Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarviiko vieraiden välttämättä syödä lihaa?

Vierailija
13.08.2019 |

Minä ja puolisoni ollaan kasvissyöjiä. Ei vegaaneja koska syödään hunajaa eikä nipoteta väriaineista. Vieraaksi tulee hänen sisarensa kaikkiruokainen perhe. Sisar oli toivonut että he saavat laittaa itselleen jotain lihaa täydennykseksi vaikka syötäisiinkin meidän tekemää kasvisruokaa. Koska lapset ovat tottuneet eivätkä söisi tarpeeksi ilman lihaa. Ärsyttää koska 6v kaksoset varmasti pärjäisi pari päivää kasvisruualla ja me syödään oikeasti hyvin: Aiotaan tehdä lasagnea jossa on nyhtistä lihan tilalla ja Chili Sin Carnea. Ei olla sekasyöjiä vastaan mutta ei haluta lihaa meille ja tuntuu tylyltä että joku on päättänyt ettei meidän ruoka riitä. Voidaanko vaan sanoa että huolehditaan ruokapuolesta? Tai että käyvät vaikka ulkona ollessa syömässä ettei tarvi meillä laittaa lihaa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme myös kasvisyöjiä, eikä yhtä tapausta lukuun ottamatta ole ollut ongelmaa tarjottavan ruuan kanssa. Vieraille on maistunut kasviruoka todella hyvin. Miehen sisko on se ainut marisija. Mies oli kerrankin nänyt todella paljon vaivaa ja kokannut herkullisen aterian ja sisko tulee miesystävineen makkaroiden ja grillitassujen kanssa ja vaatimalla vaatii saada grillata. Mies totesi siihen, ettei onnistu. Hän ei ala grilliä puhdistamaan liharuokien jäljiltä. Sisko söi sitten pelkkiä makeita lättyjä. Siskon miesystävälle kasvisruoka maistui hyvin.

Jokainen määrittää toimintatavat kotonaan. Meillä tehdään kyllä kaikki ruuat aina vieraiden allergiat ja muut ruokavaliot huomioon ottaen (gluteenittomat, viljattomat, sokerittomat ym.), mutta lihatuotteita ei tarjota eikä meidän ruuanlaittovälineillä valmisteta. Jos vieraille ei tämä sovi, voivat syödä muualla.

Eli jos joku ei halua syödä soijaa/nyhtölauraa/muita lihankorvikkeita, eikä esim. kypsennettyä kaalia tms. niin otatte nämä asiat huomioon ja keksitte jonkun lihattoman vieraalle mieluisan ruuan, vaikka sitten pinaattikeiton jos ei muuta? Vai onko iso halu tehdä "hienoa" ruokaa joka ei kaikkien suussa hyvälle maistu?

Vierailija
22/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua.

Olen sekasyöjä mutta jos kyläilen vegeperheessä, syön mielelläni kasvisruokaa. Ei se liha ole kenellekään ehdoton joka aterian ainesosa, jos on niin pitää ehkä vähän miettiä mikä päässä viiraa.

Tyttäreni suosii kasvisruokavaliota, syö lihaakin mutta mielellään ottaa kasvisvaihtoehdon. Ajattelin tehdä rippijuhliin tarjottavat lihattomina, ei ole tullut mieleenkään että joku siitä mielensä pahoittaisi. En toki aio tehdä numeroa asiasta, katsotaan tajuavatko vieraat edes. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä, miksi nykyään halutaan kaikki hyvät kasvisruoat pilata näillä nyhtiksillä ja soijaroouheilla ja tofuilla. Että kun nimenomaan ne porkkanat, herneet j kaalit on hyviä, niin miksi korvata ne noilla rakenteeltaan ällöttävillä kumisilla sahajauhoilla?

Olin kasvissyöjä jo ennen tätä viimeistä muotia. Ennen tehtiin parempaa kasvisruokaa. Tämä nykyinen on vain keinotekoista lihankorvikeruokaa.

Tama. Olen itse planetaarisella ruokavaliolla, eli syon kylla lihaa mutta vain 1-2 paivana viikossa ja pienia maaria. Loppuviikko mennaan kasvisruualla (ovo-lakto), ja proteiini haetaan pavuista, linsseista, kananmunista ja juustoista.

En tajua, miksi pitaa olla "vakisin" kasvissyoja ja sitten hakea sita lihan makua ja tuntua noilla feikkituotteilla, jos joku voisi selittaa niin kiitos. 

Ööö, miten olisi eettiset ja ekologiset syyt? Jos nyt vaikka tykkää lihan mausta ja tuntumasta, saattaa silti olla kiinnostunut ilmastonmuutoksesta ja eläinten oikeuksista, haluta tehdä näitä huomioivia valintoja.

Vierailija
24/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä, miksi nykyään halutaan kaikki hyvät kasvisruoat pilata näillä nyhtiksillä ja soijaroouheilla ja tofuilla. Että kun nimenomaan ne porkkanat, herneet j kaalit on hyviä, niin miksi korvata ne noilla rakenteeltaan ällöttävillä kumisilla sahajauhoilla?

Olin kasvissyöjä jo ennen tätä viimeistä muotia. Ennen tehtiin parempaa kasvisruokaa. Tämä nykyinen on vain keinotekoista lihankorvikeruokaa.

Tämä. En syö kasvisruokaa, jos on muuta tarjolla mutta ainoana vaihoehtona toki. Siis oikea kasvisruoka menee kyllä, mutta juuri nämä lihankorvikkeet tekee monesta nykykasvisruuasta kamalaa

Uskokaa vain mantraa että "eroa ei huomaa." Te jotka ette olee lihaa syöneet hetkeen ette varmaankaan huomaa mutta ne, jotka syövät varmasti sen huomaa. Maustaa voi piiloon mutta suutuntuma sen paljastaa.

Vierailija
25/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole pakko hyväksyä. Luultavasti he vain sitten syö sitä kasvisruokaa paskasti ja menee vaikka hesburgeriin syömään lihaa.

Itse en ole kasvisruokia vastaan, mutta mulla meinaa oikeasti usein yökäyttää ihan se kasvisruuan suutuntuma, olen vähän nirso ja ehkä jotain aistiyliherkkyyttäkin, joten olisihan se ikävää elää nälässä monta päivää vain siksi, ettei saa paistaa itselle lihaa lisäksi.

Luultavasti tosin sitten majoittuisin jonnekkin muualle, mikään ei ole kamalampaa kuin syödä epämieluissa ruokaa ja jäädä nälkäiseksi jossain kylässä ollessa.

Tarkennan, että toki voin jonkun kerran ihan sitä kasvisruokaakin syödä ja yhteen aikaan söin paljonkin, tein itsekkin, kun yritin siedättää itseäni siihen suututuntumaan, muta ei voi mitään, eilenkin söin jonkun valmisaterian joka oli tehty nyhtökaurasta ja sain pinnistellä etten yökkäisi :(

Useampi päivä siis tuollaisella ruualla olisi aika kärsimys, vaikka sen kiltisti kärsisinkin, niin haluaako joku oikeasti että vieraasta tuntuu siltä? Tosin ei mun just lihaa ole pakko saada, mutta ainakin nuo lihankorvikkeet on huonoja, just ne pavut yms. maistuu paremmin.

Vierailija
26/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tama. Olen itse planetaarisella ruokavaliolla, eli syon kylla lihaa mutta vain 1-2 paivana viikossa ja pienia maaria. Loppuviikko mennaan kasvisruualla (ovo-lakto), ja proteiini haetaan pavuista, linsseista, kananmunista ja juustoista.

En tajua, miksi pitaa olla "vakisin" kasvissyoja ja sitten hakea sita lihan makua ja tuntua noilla feikkituotteilla, jos joku voisi selittaa niin kiitos. 

Ööö, miten olisi eettiset ja ekologiset syyt? Jos nyt vaikka tykkää lihan mausta ja tuntumasta, saattaa silti olla kiinnostunut ilmastonmuutoksesta ja eläinten oikeuksista, haluta tehdä näitä huomioivia valintoja.

Jos oikeasti nuo kiinnostaa niin lopetat ensimmäisenä soijankorvikkeet ja avokadot. Pääsääntöisesti ostat kotimaista tuotantoa ja jos jotain ei kotimaisena saa niin sitten täydentää ulkolaista.

Siitä on hyvä ilmastoteot aloittaa.

Ps. Suomessa kukaan täyspäiväinen ja -päinen eläintenhoitaja ei kohtele eläimiään huonosti.

Vierailija
27/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole pakko hyväksyä. Luultavasti he vain sitten syö sitä kasvisruokaa paskasti ja menee vaikka hesburgeriin syömään lihaa.

Itse en ole kasvisruokia vastaan, mutta mulla meinaa oikeasti usein yökäyttää ihan se kasvisruuan suutuntuma, olen vähän nirso ja ehkä jotain aistiyliherkkyyttäkin, joten olisihan se ikävää elää nälässä monta päivää vain siksi, ettei saa paistaa itselle lihaa lisäksi.

Luultavasti tosin sitten majoittuisin jonnekkin muualle, mikään ei ole kamalampaa kuin syödä epämieluissa ruokaa ja jäädä nälkäiseksi jossain kylässä ollessa.

Tarkennan, että toki voin jonkun kerran ihan sitä kasvisruokaakin syödä ja yhteen aikaan söin paljonkin, tein itsekkin, kun yritin siedättää itseäni siihen suututuntumaan, muta ei voi mitään, eilenkin söin jonkun valmisaterian joka oli tehty nyhtökaurasta ja sain pinnistellä etten yökkäisi :(

Useampi päivä siis tuollaisella ruualla olisi aika kärsimys, vaikka sen kiltisti kärsisinkin, niin haluaako joku oikeasti että vieraasta tuntuu siltä? Tosin ei mun just lihaa ole pakko saada, mutta ainakin nuo lihankorvikkeet on huonoja, just ne pavut yms. maistuu paremmin.

Ja silti, vaikka kestäisinkin tuon, niin kyllä täytyy rehellisesti sanoa, että (minun mielestä) hyvä ruoka on sen verran elämän keskiössä, että vaikuttaa kyllä huomattavan paljon siihen, että nautinko olostani jossain kylässä, luultavasti en toista kertaa menisi kyläpaikkaan jossa on tarjolla pelkästään (minun mielestäni) pahaa ruokaa.

Luonani käy paljon vieraita yöpymässä, välillä on kuin majatalo muualla asuville ja aina pyrin huomioimaan kulloisenkin vieraan ruokamieltymykset ja ostamaan kaappiin sellaisia aineksia mistä kukakin vieras tykkää, en tosiaankaan halua että yksikään vieras joutuu väkisin nielemään täällä ruokansa, eikä mulle tarvitse edes mieltymyksiään perustella millään, saa myös sanoa jos ei jostain tykkää, enkä pidä sitä "marisemisena".

Ei siitä kauaa ole, kun vieraana oli kasvissyöjä ja mietittiin yhdessä mitä ruokaa laitettaisiin, että olisi molemmille mieluisaa :)

Vierailija
28/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi vaan kahvitella, kun menee niin hankalaksi

Vierailija
29/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta ymmärrän hyvin jos ap ei halua keittiövälineillään valmistettavan lihaa. Ratkaisisin asian ostamalla leikkeleitä, joita tarjoaisin leivän kanssa aterian yhteydessä.

Vierailija
30/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua.

Olen sekasyöjä mutta jos kyläilen vegeperheessä, syön mielelläni kasvisruokaa. Ei se liha ole kenellekään ehdoton joka aterian ainesosa, jos on niin pitää ehkä vähän miettiä mikä päässä viiraa.

Tyttäreni suosii kasvisruokavaliota, syö lihaakin mutta mielellään ottaa kasvisvaihtoehdon. Ajattelin tehdä rippijuhliin tarjottavat lihattomina, ei ole tullut mieleenkään että joku siitä mielensä pahoittaisi. En toki aio tehdä numeroa asiasta, katsotaan tajuavatko vieraat edes. :D

Kyllä ne tajuaa, mutta eivät sitä sulle mainitse.

Vierailija
31/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa talon tavalla. Nyt olisi erinomainen tilanne oppia syömään monipuolisemmin, maistamaan ainakin. Minusta on epäkohteliasta alkaa täydentää mietittyä kokonaisuutta omilla eväillä, ellei kyseessä ole todella vaikea allergia, mitä isäntäväki ei pysty huomioimaan täydellä varmuudella.

Vierailija
32/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö lihaa tai eläintuotteita eettisistä syistä. En siis hyväksy eläinten tehokasvatusta vankeudessa, enkä niiden tappamista ruoaksi silloin kun muullakin tavalla on mahdollista elää. Tarvitsen kuitenkin proteiinia päivittäin ja nuo sinun feikkituotteiksi kutsumat on erittäin käteviä siihen. Ei sitä aina jaksa papujakaan syödä.

Vierailija
33/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talossa talon tavalla. Nyt olisi erinomainen tilanne oppia syömään monipuolisemmin, maistamaan ainakin. Minusta on epäkohteliasta alkaa täydentää mietittyä kokonaisuutta omilla eväillä, ellei kyseessä ole todella vaikea allergia, mitä isäntäväki ei pysty huomioimaan täydellä varmuudella.

Näin ollen kasvissyöjäkin syö kylässä nurisematta sekaruokaa, jos isäntäväki on sekasyöjiä. Erinomainen tilanne oppia syömään monipuolisemmin.

Vierailija
34/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vegetaristikin toimii samoin jos menee kylään sekasyöjätalouteen?

Minusta on hienoa että joku on vegetaristi tai kasvissyöjä, mutta kieltämättä ärsyttää jos se menee noin periaattelliseksi että ruuantekovälineetkin jotenkin saastuu jos liha koskee niihin tai että ei voi edes katsoa jos joku toinen syö lihaa.  Ja ihan varmasti jos on kylässä lihaa syövän luona, niin ollaan ottamassa omia eväitä mukaan tai kysymässä että eihän ruuassa vain ole lihaa tai eläinperäisiä tuotteita. Ei vegetaristit ja kasvinsyöjätkään yleensä allergisia ole (yhden tiedän, joka tosin on allerginen lihalle (tai kehonsa ei vain kestä sitä) ja se on toki eri asia), kyse on vain ihmisen mieltymyksistä ei mistään muusta.

Ehkä on parempi ettei silloin ota mitään sekasyöjiä kylään ollenkaan, jos se aiheuttaa noin suurta ahdistusta?

Vierailija
35/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövätkö lapset kalaa? Sitä valmiiksi käsiteltynä kaupan tiskistä, hieman keveämpi myönnytys omasta ruokavaliosta lasten mieliksi.

Vierailija
36/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vegetaristikin toimii samoin jos menee kylään sekasyöjätalouteen?

Minusta on hienoa että joku on vegetaristi tai kasvissyöjä, mutta kieltämättä ärsyttää jos se menee noin periaattelliseksi että ruuantekovälineetkin jotenkin saastuu jos liha koskee niihin tai että ei voi edes katsoa jos joku toinen syö lihaa.  Ja ihan varmasti jos on kylässä lihaa syövän luona, niin ollaan ottamassa omia eväitä mukaan tai kysymässä että eihän ruuassa vain ole lihaa tai eläinperäisiä tuotteita. Ei vegetaristit ja kasvinsyöjätkään yleensä allergisia ole (yhden tiedän, joka tosin on allerginen lihalle (tai kehonsa ei vain kestä sitä) ja se on toki eri asia), kyse on vain ihmisen mieltymyksistä ei mistään muusta.

Ehkä on parempi ettei silloin ota mitään sekasyöjiä kylään ollenkaan, jos se aiheuttaa noin suurta ahdistusta?

Päivän pärjää vaikka salaatilla ja perunalla, jos niikseen tulee.

Vierailija
37/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakto-ovovege, ja käytän noita paljonparjattuja "lihankorvikkeitakin" proteiinilähteinä, mutta kyllä mun sekasyöjävieraat lähinnä ylistää mun ruokia eikä kukaan ole koskaan kokenut tarpeelliseksi tuoda omia lihoja mukaan. (Se olisi minulle ihan ok kyllä tehdä niinkin, ei minun keittoastiat pysyvästi saastu jos joku paistaa niissä pihvejä)

Viikonloppuna on tulossa veljen perhe syömään. Seuraavanlaista settiä esim. lauantaille olen niille suunnitellut ja uskoisin että tykkäävät:

Aamupala: Lettuja jotka on voideltu vadelmahillolla ja joiden välissä on paistettuja persikkalohkoja, sekä jäätelöä.

Lounas: Kreikkalaistyyppistä kasvis-uuniruokaa fetalla. Kaveriksi ajattelin kokeilla niitä uusia "Suomalainen menestysresepti" voittajia Boltseja. (Jos ne ei minusta maistu hyvältä, niin vaikka Huhtahyvän vegenugetteja sitten).

Jälkkäriksi toffee-suklaamoussea

Illalla perunaröstejä paistetun kananmunan ja salaatin kanssa.

Vierailija
38/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaren pyyntö olisi outo, jos kysymys olisi aikuisista, mutta lasten kohdalla ymmärrän pyynnön. Jos 6-vuotias ei syö hänestä outoa ruokaa, niin hän ei syö. Ei siihen auta se, että tarjolla on vain kasvisruokaa. Hän on sitten koko parin päivän vierailun ajan kiukkuinen, koska on nälkäinen. Teille tulee paljon kivempi pari päivää, kun annat sisaren tuoda sellaista ruokaa, jonka tiedät maistuvan lapsille.

Vierailija
39/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti nuo kiinnostaa niin lopetat ensimmäisenä soijankorvikkeet ja avokadot. Pääsääntöisesti ostat kotimaista tuotantoa ja jos jotain ei kotimaisena saa niin sitten täydentää ulkolaista.

Siitä on hyvä ilmastoteot aloittaa.

Ps. Suomessa kukaan täyspäiväinen ja -päinen eläintenhoitaja ei kohtele eläimiään huonosti.

Moni pitää ihan sitä vankeudessa kasvattamista ja ruuaksi teurastamista huonona kohteluna, ei kovin lajityypillistä mielekästä elämää. Itse olen sekasyöjä makutottumusten ja laiskuuden joten en ole tässä jeesustelemassa, mutta en viitsisi paheksua muita jotka haluavat valita toisin.

Vierailija
40/63 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme myös kasvisyöjiä, eikä yhtä tapausta lukuun ottamatta ole ollut ongelmaa tarjottavan ruuan kanssa. Vieraille on maistunut kasviruoka todella hyvin. Miehen sisko on se ainut marisija. Mies oli kerrankin nänyt todella paljon vaivaa ja kokannut herkullisen aterian ja sisko tulee miesystävineen makkaroiden ja grillitassujen kanssa ja vaatimalla vaatii saada grillata. Mies totesi siihen, ettei onnistu. Hän ei ala grilliä puhdistamaan liharuokien jäljiltä. Sisko söi sitten pelkkiä makeita lättyjä. Siskon miesystävälle kasvisruoka maistui hyvin.

Jokainen määrittää toimintatavat kotonaan. Meillä tehdään kyllä kaikki ruuat aina vieraiden allergiat ja muut ruokavaliot huomioon ottaen (gluteenittomat, viljattomat, sokerittomat ym.), mutta lihatuotteita ei tarjota eikä meidän ruuanlaittovälineillä valmisteta. Jos vieraille ei tämä sovi, voivat syödä muualla.

Eli jos joku ei halua syödä soijaa/nyhtölauraa/muita lihankorvikkeita, eikä esim. kypsennettyä kaalia tms. niin otatte nämä asiat huomioon ja keksitte jonkun lihattoman vieraalle mieluisan ruuan, vaikka sitten pinaattikeiton jos ei muuta? Vai onko iso halu tehdä "hienoa" ruokaa joka ei kaikkien suussa hyvälle maistu?

Kyllä meillä huomioidaan. Siskoni mies on erittäin nirso ja tarkka suutuntumasta, anoppi puolestaan ei syö valkosipulia (mitä me rakastamme) ja appiukolla kaikki mahdollinen närästää. Puolella äitini puolen suvusta on keliakia ja yksi ystäväni on milloin milläkin dieetillä. Kaikki nämä saavat kyllä meillä itselleen sopivaa ruokaa.

Nyhtökaurat, härkikset, mifut on mielestäni eineksiä, eikä meillä kukaan niistä tykkää. Joskus ihan poikkeustapauksessa saatan ostaa nyhtistä, mutta en minä nyt missään nimessä vieraille eineksiä tarjoaisi.