Siis miten ihmiset pystyy pesemään hiuksiaan pelkällä vedellä?
Hurahdin täysin keväällä, kun näin juttuja, miten hyviltä näyttää hiukset, kun niitä pesee pelkällä vedellä. Ei muuten näytä! Nämä rasvoittuvan heti ja näyttää jo puhtaana vähän likaisilta.
Olen yrittänyt olla ilman shampoota, huuhdellut aamuisin haalealla vedellä (ja lopuksi kylmällä, minkä vinkin luin jostain netistä). Olen kokeillut ruisjauhoilla pesemistä (minkä jälkeen kuulemma haisee ihan leipätaikinalta, sanoi perhe). Ne ruisjauhot on sitä paitsi inhottavat huuhdella päänahasta pois. Tein mökillä nokkosista pesuvettä, ihan kuin olisi pelkällä vedellä pessyt, ei eroa siihen. Kokeilin etikkaa, mutta en voi sietää sitä hajua. Suolakurkut haisee tukassa.
Mitä tässä vielä pitää kokeilla? Antakaa hyviä neuvoja! Mutta ei kiitos enää ruisjauhoa. Alkaa olla epätoivoinen olo. 2 kuukautta olen ollut ilman shampoota, eikä näytä hyvältä vieläkään. Nytkin olen lounastauolla ja kävin vessassa. Hiukset roikkuu inhottavasti ja näyttää likaisilta, vaikka huuhtelin suihkussa vedellä vasta 5 tuntia sitten. Jos föönaan kuivaksi suihkun jälkeen, sitten on säilynyt vähän pidempään siedettävänä.
Kommentit (37)
Pitää pestä lämpimällä vedellä ei liian kuumalla ja hangata ja pyörittää niin kauan kuin rasva lähtee ja alkaa tuntua puhtaalle. Mulla ocd ja jossain vaiheessa pesuaineiden pois jättäminen helpotti sitä. Oma pää tottui aika helposti ja kertakin viikkoon pesu riitti, kaksi paras. Hilsekään ei vaivannut. Kokeilin välillä shampoota, tuloksena nopea rasvoittuminen ja pää alkoi vaatia heti lisää sitä. Useamman vuoden ollut takaisin shampoossa ja on toiminut hyvin. Toisinaan päänahka ärsyyntyy, etenkin kesällä hikoillessa, hilse tulee ja vaatii Nizoralia. Tietyt aineet toimii omalle tukalle, muut parempi jättää kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää pestä lämpimällä vedellä ei liian kuumalla ja hangata ja pyörittää niin kauan kuin rasva lähtee ja alkaa tuntua puhtaalle. Mulla ocd ja jossain vaiheessa pesuaineiden pois jättäminen helpotti sitä. Oma pää tottui aika helposti ja kertakin viikkoon pesu riitti, kaksi paras. Hilsekään ei vaivannut. Kokeilin välillä shampoota, tuloksena nopea rasvoittuminen ja pää alkoi vaatia heti lisää sitä. Useamman vuoden ollut takaisin shampoossa ja on toiminut hyvin. Toisinaan päänahka ärsyyntyy, etenkin kesällä hikoillessa, hilse tulee ja vaatii Nizoralia. Tietyt aineet toimii omalle tukalle, muut parempi jättää kauppaan.
Minä en kyllä märästä tukasta erota, onko siitä rasva lähtenyt ja tuntuuko se puhtaalta vai ei. En edes pesun jälkeen. Sitten vasta kun tukka on taas kuiva, sen tietää tuliko puhdasta.
Noita ruisjauhoja käytetään yleensä märkien hiusten pesuun. Jotkut tekevät tahnan, johon tulee ruokasoodaa ja ruisjauhoja ja hankaavat sillä päänahkaa. Sitten huuhtelut. En ole kuullut, että ruisjauho kävisi kuivashampoona, sehän on karkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset tottuvat vesipesuun ja päänahan talineritys vähenee, kun sitä ei kuurata jatkuvasti pois. Toki hiuksia on varmaan pestävä useammin, eikä niihin ole hyvä lotrata muotoilutuotteita ym tököttejä. Ne kun eivät oikein lähde pelkällä vedellä.
Itse pesen välillä misellaarivedellä. Tulee pehmoiset hiukset.Mitä on misellaarivesi ja mistä sitä saa? Voin kokeilla, koska 2 kk tämän likaiselta näyttävän tukan sietämistä alkaa riittää.
Ap
Misellaarivesi on kasvovettä. En tiedä, mitä järkeä sitä on lorottaa hiuksiin, sillä litrahinta on melkoinen.
Eikös vesivesuihin kuulu myös hiusten runsas harjaaminen kuivina, jotta rasva liikkuu päänahasta ja hiusjuuresta kohti latvoja?
Pesen toisinaan hiuksiani oliiviöljy-palasaippualla. Puhdistaa hyvin ja hiuksei pysyvät puhtaina yli viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin pestä hiukset pelkällä sadevedellä. Tulivat puhtaiksi, mikä ei vielä ollut yllättävää. Mutta yllättävää oli se, että hiukset ovat sen jälkeenkin rasvoittuneet selvästi hitaammin, vaikka olen myöhemmin pessyt ne normaaliin tapaan shampoolla. Tästä sadevedellä pesemisestä ei vielä ole kovin paljon aikaa, mutta odotan mielenkiinnolla että kuinka kauan tämä hitaampi rasvoittumistahti jatkuu. Nyt edellisestä pesusta on 3 päivää ja normaalisti tukkani olisi aivan likainen tässä vaiheessa, mutta aika puhtaalta tuntuu...
Asumme kaupungissa kerrostalossa. Sadeveden kerääminen voi olla pienoinen haaste.
Ap
Eikös ole niin, että järvivesi ajaa saman asian?
Ei järvivedellä pestyt hiukset ole yhtään sen puhtaammat kuin vesijohtovedellä.
Oletko koittanut pestä kananmunankeltuaisella?
mä olen erityisrasvoittuva, aina ollut.
Yksi juttu tuntuisi hiukan auttavan, eli pesen tosi hoitavalla shampoolla, tyyliin "color mask" ja "wella fusion jotakin". Kermamaisia nämä.
Kun olen puoli pulloa vaikka noita käyttänyt, niin alan huomata eroa.
Sitten taas kokeilen ei hoitavilla, kirkkailla tuotteilla, niin nopeammin rasvoittuu.
Tää on ristiriitaista, mutta kannattaa kokeilla kuitenkin, mulla tepsii.
Vierailija kirjoitti:
Olen viime aikoina yrittänyt opetella vähentämään shampoon käyttöä. Ihan vaan siksi kun hiukset on niin korput että melkein murenee käsiin.
Kokeile tuota co-pesua. Ei siitä mitään vahinkoakaan tule, jos ei toimi.
Googleta, netissä lisää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
No yäk! Miten se muka puhdistaa?
No riippuu ihan miten oot yleisesti pitänyt huolta tukastas, jos hyvin niin pitäis pelkäs vedelläkin pärjätä välillä.
Itse pesin harvakseltaan pelkällä vedellä ja nyt olen kalju.
M62
MMS85 kirjoitti:
No riippuu ihan miten oot yleisesti pitänyt huolta tukastas, jos hyvin niin pitäis pelkäs vedelläkin pärjätä välillä.
Pitänyt huolta tukasta? Kun se juttu on päänahan pesu, ei tukan. Se töhnä, mitä kehittyy rasvan muodossa, ei liity hiustenhoitoon mitenkään, vaan hiuspohjaan ja päänahkaan. Et varmaan tiennyt, että ihmisen hiuspohja kuhisee mikrobeja, on ihmiskehossa likaisimpia alueita.
Tuo pelkällä vedellä pesu on älytön villitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yäk! Miten se muka puhdistaa?
Keltuaisessa on lesitiiniä, joka on emulgaattori. Se siis liuottaa rasvaa veteen. Lisäksi keltuaisen proteiinit ja vitamiinit hoitavat hiusta kuin hoitoaine.
En ole ikinä pessyt naamaa millään pesuaineella. Vesi riittää. Sen sijaan hiuspohjani tuottaa niin paljon talia, että ei lähde puhtaaksi vedellä ja kutisee helposti.