~♥~TAMMENTERHOJEN maanantai~♥~
Kommentit (42)
Voi itku! Nelly: olen tosi pahoillani! Voimia ja jaksamista sinne! *halaus*
Ja Mellum: toivottavasti tää ruskea vuotoa ei ole mitää pahanlaatuista ja johtuu vain menkoista. Kaksi ystävääni vuosivat molemmat alkuraskaudesta ruskehtavaa vuotoa pitkään ja toisella on nyt iloinen ja terve tyttö (kesällä 5v) ja toisella pirteä poika (3kk).
Fable: en syö vielä mitään vitamiinivalmistetta, mutta olen kyllä ajatellut, että jotain foolihappoa sisältävää pitäisi käydä ostamassa.
ON: Tänään on hyvä päivä, ei ole tarvinnut oksentaa vielä ollenkaan. Eikä olokaan ole kamalan paha. Töihin pitäis raahautua iltavuoroon ja huomenna alkaa taas yövuorot. Viime viikon yövuorojen jälkeen oli lähteä henki, niin väsynyt ja pahoinvoiva olin ja oksentelin + nukuin koko " nukkumispäivän" eli viimeisen yövuoron jälkeisen päivän. Tällöin minulla yleensä on tapana nukkua vain 4 tuntia, että saan jo seuraavana yönä tavallisesta unirytmistä kiinni. Viime viikolla nukuin kyllä useaan otteeseen sen päivän aikana, välissä oksentelin, enkä saanut syötyä juuri mitään, ja myös seuraavan yön nukuin kuin tukki. Eipä ole koskaan ollut noin vaikeaa toipua yövuoroista. Innolla odotan siis ensi perjantaita, jolloin yövuorot loppuu :(
Onko muilla mieliala vaihdellut paljon? Oletteko enimmäkseen iloisia, surullisia, kiukkuisia?
Tervetuloa Muuminmamma ja muut uudet!
Sulina + " papu" rv 8+5
Pahoittelut Nellylle.
MoominMammalle onnea ja tervetuloa joukkoon.
Sinda: ollaan samoissa rv 6+1. Millainen sun olo on?
Mulla aamuisin lievää pahoinvointia ja illalla tosi paha olo. Jopa yöllä herännyt huonoon oloon, en voi nukkua mahallaan ja nukahtaminen siksi vaikeaa.
Alaselkä särkee, tai vihloo jännästi aina välillä.
Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan ens ke 7.6.
Lähteekö teillä miehet ekalle kerralle jo mukaan? Mitä kaikkea silloin tehdään ym.? Kyselee esikoista odottava tietämätön.
Aluksi nellylle pahoittelut!
Aliinalle onnittelut, että masussa sittenkin oli joku ja ompulle kans onnea, että tuhruttelu loppui.
Paljon olette viikonlopun aikana kerenneet kirjoittelemaan, mie tässä aluksi lueskelin kolmen päivän tarinat. Itsellä koski lauantaina vauvamahaan aika kovasti ja olin ihan varma, ettei nyt ole kaikki hyvin, mutta sitten se kipu loppui, eikä mitään tuhrua tai vuotoakaan ole ilmaantunut. Niin ehkäpä se oli vain kohdun kasvukipua. Tai toivotaan ainakin niin.
Joku kyseli vitamiineista. Mie olen syönyt Multitabs special 2+ vitamiineja viimeiset puoli vuotta. Yritän kyllä syödä monipuolisesti normaalia ruokaa, mutta nyt ei kyllä maistu yhtä hyvin kuin aikaisemmin. Hedelmiä voisin syödä vaikka kuinka paljon, nektariineja korikaupalla ja vesimelonia. Nam. Kaikki raikas maistuu.
Nyt pitää mennä syömään jotain, kun alkaa olla nälkä ja tulee huono olo, jos oottaa liian kauan. Huomenna on muuten eka neuvola! :) Jännää!
T: Monttu rv 8+3
mulla on kans 7.6 ensimmäinen neuvola! :) En ota miestä mukaan sille käynnille, kun on töissä ja aika on aamusta..
Eilen tein kumartavan äkkiliikkeen ja rupesi sattumaan vas. puolelle koko illaksi. Onneksi aamulla ei ollu enää kipua. Liekö niitä kasvukipuja..
rv5+1
Opiskelut taas tältä keväältä ohi, joten suuri kiusaus jäädä sänkyyn vötkistelemään puoleen päivään asti :) Lisäksi kun heti aamusta jo oksettaa, niin ei edes tee mieli nousta koko päivänä. Mies kuskaa Bulgarianjukurttia sänkyyn, että söisin ees jottain aamukuvotuksen aikana.
En tajua, miten te, joitten pitää elää normaalia elämää raskausoireiden kanssa, oikein selviätte! Jos mun pitäis aamulla nousta kahdeksaksi jonnekkin, niin ei kertakaikkiaan onnistuisi kun mahassa kiertää niin paljon. Koko ajan pitää vähän niinkuin erikseen muistaa hengittää syvään ettei suoranaisesti oksentaisi.. Huh, kuinkahan kauan tätä oikein jatkuu? Menee kesä varmaan ihan makoillessa jos ei pikkuisen ala hellittää pian.
Nelly: Pahoittelut sattuneesta. Juuri viime viikolla koin vastaavia pettymyksen tunteita itsekin. Olet ajatuksissani!
Sinda: Oulussahan minä, mikäs täällä on asuessa! :)
Mellum: Mulla itelläni tuli viikko sitten ihan punaistakin verta hieman pyyhkiessä (idioottiminä juoksin hekihieverissä lentokoneeseen Hki-Vantaalla) ja sen jälkeen illan tuhrua. Tuli kuitenkin kai emättimestä koska sikiö oli ihan kunnossa kun ultrassa sitten loppuviikosta katottiin. Senkin jälkeen tulllut aavistuksen verran tuhrua pyyhkiessä, joka tietysti pistää kauhuskenaariot taas pyörimään. Mulla eka keskenmeno 6/04 alkoi kolmen päivän runsaalla tuhrulla. Testasin laittamalla tamponin sisään, johon tuli jo heti ekana tuhrupäivänä myös punaista verta. Mulla kyse oli keskeytyneestä keskenmenosta, joka alkoi yli kolme viikkoa sikiön menehtymisen jälkeen tosin. Kolmannen päivän iltana kohtu tyhjenikin sitten itsestään. Mulla oli menossa tosin jo rv12, joten silloin yhtäkkinen reilu tuhruttelu todellakin voi olla merkki ongelmista toisin kuin näin alkuraskauden verevän emättimen pikkutihuttelu. Voimia sulle epävarmassa tilanteessa!
Mukavaa alkuviikkoa itse kullekin tammenterholaiselle!
t.Aliina 6+4
Soitinkin tuossa äsken neuvolaan ja siellä terkka sanoi että se voipi olla just sitä alkuraskauteen kuuluvaa tuhruttelua ja sitä pitää seurata. Rv12 asti sanoi et seurataan jos on tuollaista. Mulla ihan normaalisti eka neuvola 8.6 ellei sitten ala sitä ennen runsas vuoto..
Mua ihmetyttää kun ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut tälläista, mut kaippa se voi tulla milloin vaan ja kenelle tahansa.
Et ei aiuta ku jännityksellä odottaa.. Neuvolassa kehottivat olla nostamatta mitään raskasta ja tekemättä pitkiä kävelylenkkejä. Tuli vaan mieleen et enkö saa jumpatakkaan?
mellum ja vauva 8+4 (neuvolas sanoivat et ois jo rv9 menossa??)
...samaa mietin minäkin.. tänään olin spinningiin lähdössä, pariin päivään ku ei oo mitään tuhrutellu.. äh.. ku tietäis, onks siit jotain haittaa.. tietty jos tuon jälkeen taas alkaa, niin fyysinen rasitus vois jäädä vaiks vähemmälle..
Onko muita oireettomia odottajia? Pitäisi olla rv. jotain 6+3 tai jotain sinne päin, ja oireet hävis. Alussa oli muutaman päivän etova olo ja hajut teki pahaa, mut nyt ei ole juuri mitään. Pelottaa vähän onko tuol masus ketään. Ultrakin on vast joskus heinäkuussa ja neuvola 22.6. Pitää varmaan vaan odotella.
[color=steelblue][b]Maria-79[/b], minä siitä rautalisästä kirjoittelin. Neuvolassa sanottiin kaverilleni että jos on ihan normaali hemoglobiini, ei kannata turhaan ottaa rautalisää ekalla kolmanneksella koska kehittyvän, pikkuruisen istukan verisuonet ovat niin kaposet että " ohuempi" veri virtaa niissä paremmin eikä tule tukoksia tmv. Tokalla kolmanneksella sitten verimäärä kasvaa jo niin paljon että veri laimenee ts. hb laskee ja rautalisä voi olla tarpeen. Istukan suonetkin ovat sitten jo leveämmät. Nämä on varmaan niitä makuasioita, toiset on toista mieltä ja toiset toista. Tiedä sitten... Mutta otse ajattelin toimia nyt näin.
[b]maria69[/b], (ompa meillä muuten paljon Maria-nimisiä, ainaki 3!), kiva kun löytyi taas joku muu samoissa viikoissa menijä. Meidän kanssa menee samaa viikkoa ja päivää myös [b]Omppu[/b]. Mulla alkoi rinnat aristamaan reilu viikko sitten ja viime perjantaina alkoi pahoinvointi. Ei tarvi oksentaa, mutta ei kaukanakaan ole ollut. Nälkäisenä tulee pahin olo. Muuten olo on ihan ok. Mulla on eka ultra 6.6. ja neuvola 22.6. Otan miehen mukaan (en saisi sitä varmaan pois jäämäänkään, esikoinen kyseessä).
Mutta nyt tämä palstahäirikkö lähtee tekemään loput työhommat että pääsee kotiinkin joskus.... Huomiseen!
Sinda[/color]
Pahoittelut nellylle! Voimia! :' (
Taas oli monella ollut noita tuhruja, toivottavasti kaikki on kumminkin hyvin vaikka ainahan tuollainen pelästyttää!!! Voimia myös teille!
Täällä on ihan armoton väsymys päällä, tosin tänään on ollut taas hivenen parempi päivä ja jaksoin jopa tulla koneelle. Ulos ei nyt ole asiaa, kun kuopuksella on mahatauti päällä :(...
Hieman pelonsekaisin tuntein tässä vielä mennään tuon elokuisen km:n vuoksi. Perjantaina olis sitten ultra, jossa sitten selviää onko tuolla massussa elämää... Sinne asti pitäisi jaksaa sinnitellä...
Onko monella muuten miehet mukana neuvolassa? Meillä mies on kai ollut pari kolme kertaa kaikenkaikkiaan kaikkien noiden neljän raskauden aikana. Eli siis silloin jos on ollut lomalla. Ultriin hän on kyllä aina tullut mukaan. Tosin perjantain ultrasta ei olla vielä varmoja, että pääseekö mukaan...
Mulle sanottiin neuvolassa, että Multitabs special 2+ vitamiineja EI SAA syödä ekalla kolmanneksella raudan takia. Kannattaa ostaa foolihappoa, sillä siitä on alkion kehitykselle hyötyä. Foolihappoa myydään 100 tabletin pakkauksissa ja sitä syödään 1 tabletti päivässä.
Kantsii tietty tarkistaa omasta neuvolasta, mutta luotan kyllä tähän tietoon.
Kirjauduin muuten vahingossa vanhalla nikillä.
Miitu79 rv5+0
Pinoudun pitkästä aikaa sitten esittäytymiseni.. =) Viikonloppu meni sukulaisissa Itä-Suomessa, ja esikko (1v 3kk) jaksoi koko reissun hienosti. Oma olo on ennallaan, samanlaista kuvotuksen tunnetta ja turvotusta, mutta muuten ihan jees. En ole kaikkia pinoja ennättänyt lukemaan, mutta eiköhän tässä tulevien kuukausien aikana ennätä teihin tutustua!
Nelly: Pahoitteluni! *sniisk* Itsellä pyörii mielessä tuulimunan ja keskenmenon mahdollisuus, ja kun jätän sen alkuraskauden ultrankin väliin, niin saa odotella vielä mooonta viikkoa ennen kuin raskaus varmistuu.
mellum: Sullahan onkin jo 9. raskausviikko menossa. Siis 8+4 (olitkohan laittanut 4... ei muista..) on 8 täyttä viikkoa ja neljä päivää päälle, joten yhdeksännellä viikolla menet. =) Mulla vissiin nyt 8+6, joten huomenna alkaa jo 10. raskausviikko. Huih!
Huomenna onkin jo eka neuvola, ja sen jälkeen voi varmaan varailla niskaturvotusultraa kesäkuulle. Kukahan se mainitsikaan, että terkka oli yrittänyt ottaa verta useampaan kertaan? Meikä ei neulakammoisena olisi siihen varmaan pystynyt! Tosin synnytyksessä tökittiin kyllä neuloilla ja heiluteltiin aika reippaasti tippaletkun päätä, joten luulisi minunkin tottuneen... mut noup... aina se vaan jännittää. Tosin enemmän mua hirvittää hemoglobiinin ottaminen sormenpäästä (se jostain syystä sattuu enemmän?!?) ku käsivarresta. =)
Työt kutsuvat taasen, vielä pitäis 1,5 tuntia jaksaa..
Multitabs 2+ special on tarkoituttu erityisesti raskautta suunnitteleville,raskaille ja imettäville äideille..Itse olen syönyt sitä jo elokuusta 2004 lähtien,kun aloimme haaveilla 4stä lapsesta.
Nyt kun aloimme haaveilla viidennestä lapsesta heti neljännen synnyttyä aloitin Möllerin foolihappo kalaöljy kapselit multispecialin 2+:n lisäksi...
Foolihappohan on eityisen tärkeä juuri raskauden ensiviikkoina,six sitä pitäis alkaa syömään jo raskauden suunnittelu vaiheessa.
Itselläni hb on yleensä aina 20-25 viikolle asti 140 kieppeillä,sit alkaa olla raudan lisäyksen tarvetta n rv 30 lähtien.
Eihän silloin kannata syödä ravinnelisiä,jos syöä monipuolisesti,mut itselläni ruokapuoli on tosi huonossa kunnossa nyt,mitään ei tee mieli,kaikki oksettaa tai vähintäänkin kuvottaa....
Sanoinkin jo miehelle lähinnä vitsinä,et jos tää pahoinvointi onkin merkki kaksosista...
Ihanaa,huomenaamuna on se niin odotettu eka neuvola :-)
Lumina29
Ultrassa kävin ja pienen pieni natiainen sieltä löytyi, sykkeineen päivineen
-E-
aika jännä' kuinka suositukset vaihtelee tuon raudan ja lisien suhteen...
Itsekkin söin ed. raskaudessa alusta asti tuota multitabs+2:ta ja neuvolassa kehuivat että :hyvä!
Ajattelin sitä nytkin hakea,sillä mulla ei ikinä oikein ihmeellinen tuo hb oo ollu..
Nyt lepäämää,masu on täys itse tehtyjä lohko perunoita,nam!
Maria 7+0
Onnea emma(?) hyvistä uutisista!
Alkuun Nellylle pahoittelut ja tosiaan pikaista uutta plussa-onnea.
Täällä Tampereen suunnalla samanlaiset tunnelmat, 8+4, perjantain neuvolaa odotellessa. Olis tosiaan mukava nyt jo ultralla nähdä mitä siellä masussa tapahtuu. Täällä se yksi ultra tarjotaan, jos ei ihmeitä ole. Täytyy miettiä meneekö np-ultraan vai vasta 19 viikolla?
Mulla kanssa on toi Hb tahtonut laskiskella jossain vaiheessa raskautta, mun mielestä multivita 2 + voi käyttää koko ajan.
Huonoa oloa edelleen siis enemmän ja vähemmän.
Toisilla todella on taipumusta vuoteluun raskauden aikana. On jollain tullut kananmunankin kokoinen hyytymä, ja raskaus on jatkunut normaalisti. Se on vaan kovin stressaavaa, toivotaan, että vuotamiset loppuvat teillä, joilla sellaista huolta. Mukavaa päivänjatkoa kaikille.
Kävin tänään alkuraskauden ultrassa ja masusta löytyi pikku pirpana ja hieno syke ;-)))))) la saattaa siirtyä pari päivää eteenpäin, mut lääkäri sanoi et kattovat sitä sitten siellä niskaturvotusultrassa. Lisäksi kertoi ettei merkkejä keskenmenosta (tai uhkasta) näy sekä onnitteli =)
Aika uskomaton olo ollut koko päivän. Kaiken kukkuraksi sisko synnytti päivällä pienen tytön 2350g ja 45cm, oikee " babyborn" ! Syntyi kolme viikkoa etuajassa, kuitenkin molemmilla, äidillä ja vaavilla kaikki hyvin. Kävin jo katsomassakin, kyyneleet siinä tuli silmäkulmaan. Toivottavasti tammikuussa olen samalla asialla kättärillä ;-)
Nyt taidan käpertyä peiton alle hymyineni..
Sunmom ja pirpana rv7+0
[color=darkviolet]Lyhkäsesti esittelyä. Perheessämme on 4-vuotias topakka akka, tänä vuonna 30v täyttävä i-tyyppi ja minä toivottavasti pian iso mahanen 28v :) Toista on toivottu ´05 vuoden alusta asti. Viime vuonna oli tuulimuna ja varhainen km. Sen takia hyvin varovaisin mielin tänne kurkkasin eka kerran eilen ja tänään sitten rohkaisin mieleni. Kolmas kerta toden sanokoon!!
Oulun läänissä asustellaan. .tiedän se on laaja käsite ;) Omakotitalossa, jonka pihahommat on tekeillä. Tekemistä riittää niin kotona kuin töissäkin.
).( Hajut on alkaneet tunkeutua välillä ikävästi nenään ja muutaman kerran tosissaan öllötysoloa ollut, mutta toistaseksi välttänyt pöntön kaulailun. Olo oli viime viikolla tosi nuutunu ja näytinki siltä! Ukon yks täti on joskus sanonut, että näkee naisen silmistä milloin raskaana. No, minun silmät on ainakin olleet " turvonneemmat" . Sama kuinka paljon nukkunut niin saattanut tupsahtaa uneen, jos päivällä hetkeksi kellahtaa pitkälleen.
Masussa on ollut menkkamaisia tuntemuksia ja eräänkin kerran mennyt vessaan, että nyt varmasti alkoi menkat :/ Pelon sekaisin mielin välillä, mutta yritän olla kuin en olisikaan. Eihän huolehtiminen hyväksi ole :)
Neuvolaan en ole uskaltanut vielä soittaa. Täällä suosittelevat ekaa käyntiä rv:lle 10, mutta tiedän että ottavat minut aiemmin, kun historia on mikä on. Mutta ei välttämättä hyödytä mennä, koska ultra ei ole kovin uusi. .
[color=violet]Nelly *halaa* olen niin pahoillani :`( Voimia tuleviin päiviin.
[color=darkviolet]Minäkin muistelen tyttöä odottaessani, että neuvolasta olisi vihreää valoa näytetty Multitabs Special 2+ vitamiineille. Ja sitä on tullut napsittua nytkin. Tosin nyt oli kauan aikaa taukoa, kun kuumeilusta meni välillä jo hohto.
[color=darkviolet] Zatu rv 6+6 (eikös se näin tule, kun viim. menkat oli alkaneet 11.4?)
alkuun pahoittelut -nelly-
tänä aamuna taas pönttö kutsui...on niin väsykin eilisestä reissusta,ajeltiin koko porukalla jyväskylään katsomaan naistensuperia.
kuopuksen kummitäti kun siellä pelaa...
sää oli niin hiton kylmä,tuuli ja sateli vähäsen.
mutta oli se ajo mukavaa,kun maisemat tuosta kyyjärveltä lähtien alkoi mutkistua ja tulla isoja mäkiä,kaunista,kun aina katselee näitä tasaasia peltoja :)
ai niin,KYSYMYS: joku(en muista enää,hienoo) kirjoitti ettei alussa suositella rauta lisää.Miksi??
Maria 7+0 jee,taas uusi luku :D