Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko realistista löytää vuokra-asunto Helsingistä joulukuussa n. 650€?

Vierailija
12.08.2019 |

Olen saanut työpaikan, jossa minulla olisi vähintään yksi lähipäivä joka viikko Helsingissä. Joskus voi olla 3-4 päivää viikossa. Työn aloitus joulukuun alusta. Meillä on omakotitalo useamman sadan km päässä, joka on perheen koti.

Tietenkään en vuokraa asuntoa vielä, mutta mietin vaihtoehtoja. Haluaisin lähelle keskustaa tai metron viereen, mutten itään, koska en uskalla liikkua siellä yksin. Budjetti on 600-650€. Toiveena erillinen makuuhuone ja erillinen olohuone/keittiö. Meillä oli vuokravahti jo päällä, mutta se lähetteli 10-18 neliön asunnoista mainoksia. Nyt kun opiskelijat etsii asuntoja, varmaankin siksi nuo minihuoneistot esillä. Neliöitä pitää olla ehdottomasti vähintään 25, enkä halua mihinkään kimppakämppään. Onko realistinen toive? Mistä kannattaa etsiä? Kiinteistönvälitys, toimiiko hyvin? Vai onko fiksumpaa laittaa nettiin oma haku vai lehti-ilmoitus?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä nähnyt noin halvalla kaksiota Helsingissä, varsinkaan kantakaupungissa. Laitamilla lähiökaksiot ovat suurin piirtein 850-890 euroa ja keskustaan saa reissata puolisen tuntia, keskustassa sitten tonnista ylöspäin. Kaupungilta saattaa saada halvalla, mutta enpä usko että antavat asunnon jos et asu vakituisesti Helsingissä. 

Vierailija
22/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta toimistohotelleja, ne voisi olla järkevä vaihtoehto. Saattaa kyllä olla kalliimpia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leppävaarasta pääsee myös äkkiä junalla keskustaan. En kyllä tiedä löytyykö tuohon hintaan.

Vierailija
24/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googleta toimistohotelleja, ne voisi olla järkevä vaihtoehto. Saattaa kyllä olla kalliimpia. 

Korjaan: Huoneistohotelli, esim. Forenom ja sen tyylisiä. 

Vierailija
25/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekalta saat nopeasti erittäin kiireellisenä, jos pystyt todistamaan työpaikan ja aluetoivetta ei ole.

Hekan asunnoista suurin osa pohjoisessa ja idassa. Antaako heka asunnon työpaikan perusteella?

Vierailija
26/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis tarvitse välttämättä olla kaksio. Käy myös yksiö, mutta mielellään sellainen, jossa on keittiö/olohuone erillinen ja makuuhuone erillinen. Minulla tulee jonkin verran käymään vieraita, vaikka olenkin vain osan viikkoa lähipäivillä ja loput etänä kotoa käsin. Luulen, että esim. poikani 16 v. koulun loma-aikana varmaankin mielellään pyörähtäisi Helsingissä. En koe mukavaksi ajatusta, että olisin jossain 15 neliön yhdessä huoneessa nukkumassa kyläilijäiden kanssa. Ajattelin hankkia vuodesohvan ja itselleni tavallisen sängyn.

-ap

Vierailija
27/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä löysin kaksion 58 neliötä, keskustan suunnasta, vuokra + vesimaksu yhteensä 480€

Kerro vähän lisää. Mikä on keskustan suunta, eli kaupunginosa? Kaupungin vuokra-asunto?

Vierailija
28/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hekalta saat nopeasti erittäin kiireellisenä, jos pystyt todistamaan työpaikan ja aluetoivetta ei ole.

Hekan asunnoista suurin osa pohjoisessa ja idassa. Antaako heka asunnon työpaikan perusteella?

Ei Hekan asuntoa saa jos ei ole Helsingissä kirjoilla!

Vierailija
29/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tää on hyvä. 5/5

Vierailija
30/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha edes mainita noita kaupungin asuntoja. Sellaisen saaminen on helsinkiläiseltäkin ihan lottovoittoon verrattava asia, tuskin niitä ulkopaikkakuntalaisille annetaan.

Minä ehdotan tajunnan avartamista ja alivuokralaishuonetta jonkun vanhuksen nurkissa. Ilmoitus Kirkko&kaupunki-lehteen, että työssäkäyvä perheenäiti etsii vuokrahuonetta edullisesti ja hyvien yhteyksien varrelta. Joku pienellä eläkkeellä rintamamiestalossa kitkuttava mummeli saattaisi tarttua tähän, vaikkei muuten olisi ajatellut huonetta vuokraavansa. Tai sitten joku viisikymppinen pariskunta, jolta lapset muuttaneet jo kotoa pois ja ihmettelevät siellä omakotitalossaan, että mitäs nyt. Kirkko&kaupunki-lehti siksi, että se herättää luottamusta ja jotkut mummelit sitä vielä varmaan lukevat.

Vierailija
31/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä löysin kaksion 58 neliötä, keskustan suunnasta, vuokra + vesimaksu yhteensä 480€

Jep jep. Montako teitä asuu samassa huushollissa? 3 vai neljä henkilöä?

Muutoin kyseessä ei ole Helsinki, ei edes pk-seutu.

Vierailija
32/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin realistinen toive. Et saa edes idästä tuolla hintaa. Tuplaa rahat ja sitten aletaan olla lähellä.

Vierailija
33/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumo, Sato ym. yksiöt 700-800 euroa/kk. Kaksiot heillä 800-1000 euroa/kk.

Kaupungin asunnot tosi vaikea saada.

Vierailija
34/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näet realistisen hintatason kun käyt katsomassa vuokra-asunnot oikotieltä.

No joo, elokuussahan sen ”oikean” hintatason näkee. Kaikki vuokranantajat yrittävät kiskoa minkä irti saavat, koska uudet opiskelijat ovat epätoivoisimmillaan. Samanlaisia kämppiä saa vuokrattua satasen halvemmalla parin kuukauden päästä. Niin olen itsekin tehnyt päästyäni yliopistoon, että vuokrasin kalliin, ylihintaisen ja heti kun 6 kk pakollinen asumisaika oli ohi, etsin halvemman samantasoisen. Ja kas kummaa, se minun ylihintainen kämppäni löysi uuden asukkaan satasen halvemmalla kuin itse olin maksanut vuokraa. Vuokranantaja vain totesi, että markkinat elää, eikä hänellä ole varaa seisottaa kämppää tyhjänä.

Vierailija
35/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siis tarvitse välttämättä olla kaksio. Käy myös yksiö, mutta mielellään sellainen, jossa on keittiö/olohuone erillinen ja makuuhuone erillinen. Minulla tulee jonkin verran käymään vieraita, vaikka olenkin vain osan viikkoa lähipäivillä ja loput etänä kotoa käsin. Luulen, että esim. poikani 16 v. koulun loma-aikana varmaankin mielellään pyörähtäisi Helsingissä. En koe mukavaksi ajatusta, että olisin jossain 15 neliön yhdessä huoneessa nukkumassa kyläilijäiden kanssa. Ajattelin hankkia vuodesohvan ja itselleni tavallisen sängyn.

-ap

Jos on erillinen olohuone ja makuuhuone, on kyseessä kaksio, eikä yksiö. Sellaista ei Helsingistä 650€:lla saa.

Vierailija
36/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin realistinen toive. Et saa edes idästä tuolla hintaa. Tuplaa rahat ja sitten aletaan olla lähellä.

Buahahaa. Satun asumaan 30 neliön asunnossa (yksiö isolla makuualkovilla) Myllypurossa. Vuokra 680€, sisältäen pakollisen vesimaksun. Talo ei ole uusi ja hieno, mutta kylppäri uusittu 2000-luvulla. Vuokra-asuntofirmoilta ei kannata vuokrata mitään, kiskurihinnat.

Vierailija
37/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jos on erillinen olohuone ja makuuhuone, on kyseessä kaksio, eikä yksiö. Sellaista ei Helsingistä 650€:lla saa.

Ei erillinen makuuhuone ja olohuone, vaan erillinen makuuhuone ja toinen huone (tupakeittiö). Se on yksiö.

-ap

Vierailija
38/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurilla ja suhteilla saattaa löytää hitusen keskitasoa edullisemman kämpän, mutta tuppaavat menemään suhteilla eli ulkopaikkakuntalaiselle etäinen haave löytää eläkeläinen, joka haluaa minimaalisen tuoton perintökämpälle tai hoitokotiin muuton jälkeen tyhjilleen jääneeseen asuntoon. Laskisin vaatimistasoa reilusti eli esim. etsisin yksiötä joko alkovilla tai parvella radan varresta kauempaa. On ihan sama, onko kyseessä metro vai junarata.

Itä-Helsinki on muuten laaja ja alueita löytyy moneen lähtöön. Vuosaari on esim. ihan erilainen kuin Kontula Marjaniemestä puhumattakaan. (Marjaniemestä et kyllä löydä vuokrakämppää.)

Vierailija
39/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Itä-Helsinki ja Kannelmäki tai Siltamäki

Vierailija
40/68 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso myös esim. Vantaa. Muualta tulleet (kuten minä) eivät usein muista että täällä pk-seudulla nämä 3-4 kaupunkia ovat kiinni toisissaan ja monelta Vantaan tai Espoon alueelta pääsee jonnekin päin Helsinkiä nopeammin kuin Helsingin sisältä. Länsi-Vantaalla ja Kivistössä ihan mukavia alueita ja juna kulkee hyvin. Vielä tämä lippu-uudistus laski monien seutujen matkakortin hintaa.

Ja mitä tulee kysymykseesi, niin tuohon aikaan voi hyvinkin vapautua kohtuuhintaisia asuntoja, pahin tilanne aina heinä-elokuussa