Jouluntähtösten maanantai
Meinasin ottaa mallia syyskeijujen otsakkeesta ja laittaa kaksipäiväisen, mutta olkoot nyt omansa näin viikon alun kunniaksi...
Kommentit (34)
Mulla oli yksi supistus viikonloppuna. Ihmettelin kyllä, kun en tiennyt, että tässä vaiheessa voisi supistaa. Tuntui aika oudolta, kun ei ole edes mahaa vielä...
Eilen käytiin kylässä ja illalla pyöräilemässä. Olen ihan koukussa tuohon fillarointiin. Tosi kätevä tapa liikkua taaperon kanssa=) Tytön rytmi on vähän sekaisin. Iltaisin valvoo myöhään ja aamulla kuitenkin herää normaaliin aikaan. Se alkoi viime viikolla, kun puhkeavat takahampaat kiusasivat oikein urakalla. Toivottavasti päästään vanhoihin tottumuksiin pian. Turhauttaa, kun ei ole enää ollenkaan aikaa olla miehen kanssa kahdestaan. Ollaan itsekin ihan valmiita nukkumaan silloin, kun neiti vihdoin sammuu. On tämä melkoinen koettelemus tuolle parisuhde-elämälle, kun asutaan kaksiossa eli nukutaan samassa huoneessa lapsen kanssa ja kun tosiaan tyttö valvoo saman ajan kuin mekin... Pahimman väsymyksen aikaan sanoinkin miehelle, että sorry, palataan asiaan muutaman viikon päästä;-) No nyt alan taas olla ennallani, mutta onkin muita häiriöitä. Vali vali... eiköhän se tästä. Kannetaan vaikka patja olkkariin ja nukutaan siinä. Onneksi päästään isompaan asuntoon kun kakkonen tulee.
Onkos teillä muilla mahat jo kasvaneet? Itselläni ei vielä ulkopuolisten silmin näy mitään, mutta itse huomaan alavatsan pömpöttävän ja se on kova. Ihanaa, kohta meillä on kunnon vauvamahat! Painoindeksini on 26, joten vararavintoa löytyy sen verran, ettei kasvu näy niin nopeasti kuin pyykkilautavatsaisilla. Olen kyllä ihmetellyt, ettei paino ole noussut yhtään vaikka laihdutin juuri ennen raskautta 8kg ja yleensä vasta laihdutetut kilot tulevat tosi helposti takaisin. Toisaalta laihduin viime raskaudessa 2kg ennen kuin paino alkoi nousta ja nousi sitten 8kg.
Käykäähän tosiaan kirjoittelemassa vaikkei tässä vaiheessa vielä niin paljon olekaan kerrottavaa. Kiva lukea muiden samassa vaiheessa olevien tuntemuksia.
Hei taas kaikille tähtösille!
Olen taas pitkän aikaa pitänyt hiljaiseloa yllä. Tuntuu tosiaan, ettei ole oikein mitään kerrottavaa. Eka neuvola olisi ylihuomenna, mies ja poika pääsevät molemmat mukaan. Pojalle ei kyllä olla vielä edes vauvasta kerrottu, on niin kova " juoruilemaan" , että sitten tietäisi kaikki. Eilen kerroin, että ollaan neuvolaan menossa ja eniten häntä kiinnosti, että onkohan siellä leluja :o) Toiveet on korkealla sen suhteen, että sydänäänet jo kuuluis, mutta varautunut olen myös siihen, että mitään ei saada kuuluviin. Pettymyshän se silti on.
Maha on jonkin verran " pullistunut" , muttei nyt ihan mahdottomia vielä kasvanut. Paino on noussut koko aikana sen 2 kiloa. Mullahan esikoiselta painoindeksi oli 31 ja odotusaikana vaivasi raskausdiabetes. Painoa sain kuitenkin pudotettua sen verran, että painoindeksi oli uudestaan raskaaksi tullessa 26.6. Jännittää, että miten käy tämän odotuksen kanssa, kun diabeteksen riski uusiutua on kuitenkin aika suuri.
Olen kyllä joulukuisissa tätä häntäpään porukkaa, kun LA on 31.12., mutta mites teillä muilla: oletteko tunteneet jo liikkeitä? Tuntuu hassulta, mutta parina iltana olen jo ollut tuntevinani jonkinlaisia " kuplia" masussa. Esikoiselta ekat liikkeet tuntuivat vasta rv20.
Olo on kerrassaan mainio, ei voi muuta kuin nauttia!
Aurinkoista maanantaita kaikille tähtösille!
T. StayAtHomeMom rv 9+1 (tulihan sitä juttua sitten kuitenkin:o))
Pojan kitarisaleikkaus viime keskiviikkona sujui hienosti, samoin siitä toipuminen. Kyselinkin jossain pinossa kokemuksia siitä viime viikolla.
Perjantain olin lomalla, ja takana on mukava ja työteliäs neljän päivän vapaa. Anopin kanssa siivosimme oikein urakalla. Nyt alkaa kevään suursiivous olla hyvällä mallilla.
Äsken yritin soitella NKL:lle ja kysellä np-ultra-aikaa. Keskiviikkona alkaa rv 12 eikä aikaa kuulu eikä näy. Lähete sentään oli tullut perille, sen sain selville viime viikolla. En tiedä, mistä tämä hitaus johtuu. Yleensä ajat tulevat paljonkin etukäteen. Liekö Naikkarilla on nyt paljon odottajia?
Raskaus tuntuu jostain kumman syystä kovin epätodelliselta. Ihan merkillistä, vaikka kävin pari viikkoa sitten ultrassa, jossa kaikki näytti olevan kunnossa! No, täytyy toivoa, että tämä ei ole mikään ennejuttu, vaan vain vähän pelkoa ja pessimismiä.
Välillä en oikein edes usko olevani raskaana! Oireetkin ovat lieventyneet kovasti. Tosin kai se kroppakin alkaa tottua näihin hormoneihin ja muutoksiin.
Masu on jo kasvanut ja muuttanut muotoaan. Eilen juuri laitoin pois ison pinon housuja, joihin en enää mahdu. Tätä rataa juhannukseen mennessä on jo otettava äitiysmalliset housut käyttöön! Painoindeksi on vähän yli 22, joten ihmekös tuo, että vatsan muoto alkaa kohta paljastaa.
Käytän normaalisti aika tiukkoja/tyköistuvia yläosia ja housuja, joten kohta raskaus varmasti paljastuu työpaikallakin. Haluaisin kuitenkin odottaa np-ultraan asti ennen kuin kerron asiasta töissä.
Olen harrastanut kuntosalilla käyntiä parisen kertaa viikossa. Perjantaina minulle tehtiin uusi raskaana olevalle tarkoitettu ohjelma. Ihan tulee ikävä kaikkia todella tehokkaita ja raskaita liikkeitä, mutta parempi on sentään tehdä jotain. Vauvan syntymän jälkeen ehtii sitten kuntoilla vaikka loppuelämänsä.
Hyvää alkanutta viikkoa tähtösille!
Liityin juuri Jouluntähtösiin ja haluaisinkin heti alkuun kysellä, että kuinka myöhään teillä on neuvolan täti kieltäytynyt edes yrittämästä kuunnella vauvan sydänääniä? Mulla oli eka neuvola 16.5. , jolloin viikkoja oli 8+5. Neuvolantäti sanoi tuolloin, ettei ikinä noin aikaisin yritä kuunnella (ja ymmärsin kyllä tuon). Nyt olis viikkoja sitten 10+4 ja todellakin haluaisin jotakin elonmerkkejä tuolsta masun puolelta. Kannattaako soittaa ja kysyä, josko jo kuuntelisi vai onko vieläkin liian aikaista..?
Tämä on neljäs raskauteni (ja uusi asuinalue), enkä muista ennen menneen näin pitkälle tän kuuntelujutun. Miten siis teillä muilla?
Kommentiksi noihin sydänäänien kuuntelujuttuihin: pikkusisko on kätilö ja sanoi, että hänen mielestään ei kannata kuunnella ennen kun rv 13sta eteenpäin, koska sitä ennen sydänäänien kuuluminen on niin sattuman kauppaa: riippuu laitteesta, istukan kohdasta, rasvakerroksesta, sekä siitä miten kukakin kätilö osaa kuunnella, joten aiheuttaa vaan " turhaa" stressiä,paniikkia ja huolta odottavalle äidille, jos ääniä ei saadakaan kuulumaan. Itsekin tosin haluisin malttamattomana kuulla, että tapahtuuko siellä mahassa edes mitään (nyt menossa rv10+3). Täälläkin odottelen kutsua ultraan, pitäis olla viikon-kahden päästä eikä sairaalasta ole vieläkään kuulunut kutsua, vaikka lähete oli jo pari viikkoa sitten. Iltapahoinvointi(onneksi ei sentään ole tarvinnut oksennella) ja väsymys jatkuvat yhä. Ja mahaakin turvottaa vielä. Toivottavasti kaikki on hyvin, ettei tarvitse kärsiä tätä oloa montaa kuukautta väärän hälytyksen takia...
viikot aikaistu =) luulin olevani viikolla 11+4 mutta olenki 12+3 viikolla =) uusi laskettu aika on 8.12.
5,3cm oli vauva pitkä ja kovasti liikkui siellä :) turvotusta 1,7mm...
oli kyllä ihana kokemusta taas :)
Muilla ultria tällä viikolla?
Päivi 12+3
Meidän neuvolassa ultrataan ensimmäisellä käynnillä, tällöin ultrassa näkyy sydänäänet, muuten niitä kuunnellaan vasta vko 13 jälkeen. Minusta on kiva kun katsotaan ekä käynnillä ultralla, saa heti tietää, mitä siellä mahassa oikein on.
Sanna 11+1
kun neuvolaan soitin, eli torstaina menen sitten käymään ja silloin koitetaan saada sydänäänet kuulumaan. Silloin viikoja on 11 tasan, joten katsotaan, mitä tuleman pitää =).
Sehän onkin kätevää, jos voi ultralla katsella jo neuvolassa, mutta meilläpäin ei tuota mahdollisuuttaa ole... Siksikin olen niin uteliaana =).
Heippa,
en kuulu listaan, mutta ajattelin silti kommentoida tuota sydänäänijuttua. Joka päivä käyn kuitenkin lukemassa nämä jouluvauvojen kuulumiset, kun omakin laskettu aika on joulukuussa.
Minulla sanottiin ensimmäisessä neuvolassa, ettei sydänäänet välttämättä kuulu (rv 9+6), mutta pyysin kuitenkin yrittämään. Ja hienosti saatiin sydämenjumputus kuulumaan. Neuvolantäti kommentoi, että jos olisi ollut vatsamakkaroita, ei olisi varmasti kuulunut, joten onneksi on vielä pysynyt linjat ihan hyvin kunnossa :).
Kannattaa siis pyytää ja olla huolestumatta, jos ei kuulu. Vaikka vaikeaa se olisikin :).
Olvi
itsekin olen (vielä) alle 50-kiloinen, joten liika rasva ei ainakaan asiaa häiritse.
Kenties äänet siis hyvinkin kuuluvat =).
Tulehan mukaan joukkoon vaan jatkossakin=)
Kyseltiin vatsan kokoa...mulla kanssa suurin osa housuista pois käytöstä. On kanssa kovin istuvia, parit matalampivyötäröiset farkut menee ja ylänapin aukiolemisen voi peittää vyöllä!! Pakko oli käydä ostamassa pari äitiys teepparia, jotta saa navan piiloon. Onko aina tavalliset t-paidat ollu noin lyhkäsiä???? Mama-liciuksella kivoja nuo paidat, kun ei ole leveitä, vaan pituutta löytyy.
Munkin piti oikein mennä kortista katsomaan paino-indeksiä... ja 21 siellä luki, joten ehkä tuo vatsa saakin sitten jo vähän pömpöttää. Itse olen koittanut käydä jumpalla mielellään 3 kertaa viikossa. Liikkeitä teen sen verran kun hyvältä tuntuu ja taidan väsyä helpommin??
Sydänäänien kuuntelusta; olin viimeks np-ultrasta seuraavana päivänä neuvolassa vk. 11+4 kait ja olisi kyllä yrittänyt sydänääniä, mutta musta se oli turhaa, koska just edellisenä päivänä ultralla pikkuista ihastellut. Ja mulla ei olis ehkä kuulunut, koska vatsanpäältä ei ultrassa näkyny mitään... vaan sitten emättimen kautta. Kohtu siis kait niin takana tai jotain???
Täällä oli juttua ollut kehdoista (siis keskustelujen puolella...), mutta minä olen ihastunut babyidean-sivuilla myytävään " riippumattoon telineellä" . Oliskohan se ollut joku Amazonas Koala-nimeltään. Käykääs kattomassa ja onko jollakin kokemuksia????? Osoite siis ihan www.babyidea.fi (siellä kaikkea kivaa muutenkin!!!!!)
Alice 12+2
ei mullakaan mitään uutta kerrottavaa ole, kunhan tulin moikkaamaan ;)
Sydänäänistä mulla alkuraskauden ultralääkäri sanoi, ettei todennäköisesti kuulu pitkään pitkään aikaan koska mun kohtu on taaksepäin kallistunut. Eka neuvolakäynnillä rv 8+ jotain hoitaja kysyi multa haluanko että kokiellaan, ei todennäköisesti kyllä kuulu, ja halusin, ja piiiitkän etsimisen jälkeen se sai kuin saikin ne äänet kuuluviin. Tosin oli ihan upouusi laite kuulemma. Ja neuvolatädin ammattitaitokin vaikuttaa. Mutta siis kaikki on mahdollista.
Nyt odotan ens viikon perjantain neuvolaa jo kun kuuta nousevaa, tahtoo päästä kuulemaan että kaikki on vielä hyvin. Ja ultra onkin sitten tasan 2 viikon päästä.
nyt rv 12 tasan. Jippii!!
äitikuu
Ja onnittelut kaikille sydänääniä kuulleille/ultrassa kävijöille!!
Mulla on tuo NP ultra keskiviikkona, ja alkaa jännittää niin paljon, että uni ei meinaa tulla... (meillä melko iso riski rakennevaurioihin).
En edes itse halunnut neuvolassa, että sydänääniä kuunnellaan. Viime vuonna sydänäänet kuuluivat jo 8+ viikolla hienosti, mutta raskaus jouduttiin kuitenkin keskeyttämään viikolla 14 juuri noiden inhottavien rakennevikojen takia. Joten nyt en halua edes kuulla mitään sydänääniä, kun pelottaa niin tuo ultra... Taidan olla vähän pöpi ;) .
Masusta: mulla noita makkaroita kyllä löytyy vyötäröltä omastakin takaa, ja nyt tuntuu, että ne on " noussu" ylemmäs, kun kohtu on omasta mielestäni jo selkeästi kasvanu. Näytän mielestäni todella pulskalta, vaikka hyvä puoli tässä on se, että muut ei uskalla arvailla mahdollista raskautta, kun vois mennä ihan hyvin tavallisen lihomisen piikkiin...
Supistuksista: niitä mulla on ihan selvästi jo! Eilen illalla oikein ihmetytti kun oli muutamia suppareita ihan peräkkäin. Alko jo melkein sekin pelottamaan (mikäpä mua ei näinä päivinä pelottaisi :))... Mutta ohi ne sitten menivät. Ja pienen pientä sulan hipaisua on tuolla alamassussa, ei vielä selvästi, mutta tunnistettavasti kuitenkin!! Se vasta onkin jännä tunne pitkästä aikaa.
En ole tännekään niin kovin usesti viitsinyt kirjoitella, kun pelkään sitä(kin!!!), että sitten joudun teidät hyvästelemään, jos kaikki menee huonosti... Kamalaa valitusta ja jossittelua tämä mun arki näyttää olevan, yrittäkää purra hammasta jos ärsyttää :) .
t. Maituliini,
omien laskujen mukaan tänään tasan 13 vkoa, neuvolantäti laskee, että nyt olisi 12+6. Keskiviikkona senkin pitäisi selvitä siellä Sikiöntuktkimusyksikössä.
Heippa kaikki!
Ihan meinasin tuolilta pudota kun avasin netin, ihanaa kun on näin paljon pinoutujia! Tosi rankka viikonloppu takana, ollaan oltu isovanhempia hoitamassa ja viime yö huipentui sairaalareissuun ,missä aikaa menikin sitte reilusti yli puolen yön. Jäin aamulla suosiolla pois töistä kun unta oli tullu ehkä 3h siihen mennessä kun piti taas nousta, onneksi mulla on ymmärtävä ja ihana pomo, muuten tämä ei olis mahdollista! Esikoinen on tarhassa eli olen nukkunut tähän asti, en muista koska olisn tehnyt näin...
Aamulla pelästyin hiukan kun vatsaa kovisteli eli kun supistuksista oli puhetta niin taisi olla kyse sellaisesta. Lisäksi masuun koski aika lailla, siksi jäinkin kotiin..
Liikkesitä oli puhetta ja nyt voin jo todeta, että kyllä, tunnen liikkeitä ihan päivittäin! En vaan tajinnut, että tää olis mahdollista ja tuskin näitä hentoja töytäisyjä osaisin liikkeiksi lukea ellei edellisestä olis niin vähän aikaa. Tulee niin tuttu olo! Liikkeet siis tuntuu ainoastaan jos olen itse levossa eli yleensä iltaisin pieni muistuttaa olemassa olostaan. Tän kaiken mahdollistaa myös tietty takaseinässä oleva istukka, mikä edesauttaa liikkeiden tuntemista!
Sydänäänistä on paljon puhetta. Mä epäilen saisko tuo mun kätilö niitä vieläkään kuulumaan sillä aatamin aikasella laitteella, mikä meidän neuvolassa on. LIsäksi masuriiviö on niiiin liikkuvaista sorttia ja kun kerta tilaa on, epäilen, että niiden löytäminen on ihan sattuman kauppaa vielä viikkoja. Kävin ektrakäynnillä 9+4 koska halusin koittaa, saako äänet, ei saanut... Silloin käpitlö valisti mua, että periaatteessa lääkärit on määrännyt, ettei ennen rv13 edes sais neuvolan laitteilla yrittää... Riippuu toki laitteesta, kätilöstä/terkasta ja paikkakunnasta (Luulusin tämänkin vaihtelevan niinku kaikki raskauteen liittyvä, mikä on vähä outoa...)
No niin, tulihan sitä juttua. Ens viikon lopulla neuvola, missä varataan sitten rakenneultra-aika. Ihanaa, miten homma etenee!
Terkuin Tiina 12+4
Olen niin täpinöissäni, sillä sain äsken varattua (ihmeen lyhyen puhelimessa odottamisen jälkeen) ajan np-ultraan. Ajan antanut kätilö oli erittäin ystävällinen tuolla Naistenklinikalla. Samaten ovat olleet kaksi osastonsihteeriä, joita olen totaalisen kärsimättömänä ehtinyt jo hätistellä.
Kätilö kyseli äsken viikkoja (nyt 11+5) ja laskeskeli, että ensi viikon maanantai olisi mitä parhain aika ultralle. Hän ihan itsekin kuulosti ilahtuvan, että vapaana oli kaksi aikaa. Varasin niistä iltapäiväajan. Ajattelin, että tapahtui tai kuului siellä mitä tahansa, on parempi mennä sitten suoraan kotiin.
Femedan ultrassa rv 9+1 oli ihan pieni erotus sikiön koon ja viikkojen välillä, joten pieni pelko on puserossa, mitä ihmettä se tarkoittaa. Tosin lääkäri rauhoitteli, että ultralaite ei ole kaikkein modernein eikä erotuksella ole merkitystä.
Nyt olen iloinen, että sain varattua ajan! Huoli ja pelko varmasti lisääntyvät sitten ultran alla. JOS siinä on kaikki hyvin, lupaan totisesti uskoa, että kohdussa on tosiaan elämää. Yritän silloin alkaa nauttia niin täysillä kuin voin tästä raskaudesta. Koska takana on kuitenkin raskaita kokemuksia edellisessä raskaudessa, se nauttiminen voi joskus vähän häiriintyä ja hankaloitua.
Mulla ainakin kaikki on niin älyttömän lyhyitä, ettei sellaisilla kehtaa kulkea??? TAHTOO KANSSA!!!
Löysin muutaman topin Vero-Modasta :) Tämän vuoden toppimallit ovat pituudeltaan reiluja, joten ei tarvitse kiskoa napapaitaa alaspäin ;)
Plus Lindexin kesämallistossa on hameen tyylisiä puseroita/, menevät kivasti housujen päälle. (eivätkä ole mitään muodottomia " jätesäkkejä" :D hih)
Tulin oikeastaan tänne tarkistamaan, josko muille kuuluisi jotain mielenkiintoista? Kirjoittakaa ihmeessä, vaikkei kuuluisikaan, kivaa niitä on kuitenkin lukea aina kun tekee mieli omilta töiltään karata...
Mä olin perjantaina neuvolalääkärissä. Ei mitään uutta, kunhan tutkittiin ja yritettiin kuunnella taas sydänääniä, muttei edelleenkään kuulunut. Täytyy odotella ultraan asti joka on vasta parin viikon päästä. Nyt olis kieltämättä jo mukava oikeasti tietää, että siellä tosiaan sykkii sydän. Viikkoja nyt siis 11+1.
Kyselisin teiltä kokemuksia lisäksi, että onko teillä ollut nyt jo supistuksia? Ja jos on niin onko paljon? Mulla on viikon verran supistellut. Lääkärissä ei tietenkään supistanut ja unohdin kysyä asiasta. Mulla on ollut tässä aika raskaat työviikot tähän väsymykseen nähden että stressi on saattanut vähän vaikuttaa. Vielä pitäisi jaksaa puolitoista viikkoa tiukempaa tahtia ja sitten voi ottaa " normaalisti" . No - teen kuitenkin lyhennettyä työpäivää koko ajan, ettei esikoisen päiväkotipäivät venähtäisi hirmuisen pitkiksi, että sinänsä rasituksen määrän ei pitäisi ihan kohtuuton olla.
milonmi