittumistahti jatkuu. Nyt edellisestä pesusta on 3 päivää ja normaalisti tukkani olisi aivan likainen tässä vaiheessa, mutta aika puhtaalta tuntuu...

Vierailija
2/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shampoo auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokasooda on yksi tunnettu pesuaine.

Vierailija
4/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset tottuvat vesipesuun ja päänahan talineritys vähenee, kun sitä ei kuurata jatkuvasti pois. Toki hiuksia on varmaan pestävä useammin, eikä niihin ole hyvä lotrata muotoilutuotteita ym tököttejä. Ne kun eivät oikein lähde pelkällä vedellä.

Itse pesen välillä misellaarivedellä. Tulee pehmoiset hiukset.

Vierailija
5/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka kylmää sinun haalea vetesi on, mutta lämmin vesi irrottaa rasvaa. Kylmä tai viileä ei niinkään.

Vierailija
6/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman shampoota olo ei toimi suurimmalle osalle ihmisiä, ksoka päänahka erittää rasvaa sen verran paljon, ja rasvahan ei vedellä irtoa. 

Jos rasvoittumistaipumus ei ole kovin vahva, niin co-wash eli pelkällä hoitoaineella pesu voi toimia. Siinä reilusti hoitoainetta hierotaan märkään tukkaan ja oikein kunnolla hierotaan ja pyöritellään päänahkaa, että rasva irtoaisi, monen minuutin ajan. Sitten pestään pois. 

Mutta aika monelle ainakin lämpimään vuodenaikaan paras on vaan ihan shampoopesu. Niitäkin on erilaisia, esim. sulfaatittomia jotka on hellävaraisempia.

Vierailija
7/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina yrittänyt opetella vähentämään shampoon käyttöä. Ihan vaan siksi kun hiukset on niin korput että melkein murenee käsiin.

Vierailija
8/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin pestä hiukset pelkällä sadevedellä. Tulivat puhtaiksi, mikä ei vielä ollut yllättävää. Mutta yllättävää oli se, että hiukset ovat sen jälkeenkin rasvoittuneet selvästi hitaammin, vaikka olen myöhemmin pessyt ne normaaliin tapaan shampoolla. Tästä sadevedellä pesemisestä ei vielä ole kovin paljon aikaa, mutta odotan mielenkiinnolla että kuinka kauan tämä hitaampi rasvoittumistahti jatkuu. Nyt edellisestä pesusta on 3 päivää ja normaalisti tukkani olisi aivan likainen tässä vaiheessa, mutta aika puhtaalta tuntuu...

Asumme kaupungissa kerrostalossa. Sadeveden kerääminen voi olla pienoinen haaste.

Ap

Vierailija
9/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kaksi kuukautta ilman shampoota, ja tukka näyttää yhä kamalalta? Mistä olet saanut päähäsi ajatuksen siitä, että hiuksesi pärjäisivät tai jopa näyttäisivät paremmalta ilman hiuksille suunniteltua puhdistusainetta?

Mediassa näkemäsi "jutut" ovat liioiteltuja ja väritettyjä tarinoita niistä kerroista, kun shampoottomat hiukset ovat näyttäneet hyviltä. Kuvat on otettu parhaina päivinä, hiukset on aseteltu parhain päin ja kuvankäsittelyn keinot ovat olleet käytössä. Samalla tavalla temppuillaan silloin, kun halutaan näyttää, kuinka pieleen meni.

Pese hiuksesi shampoolla. Jos näyttää ja tuntuu paremmalta kuin viimeisten kahden kuukauden aikana, palaa käyttämään shampoota. Ei jokaista julkisuuteen haluavan hörhön keksintöä tarvitse lähteä seuraamaan.

Vierailija
10/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä projekti. 

Mutta onnistuu kyllä. Mulla meni kaksi kuukautta. Eli ainakin joka toinen päivä huljuttelin lämpimällä vedellä. 

No olivathan ne rasvaiset ja käytin sopivaa huivia sisätiloissa. Mutta kas kummaa. Rasvaisuus ja "likaisuus" hävisi pikku hiljaa. 

Hiukset ovat nyt aivan mielettömän jäntevät, kiiltävät ja kauniit nyt. 

Mutta tämä siis vaatii kärsivällisyyttä. Turha luulo, että parin shampoopesun väliin jättäminen auttaisi ja siinä se. Suosittelen alkuun esim. mökkiolemista kesällä. Alku on tosi paha, mutta palkitsee ihan varmasti. 

Vierailija
11/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset tottuvat vesipesuun ja päänahan talineritys vähenee, kun sitä ei kuurata jatkuvasti pois. Toki hiuksia on varmaan pestävä useammin, eikä niihin ole hyvä lotrata muotoilutuotteita ym tököttejä. Ne kun eivät oikein lähde pelkällä vedellä.

Itse pesen välillä misellaarivedellä. Tulee pehmoiset hiukset.

Mitä on misellaarivesi ja mistä sitä saa? Voin kokeilla, koska 2 kk tämän likaiselta näyttävän tukan sietämistä alkaa riittää.

Ap

Vierailija
12/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut ihan luonnollinen siirtymä vesipesuun, kun oon ajanut kaljuksi. Ois tuntunut hölmöltä lotrata shampoota millin pituiseen sänkeen. Toki pari viikkoa päänahka on tuntunut rasvaisemmalta, mutta aika nopeasti ohitse.

Nyt on jo normaali ja paksu tukka ja pesen vain hoitoaineella, jos oon käyttänyt muotoilutuotteita.

Vierailija
13/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä projekti. 

Mutta onnistuu kyllä. Mulla meni kaksi kuukautta. Eli ainakin joka toinen päivä huljuttelin lämpimällä vedellä. 

No olivathan ne rasvaiset ja käytin sopivaa huivia sisätiloissa. Mutta kas kummaa. Rasvaisuus ja "likaisuus" hävisi pikku hiljaa. 

Mutta tämä siis vaatii kärsivällisyyttä. Turha luulo, että parin shampoopesun väliin jättäminen auttaisi ja siinä se. Suosittelen alkuun esim. mökkiolemista kesällä. Alku on tosi paha, mutta palkitsee ihan varmasti. 

Niin, tämä projekti alkoi yli 2 kk sitten ja olen ollut mökillä kesällä, missä juuri kokeillut nokkosvettä ja ruisjauhoja useamman kerran. Pointti oli aloituksessa juuri se, että ei vieläkään näytä paremmalta. Ihan yhtä likaisen näköiset on hiukset edelleen. 5 tuntia sitten pesin vedellä ja nyt jo näyttää siltä kuin en olisi puoleen viikkoon pessyt. Kuinka pitkään tämä ”alku” yleensä kestää?

Ap

Vierailija
14/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä projekti. 

Niin, tämä projekti alkoi yli 2 kk sitten ja olen ollut mökillä kesällä, missä juuri kokeillut nokkosvettä ja ruisjauhoja useamman kerran. Pointti oli aloituksessa juuri se, että ei vieläkään näytä paremmalta. Ihan yhtä likaisen näköiset on hiukset edelleen. 5 tuntia sitten pesin vedellä ja nyt jo näyttää siltä kuin en olisi puoleen viikkoon pessyt. Kuinka pitkään tämä ”alku” yleensä kestää?

Ap

Kokeilepa ryhtyä pesemään koko kroppasi ja hampaasi pelkällä vedellä ja katso, kuinka pitkään "alku" kestää. :D

Vierailija
15/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haalea vesi ei käy, sillä tosiaan lämmin vain irrottaa rasvaa. Saunan jälkeen kunnon vesipesu on erityisen hyvä, kun lämpö auttaa. Meillä mies on jo yli 10 vuotta pessyt pelkällä vedellä paljon kehuttuja kiharia hiuksiaan, taisi keksiä curly girlin ennen villitystä jo :D

Vierailija
16/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme kaupungissa kerrostalossa. Sadeveden kerääminen voi olla pienoinen haaste.

Ap

Niin asun itse asiassa minäkin. En kerännyt vettä, vaan menin ulos seisoskelemaan kun satoi kaatamalla.

Vierailija
17/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuinka kylmää sinun haalea vetesi on, mutta lämmin vesi irrottaa rasvaa. Kylmä tai viileä ei niinkään.

Ei se lämminkään vesi paljon rasvaa irrota.

Itse kävin aikoinani joka päivä uimahallissa ja silloin ei tarvinnut koskaan pestä hiuksia. En tiedä mikä "ainesosa" uimahallin vedessä oli se, joka piti hiukset puhtaina. Luulisin ettei pelkkä vesi kuitenkaan...

Vierailija
18/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikös ole niin, että järvivesi ajaa saman asian?

Vierailija
19/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ruisjauhoa lienee käytetty kuivashampoona. Voin kuvitella että sitä on vaikea saada pesemällä pois.

Tukka ei ole yhtä lennokas ja puhtaan tuntuinen vesipesun jälkeen. Siinä on selvä ero mutta siihen tottuu. Tukka tuntuu raskaammalta mutta laskeutuu kauniisti. Tottumiskysymys. Välillähän voi pestä shampoollakin mutta harvemmin kuin jos joka kerta pesisi.

Itse olen pitkään pessyt jo vartalonikin pelkästään vedellä. Enkä haise, kertovat lähimmät.

Vierailija
20/37 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisjauhoja ei pestä pois, vaan ne hierotaan kuiviin hiuksiin ja pöllyytetään kuiviltaan pois (ja imuroidaan jauhot lattialta).

Itse pesen varsinkin aina välillä pelkällä vedellä hiukset. Naama, kainalot, ja nivuset kaipaavat ihan pesuainetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi