Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisista uskonasioista puhuminen pitäisi kieltää koulujen järjestyssäänöissä!

Vierailija
11.08.2019 |

Sellaiset puheet ja keskustelut voi säästää kouluajan ulkopuolelle käsiteltäväksi omalla vapaa-ajallaan, sellaiset keskustelut kuten mitään muutkaan uskontoihin liittyvät asiat eivät kuulu sen enempää Suomalaiseen kouluun kuin sivistyneeseen koulumaailmaan. Ja mitä useampi lapsi sekä heidän vanhempansa valitsee/vaatii katsomusneutraalia ja uskonnotonta elämänkatsomusopetusta uskonnolisen aivopesun ja tunustuksellisenen uskonnon pakkotyrkyttämisen sijaan sitä paremmin neutraalius ja uskonnonvapaus toteutuu Suomen kouluissa. Myöskään ei ole vielä myöhäistä vaihtaa jos olette vahingossa valinneet lapselle uskonnonopetusta.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä ei myöskään saa opettaa politiikasta tai yhteiskunnasta mitään. Näitä voi käydä jokainen vapaa-ajallaan läpi.

Ei kirjallisuutta, koska se sinällään houkuttaa etsimään uusia kirjoja, ja näissä joko koulun kirjoissa tai itse valituissa voi olla uskonnollista pohdintaa tai pohdintaa yhteiskunnasta.

Perhe-elämästä ei tule opettaa mitään. Saakoot lapset vain sen kuvan, mikä on kotona. Tässähän on se vaara, että jollakulla on vääränlainen perhe, ja hän kertomalla siitä opettaa muille siitä.

Historian opetus pannaan. Siellä tulee kuitenkin ilmi, miten väärin on joskus ajateltu ties mitä.

Sellainen Pohjois-Korean malli on hyvä, kun siellä ei saa pohtia omilla aivoilla ei uskontoa, ei yhteiskuntaa, ei ruoanhankintaa, ei rahaa, ei perhettä, ei suhteita toisiin, historiaa. Suomessa kun uskonnon tunnilla tehdään näitä kaikkia.

Vierailija
2/41 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missään nimessä ei myöskään saa opettaa politiikasta tai yhteiskunnasta mitään. Näitä voi käydä jokainen vapaa-ajallaan läpi.

Ei kirjallisuutta, koska se sinällään houkuttaa etsimään uusia kirjoja, ja näissä joko koulun kirjoissa tai itse valituissa voi olla uskonnollista pohdintaa tai pohdintaa yhteiskunnasta.

Perhe-elämästä ei tule opettaa mitään. Saakoot lapset vain sen kuvan, mikä on kotona. Tässähän on se vaara, että jollakulla on vääränlainen perhe, ja hän kertomalla siitä opettaa muille siitä.

Historian opetus pannaan. Siellä tulee kuitenkin ilmi, miten väärin on joskus ajateltu ties mitä.

Sellainen Pohjois-Korean malli on hyvä, kun siellä ei saa pohtia omilla aivoilla ei uskontoa, ei yhteiskuntaa, ei ruoanhankintaa, ei rahaa, ei perhettä, ei suhteita toisiin, historiaa. Suomessa kun uskonnon tunnilla tehdään näitä kaikkia.

Allekirjoitan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työpaikoillakaan saisi puhua uskonnosta, mutta silti monet pönkittävät ateismiaan. Johtuuko tämä kenties jostain epävarmuudesta?

Vierailija
4/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työpaikoillakaan saisi puhua uskonnosta, mutta silti monet pönkittävät ateismiaan. Johtuuko tämä kenties jostain epävarmuudesta?

Johtuuko naurettava epävarmuus kuvitelmasi omasta epävarmuudesta? Projisointiako?

Vierailija
5/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon opetus pois ja tilalle kaikille yhteinen katsomusaine (nykyistä vähemmällä viikkotuntimäärällä). Lisäksi kouluissa tulisi kieltää kaikki uskonnolliset tunnukset kuten ristiriipukset, kipat ja hunnut. Näin luotaisiin neutraali ja turvallinen ympäristö, joka tukisi jokaisen lapsen itsemääräämisoikeutta. Lisäksi pitää lopettaa uskonnollisten syiden perusteella annetut erivapaudet liikunnasta, kuvaamataidosta ja musiikista. Kaikki lapset noudattavat samaa yhteistä opetussuunnitelmaa riippumatta siitä, millaisia hihhuleita heidän vanhempansa ovat.

Vierailija
6/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskonnosta voi kai puhua avoimesti ilman tuputustakin?

Vierailija
7/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kouluissa tulisi kieltää kaikki uskonnolliset tunnukset kuten ristiriipukset, kipat ja hunnut. Näin luotaisiin neutraali ja turvallinen ympäristö, joka tukisi jokaisen lapsen itsemääräämisoikeutta.

Mä en kyllä ole huomannut oman lapseni vahingoittuvan mitenkään siitä, että Madiha käyttää koulussa huivia tai Juusolla on rippiristi kaulassa? Kerro nyt hyvänen aika mulle huolestuneelle, että miten nuo lastani vahingoittaa?

Vierailija
8/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi kouluissa tulisi kieltää kaikki uskonnolliset tunnukset kuten ristiriipukset, kipat ja hunnut. Näin luotaisiin neutraali ja turvallinen ympäristö, joka tukisi jokaisen lapsen itsemääräämisoikeutta.

Uskonnonvapaus, ml. vapaus pitää esillä uskonnollisia tunnuksia, koskee koululaisiakin.

Vierailija
9/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ole huomannut oman lapseni vahingoittuvan mitenkään siitä, että Madiha käyttää koulussa huivia tai Juusolla on rippiristi kaulassa? Kerro nyt hyvänen aika mulle huolestuneelle, että miten nuo lastani vahingoittaa?

Lapsesi saattaa harhaisesti kuvitella uskontojen olevan todellisia, jos näkee muiden ihmisten niitä kannattavan. Lapsille kun ei opeteta pienestä pitäen, että suurikaan määrä tyhmiä ihmisiä uskomassa johonkin ei tarkoita, että touhussa olisi järkeä.

10/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään voi koulussa valita vaikka elämänkatsomustiedon uskonnon sijaan. Itselläni ei ole minkäänlaista uskonnollista vakaumusta, mutta en ole myöskään uskontovastainen, enkä suhtaudu kiihkeästi näihin asioihin. Minua ei siis haittaa lapseni osallistuminen uskontotunneille ja myöhemmin rippileirille. Olen itsekin nämä käynyt, vaikka perheeni ei ole ollut uskonnollinen. Lapseni saa itse muodostaa oman vakaumuksensa vanhempana eli uskoa tai olla uskomatta. 

Vierailija
11/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessa ei oltu niin monikulttuurisia kuin nykyään, mutta muistan kun ala-asteen 3. luokalla oppilaaksi tuli puoleksi vuodeksi Ilan, ja hänen sisko -muistaakseni- Danae tai jotain sinne päin oli ylemmällä luokalla. Olivat kiharatukkaisia, ruskeasilmäisiä ja puhuivat huonoa suomea. Eivät syöneet sikaa eivätkä juoneet maitoa, eivät osallistuneet uskonnon tunneille eivätkä viettäneet joulua. Mutta muuten Ilan oli kiva poika ja leikit sujui. Lienen "vahingoittunut" tästä valtavasta ja ihmeellisestä kulttuurin ja uskonnon törmäämisestä lähinnä niin, että nykyäänkään en jaksa ahdistua siitä että joku toinen uskoo tai on uskomatta eri tavalla kuin minä. Tai että jollain on toisen värinen iho. Tai jotain.

Vierailija
12/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi saattaa harhaisesti kuvitella uskontojen olevan todellisia, jos näkee muiden ihmisten niitä kannattavan. Lapsille kun ei opeteta pienestä pitäen, että suurikaan määrä tyhmiä ihmisiä uskomassa johonkin ei tarkoita, että touhussa olisi järkeä.

Uskonnot ovat todellisia asioita. Mun lapsella on oikeus uskoa tai olla uskomatta. Pääasia, kun ajattelee asiat ihan itse, eikä myöskään kuuntele ahdistuneita uskonnottomia typerine harhaisuuspuheineen.

Vierailija
13/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylllähän uskossa on ihan kasvatus mieleesssä kulttuuurillisesti perusarvoja esiiiim kymmenen käskyä noiin niiikuin lähtökohtana.

Vierailija
14/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon vahvasti itsensä ilmaisun- ja sananvapauden voimaan. Kyllä puhetta maailmaan mahtuu, mutta ketään ei saa painostaa, eikä aivopestä ja käyttää valtaa uskonnon (eikä muunkaan uhkailun ) varjolla.

Vierailija
15/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö provoon, tarkoitus vain haukkua uskovia, näitä ketjuja on miljoonia täällä vauva palstalla. Surullista että aloittaja tuntee niin paljon vihaa

Vierailija
16/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessa ei oltu niin monikulttuurisia kuin nykyään, mutta muistan kun ala-asteen 3. luokalla oppilaaksi tuli puoleksi vuodeksi Ilan, ja hänen sisko -muistaakseni- Danae tai jotain sinne päin oli ylemmällä luokalla. Olivat kiharatukkaisia, ruskeasilmäisiä ja puhuivat huonoa suomea. Eivät syöneet sikaa eivätkä juoneet maitoa, eivät osallistuneet uskonnon tunneille eivätkä viettäneet joulua. Mutta muuten Ilan oli kiva poika ja leikit sujui. Lienen "vahingoittunut" tästä valtavasta ja ihmeellisestä kulttuurin ja uskonnon törmäämisestä lähinnä niin, että nykyäänkään en jaksa ahdistua siitä että joku toinen uskoo tai on uskomatta eri tavalla kuin minä. Tai että jollain on toisen värinen iho. Tai jotain.

Nykyään heitä tahtoo tulla 5 - 15 kerralla. Siinä se ero.

Vierailija
17/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot ovat todellisia asioita. Mun lapsella on oikeus uskoa tai olla uskomatta. Pääasia, kun ajattelee asiat ihan itse, eikä myöskään kuuntele ahdistuneita uskonnottomia typerine harhaisuuspuheineen.

Jäikö tajuamatta, että kyse ei ollut uskontojen olemassaolosta, vaan uskonnon esittämien kuvitelmien olemassaolosta?

Lapsesi oikeus uskoa tai olla uskomatta ei millään tavalla liity keskusteluaiheeseen. Luulisi tämän olevan itsestäänselvää. Oikeus uskoa ei tarkoita, että kaikkea saa tehdä, mikä vain uskontoonsa jotenkin liittyy.

Vierailija
18/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienen "vahingoittunut" tästä valtavasta ja ihmeellisestä kulttuurin ja uskonnon törmäämisestä lähinnä niin, että nykyäänkään en jaksa ahdistua siitä että joku toinen uskoo tai on uskomatta eri tavalla kuin minä.

Eli kun sinä et sanomasi mukaan vahingoittunut, niin se loogisesti tarkoittaa, ettei kukaan muukaan vahingoitu? Ei tarkoita.

Lisäksi jos olet uskovainen, on mahdollisuuden rajoissa, että sinäkin vahingoitut, etkä olisikaa enää mielikuvituskavereita palvova lammas ilman kyseistä törmäämistä.

Vierailija
19/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylllähän uskossa on ihan kasvatus mieleesssä kulttuuurillisesti perusarvoja esiiiim kymmenen käskyä noiin niiikuin lähtökohtana.

Muttta se on vaaan niin loppujenlopuksi etttä harvoin se menee kuin opppikirjassa. se menee monesti Salllittavuuuden, sietämisskyvyyyn ja järjen rajoissssa.

Vierailija
20/41 |
13.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen käskyä ei ole mikään lähtökohta millekään kasvatukselliselle asialle. Jo heti ensimmäinen sääntö on täysin ristiriitainen modernin moraalikäsityksen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan