Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6 vuotiaan hammaslääkäripelko

Vierailija
12.08.2019 |

Meillä edessä hampaan poisto. Siis maitogampaan koska siitä lähtenyt pala ja alkanut vaivamaan ja jopa tulehtumaan. Tyttö 6 v pian 7 v juuri ja juuri 30 min aikana avasi suunsa. Aikaisemmin aina mennyt hammaslääkärissä hyvin. Onko kokemuksia esilääkityksestä tai voinko valmistella tyttöä jotenkin vielä paremmin? Tuskainen ja hikinen käynti hammaslääkärissä tänään takana

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei kokemuksia?

Ap

Vierailija
2/7 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri laittoi pinnallista puudutetta. Hyvin sujui, sillä hammas oli melkein irti. Maitohampaat juuri oli mitättömän kokoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teillä sen hammaslääkärikäynnin aikana ollut esilääkityksestä tms. keskustelua? Monissa toimenpiteissähän lapset nukutetaan, en tiedä yhtään onko tuo sellainen. Jos aikuinen tarvii esilääkitystä hampaan poistoon, niin se hammaslääkäri voi sen kyllä määrätä.

Vierailija
4/7 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esilääkitystä varten tullaan vastaanotolle yleensä n. tuntia aiemmin. Lapsi punnitaan, ja lääkkeen määrä lasketaan painon perusteella. Ennen esilääkityshoitoa tulee olla ravinnotta, esilääke ei tepsi muuten. En nyt ulkoa muista tuntimäärää, mutta esim. ei aamupalaa jos poistoaika on aamulla.

Vierailija
5/7 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se hammaslääkäri sanoi? Kai hänellä joku suunnitelma on, miten hammas saadaan pois. Ei tuo nyt hyvältä tai lupaavalta kuulosta, että puolen tunnin aikana saadaan suuhun vain vilkastua. Joka tapauksessa: hammas on pakko poistaa.

Oman lapseni olen saanut ongelmitta toimenpiteisiin valmistelemalla hyvin (kerron mitä tulee tapahtumaan jo hyvissä ajoin ja käydäön toimenpide muutaman kerran lävitse), olemalla itse rauhallinen ja luottavainen sekä ehdottoman jämerä. 8v :lle on laitettu tällä menetelmällä korviin putket paikallispuudutuksessa, 4v:lle tippa ja ommeltu kasvojen haava (itse ompelin), 6v:ltä on poistettu paikallispuudutuksessa 3 luomea jne. Ilman mitään draamaa. Itseeni ja omaan lapseeni luotan niin paljon, että häneltä hampaan poisto onnistuisi ilman nukutusta ihan varmasti. En usko, että sinun lapselta onnistuu, ellei hammaslääkäri ja tytön saattaja vaihdu. Voi olla, ettei onnistu silloinkaan. Silloin pitää nukuttaa. Itse draamatilanteissa käytän menetelmää "saattaja ulos". Joskus lasten toimenpiteet menevät paremmin ilman äidin läsnäoloa.

Vierailija
6/7 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on poistettu nukutuksessa (=humautuksessa) tuon ikäiseltä, järjetöntä hammaslääkärikammoa potevalta.

Meillä sattui tapaturma ulkomailla ja matkavakuutus korvasi koko homman, eli en valitettavasti mitä maksoi, mutta muistelen että n. 1000 € oli kustannus silloin. Onneksi matkavakuutuksen turvin käytiin jo silloin ulkomailla hammaslääkärissä ja hammas juurineen kuvattiin. Matkavakuutus maksoi sitten pari vuotta myöhemmin harmaantuneen ja kuolleen hampaan poiston nukutuksessa.

Tämä lapsi siis pelkäsi ihan pienestä saakka, jo paljon ennen kuin tapaturma 4-vuotiaana sattui, hammaslääkäriä ja kaikkea suussa tehtävää ihan hulluna. Hammastarkastuksessa puri hammaslääkäriä sormeen. Mitään negatiivista ei hampaisiin liittyen tuolloin ollut, oli pesty ja hoidettu normaalisti ja positiivisessa hengessä. Mutta jo pelkkä hammaslääkärin tilaan meneminen sai itkemään.

Paradoksaalista, mutta just tälle tyypille on sattunut ja tapahtunut hampaiden osalta, myös viereinen etuhammas on lohjennut teininä, siis se ihan pysyvä etuhammas. Edelleen tärisee hammaslääkärin tuolissa. Onneksi reikiä on nolla.

Jos humautus ei ole mahdollinen, niin toivottavasti saatte rauhallista ja kiireetöntä hoitoa, jossa ensin pistokohta puudutetaan ihoa puuduttavalla aineella ja odotetaan sen vaikutusta. Sitten vasta puudutetaan ja taas odotetaan ja vasta kun on puutunut, poistetaan. Itse hokasin tämän vasta kun oikomishoidossa pysyviä hampaita poistettiin. Oli aina niin puutunut ettei tuntenut mitään, ei edes sitä puudutuspiikkiä. Koulun hammashoitolassa hujaistiin piikki jonnekin ikenen tuntumaan ja minuutti siitä alettiin kiskomaan hammasta irti. Sattui helvetisti. Kun homma oli ohi, alkoi poski vasta puutumaan.

Vierailija
7/7 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä se hammaslääkäri sanoi? Kai hänellä joku suunnitelma on, miten hammas saadaan pois. Ei tuo nyt hyvältä tai lupaavalta kuulosta, että puolen tunnin aikana saadaan suuhun vain vilkastua. Joka tapauksessa: hammas on pakko poistaa.

Oman lapseni olen saanut ongelmitta toimenpiteisiin valmistelemalla hyvin (kerron mitä tulee tapahtumaan jo hyvissä ajoin ja käydäön toimenpide muutaman kerran lävitse), olemalla itse rauhallinen ja luottavainen sekä ehdottoman jämerä. 8v :lle on laitettu tällä menetelmällä korviin putket paikallispuudutuksessa, 4v:lle tippa ja ommeltu kasvojen haava (itse ompelin), 6v:ltä on poistettu paikallispuudutuksessa 3 luomea jne. Ilman mitään draamaa. Itseeni ja omaan lapseeni luotan niin paljon, että häneltä hampaan poisto onnistuisi ilman nukutusta ihan varmasti. En usko, että sinun lapselta onnistuu, ellei hammaslääkäri ja tytön saattaja vaihdu. Voi olla, ettei onnistu silloinkaan. Silloin pitää nukuttaa. Itse draamatilanteissa käytän menetelmää "saattaja ulos". Joskus lasten toimenpiteet menevät paremmin ilman äidin läsnäoloa.

Tämä pitää paikkansa, vaikka totuus onkin joskus epämiellyttävä. Hammashoitoloissa tapaa paljon vanhempia, jotka tartuttavat pelkonsa, tahattomastikin, lapseen. Jos käynnin tarkoitus on tehdä pikainen suun terveystarkastus ja levittää fluorilakka, vanhemman ei tarvitsisi erikseen mainostaa lapselle että ei satu, ei satu. Lapselle ei välttämättä edes tulisi kipu muuten mieleen, kun hammashoitolassa käyntiin liittyy paljon muuta jännittävää. Mutta kivusta (tai kivuttomuudesta) puhumalla palautetaan sekin mieleen.

Harmillisimpia tapauksia ovat ne, jotka pienen alkavan reiän löydyttyä alkavat raivota lapselle, että noniin olisit pessyt hampaasi kun nyt joudutaan poraamaan! Ei näin. Ymmärrän, että harmittaahan se jos lapsella on aiemmin ollut ehjät hampaat, mutta voi paikkaamisesta nätimminkin puhua lapselle.