***HELMISTEN ALKUVIIKKO (ma-ke)***
Kommentit (50)
-Fassiloora-:
Mä en kyllä tajua, miten monta kertaa mun pitää kirjoittaa, että MUN MIELESTÄ kiinteiden aloitus on 3-4 kk ikäisillä ihan turhaa, jos maito riittää, lapsi kasvaa hyvin & on tyytyväinen ja äiti tykkää imettää jne. Jos asiat ei mene niin, niin tottakai jokainen haluaa antaa lapselle jotain muuta ravintoa oman maitonsa ohella, myös minä! Eihän lasta ole tarkoitus pitääkään nälässä. Tuntuu, että osa porukasta haluaa nyt tahallaan ymmärtää mut väärin ja se ei ole kauhean kivaa. Ja kuka tässä nyt onkaan hyökännyt ja kenen kimppuun? Mä en ainakaan hyökännyt kenenkään kimppuun vaan kerroin oman mielipiteeni! Ja muilla on siihen sama oikeus. Ja mä tiedän olevani kaikkea muuta kuin joku supermamma. Halusin vain oikaista joitakin käsityksiä, kun täällä pyörii aina jonkin verran väärää tietoa esim. imetykseen ja kiinteisiin liittyen. Kyllä mä olin ainakin aikoinaan esikoisen äitinä tosi iloinen siitä, kun sain asiasta muutakin tietoa kuin sen, kun neuvolatäti alkoi esikoisen ollessa 3 kk suositella kiinteää ruokaa, vaikkei siihen ollut mitään syytä.
jneEihän tästä ois tullut mitään riitaa jos olisit tosiaankin vaan sanonut mielipiteesi, etkä kopsannut imetystukilistan aivopesutietoja.
Täällä on kyllä käynyt vain oman järjen omaavia ihmisiä, joista toiset on imettänyt, toiset syöttänyt pullosta ja toiset molempia. Aikaisemmissa viesteissä ne jotka haluavat täysimettää, ovat sanoneet etteivät vielä aloita kiinteitä, koska aikovat imettää niin kauan kuin mahdollista. THAT' S IT. Ei tarvii aloittaa käännyttään muita, eikä kertoa kuinka väärin ja pahaa tekevää suolistolle ym kiinteät on. Toistepäin kukaan ei tietääkseni ole yrittänyt käännyttää, eli kukaan ei ole sanonut että lopettakaa nyt ihmeessä se imetys ja aloittakaa kiinteät.Fassiloora:
3 kk ikäisillä saattaa olla tiheän imun kausi, jolloin he alkavat syömään yöllä aikaista tiheämmin. Näin he tilaavat itselleen lisää maitoa. Jos tähän soppaan iskee kiinteät ruoat, voi maidontulo ratkaisevasti vähentyä ja pikku hiljaa loppua. Se ei tietenkään haittaa, jos äiti haluaakin lopettaa, mutta paljon on äitejä, jotka olisivat halunneet imettää pidempään, mutta juuri silloin tiheän imun kausina aloitetut kiinteät pilasivat imetystaipaleen. Se on musta tosi sääli! Siksi jos imetystä haluaa jatkaa pidempään ja ottaa sen suhteen varman päälle, olisi hyvää jaksaa ne muutamat yöt syöttää vauvaa tiheämmin. Mutta jos tiheät syömiset vain jatkuu, niin harvat sellaista jaksaa. Kyllä mäkin siinä tapauksessa miettisin, saako vauva tarpeeksi ravintoa pelkästä äidinmaidosta!Ja taas kuin suoraan imetystukilistan fasisteilta.
Fassiloora:
Miksei eriäviä mielipiteitä saisi kirjoittaa? Pitäiskö kaikkien olla aina samaa mieltä?Siis eriäviä mielipiteitähän täällä on aina kirjoitettu ja saakin kirjoittaa, mutta toisten päätösten/järjenkäytön aliarvioiminen ei kuulu asiaan.
Pitää myös kunnioittaa toisten mielipiteitä eikä yrittää väkisin muuttaa toisten mielipiteitä omikseen. Siis miksi me kiinteitten antajat emme saisi olla omaa mieltä?Fassiloora:
Kuka antaisi nyt 1,5 kk ikäiselle vauvalle appelsiinimehua, koska sitä on annettu 30 vuotta sittenkin ja hengissä ollaan? 25 vuotta sitten ei mulla ollut autossa turvaistuinta ja hengissä olen silti. Siltikään en anna omien lasten olla auton kyydissä ilman turvakaukaloa ja -istuinta. Maksaa annettiin ihan pienille vauvoille myös silloin 30 vuotta sitten. Nyt se on kielletty alle 1-vuotiailta, koska asiaa on tutkittu vähän tarkemmin. Sen takia, mä luotan tän hetkisiin suosituksiin.Minä oisin voinut antaa appelsiimehua jos ois ollut tarve, koska äitini kertoi pelastaneensa henkeni appelsiinimehu-banaanimössöllä, kun alle kuukauden ikäisenä minulla ei pysynyt mikään sisällä, oksensin kaikki eikä lääkärit tehneet mitään. Ainut mikä mulla pysyi sisällä oli appelsiini-banaanimössö. Jos omalla lapsella ois ollut silleen oisin myös antanut. Nuo muut on ihan naurettavan kaukaa haettu ja niillä tarkoitat siis vihjata taas, että kiinteiden anto on tosi tyhmää, koska täysimetyssuositus on 6kk. Nestle ym ei todellakaan laittaisi purkkeihinsa 4 kk, jos suolisto tms voi mennä pilalle, ne joutuis muuten jenkeissä maksaan niin isot korvaukset että menis konkkaan, vaikka onkin ylikansallinen yhtiö. Luota sinä suosituksiin, minä luotan maalaisjärkeen, joka sisältää turvakaukalon käytön niinkuin kiinteätkin alle 6 kuukautisella.
Fassiloora
Kivaa, kun kirjoittaa vain mielipiteensä asiaan, niin sitten saakin paskaa niskaan oikein kunnollaniin siis miten niin vaan kirjoittaa mielipiteensä, kirjoituksillasi kerroit myös ettei toisten mielipiteillä ole arvoa, ne on väärät, koska suositukset ovat raamattu jonka mukaan mennään.
Joo huomisesta tapaamisesta. Koskikeskus käy ja klo 12.00, onx se alakerrassa se jätskimyyntijutska (ainaski joskus kait oli).
Austen kertoili ettei pikkunen oo vielä innostunut kääntymään.
Älä huoli meilläkin vaan kerran vasta käänty ja sekin taisi tapahtua vahingossa, koska ei oo uusiutunut. Kyllä nää vielä kerkee.niisku ja miro
mutta eiköhän siitäkin tajua mikä on mitäkin kirjoitusta, on niisä välit.
Oskari sai siis piikin ja olo on mitä tirisevin arghhh -nukahti onneksi hetkeksi pihalle mut päivän unisaldo 45 min :( No niin pikkumies oli siis 58 cm ja 6 kiloa !!!! mikä tappi mutta hienoa oli se että ei tarvitse vielä siis lisäruokaa -oli eri neuvolatäti kuin yleensä ja sanoi vaan että itse tiedät parhaiten mitä lapsellesi annat !
Työnnän pääni tähän fanaattiseen imetys/kiinteis keskusteluun. Mua kutsutaan meilläpäin juuri kiihkoilijaksi imetyksen suhteen. Esikoiselta ei onnistunu imetys ja nyt on sitten onnistunu ihan niin ettei kertaakaan oo tarvinnu antaa lisukkeita. Mua katsotaan kieroon ja puhutaan selän takan että pitää lasta nälässä kun antaa vaan tissiä yms... Prklllllllllllll että risoo koko homma. Okei voisin jo perunaa naamariin laittaa mutta ei tarvitse -itse pääsen helpolla mutta siinä se pieni mutta -itse en mihinkään siis pääse !!! Kun poika ei huoli pulloa ...
gotta go
Minkki ka Oskari 13 vkoa
Olen helmisten ahkera taustailija, eikä asia minulle kauheasti kyllä kuulu, mutta nyt haluan huikata täältä teille ihanille kanssaäiteille, että RAUHA MAAHAN noiden imetys-kiinteät-juttujen suhteen. Vähän aikaa sitten ihmettelin mielessäni, että onpa kivaa, miten hienosti helmimammat antavat toisilleen vertaistukea eikä mitään isompia rähinöitä esiinny. Eli rauhotutaan kaikki ja vihelletään peli poikki tämän kiistelyn suhteen, ok?
Aika mielenkiinnolla seurasin mihin tämä menee mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Tai siis toiset on puolesta ja toiset vastaan ja minusta nyt ainakin on ihan sama mistä kukin omat mielipiteensä onkii ja pitää ominaan.
Mä en siis saanut imettää esikoista hänen allergioidensa takia. Toisen muksun imetys jäi vähiin masennuksen vuoksi. Kolmas lapsi oli täysimetyksellä 3.5kk ja alkoi saada kiinteitä kun paino ei noussut (th siitä intoili). Peetun kans yritän vielä jaksaa mut tiheät yösyönnit käy voimille ja alkaa kyllä nyppiä. Tätä porukkaa on todella raskasta viedä eteenpäin kun äitee kulkee kuin zombie. Muutaman lusikallisen olen sosetta antanut mutta sitten taas tulee virtapiikki ja imetetään soseen sijasta.
Kyllä minäkin tämän päivän suosituksia seuraan muutenhan sitä jäis junasta pahasti ;)
Lomasuunnitelmista sen verran, että heinäkuulla lähdemme täältä pohjoisesta kohti Hämeenlinnaa ja Espoota. Jos Korkeasaaressakin päästäis käymään.
Rauhallista viikon jatkoa kaikille :)
Mekin oltas tulossa huomenna poikien kanssa sinne koskariin jätskille.
Pakko vielä palata tohon imetyskeskusteluun. Se tuntuu olevan asia, joka kuumentaa aina tunteita, teit sitten miten tahansa. Kyllä minäkin olen joutunut puolustelemaan omaa kantaani, koska haluan imettää pitkään. Ja minä nyt vain satun pitämään imetystä helppona(siis omalla kohdalla) tapana ruokkia vauvaa ja kaupanpäällisiksi nautin siitä itsekin täysin rinnoin, heh heh... Mutta kuten on jo todettu, eiköhän kaikki toimi oman lapsensa parhaaksi, imetti tai ei!
Nyt pitää mennä anoppia viihdyttämään...
nonnu78 & pojat
minusta Fassilooran alkuperäisteksti ei ollut mitenkään hyökkäävä. Silti olisi pitänyt ymmärtää että joku imetyksessä epäonnistunut heti ottaa asiakseen haukkua ja selittää syitä sille miksi ei imetä ja miksi aloittaa kiinteät aikaisin! Olette te hassuja! Miksi selitellä asiaa jos olette itse noin varmoja asioista? FASSILOORAHAN nimenomaan sanoi monta kertaa, että hän ymmärtää ettei aina voikaan imettää/antaa korviketta kauemmin kuin 4 kk!!!! Silti te hyökkäätte hänen kimppuunsa! MIKSI?
Voin tukeakseni Fassilooraa kertoa, että itse kuulun toden totta niihin esikoisen äiteihin joka neuvolan ohjeistuksen mukaan ja oman uteliaisuuteni takia aloitti kiinteät 3 kk:n iässä VAIKKEI MITÄÄN PAINO-ONGELMIA OLLUT! Ainoa syy oli se, että yöt olivat levottomia mutta myös osasyynä oli OMA UTELIAISUUS " kun on niin kiva nähdä miten vauva reagoi kun saa kiinteää napaansa" ! Imetys siis sujui todella hyvin ja vauvan paino nousi. Mutta kun sitä ei osannut odottaa. No seurauksenahan oli, että vauvan yöt tulivat vielä levottomimmiksi. Eikä niitä kiinteitä alkanut todellakaan upota kunnollakaan kuin vasta siinä 6-7 kk:n iässä.
Sitten tokan ja nyt kolmannen kanssa olen kyllä imettänyt aina sinne 5 kk:n ikään. Toiselle annoin kyllä välillä korvikettakin joten siksi aloitimme kiinteät muistaakseni vähän vajaa 5 kk:n ikäisenä. Paljon paremmin ne kiinteät maistuivat jo tuon ikäiselle.
Nyt kun on jo kolme lasta niin sitä tajuaa ettei mihinkään ole kiire. Kyllä niitä h****in pottuja ehtii tässä loppuelämänkin noille lapsille keittää ja voi sitä sotkua mitä niistä kiinteistä tuleekaan! Nyt on helppoa kun ekat ½ vuotta saa antaa vain maitoa vauvalle.
Minusta on myös röyhkeää mennnä syyttämään imettävää äiti imetysfanaatikoksi. Mitäs korvikeäidit sitten ovat? KORVIKETERRORISTEJA varmaan!!! Mikäs minä sitten olen kun annoin kumpaakin tokalle lapselleni? Olenko minä nyt sitten supermamma tällä kertaa kun täysimetän?
Joskus kuvittelee kyllä että tällä palstalla palstailee jotain teinejä. Vai mistä minä ikäänne tiedänkään. Ainakaan ei kovinkaan kypsältä vaikuta, ettei pysty ottamaan ohjeistusta vastaan ja viittaa kintaalla nykypäivän ohjeistuksiin toteamalla " ettei ennenkään kuoltu vaikka saimme appelsiinimehua jo 2-viikkoisina" . Joo-o, joskus ennen muinoin luultiin myös että maapallo on litteä:).
Kaikillahan meillä on omat mielipiteensä ja jokainen ilmaisee asiansa omalla tavallaan... Jokainen meistä on varmasti omalla tavallaan juuri se paras äiti omalle lapselleen, teki mitä teki, eikös niin...
Täällä sataa ja sataa ja sataa...Kävin Eetun kanssa yhdellä ystävälläni kylässä ja oli kiva oirein juoruta :) Tänään sitten annoin pojalle ekan kerran porkkana-perunasosetta ja hyvin upposi. Maitoa tosiaan poika kuluttaa niin paljon, on siis täysin vastikkeella, eli olisi kiva jos sitä saisi vähän vähennettyä.
Lomasta sen verran, että miehellä on heinäkuussa loma eikä vielä olla sitä paljoa suunniteltu. Miehen veljen puolisolla on la 9.7. joten vauvaa ainakin käydään katsomassa ja samalla sitten muutenkin sukuloimassa Tampereella ainaski. Meidän sisarukset kun on pitkin isänmaata joten kilometrejä kertyy... Mies täyttää lisäksi lomansa aikana 30 eli jonkinmoisia pirskeitä sitten olisi tarkoitus järkkäillä :)
Jaahans, poju heräilee tirsoiltaan...pitänee mennä.
Sasuliini ja Eetu
Tuskinpa tässä imetys-kiinteät-sekä-että aiheessa kannattaa ottaa kovinkaan voimakkaita puolia. Tämä taitaa olla kertis-kestovaippojen lisäksi se toinen aihe, josta jokaisella äidillä tuntuu olevan aivan pirun selkeä mielipide. Justiinsä tänään mammatreffeillä päiviteltiin, miten ristiin on kaikki saaneet mm.neuvolassa ohjeita ja miten erilailla sitten kuitenkin me jokainen vaavejamme hoitelemme.
Nettipalstailussa kun on se vika, että jokainen lukee tekstin sillä värityksellä kuin itse haluaa. Jos joku kirjoittaa, että " voi v*** miten siisti päivä" -niin osan mielestä siinä lukee, että todellakin oli upea ja mahtava päivä ja osa taas lukee, että jaahas, kaikki mennyt päin mäntyä ja isosti.
Ja ennen kuin aletaan ketään teineiksi pilkkaamaan, niin aina kandee tarkistaa oma tekstinsä ensin ;-)
No, kuitenkin kiitokset kaikille Espoon piknikille saapuneille. Olipa taas ihana nähdä teitä ja kiitokset kun piristitte tilapäis-yh-äidin päivää! Mitähän sitä huomiselle keksis? No, illalla on onneksi ratsastus, joka vie ajatukset irti kaikesta... ja Simppu menee mummolaan siksi aikaa.
Ja ottakaahan pk-seudun mammat kalenterit esiin: Seuraava piknik myöskin Träskandassa (osoittautui aivan ihanaksi paikaksi, tosi kiva paikka myös isommille lapsosille kirmailla!) MA 12.6. KLO 12.00. Treffit valkoisen päärakennuksen edessä ja siitä sitten puiden katveeseen vilteille.
Simppu-mies vetelee iltapäiväunia. Meillähän siis on iho aivan korppuna. Tai oikeastaan vain oikea jalka ja oikea poski. Nilkka on jo ihan vereslihalla kun on niin kuiva. Tosi kurjaa. Apteekista neuvoivat laittamaan Bepanthenia siihen pahimpaan kohtaan -toivottavasti auttaa.
Ei viitsi edes kommentoida jonkun Senoritan tekstiä, se on niin ala-arvoista. Kuten jotkut asiallisesti kirjoitti niin onhan tänne palstallekin saatava rauha aikaiseksi. Joten oisko jotain jos vielä tähän pinoon päästellään höyryjä ulos ja loppuviikon pinossa jatkettais taas rauhanomaisesti, niin jokainen joka haluaa kerkeää sanoa sanottavansa.
kukahan täällä päästeleekään ala-arvoista tekstiä? Oma tekstisi suorastaan vaahtosi inhoa imetystukilistaa kohtaan. Oikein pistää miettimään, että inhoatkohan imettäjiä? Kerropas nyt mitä sulla on imetystukilistaa vastaan? Moni on kuitenkin saanut kullanarvoisia ohjeita siltäkin listalta, mm. minä itse kun tällä vauvalla on ollut rintaraivareita. Onneksi ei todellakaan tullut silloin kuunneltua anoppia " riittääköhän maito kun vauva tuolla tavoin huutaa" ? vaan todellakin tuli sitä tietoa vähän enemmän netistä etsittyä.
Mä en vain voi ymmärtää teitä, joilla on ilmiselvästi jotain pitkään imettäviä vastaan? Miksi se teitä risoo että joillain imetys on helppoa? Kateusko? Miksi pitää aina repiä silmät päästä siltä, joka puolustaa pitkää imetystä? Koska sitä se usein täällä Vauvan keskustelupalstoilla on!
Sanokaa te mitä tahansa, mutta minä olen superäiti omille lapsille.
Esikoinen joi 2kk rintamaitoa pullosta, kiinteät aloitettiin kun tyttö oli 3½kk, kakkosta imetin vuoden ja kiinteät aloitettiin taas kun tyttö oli 4kk, tätä kuopusta imetän, mutta olen myöskin annan hänelle korviketta ehkä 3-4kertaa kuukaudessa kun vauva raivoaa rinnalla, en aio huudattaa pientä vaan annan pullosta, enkä aio stressata kiinteiden kanssa mennään kuukausi kerrallaan ja sitten katsotaan.
Jeltsu&Oona 3½kk
viimeistä kertaa imetysasiasta. Myönnettäköön, asia on todella arka minulle, ennen lapsen syntymää olin aivan varma että täysimetän kuusi kuukautta ja myynkin maitoa heti litratolkulla. Tähän tämä minun kiihtymykseni perustuukin, on hirvittävän helppo kertoa suosituksista ja niiden noudattamisista jos itsellä niiden noudattaminen onnistuu tuosta vain. Tottakai olisi helpompi imettää vaikka hamaan tappiin asti, niin varmasti tekisi kaikki muutkin, mutta kun se ei aina ole mahdollista. Minä en usko, että sellaisia äitejä on olemassakaan, jotka aloittavat kiinteiden antamisen vain siksi että on kiva nähdä lapsensa vääntelevän naamaansa. Sehän olisi sama (käyttäen Fassilooran auton turvakaukalo vertausta), että laittaisi lapsen kaukaloon, muttei sitoisi vöitä kiinni ja kun tulisi kolari niin katselisi kun vauva näyttää niin hassulta lentäessään.
Tuo että ymmärtää niitä jotka joutuvat antamaan muuta kuin rintamaitoa ja samassa tekstissä kertominen että vain rintamaito on parasta vauvalle on minusta tekopyhää. Jos kerran ymmärtää, niin miksi tuoda se taas kerran ilmi, että rintamaito on parasta, eiköhän me kaikki se tiedetä, sehän lukee korvikepurkinkin kyljessä. Tällä palstalla keskusteltiin joskus imetyksestä, ja siellä eräs äiti (ei helmikuisen äiti) sanoi myös ymmärtävänsä että jotkut joutuvat antamaan korviketta, hän myös lisäsi että itse ei kyllä edes itse suostuisi maistamaan sitä pa*kaa, puhumattakaan että antaisi sitä lapselleen. Mutta voittajan on helppo hymyillä, onhan se kiva jos itsellä onnistuu joku asia. Ja hienoa että onnistuukin, imettäminen on mahtava juttu, meilläkin on menty täysimetyksellä käytännössä tämä koko kivikkoinen 3,5kk. Mutta ihan yhtä mahtavaa on se, että uskaltaa elää omaa elämäänsä ja tehdä omia päätöksiä kuten kiinteiden aloittaminen mikäli se tuntuu oikealta ratkaisulta.
Mutta nyt minä lopetan tästä asiasta vaahtoamisen. Minä uskon, että meidän lapsesta ainakin tulee aivan kelpo kansalainen vaikkei joka suositusta noudatetakaan, selvisihän ihmiskuntakin siitä ettei maapallo ollutkaan pannukakku niin eiköhän tästäkin selvitä.
Vieläkin toivon hauskaa alkuviikkoa jokaiselle, niin imettävälle kuin ei imettävälle!
Austen
Ja aika kiivasta keskustelua todellakin on ollut...
No, mutta minäpä ainakin kerron tän päivän " tapahtumista" siis miten mieheni oikein kunnostautui... Käytiin koirien ja Eetun kanssa kävelemässä (vähän asian vierestä, Eetu " istui" koko matkan matkarattaissa ja jutteli koirille tai itselleen tai maisemille, ja oli niin hyvällä tuulella kunnes päästiin kotiin...) ja kun saavuttiin omaan pihaan niin naapurin lapset (kolme kpl + yksi vieras) tulivat siihen silittelemään koiria ja kun he siitä sitten lähtivät (olivat tien toisella puolella noin 3-4m päässä meistä!) Mieheni tokas " Kato kun on S**TANAN linnut käyneet P*SKOMASSA mun auton!" Mulla meni pokka... No, sitten kun päästiin sisälle niin syötin Eetun ja annoin hänet miehelleni ja tulin itse koneelle, yllättävää! Niin mieheni hetken päästä huusi ja sanoi että Eetulla on nälkä! No, siinä sitten annoin uudestaan tissin herralle suuhun, no eipä mennyt kauan kun haistoin että tortuthan hällä (siis Eetulla ei miehellä ;=o) on housussa... Siitä kun miehelleni sanoin että etkö tosiaan haistanut, niin vastaukseksi sain vaan " no, eihän sitä aina voi haistaa!" Mutta meidän Eetun tapauksessa sen haistaa kyllä aika helposti... Mutta siis nyt on pakko mennä ennenkuin Eetu menettää hermonsa, mies kylvetti Eetun ja nyt on kuulemma mun vuoro, siis maitobaari auki...
Eikös voitais perustaa " uusi" pino niille jotka haluavat keskustella tuosta imetys-kiinteät-aiheesta???
Napero ja Eetu 3,5kk
Senorita:
kukahan täällä päästeleekään ala-arvoista tekstiä? Oma tekstisi suorastaan vaahtosi inhoa imetystukilistaa kohtaan. Oikein pistää miettimään, että inhoatkohan imettäjiä? Kerropas nyt mitä sulla on imetystukilistaa vastaan? .Mä en vain voi ymmärtää teitä, joilla on ilmiselvästi jotain pitkään imettäviä vastaan? Miksi se teitä risoo että joillain imetys on helppoa? Kateusko? Miksi pitää aina repiä silmät päästä siltä, joka puolustaa pitkää imetystä? Koska sitä se usein täällä Vauvan keskustelupalstoilla on!
Saat luulla minun inhoavan imettäjiä (kuten myös itseäni) tai olevan kateellinen niille, ei haittaa. Imetystukilistassa ei itsessään ole mitään pahaa, vaan siinä että se saa aikaan tollaisia pellejä kuin sinä, jotka jeesustelee imettämisellä, eikä anna toisten kasvattaa omia lapsiaan omalla tavallaan, vaan aina syyllistetään, että kyllä se olis onnistunut jos olisit tehnyt niin ja niin.
Olenko kertaakaan maininnut millääntavalla että minulla olisi jotain imettäviä vastaan. Koitin vaan teksteissäni puolustaa kiinteitten antamista omalta osaltani ennen puolen vuoden ikää.
Joka on älytöntä, koska ei täysimettävätkään joudu puolustamaan tekosiaan. Ainakaan helmikuisissa, muista paikoista en tiedä.
Eikä täällä joutunut kiinteidenkään antoa puolustelemaan ennen Fassilooran hyökkäystä.
Imettämisessä katson kyllä hitaasti jos joku imettää kaksivuotiasta lastaan vielä, mutta se ei kuulu tänne vaan tohon ketjuun " Minä normaali muut äidit outoja" .
Hymyillään kun tavataan:)
mun on pakko kommentoida taustalta tähän keskusteluun..
Hyvä niisku, musta sä toimit oikein kun kerroit mitä mieltä itse olet. Jos muillakin on oikeus täällä ilmaista mielipiteensä (esim, fassiloora) niin miksei sulla olisi?
Mä olen TÄYSIMETTÄJÄ niinkuin täällä jotkut tituleeraa itseään, mutta mä en sitä mainosta, enkä noudata kirjaimellisesti jotain saakelin suosituksia. Maalaisjärkeä niissä tarvitaan..
joo ja aion aloittaa kiinteät kun minusta ja vauvasta siltä tuntuu! Se tuskin kenellekään kuuluu " pilaanko" vauvani suolinukan vai en?
Äh, kiitos kun sai avautua..
peikko ja poika pian 4kk
Taisin olla minä joka alunperin viittasi siihen, että 70-luvulla oli eri suositukset kuin nykyään. Olen 34-vuotias, en teini enää, valitettavasti :)
70-luvulla oli myös tasokurssit kouluissa, jotka julistettiin pannaan tässä välillä ja nyt ne on taas tulossa kouluihin. Samoin erityisoppilaat integroitiin tavallisiin luokkiin ja nyt niitä ollaan taas laittamassa omiin ryhmiinsä. 80-luvulla varoiteltiin että ruisleivästä saa syöpää. Jos nyt halutaan oikein kärjistää, niin kyllähän 40-luvulla pidettiin muita kuin arjalaisia rotuja huonompina ja ajateltiin että rotua pitää puhdistaa eliminoimalla näitä huonompien rotujen edustajia, siis ihan tieteellisin perustein ja tiedemiesten toimesta. Ei kehitys välttämättä vie meitä aina parempaan suuntaan. No, jos totta puhutaan niin kyllä minä aika tarkkaan itse haluan aina suosituksia noudattaa, mutta on hyvä pitää myös maalaisjärki päässä ja toimia aina kunkin tilanteen vaatimalla tavalla niinkuin parhaaksi näkee.
Sanon nyt vielä, että minun mielestä Fassilooran teksti oli hyökkäävä. Tai ehkä ennemmin muita ja muiden arviointikykyä aliarvioiva. Savolaiset uskovat että vastuu viestin oikein ymmärtämisestä kuuluu kuuntelijalle. Ei kai me kaikki savolaisia olla? Olen pitänyt viestinnän kursseja yliopistolla useissa yliopistoissa joissa korostan aina että vastuu viestin ymmärtämisestä on aina lähettäjällä.
Lopuksi vielä olen samaa mieltä Naperon kanssa siitä, että uusi pino pystyyn niille jotka haluaa panetella toisiaan ja intellä tästä kiinteiden alottamisasiasta. Tahtoo takaisin sen mukavan rupatteluringin.
että olitte kaivaneet jonkun vanhan alkuviikko-pinon, kun oli jo niin monta sivua viestejä ja on vasta maanantai. ;)
Mä olen tänään ollut oikein reipas. ;D Oon vähän arka liikkumaan itsekseni ihmisten ilmoilla tuon meidän neitin kans ja varsinkin yksin Turkuun lähteminen on aina saanut stressihormoonitasoni koholle. Tänäänpä sit olin Vilman kans shoppailemassa kaksistaan Turun keskustassa! Ja meni ihan tosi hyvin! Neiti nukkui koko ajan ja heräsi vasta, kun siirsin häntä vaunuista takaisin turvakaukaloon. Sit Vilma rupeskin huutaan, ku oli nälkä (nukkui yht. 2,5 h). :/ Imetin sit mieheni työpaikan parkkipaikalla ennen ku lähdettiin ajelemaan takas kotiin, jotta typsy jaksais vähän paremmin sen 20 min kotimatkan.
Enivei, piti tulla tänne hehkuttamaan, kuinka uskalsin lähteä yksin tuon tiitin kanssa shoppaamaan ja kuinka siitä selvisimme. Että teki itsetunnolle hyvää tuo reissu! Nyt sitä vasta hoksasi, että kuinka erilaista se on vaunuilla liikkua. Hitto sitä kynnyksistä ja ahtaista ovista raahaamista! Ja niitä portaita... Ne luiskat on kyllä aina piilotettu johonkin nevadaan.
Onko kellään muuten menoa ensi kesänä häihin? Mitä meinaatte pistää päällenne? Mä oon koittanu miettiä, että missä kamppeissa sitä menis, että olis tarpeeksi juhlava, mutta että vois tarvittaessa imettää (ehkä jopa julkisesti) ja että vois ite pestä ne vaatteet, kun ne kuitenkin sotkeentuu pukluun. :)
Mun oli tarkoitus yrittää saada tänään esikoinen päiväunille, että olisin itsekin päässyt nukkumaan, mutta olikin niin lämmintä puistossa, että oltiin siellä tunti ajateltua pidempään ja sitten poika söi lounasta jonkun tunnin, joten eipä mene enää tähän aikaan päiväunille. Helmillä alkoi perjantaina nuha, mälsää =( Nenä tuntuu olevan tukossa ja sitten yskii sellaista räkäistä yskää. Onneksi on vielä ollut ihan hyväntuulinen ja nukkunutkin ihan normaalisti. Toivottavasti ei tosta pahene, vaan alkaisi jo mennä ohi.
Meillä lomasuunnitelmat tehdään aika pitkälti esikoisen kiinnostuksen kohteiden mukaan. Miehellä on 4 viikkoa lomaa heinä-elokuussa ja osa ajasta ollaan meidän vanhempien luona (molemmat asuu maalla). Sitten ois tarkoitus käydä Ikaalisissa Titi Nallen talossa ja sitten perinteiset Linnanmäki, Korkeasaari yms. Viime kesänä oltiin miehen kanssa kahdestaan 2 päivää ja 1 yö Tallinassa ja nyt ois kiva lähteä uudestaan. Ilman Helmiä en lähtisi kuitenkaan yöksi sinne, joten joko mennään miehen kanssa kahdestaan päiväksi jollain nopealla laivalla tai sitten otetaan Helmi mukaan. Esikoinen on sen verran riiviö tällä hetkellä, että hän saa todennäköisesti jäädä kotiin jompien kumpien isovanhempien hoitoon. Viime kesänä pyöräiltiin paljon lähi-uimarannoille, mutta nyt se ei oikein koko perheen voimin onnistu, koska Helmiä ei voi ottaa kyytiin. Ärsyttävää sitten mennä kuumilla busseilla uimarannoille, mutta niinhän se on sitten tehtävä, että esikoinen pääsee " uimaan" . Täällä on 2 kk:n ajan ilmainen ruoka puistossa (lapsille) ja sitä käytetään hyväksi varmaan joka päivä. Tosin se on jo klo 12, joka on meille ihan liian aikaisin, mutta annan sitten pojalle vähemmän aamupalaa.
Vaikka sanoin jo lopettavani keskustelun kiinteistä, on mun pakko vielä jauhaa asiasta. Melkein tuli nimittäin paha mieli tosta Austenin viestistä =(
Austen kirjoitti:
" Edellisessä pinossa puhuttiin noista kiinteistä, ja FASSILOORA ihmetteli kun muut puolustelevat kiinteiden alottamista. No, kyllä mun ainakin tekee mieli puolustella, tuntuu että kaikkialla hyökätään jos et toimi niin kuin supermamma ja tee suositusten mukaan. Meillä aloitellaan kiinteitä luultavasti tuossa parin viikon kulttua (lääkärihän ehdotti kiinteiden aloittamista jo 2kk ikäisenä), tämä mun maito kun ei ole riittänyt oikein koskaan eikä korviketta voida antaa kun siitä tulee ripuli. Ei tee mieli pitää lasta nälässä, vaikka suositukset sanoisivat mitä."
Mä en kyllä tajua, miten monta kertaa mun pitää kirjoittaa, että MUN MIELESTÄ kiinteiden aloitus on 3-4 kk ikäisillä ihan turhaa, jos maito riittää, lapsi kasvaa hyvin & on tyytyväinen ja äiti tykkää imettää jne. Jos asiat ei mene niin, niin tottakai jokainen haluaa antaa lapselle jotain muuta ravintoa oman maitonsa ohella, myös minä! Eihän lasta ole tarkoitus pitääkään nälässä. Tuntuu, että osa porukasta haluaa nyt tahallaan ymmärtää mut väärin ja se ei ole kauhean kivaa. Ja kuka tässä nyt onkaan hyökännyt ja kenen kimppuun? Mä en ainakaan hyökännyt kenenkään kimppuun vaan kerroin oman mielipiteeni! Ja muilla on siihen sama oikeus. Ja mä tiedän olevani kaikkea muuta kuin joku supermamma. Halusin vain oikaista joitakin käsityksiä, kun täällä pyörii aina jonkin verran väärää tietoa esim. imetykseen ja kiinteisiin liittyen. Kyllä mä olin ainakin aikoinaan esikoisen äitinä tosi iloinen siitä, kun sain asiasta muutakin tietoa kuin sen, kun neuvolatäti alkoi esikoisen ollessa 3 kk suositella kiinteää ruokaa, vaikkei siihen ollut mitään syytä.
Austen kirjoitti:
" Ja tottakai lapselle on normaalia herätä yöllä, mutta meillä ainakin tyttö heräilee nykyään taas parin tunnin välein kun luultavasti liikkumisen aloitettuaan rintamaito sulaa niin nopeasti eikä masu ole täynnä kuin hetken. Tuntuu tosi ikävältä että kaikkialla toitotetaan tuota puolen vuoden täysimetystä, meillä kun tuo tuo koko syöminen ja painokäyrä ovat varsinaisia painajaisia. Taas alan jännittämään jo ensi viikon neuvolaa, mitä vaaka sanoo. Koko tämän kolme ja puoli kuukautta olen tuntenut epäonnistumista tytön syömisistä, ei nyt tehdä helmikuisten pinoistakin taistelutantereita vain sen vuoksi että on mukava provosoida toisia."
Ja taas kerran... Mun esimerkit koski vauvoja, jotka herää yöllä syömään kerran tai kaksi. Ei niitä, jotka herää parin tunnin välein läpi yön useita viikkoja putkeen. 3 kk ikäisillä saattaa olla tiheän imun kausi, jolloin he alkavat syömään yöllä aikaista tiheämmin. Näin he tilaavat itselleen lisää maitoa. Jos tähän soppaan iskee kiinteät ruoat, voi maidontulo ratkaisevasti vähentyä ja pikku hiljaa loppua. Se ei tietenkään haittaa, jos äiti haluaakin lopettaa, mutta paljon on äitejä, jotka olisivat halunneet imettää pidempään, mutta juuri silloin tiheän imun kausina aloitetut kiinteät pilasivat imetystaipaleen. Se on musta tosi sääli! Siksi jos imetystä haluaa jatkaa pidempään ja ottaa sen suhteen varman päälle, olisi hyvää jaksaa ne muutamat yöt syöttää vauvaa tiheämmin. Mutta jos tiheät syömiset vain jatkuu, niin harvat sellaista jaksaa. Kyllä mäkin siinä tapauksessa miettisin, saako vauva tarpeeksi ravintoa pelkästä äidinmaidosta!
Ja mä olen Austen tosi pahoillani, jos koet epäonnistumista Reetan syömisen suhteen. Tiedät varmaan pohjimmiltasi itsekin, ettei se ole sun vika ja ihan oikeasti, jopa minä IMETYSFASISTI (jonka koen aika loukkaavana ilmaisuna!) olen sitä mieltä, ettei imetys tee kenestäkään parempaa äitiä! Mä en voi käsittää, miksi se, että kirjoitin OMAN mielipiteeni kiinteiden aloitusajankohdasta, tekee näistä pinoista muka jonkun taistelutantereen! Miksei eriäviä mielipiteitä saisi kirjoittaa? Pitäiskö kaikkien olla aina samaa mieltä?
Austen kirjoitti:
" Ja kuten Marcel jo sanoikin, nuo suosituksethan muuttuvat koko ajan! Meille 70-luvulla syntyneille annettiin appelsiinimehua 1,5kk ikäisenä, ja ihan hengissä ollaan."
Kuka antaisi nyt 1,5 kk ikäiselle vauvalle appelsiinimehua, koska sitä on annettu 30 vuotta sittenkin ja hengissä ollaan? 25 vuotta sitten ei mulla ollut autossa turvaistuinta ja hengissä olen silti. Siltikään en anna omien lasten olla auton kyydissä ilman turvakaukaloa ja -istuinta. Maksaa annettiin ihan pienille vauvoille myös silloin 30 vuotta sitten. Nyt se on kielletty alle 1-vuotiailta, koska asiaa on tutkittu vähän tarkemmin. Sen takia, mä luotan tän hetkisiin suosituksiin.
Austen kirjoitti:
" Ja pakko vielä sanoa, kun joku sanoi että yli litra päivässä korviketta on vaarallista maksalle, niin EI PIDÄ PAIKKANSA!! Korvikkeessa on vähennetty proteiinia juuri tämän takia, joten älkää nyt kertoko täällä totuutena tuollaisia juttuja joissa ei ole mitään perää."
Mä en mielestäni ainakaan kirjoittanut mitään kommenttia liittyen korvikkeisiin, koska en niistä mitään tiedäkään, mutta ainakin ennen oli joku suositus, ettei korviketta saa antaa yli litraa päivässä (en tiedä, oliko se tasan litra), kun siinä oli jotain (olen siis näin hyvin perillä asiasta), mikä oli liikaa saatuna haitaksi lapsen munuaisille (musta ne oli just munuaiset eikä maksa, mutta saatan olla väärässä). Jos tämä on siis vanhaa tietoa, niin sittenhän sä Austen luotat uusimpaan tietoon. Vähän sama juttu kuin mulla niissä kiinteissä.
Austen kirjoitti:
Vaikkakin olen siis samaa mieltä, että liian aikainen kiinteiden antaminen voi lisätä esim. diabeetes riskiä, ei kuitenkaan aina ole mahdollisuutta siihen täysimetykseen joka olisi ihanteellista. Aina saa s***ana selitellä, kun imetysfasistit mesoaa :-("
Toi IMETYSFASISTIKSI haukkuminen on musta aika loukkaavaa! Mä en ole haukkunut täällä itse ketään, mutta mua saa kuitenkin haukkua. Ja sitten Austen kehtaat kuitenkin kirjoittaa, ettet halua, että näistä pinoista tehdään taistelutantereita jne. Edelleen olen pahoillani siitä, jos sun imetys ei ole sujunut niin kuin olisit toivonut, mutta ei se oikeuta sua haukkumaan täällä meitä imetyksen puolesta puhujia miksikään imetysfasisteiksi tai muiksikaan. Kivaa, kun kirjoittaa vain mielipiteensä asiaan, niin sitten saakin paskaa niskaan oikein kunnolla. Tota haukkumista en voi kyllä ymmärtää ja se jos joku pilaa näiden pinojen fiilistä =( Ja pahoitteluni, etten osaa kursivoida (?) noita Austenin lainauksia. Toivottavasti ymmärsitte, kuka mitäkin kirjoitti.
T:Fassiloora ja Helmi (3,5 kk)