Mistä tietää keskustelevansa itseään älykkäämmän kanssa?
Entä millainen olo tulee, kun keskustelee itseään älykkäämmän kanssa?
Tosiasia taitaa olla se, että ihminen tunnistaa tyhmemmän keskustelukumppanin muttei älykkäämpää. Onko kuitenkin joitain merkkejä siitä, että toinen on itseä älykkäämpi? Oletuksena se, ettei älykkäämpi ole mikään luonnehäiriöinen vaan ihan hyväluonteinen ja toisille hyvää tarkoittava ihminen.
Kommentit (61)
Tulee hyvä mieli ja samalla ihmettelen, kun kerrankin toinen osapuoli ymmärtää mitä sanot ja itsekin tuo esille järkeviä aspekteja asiassa.
Toisaalta usein tunnen, ettei se toinen ainakaan älykkäämpi ole, siksi mietinkin, että onkohan ihmisellä taipumus yliarvioida oma älykkyytensä.
Älykäs ihminen kuuntelee ja tekee hyviä johtopäätöksiä ja ehdottaa toimivaa ratkaisua ongelmaasi. Älykäs ihminen ei suostu mukaan ns. Nokittelukeskusteluun tärkeilevän tai kehuskelevan ihmisen kanssa vaan toteaa että jaa, sepä hienoa.
Vastaavasti tyhmä ihminen puhuu puuta heinää ja keksii ehdotuksia omasta päästään ilman faktapohjaa. Tyhmä ihminen yrittää saada toisen ihmisen tuntemaan itsensä huonommaksi tai tyhmemmäksi(peitelläkseen omaa tyhmyyttään), eikä ehkä edes tajua että hänen pajunköytensä ei edes mennyt läpi, viisaampi keskustelukumppani vaan ei jaksa lähteä väittelemään asiasta enempää.
Älykäs on yleensä niin fiksu ihminen, ettei se arvioi omin heppoisin, inhosubjektiivisin perustein keskustelukumppaniaan.
Haha, riippuu kanssa arvoista, ja siitä et onko se ihminen samantyyppinen kuin itse.
Mä luotan vain siihen, et henkilö on mua älykkäämpi, jos se on joku näistä: lääkäri, juristi tai diplomi-insinööri.
Mun mielestä muilla tutkinnoilla ei ole arvoa.
Tai, että sille on tehty psykologiset tutkimukset, ja kognitiivinen kapasiteetti on selvästi yli keskitason.
:D
Siitä että keskustelun lopuksi olet vaihtanut oman mielipiteesi asiasta, koska keskustelukumppani on kyennyt valaisemaan asioihin uusia näkökantoja joita et ollut itse älynnyt huomioida.
...tai että se on tehnyt mittavan omaisuuden eli yli miljoonan vaatimattomista lähtökohdista... :)
Jos ihminen ei itse kykene tunnistamaan milloin keskustelee itseään fiksumman kanssa, täytyy kyseessä olla aikamoinen taulapää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei itse kykene tunnistamaan milloin keskustelee itseään fiksumman kanssa, täytyy kyseessä olla aikamoinen taulapää.
Ei nyt ihan näinkään mene. Suurin osa ihmisistä tunnistaa vain itseään selvästi typerämmän mutta se ei tietenkään poista sitä mahdollisuutta, että suurin osa ihmisistä ei olisi varsinaisia taulapäitä.
Ei mitenkään. Olen tavannut todella tyhmän oloisen ihmisen, jonka ulosanti oli lapsen tasolla, mutta oli silti Mensan jäsen.
Mun mielestä typerillä on tarve arvioida muiden älykkyyttä.
On asioita, jotka ärsyttävät muita ihmisiä ja sen takia pitävät toista tyhmänä.
Mietipä vakavaa masennusta sairastavaa kaunista tyttöä jollaisia yleisesti lynkataan joidenkin toimesta. Juttelet hänen kanssaan, hän kuuntelee, mutta on hieman poissaoleva, sinua ärsyttää, koska et koe tulevasi kuulluksi ja kiukustut. Leimaat tyhmäksi omaa itseään täynnä olevaksi jne. ja haukut selän takana. Tuo ihminen tekee itsemurhan, kun kuulee kuinka olet levittänyt valheita hänen tyhmyydestään kaikille. Se on se viimeinen pisara kestettävää. Oliko pakko heikon itsetuntosi tähden haukkua syytöntä ja aiheuttaa turhaa kärsimystä?
Antaa kaikkien kukkien kukkia. Kuihduttakaa kiusaajat mieluummin...
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen kuuntelee ja tekee hyviä johtopäätöksiä ja ehdottaa toimivaa ratkaisua ongelmaasi. Älykäs ihminen ei suostu mukaan ns. Nokittelukeskusteluun tärkeilevän tai kehuskelevan ihmisen kanssa vaan toteaa että jaa, sepä hienoa.
Vastaavasti tyhmä ihminen puhuu puuta heinää ja keksii ehdotuksia omasta päästään ilman faktapohjaa. Tyhmä ihminen yrittää saada toisen ihmisen tuntemaan itsensä huonommaksi tai tyhmemmäksi(peitelläkseen omaa tyhmyyttään), eikä ehkä edes tajua että hänen pajunköytensä ei edes mennyt läpi, viisaampi keskustelukumppani vaan ei jaksa lähteä väittelemään asiasta enempää.
Ja taas menevät "älykäs" ja "viisas" keskenään sekaisin niin, ettei kannata keskustella yhtään enempää.
t. Erittäin älykkään ja ilkeän mutta ei yhtään viisaan ihmisen sisko
Ei sitä voi välttämättä tietää mistään, etenkään jos henkilö ei puhu paljon.
Siitä että hämmästyy tämän perusteluista ja monimutkaisista päättelyistä.
Vierailija kirjoitti:
🐷Röf!
POSSU
Silloin kun voitat keskustelun.
Älykäs tietää milloin on syytä vain myötäillä, eikä aiheuttaa kinaa välillenne, koska tyhmän kanssa väittely on loputon taistelu, koska tyhmä ei ikinä tule tajuamaan virheitään.
Ja kun vastapuoli nyökyttää ja katse näyttää tyhjältä. Hän ei jaksa enää kuulla tyhmyyksiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🐷Röf!
POSSU
🐖
Sellainen selittämätön tunne, että olen varmasti oikeassa, mutta tuo on niin kakkapää, ettei sitä tajua, joten sanon vain "kakkapää".