Kumpuaako mustasukkaisuus aina epävarmuudesta?
Olen aika vasta tavannut aivan ihanan miehen. Meillä synkkaa hyvin ja näyttää ihan lupaavalta, kai. Olen nyt huomannut, että olen hirvittävän mustasukkainen aina, kun huomaan hänen esim. tykkäävän jonkun toisen naisen kuvista somessa tai kirjoittavan kivasti jollekin. Ihan siis jos vain ystävällisesti hymyn kera jotain vastaa.
Minulla on pitkä suhde takana, mutta koskaan en ollut sen suhteen aikana mustasukkainen. En ainakaan tällä tavalla.
Johtuuko tämä mustasukkaisuus nyt sitten siitä, kun en oikein vielä varmaksi tiedä tämän miehen tunteita? Tätä miestä kohtaan kyllä tunnen ihan eri tavalla vetoakin mitä exään tunsin. Johtuuko mustasukkaisuus sitten siitä?
En haluaisi olla näin mustasukkainen. Millään tavalla en ole siitä tälle miehelle sanonut/näyttänyt, mutta aina riipaisee ja itseä inhottaa tämä tunne.
Kommentit (47)
Ei kyse ole aina epävarmuudesta. Mustasukkaisuutta voi toinen aiheuttaa ihan omilla teoillaan.
Nimenomaa epävarmuudesta se johtuu noin suhteen alussa. Eihän sitä tiedä, vaikka sillä miehellä olisi muitakin säätöjä eikä kukaan varmasti halua jäädä kakkoseksi.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä on tarpeetonta, et sun uusi mies tykkäilee muiden naisten kuvista somessa. Jos siis tekee sitä jatkuvasti. Ihan ymmärrettävää, et se harmittaa ja saa aikaan epävarmuutta.
Useimmiten ne kuvat/jutut on hänen kavereiden laittamia. Siksi tämä mustasukkaisuus tuntuu vielä tyhmemmältä. Miehellä on tosi laaja kaveripiiri. En halua rajoittaa ollenkaan, koska nuo ihmiset ovat olleet hänen elämässään jo ennen minua.
Ap.
Mustasukkaisuus on täysin inhimillistä ja tervettä. Kyllä sä huomaat jos menee ihan överiksi, toistaiseksi sinulla ei ole vielä mitään hätää. Sitä voidaan myös kutsua välittämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä on tarpeetonta, et sun uusi mies tykkäilee muiden naisten kuvista somessa. Jos siis tekee sitä jatkuvasti. Ihan ymmärrettävää, et se harmittaa ja saa aikaan epävarmuutta.
Mitäpä, jos ne "muut naiset" on esimerkiksi sukulaisia tai ystäviä? Onko se silloin tarpeetonta?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaa epävarmuudesta se johtuu noin suhteen alussa. Eihän sitä tiedä, vaikka sillä miehellä olisi muitakin säätöjä eikä kukaan varmasti halua jäädä kakkoseksi.
Ei mun mielestäni suhteen alussa tunne mustasukkaisuutta. Se tulee vasta sitten kun suhde alkaa käydä vakavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestäni suhteen alussa tunne mustasukkaisuutta. Se tulee vasta sitten kun suhde alkaa käydä vakavaksi.
Jos suhteen alussa on mustasukkaisuutta saatikka että ihastumisvaiheessa tai yksipuolisissa ihastumissuhteissa niin silloin on kyllä tosi pahasta persoonallisuushäiriöstä kyse. Pidemmässä suhteessa taas vakavoitumisen myötä saattaa tulla esiin sairaalloista mustasukkaisuutta. Molemmista mulla parin suhteen verran kokemusta.
Ehkä sun kannattaa kertoa miehelle avoimesti, että tunnet mustasukkaisuuden tunteita noista toisille naisille naisille laitetuista sometykkäyksistä. Keskustelkaa asiasta voi olla, ettei se enää sitten tunnu niin pahalta; mikäli kumpikin suhtautuu asiaan kuin aikuinen.
Ehkä sinun vaisto sanoo, että joku ei ole nyt oikein. Kyllä sinä olisit mustasukkainen joka suhteessa jos olisit sen tyyppinen ihminen, mustasukkaiset ihmiset on silloinkin mustasukkaisia vaikka ne ei välittäisi lainkaan toisesta, koska pitävät toista omaisuutenaan.
Lohdutuksen sana sinulle. Minä tykkäilen facessa usein kuvista, vastakkaisen sukupuolenkin, klik klik ja pam unohdan kuvan ja henkilön. Tykkäily on siis rutiini, käyn facessa nopeasti ja tykkään muutamasta kivasta kuvasta. En tunne näitä henkilöitä kohtaan mitään romanttista, unohdan heidän olemassaolonsa melkein saman tien kun painan tykkää -nappia. Monet facekaverit ovat vain etäisiä tuttuja. Kuten minäkin heille. Ehkä miehesi kuuluu meihin pika-klikkailijoihin, kevyttä ja kohteliasta yhteydenpitoa. Verrattavissa small talkiin kahvipöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla nimenomaa oli suhteen alussa tuota mustasukkaisuutta. En tuntenut miestä kunnolla, joten kaikki oli vielä uutta. Pari kertaa baarissa tuli joku vihainen nainen möykkäämään miehelle jostain, kun näki, että mieheni oli minun kanssani siellä... Tämä oli hänen exänsä, joka sittemmin vuosien saatossa on jäänyt täysin pois kuvioista. Nyt ollaan oltu 4v. yhdessä eikä mustasukkaisuutta enää ole, koska olen varma siitä, että mies haluaa olla vain ja ainoastaan minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun kannattaa kertoa miehelle avoimesti, että tunnet mustasukkaisuuden tunteita noista toisille naisille naisille laitetuista sometykkäyksistä. Keskustelkaa asiasta voi olla, ettei se enää sitten tunnu niin pahalta; mikäli kumpikin suhtautuu asiaan kuin aikuinen.
Kyllä mun varmastikin täytyy jossain vaiheessa hänelle asiasta mainita. En halua vaatia tykkäilemisen lopettamista, mutta ehkä tarvisin vain varmuuden, että tykkää tosiaan vain kaverina.
Mies on onneksi tosi ymmärtäväinen ja hänen kanssaan on helppo jutella. Varmastikin juuri sen takia hänellä on niin laaja se ystäväpiiri...
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Lohdutuksen sana sinulle. Minä tykkäilen facessa usein kuvista, vastakkaisen sukupuolenkin, klik klik ja pam unohdan kuvan ja henkilön. Tykkäily on siis rutiini, käyn facessa nopeasti ja tykkään muutamasta kivasta kuvasta. En tunne näitä henkilöitä kohtaan mitään romanttista, unohdan heidän olemassaolonsa melkein saman tien kun painan tykkää -nappia. Monet facekaverit ovat vain etäisiä tuttuja. Kuten minäkin heille. Ehkä miehesi kuuluu meihin pika-klikkailijoihin, kevyttä ja kohteliasta yhteydenpitoa. Verrattavissa small talkiin kahvipöydässä.
Tämä on käynyt mielessä.
Ap.
11 jatkaa, jos nyt joku tulisi kysymään kenen kuvista tykkäsin viime viikolla tai eilen, en välttämättä muistaisi ellei kuvassa ollut jotakin erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen on minun kumppaninikin enkä siinä mielessä ole mustasukkainen. MUTTA, silloin jos meillä muuten on ajanjakso, että menee heikosti enkä koe oikein tulevani kohdatuksi tai ymmärretyksi, tulee sellainen olo, että hänen kommunikaatio minuakin kohtaan on samanlaista - kivaa flirttiä ja kohteliaisuutta ilman sen syvempää merkitystä ja tunnesidettä ja sitten tulee ikävä ja epävarma olo. Itse kun pidän tiukempaa rajaa siinä, millaista ystävällisyyttä ja kohteliaisuutta viljelen ja kenelle, vaikka pyrinkin olemaan mukava ja kohtelias ja kiva itsekin.
Minä en tuollaista sometykkäilyä pitäisi mitenkään pahana... Itsekin tykkäilen lähestulkoon kaikkien kuvista oli ne sitten miehiä tai naisia, sukulaisia tai ystäviä tai jotain entisiä säätöjä.. En ajattele asiaa sen syvemmin, kunhan painan sitä "tykkää" -nappulaa. En ole koskaan pettänyt - en edes ajatellut sitä enkä ole pitänyt mitään yhteyttä yhteenkään exään... Mieheni on minun elämäni rakkaus ja hän on se yksi ja ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen on minun kumppaninikin enkä siinä mielessä ole mustasukkainen. MUTTA, silloin jos meillä muuten on ajanjakso, että menee heikosti enkä koe oikein tulevani kohdatuksi tai ymmärretyksi, tulee sellainen olo, että hänen kommunikaatio minuakin kohtaan on samanlaista - kivaa flirttiä ja kohteliaisuutta ilman sen syvempää merkitystä ja tunnesidettä ja sitten tulee ikävä ja epävarma olo. Itse kun pidän tiukempaa rajaa siinä, millaista ystävällisyyttä ja kohteliaisuutta viljelen ja kenelle, vaikka pyrinkin olemaan mukava ja kohtelias ja kiva itsekin.
Sitten on hyvä jutella kumppanin kanssa, kerro, että tykkäily kaihertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun varmastikin täytyy jossain vaiheessa hänelle asiasta mainita. En halua vaatia tykkäilemisen lopettamista, mutta ehkä tarvisin vain varmuuden, että tykkää tosiaan vain kaverina.
Mies on onneksi tosi ymmärtäväinen ja hänen kanssaan on helppo jutella. Varmastikin juuri sen takia hänellä on niin laaja se ystäväpiiri...
Ap.
Kohta sinäkin olet varmaan osa tuota laajaa ystäväpiiriä ja huomaat, että ne kenen kuvista hän on tykännyt on esimerkiksi ystäviensä tyttöystäviä ja pelkkiä kavereita.
Ei se aina ole epävarmuutta. Mustasukkaisuutta voi olla ilmassa joskus ihan aiheestakin.. Onhan noita pettureita.