Miten te muut pienituloiset selviätte esiteinien ja teinien kuluista?
Kyllähän vauvojen, taaperoiden ja pienten lasten kulut on pieniä. Mutta kun lapsi on isompi tulee harrastuskulut ja täytyy olla muodin mukaiset vaatteet yms. Miten pärjäätte?
Kommentit (12)
-ostetaan paljon merkkituotteita kirppikseltä (hietsu, tori) ja alesta (kesä&joulu)
-pyydän kaikki lasten lahjat rahana (voivat ostaa sitten esim. vaatteita)
Vierailija kirjoitti:
-ostetaan paljon merkkituotteita kirppikseltä (hietsu, tori) ja alesta (kesä&joulu)
-pyydän kaikki lasten lahjat rahana (voivat ostaa sitten esim. vaatteita)
Pienellä paikkakunnalla jossa asutaan ei paljoa isompien lasten vaatteita löydy käytettynä eikä meillä ole lapsella kuin kaverisynttärit kun ei ole sukua ja isovanhemmat kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pyydän kaikki lasten lahjat rahana (voivat ostaa sitten esim. vaatteita)Pienellä paikkakunnalla jossa asutaan ei paljoa isompien lasten vaatteita löydy käytettynä eikä meillä ole lapsella kuin kaverisynttärit kun ei ole sukua ja isovanhemmat kuolleet.
Jos haluat pelata varman päälle niin vähän käytetty ja emmy myy käytettyjä varusteita eikä tarvitse jännittää tuleeko tavarat. Sama hinta mitä yksityiseltäkin ostettaessa, mutta välissä toimii turvallinen välikäsi joka varmistaa tavaroiden saannin.
Ihan hyvin. On fiksu nuori, ei mene massan mukana, eikä vaadi mitään merkkivermeitä.
Olen pienituloinen osa-aikainen freelancer kahden lapsen yh-äiti, jolla on eronnut, perheellinen miesystävä, joka asuu eri taloudessa. Selvitään oikein hyvin koska olen aiemmin ollut hyväpalkkainen, lisäksi vanhempani ovat varakkaita, olen perinyt isovanhemmilta pieniä summia arvopapereita, olen sijoittanut työurani aikana osakkeisiin, minulla on entinen yksiöni vuokrattuna ja nykyisen esikaupunkialue perheasuntomme asuntovelka melkein maksettu. Lasten isä osallistuu lasten kuluihin maksaen puolet, asumiskulut maksamme molemmat itse eli emme rahoita toistemme asumista emmekä lastemme asumista toisella sillä molemmilla on sen kokoiset asunnot että lapsilla on oma huone. Erossa myimme omakotitalomme ja muutimme molemmat kolmioihin ottaen lisää velkaa. Kohta edessä muutto isompaan kun vanhempi tulee jo kymmenen ikäiseksi ja nuorempikin aloittaa koulun. Ex-mieheni ja miesystäväni ovat samanlaisia kuin minäkin eli keskipalkkaisia, omistusasujia, piensijoittajia, kohtuullisen varakkaista perheistä, erotuksena ainoastaan se että tekevät täyspäiväistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pyydän kaikki lasten lahjat rahana (voivat ostaa sitten esim. vaatteita)Pienellä paikkakunnalla jossa asutaan ei paljoa isompien lasten vaatteita löydy käytettynä eikä meillä ole lapsella kuin kaverisynttärit kun ei ole sukua ja isovanhemmat kuolleet.
Jos haluat pelata varman päälle niin vähän käytetty ja emmy myy käytettyjä varusteita eikä tarvitse jännittää tuleeko tavarat. Sama hinta mitä yksityiseltäkin ostettaessa, mutta välissä toimii turvallinen välikäsi joka varmistaa tavaroiden saannin.
rekki.fi ja tori.fi kanssa hyviä käytettyjen vaatteiden ja tavaroiden ostopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rekki.fi ja tori.fi kanssa hyviä käytettyjen vaatteiden ja tavaroiden ostopaikkoja.
Rekki on hyvä, samaten torikin olisi jos vaan pääsee hakemaan paikan päältä. Sinne kun on tahtonut ilmaantua näitä huijareitakin joilta et saa tavaroitasi.
Olen saanut täydentävää toimeentulotukea mm. lukiokirjoihin ja harrastuksiin.
Lapset ovat olleet myös perin reippaita pienestä pitäen ja ansainneet naapurustossa rahaa viemällä koiria ulos, katsomalla pikkulasten perään, käymällä huonosti liikkuville vanhuksille kaupassa jne.
Näistä rahoista ovat kattaneet erotuksen, jos haluavat esim. jotain kalliimpaa vaatetta. Totta kai ostan perusvaatteet huoltajana. Mutta jos minä ostaisin viidenkympin kengät ja nuori haluaakin satasen kengät, niin se puuttuva viisikymppiä on itse maksettava.
Lisäksi isovanhemmat ovat maksaneet kalliimpia juttuja - polkupyöriä, ulkomaanmatkoja, teatterin kausikortin ym.
Olen onnekas ja lapseni eivät koskaan ole kokeneet köyhyyttä siinä mielessä, mitä se voi joillain muilla olla.
Nyt onkin taas töitä ja vain yksi lapsi enää kotona ja kaikki hyvin. Oli vähän stressaavaa kuitenkin välillä, vaikka jälkikäteen asiat melko hyvin silti.
Jos on oikeasti pienituloinen niin pärjäis hyvin. Koska sossu maksaisi varmasti opiskelukuluja. Meillä on aika pieni kulurakenne ja onneksi koulun kautta tulee edullisesti esimerkiksi ajokortti. Ostetaan tarpeeseen eikä tuhlailla. Ei ollut kulut yllätys, mutta työkyvyn menetys oli. Onneksi mies tienaa pari tonnia käteen ja itsekin saan reilun tonnin osa-aikatyössä plus ansiosidonnaista.
Ei voi olla yllätys.