Onko realistista löytää vuokra-asunto Helsingistä joulukuussa n. 650€?
Olen saanut työpaikan, jossa minulla olisi vähintään yksi lähipäivä joka viikko Helsingissä. Joskus voi olla 3-4 päivää viikossa. Työn aloitus joulukuun alusta. Meillä on omakotitalo useamman sadan km päässä, joka on perheen koti.
Tietenkään en vuokraa asuntoa vielä, mutta mietin vaihtoehtoja. Haluaisin lähelle keskustaa tai metron viereen, mutten itään, koska en uskalla liikkua siellä yksin. Budjetti on 600-650€. Toiveena erillinen makuuhuone ja erillinen olohuone/keittiö. Meillä oli vuokravahti jo päällä, mutta se lähetteli 10-18 neliön asunnoista mainoksia. Nyt kun opiskelijat etsii asuntoja, varmaankin siksi nuo minihuoneistot esillä. Neliöitä pitää olla ehdottomasti vähintään 25, enkä halua mihinkään kimppakämppään. Onko realistinen toive? Mistä kannattaa etsiä? Kiinteistönvälitys, toimiiko hyvin? Vai onko fiksumpaa laittaa nettiin oma haku vai lehti-ilmoitus?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis tarvitse välttämättä olla kaksio. Käy myös yksiö, mutta mielellään sellainen, jossa on keittiö/olohuone erillinen ja makuuhuone erillinen. Minulla tulee jonkin verran käymään vieraita, vaikka olenkin vain osan viikkoa lähipäivillä ja loput etänä kotoa käsin. Luulen, että esim. poikani 16 v. koulun loma-aikana varmaankin mielellään pyörähtäisi Helsingissä. En koe mukavaksi ajatusta, että olisin jossain 15 neliön yhdessä huoneessa nukkumassa kyläilijäiden kanssa. Ajattelin hankkia vuodesohvan ja itselleni tavallisen sängyn.
-ap
Jos on erillinen olohuone ja makuuhuone, on kyseessä kaksio, eikä yksiö. Sellaista ei Helsingistä 650€:lla saa.
Ei erillinen makuuhuone ja olohuone, vaan erillinen makuuhuone ja toinen huone (tupakeittiö). Se on yksiö.
-ap
Nimitä miksi haluat, mutta et saa sitä pääkaupunkiseudulta, hyvästä osoitteesta 650€:lla.
(Katteettomat) pelot ja asuminen Helsingissä pienellä budjetilla on tekemätön paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis tarvitse välttämättä olla kaksio. Käy myös yksiö, mutta mielellään sellainen, jossa on keittiö/olohuone erillinen ja makuuhuone erillinen. Minulla tulee jonkin verran käymään vieraita, vaikka olenkin vain osan viikkoa lähipäivillä ja loput etänä kotoa käsin. Luulen, että esim. poikani 16 v. koulun loma-aikana varmaankin mielellään pyörähtäisi Helsingissä. En koe mukavaksi ajatusta, että olisin jossain 15 neliön yhdessä huoneessa nukkumassa kyläilijäiden kanssa. Ajattelin hankkia vuodesohvan ja itselleni tavallisen sängyn.
-ap
Jos on erillinen olohuone ja makuuhuone, on kyseessä kaksio, eikä yksiö. Sellaista ei Helsingistä 650€:lla saa.
Ei erillinen makuuhuone ja olohuone, vaan erillinen makuuhuone ja toinen huone (tupakeittiö). Se on yksiö.
-ap
Yksiö tarkoittaa kuten sanastakin ymmärtää YHDEN HUONEEN ASUNTOA. Siinä huoneessa voi olla keittokomero vähän erillään ja/tai alkovi. Jos kyseessä on kaksi eri huonetta kyseessä on tietenkin KAKSIO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Yksiö tarkoittaa kuten sanastakin ymmärtää YHDEN HUONEEN ASUNTOA. Siinä huoneessa voi olla keittokomero vähän erillään ja/tai alkovi. Jos kyseessä on kaksi eri huonetta kyseessä on tietenkin KAKSIO.
Ei vaan kaksio on huoneisto, jossa on 2 huonetta ja keittiö tai keittokomero, kolmio on huoneisto, jossa on 3 huonetta ja keittiö. Yksiö taas on huoneisto, jossa on yksi huone ja keittiö, tupakeittiö tai keittokomero. Studio on huone, jossa ei ole yhtään erillistä huonetta, vaan yksi tila (joka voi olla vaikka 50 neliötä).
Siis keittiötä ei lasketa erilliseksi huoneeksi.
Alkovi voi olla myös erillinen "huone", mutta ei sinne sitten mahdu parisänkyä enempää mitään. Näin olen nähnyt monessa vanhemmassakin talossa ja yksiöiksi ne lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman videot itiksestä on otettu ramadanien päättymisen aikoihin.. tosin alkaa siellä olemaan aina vaan enemmän etnistä värinää.. nyt kun tulee iso korkeakoulukin niin vaihtooppilaita tulee olemaan ihan perkeleesti..
Onhan siellä päihdeongelmaa aika tavalla. Et kai yritä edes kieltää? Tallinnanaukiolla näkee aika hyvin elämän kirjon. Vaihdoin siinä bussia aamulla ja iltapäivällä monen vuoden ajan. Ei mikään Stadin miellyttävin kulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Suomessa ei saa ilmoittaa keittiötä asuinhuoneeksi. Sen takia yksiön ilmoituksessa lukee 1h + k tai 1h + kk tai 1h + kk + alkovi. Se yksi huone voi ilmoituksessa olla makuuhuone ja keittiö voi sisältää oleskelutilat, jos on avokeittiö, joka on moderneissa yksiöissä nykyisin suosituin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Ei vaan kaksio on huoneisto, jossa on 2 huonetta ja keittiö tai keittokomero, kolmio on huoneisto, jossa on 3 huonetta ja keittiö. Yksiö taas on huoneisto, jossa on yksi huone ja keittiö, tupakeittiö tai keittokomero. Studio on huone, jossa ei ole yhtään erillistä huonetta, vaan yksi tila (joka voi olla vaikka 50 neliötä).
Siis keittiötä ei lasketa erilliseksi huoneeksi.
Nyt järki käteen. Sinä en selvästikään ymmärrä mitä sanalla huone asuntotyypissä tarkoitetaan. Huone tarkoittaa "asuttavaksi tarkoitettu huone".
Sen määritelmän perusteella asunto, jossa on yksi asuttavaksi tarkoitettu huone, on yksiö, kaksi huonetta on kaksio jne... Studio on usealla ulkomaisella kielellä sama kuin yksiö.
Keittössä tai kylpyhuoneessa ei asuta, joten ne eivät ole tässä merkityksessä huoneita. Siksi asunto merkitäänkin esim. 4 h + k + kph -- eikä 6 h.
Ap halusi asunnon, jossa on kaksi asuttavaksi tarkoitettua huonetta, joten se on suomeksi kaksio.
Ja jos haluaa edullisen yksiön Helsingin keskustan tuntumasta ap:n mainitsemalla hinnalla ja koolla, siinä ei todellakaan ole keittiötä saati erillistä tupakeittiötä, kuten kerroin.
Ota paikka ja jos ei heti sopivaa asuntoa löydy, vuokraa vaikka Airbnb:n tai vastaavan kautta erilaisia asuntoja. Samalla näet eri asuinalueita niin tiedät ehkä paremmin mistä kannattaa etsiä sitä vakikämppää. Jos se työpaikkakaan ei sitten olekaan sellainen kuin luulit ja otat loparit, et jää nalkkiin johonkin vuoden vuokrasopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Lumo, Sato ym. yksiöt 700-800 euroa/kk. Kaksiot heillä 800-1000 euroa/kk.
Kaupungin asunnot tosi vaikea saada.
Satolla oli Herttoniemessä 26,5m2 yksiö(itä) hintaan jotain 820€. Sellanen vaan sitten.
Vuokraovi. Siellä on esim. tällä hetkellä Pohjois-Haagassa tosi kiva asunto (vain 22 neliötä, mutta tilava pohja) ja on alkovi. Vuokra 625€ kuussa. Tykkään itse Pohjois-Haagasta, on siisti ja turvallinen.
Hyvä provo, jos on provo.
Mulla tuon hintainen yksiö Kalliossa kivalla paikalla, ja voin sanoa että olen onnekas. Eikä ole erillistä keittiötä, todellakaan :D
Olen asunut sekä Vantaan köyhimmässä lähiössä että Kontulassa, ja haloo, ei niissä ole mitään pelättävää! Vaasanpuistikko eli piritori ja Hesari/Pengerkatu, varsinkin Pengerkatu levottomampia. Ja nekin ok.
Muuta budjettia tai etsi kimppakämppä ja heitä nuo ennakkoluulot hemmettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman videot itiksestä on otettu ramadanien päättymisen aikoihin.. tosin alkaa siellä olemaan aina vaan enemmän etnistä värinää.. nyt kun tulee iso korkeakoulukin niin vaihtooppilaita tulee olemaan ihan perkeleesti..
Onhan siellä päihdeongelmaa aika tavalla. Et kai yritä edes kieltää? Tallinnanaukiolla näkee aika hyvin elämän kirjon. Vaihdoin siinä bussia aamulla ja iltapäivällä monen vuoden ajan. Ei mikään Stadin miellyttävin kulma.
Asun itä-helsingissä, luontopolkujen vieressä. Tallinnan aukion yli tulee käveltyä ehkä kerran kuussa jos haluan asioida itiksessä mikä ei ole edes välttämätöntä jos tallinnan aukio niin pelottaa. Aika monien metro/juna-asemien välittömät ympäristöt tosiaan on rauhattomia mutta ei niille kulmille tarvitse muuttaa. itse asun 700 m päässä metrosta eikä ole minkäänlaisia häiriöitä. Pahimmat pelkoni olen kokenut keskusta-eira-akselillä kun sähköpotkulaudat ajavat lujaa ohi pienillä jalkakäytävilla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo, jos on provo.
Mulla tuon hintainen yksiö Kalliossa kivalla paikalla, ja voin sanoa että olen onnekas. Eikä ole erillistä keittiötä, todellakaan :D
Olen asunut sekä Vantaan köyhimmässä lähiössä että Kontulassa, ja haloo, ei niissä ole mitään pelättävää! Vaasanpuistikko eli piritori ja Hesari/Pengerkatu, varsinkin Pengerkatu levottomampia. Ja nekin ok.
Muuta budjettia tai etsi kimppakämppä ja heitä nuo ennakkoluulot hemmettiin.
Minäkin olen asunut Kalliossa, sekä itä-Helsingissä. Kalliossa olen pelännyt. Idässä en koskaan.
Ydinkeskustassa maksat siitä 25m2 yksiöstä 900-1000€. Töölössä, Etelä-Haagassa, Meilahdessa saat sen ehkä 700-800 eurolla.
Itä-Helsingissä tuurilla saat 650-700 eurolla. Sinun budjetillasi ei juuri muita vaihtoehtoja ole kuin se kammoksumasi itä.
Mun kaveri on asunut itä-Helsingissä eikä sieltäkään saa kaksiota noin edullisesti. Nyt on isohko kaksio 900€. N. 30min matkan päästä Helsingistä saattaa kaksion saada 600€:lla. Itse asuin Pitäjänmäessä pikkuyksiössä jonka vuokra oli 340€ mutta se oli 15v sitten, en uskalla edes ajatella paljonko tuosta nykyään saisi pulittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin kaksion 58 neliötä, keskustan suunnasta, vuokra + vesimaksu yhteensä 480€
Jep, oliko ”saunahuoneisto”?
Et uskalla tulla itäiseen Helsinkiin, voi hyvä tavaton. Itä-Helsinki on suurelta osin luonnonläheistä ja rauhallista seutua. Kontulalla on ikävä maine, on alue, jossa rauhatonta, mutta toiseen suuntaan erittäin rauhallista, siistit talot ja asuu ihan tavallisia ihmisiä. Jos ei välttämättä tartte ostarilla pyöriä keskellä yötä mitään pelättävää ei ole.
Et uskalla liikkua idässä yksin :DDD Ei tää nyt mikään meksikolainen slummi ole hyvänen aika.. Hertsika esimerkiksi on itä-helsinkiä, mutta hyvin keskiluokkaista aluetta koska kallis herttoniemenranta vieressä. Tuolla hinnalla et tule saamaan keskustasta etkä metroaseman vierestä ton kokoista asuntoa. Nyt valoja päähän.