Mistä tietää keskustelevansa itseään älykkäämmän kanssa?
Entä millainen olo tulee, kun keskustelee itseään älykkäämmän kanssa?
Tosiasia taitaa olla se, että ihminen tunnistaa tyhmemmän keskustelukumppanin muttei älykkäämpää. Onko kuitenkin joitain merkkejä siitä, että toinen on itseä älykkäämpi? Oletuksena se, ettei älykkäämpi ole mikään luonnehäiriöinen vaan ihan hyväluonteinen ja toisille hyvää tarkoittava ihminen.
Kommentit (61)
Tyhmät ihmiset arvioivat itsensä älykkäämmiksi kuin mitä todellisuudessa ovat. Ja älykkäät arvioivat itsensä tyhmemmiksi kuin ovat. Tätä kutsutaan Dunning-Kruger-efektiksi. Tämän ajatusvinouman vuoksi tyhmät eivät pysty havaitsemaan muita itseään älykkäämmiksi, koska he ensinnäkin arvioivat itsensä samalle tasolle, ja toiseksi heidän ajattelunsa ei riitä tunnistamaan toisten älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät ihmiset arvioivat itsensä älykkäämmiksi kuin mitä todellisuudessa ovat. Ja älykkäät arvioivat itsensä tyhmemmiksi kuin ovat. Tätä kutsutaan Dunning-Kruger-efektiksi. Tämän ajatusvinouman vuoksi tyhmät eivät pysty havaitsemaan muita itseään älykkäämmiksi, koska he ensinnäkin arvioivat itsensä samalle tasolle, ja toiseksi heidän ajattelunsa ei riitä tunnistamaan toisten älykkyyttä.
Mutta toisaalta tyhmätkin ymmärtävät raakaa tahdonvoimaa. Tässä suhteessa älykkäät pärjäävät tyhmille, jos ymmärtävät olla järkeilemättä heidän kanssaan.
Älykkäillä on isompi pää ja isommat aivot. Todennäköisesti myös silmälasit kaikesta lukemisesta. Ammattina asiantuntija ja tekee pitkää työpäivää. Katse on levollinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei itse kykene tunnistamaan milloin keskustelee itseään fiksumman kanssa, täytyy kyseessä olla aikamoinen taulapää.
Siinäpä se, kun tutkimuksissa on todettu, että ihminen kykenee pistämään itseään tietämättömämmät ja tyhmemmät järjestykseen, mutta sama ei onnistu, kun kyse on itseä tietävämmistä ja älykkäämmistä. Se on oikeastaan aika loogista, koska millä perusteella ihmiset kykenisivät määrittelemään itseään etevämpien etevyysjärjestyksen, jos oma osaaminen on vähäisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta tyhmätkin ymmärtävät raakaa tahdonvoimaa. Tässä suhteessa älykkäät pärjäävät tyhmille, jos ymmärtävät olla järkeilemättä heidän kanssaan.
Tuon verran minäkin olen ymmärtänyt, että järkeily ei toimi sellaisten kanssa, joilla kapasiteetti ei riitä. Mitä tuo tahdonvoiman käyttö käytännössä tarkoittaa? Vinkit kelpaisi, kun olen huomannut heikkoudekseni sen, että en pärjää todella tyhmien kanssa. (Vähän tyhmät menettelee.)
1)
Älykäs yhdistelee asioita niin nopeasti ja hauskasti, että saa toiset nauramaan.
2)
Älykäs myöntää, jos ei osaa jotain – ja kehtaa pyytää apua.
3)
Älykäs huomioi ujon ihmisen juhlissa.
4)
Älykäs osaa sopeutua ja pystyy keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa.
5)
Älykäs ihminen näkee toisten ihmisten mahdollisuudet ja saa heidät kukoistamaan.
6)
Älykäs osaa ottaa toiset ihmiset ja heidän tunteensa huomioon. Hänellä on nimenomaan tunneälyä.
7)
Älykäs puhuu kaikenlaisten ihmisten kanssa kunnioittavasti. Hän ei siis pyri nolaamaan puhekumppaniaan vaikka voisi.
8)
Älykäs ei käytä älyään vihan lietsomiseen, koska hän on tarpeeksi älykäs älytäkseen, että valloilleen päässyt viha ei säästä ketään.
Vierailija kirjoitti:
1)
Älykäs yhdistelee asioita niin nopeasti ja hauskasti, että saa toiset nauramaan.2)
Älykäs myöntää, jos ei osaa jotain – ja kehtaa pyytää apua.3)
Älykäs huomioi ujon ihmisen juhlissa.4)
Älykäs osaa sopeutua ja pystyy keskustelemaan erilaisten ihmisten kanssa.5)
Älykäs ihminen näkee toisten ihmisten mahdollisuudet ja saa heidät kukoistamaan.6)
Älykäs osaa ottaa toiset ihmiset ja heidän tunteensa huomioon. Hänellä on nimenomaan tunneälyä.7)
Älykäs puhuu kaikenlaisten ihmisten kanssa kunnioittavasti. Hän ei siis pyri nolaamaan puhekumppaniaan vaikka voisi.8)
Älykäs ei käytä älyään vihan lietsomiseen, koska hän on tarpeeksi älykäs älytäkseen, että valloilleen päässyt viha ei säästä ketään.
Nyt sulla menee äly ja välittäminen aika pahasti sekaisin.
Mukava keskustelukaverihan on sellainen, joka osaa myös kuunnella ja kysyä kohteliaita kysymyksiä, joten monella henkilöllä tulee varmasti fiksumpi olo, vaikka tämä toinen tietäisikin jo asiat joista puhutaan.
Ei käytä kirosanoja. Siinä ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, älylahjat riittää itsensä ilmaisuun ilman että joka toinen sana on v**tu
- Se hymyilee ylimielisesti mun typerille kommenteille/kysymyksille.
- Keskustelusta ei tule oikein mitään. Tuntuu, ettei toinen vaan ymmärrä minua, enkä minä häntä.
- Jotenkin jäykän oloinen: Luottaa täysin kirja/tutkimustietoon. Ei halua itse tehdä mitään johtopäätöksiä mistään asiasta, ellei siitä ole saatavilla objektiivisia tutkimustuloksia.
On nii erilaista älykkyyttä ja eri älykkyyden muotoja. Esim itse en välttis tyylii lääkäriä arvioi mun makuun ihanaks ja älykkääksi, tai juristia, jos tuntuu ettei sillä vaikka oo tunneälyä tarpeeks, jne.
Viimeksi kun keskustelin erittäin älykkään ihmisen kanssa, huomasin että jouduin käyttämään omat älylliset kykyni sataprosenttisesti pysyäkseni mukana keskustelussa. Yleensä ihmisten kanssa jutellessani mietin samalla kaikenlaista muuta, koska keskusteluun osallistuminen ei juuri vaadi omaa ajattelua, mutta tämän ihmisen kanssa täytyi keskittyä täydellisesti puheenaiheeseen. Lisäksi hänellä oli sellainen tajunnanvirtatekniikan tapainen tyyli siirtyä asiasta toiseen, ja juuri ja juuri pystyin seuraamaan, miten hänen ajattelunsa toimi. Se oli kyllä lumoavaa.
Vierailija kirjoitti:
- Se hymyilee ylimielisesti mun typerille kommenteille/kysymyksille.
- Keskustelusta ei tule oikein mitään. Tuntuu, ettei toinen vaan ymmärrä minua, enkä minä häntä.
- Jotenkin jäykän oloinen: Luottaa täysin kirja/tutkimustietoon. Ei halua itse tehdä mitään johtopäätöksiä mistään asiasta, ellei siitä ole saatavilla objektiivisia tutkimustuloksia.
Olen tavannut useamman tällaisen lääkärin, ja ajatellut, että harvinaisen tyhmä ihminen. Varsinkin, kun diagnoosi on mennyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🐷Röf!
POSSU
🐖
Kärsikää toisianne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1)
Älykäs yhdistelee asioita niin nopeasti ja hauskasti, että saa toiset nauramaan.2)
Älykäs ihminen näkee toisten ihmisten mahdollisuudet ja saa heidät kukoistamaan.6)
Älykäs osaa ottaa toiset ihmiset ja heidän tunteensa huomioon. Hänellä on nimenomaan tunneälyä.7)
Älykäs puhuu kaikenlaisten ihmisten kanssa kunnioittavasti. Hän ei siis pyri nolaamaan puhekumppaniaan vaikka voisi.8)
Älykäs ei käytä älyään vihan lietsomiseen, koska hän on tarpeeksi älykäs älytäkseen, että valloilleen päässyt viha ei säästä ketään.Nyt sulla menee äly ja välittäminen aika pahasti sekaisin.
Huono harhautus. 0/5
Vierailija kirjoitti:
1)
Älykäs yläpeukuttaa.
Kyllä älykkään tunnistaa. Sellaisen kanssa asiat keskustelee keskenään ja kumpikin haluaa päästä mahdollisimman hyvään lopputulokseen asian ymmärtämisen suhteen. Tyhmän kanssa kun keskustelee niin sen ainoa päämäärä on vakuuttaa muut siitä että itse on oikeassa huolimatta siitä mikä on lopputulos tai ymmärtääkö edes mistä on kyse.
Suurin osa varmaan lukee näitä siten, että miettii löytyykö itsestä näitä piirteitä. Moni kun pitää itseään älykkäämpänä kuin onkaan.