Onko realistista löytää vuokra-asunto Helsingistä joulukuussa n. 650€?
Olen saanut työpaikan, jossa minulla olisi vähintään yksi lähipäivä joka viikko Helsingissä. Joskus voi olla 3-4 päivää viikossa. Työn aloitus joulukuun alusta. Meillä on omakotitalo useamman sadan km päässä, joka on perheen koti.
Tietenkään en vuokraa asuntoa vielä, mutta mietin vaihtoehtoja. Haluaisin lähelle keskustaa tai metron viereen, mutten itään, koska en uskalla liikkua siellä yksin. Budjetti on 600-650€. Toiveena erillinen makuuhuone ja erillinen olohuone/keittiö. Meillä oli vuokravahti jo päällä, mutta se lähetteli 10-18 neliön asunnoista mainoksia. Nyt kun opiskelijat etsii asuntoja, varmaankin siksi nuo minihuoneistot esillä. Neliöitä pitää olla ehdottomasti vähintään 25, enkä halua mihinkään kimppakämppään. Onko realistinen toive? Mistä kannattaa etsiä? Kiinteistönvälitys, toimiiko hyvin? Vai onko fiksumpaa laittaa nettiin oma haku vai lehti-ilmoitus?
Kommentit (68)
Hotelleista voi saada hyviä diilejä, kun tarve on säännöllisen epäsäännöllistä eikä viikonloppuina. Ei tarvitse valita kalliita hotelleja.
Airbnb on myös yksi mahdollisuus. Ja asuntovaunu, jos kantti kestää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo, jos on provo.
Mulla tuon hintainen yksiö Kalliossa kivalla paikalla, ja voin sanoa että olen onnekas. Eikä ole erillistä keittiötä, todellakaan :D
Olen asunut sekä Vantaan köyhimmässä lähiössä että Kontulassa, ja haloo, ei niissä ole mitään pelättävää! Vaasanpuistikko eli piritori ja Hesari/Pengerkatu, varsinkin Pengerkatu levottomampia. Ja nekin ok.
Muuta budjettia tai etsi kimppakämppä ja heitä nuo ennakkoluulot hemmettiin.
Kontulassa ei oo ok. Riittää meteliä ja menoa. Ei auta, vaikka sanois isännöitsijälle yöaikaisista bileistä tai siitä että 8-henkinen perhe alkaa joka ilta syömään ja metelöimään klo 22 ja niiden penskat huutaa rappukäytävällä. Ei auttanu sanominen edes siitä, että naapurikämpässä ravasi porukkaa tyyliin 50 henkeä illassa. Kontulan ostarilla välillä suht villi meno. Musta Kontula on pahempi kuin muut idän lähiöt, mut tää on vaan mun mielipide.
Rusalla 59m2 ja vuokra vesimaksun kanssa 1230€, tervetuloa vaan ap.
Jos budjetoit 700-750 niin löytänet asunnon, jonka kanssa joudut ehkä tinkimään jostain. Joko neliöistä, kunnosta, sijainnista. Ellei käy vaan hyvä tuuri. Helsingissä suuri kysyntä pienistä asunnoista.
Tuskin tulet hengailemaan Helsingissä asuessasi Piritorilla/Hertsikan metriksen liepeillä/Tallinnanaukiolla tai muissa paikoissa levottomaan aikaan. Yleensä se epämääräinen porukka rähjää keskenään eikä ole kiinnostunut sivullisista.
Oletko harkinnut sellaista vaihtoehtoa, että asut toisen omistamassa asunnossa ja maksat vain niistä vuorokausista, jolloin käytät asuntoa? Itse hain lehti-ilmoituksella asuntoa, joka on kalustettu mutta muutoin tyhjillään. Ja löysin majapaikan. Onhan näitä, ihmiset lähtevät ulkomaille, silti pitävät asunnon.
Suosittelen ilmoitusta Kirkko ja kaupunki -lehteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos budjetoit 700-750 niin löytänet asunnon, jonka kanssa joudut ehkä tinkimään jostain. Joko neliöistä, kunnosta, sijainnista. Ellei käy vaan hyvä tuuri. Helsingissä suuri kysyntä pienistä asunnoista.
Tuskin tulet hengailemaan Helsingissä asuessasi Piritorilla/Hertsikan metriksen liepeillä/Tallinnanaukiolla tai muissa paikoissa levottomaan aikaan. Yleensä se epämääräinen porukka rähjää keskenään eikä ole kiinnostunut sivullisista.
Minulla ei ole aavistustakaan, mikä on piritori tai Hertsikan metris. Varsinkin ensin mainittu kuulostaa kamalalta. Kuten kerroin, tietämys ulottuu vain Kontulaan, Itikseen ja keskustan ja Alppilan alueeseen. Kontula ja Itis ovat täysin pois suljettuja vaihtoehtoja kokemusteni perusteella. Otan mielelläni vastaan vinkkejä myös muista kuin keskustan alueesta, koska en tunne Helsinkiä. Asunnon kunnolla ei ole niin väliä. Enemmänkin arvoa annan sille, jos olisi mahdollista löytää kämppä, jossa on erillinen makkari tai edes alkovi. Ja suihku täytyy löytyä. Täällä saamani palautteen mukaan se voi olla mahdotonta tuolla 600-650€ kuussa. Pakko miettiä muita vaihtoehtoja sitten.
-ap
Ehdotan, että lataat puhelimeesi HSL:n sovelluksen. Sen reittioppaasta saa helposti tarkistettua, miten julkisilla pääsee työpaikallesi osoitteesta kuin osoitteesta. Olen asunut suuren osan elämästäni Helsingissä, ja silti joskus ällistyttää, miten käteviä vaihtoehtoja löytyy. Keravaltakin pääsee tosiaan nopeasti Helsingin keskustaan.
Ja minä asun viiden minuutin päässä juuri tuolta pahamaineiselta Piritorilta, kotiin on turvalliset kulkuyhteydet ja korttelissa mukava tunnelma. Anna nyt meille mahdollisuus, ei me helsinkiläiset olla niin kamalia :)
Jos aloittajan pelätä pitää niin tervemenoa Sörkkään Kurvin tienoille, siellä se tosielämä löytyy ja siellä maksat jostain hikisestä huonokuntoisesta läävästä tonnin, kun idästä voit saada modernin ison kaksion 600 eurolla, jos hyvin käy.