Minkä ikäisenä teillä lapsi on ekoja kertoja ollut iltoja yksin ja mennyt yksin nukkumaan?
Mielestäni alakoululainen on siihen vielä liian nuori, mutta lähivanhempansa mielestä jo 7-vuotiaana voi niin tehdä. Lapsi itse puhuu yksin olosta ikävänä ja että mielummin valvoo yöhön, kuin menee yksin nukkumaan.
Kommentit (44)
Meillä oli mökillä lapset yhden illan lomalla niin että jäivät mökille (kaksi koiraa ja hälytinlaitteet) kaksin kun me oltiin kilsan päässä kyläjuhlissa. Ikää tuolloin 13 ja 11. Eivät itse enää halunneet sinne hoitajaa.
Omat lapset ovat vielä niin pieniä ettei tulisi mieleenkään tämmöiset, mutta muistan lukeneeni joskus että tähän on ihan laissa (tai vastaavassa) olemassa säännös että 15 vuotta on se raja, kun saa jättää yöksi yksin. Muistaako kukaan muu nähneensä/lukeneensa tällaista ohjeistusta?
Kuulostaa ihan loogiselta rajalta kyllä kun 15v on sen ikäinen että alkaa rikosoikeudellinen vastuu jne.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset ovat vielä niin pieniä ettei tulisi mieleenkään tämmöiset, mutta muistan lukeneeni joskus että tähän on ihan laissa (tai vastaavassa) olemassa säännös että 15 vuotta on se raja, kun saa jättää yöksi yksin. Muistaako kukaan muu nähneensä/lukeneensa tällaista ohjeistusta?
Kuulostaa ihan loogiselta rajalta kyllä kun 15v on sen ikäinen että alkaa rikosoikeudellinen vastuu jne.
Yöksi on vähän eri asia kuin tämä.
Alkup. kirjoitti:
Tämä ilmi tullut käytäntö on vastoin sitä, mitä sovimme ex-puolisoni lähivanhemmuuteen suostuessani. Vaan mahtaako lastensuojelu tarttua tähän, onko heidän mittapuussa kyllin vakavaa...
Ei ole sinun tehtävä miettiä vaan toimia. Toki korrektia on ensin tehdä toiselle vanhemmalle selväksi, ettei hänen toimintansa ole hyväksyttävää ja että puutut siihen nyt ilman vitkastelua.
Oma lapsi täyttää pian 6 vuotta. Ajattelisin, että siinä 12-13 vuotiaana voisi olla illan yksin ja käydä nukkumaan. Tai todellisuudessa varmaan tuon ikäinen roikkuisi netissä /pelaisi kunnes vanhempi tulee kotiin...
Ei juma tätä paapomista.
Ihan tosissanne olette sitä mieltä, että n. 16-vuotias on vasta kypsä nukkumaan itsekseen.
En haikaile mitään sota-aikaa, jolloin samanikäiset olivat rintamalla, mutta jokin tolkku nyt tähän.
Tavallinen, terve ja turvallisissa olosuhteissa elävä lapsi varmasti voi n. 12-vuotiaana olla yksin kotona yön yli.
Kovin pelokkaaksi on kasvatettu, jos ei onnistu. Itse olen ollut satunnaisesti kymmenvuotiaasta pikkusiskoni kanssa. Ja ihan täyspäisiä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö sellaisia lakeja ole olemassakaan, ei ainakaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tällaista "säännöstä". Suomen laissa ei ole määritelty mitään asian suhteen.
Unissasi olet nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö sellaisia lakeja ole olemassakaan, ei ainakaan Suomessa.
Näköjään ei olekaan, yritin kaivaa internetin syövereistä sellaista mutta ei löydy. Ehkä kyseessä on tosiaan vain joku ohjenuora joltakin asiantuntijalta jonka olen joskus ottanut vakavammin kuin ohjeistuksena. :)
Minä olin lapsena ekaa kertaa yötä yksin 10-11 v. Oi että sitä ihanuutta! Muistan kuinka vatsasta kutkutti saada olla yksin. Vanhemmat täyttivät jääkaapin ruualla, vuokrasivat videoita ja pari kertaa soittivat. En kärsinyt, en kasvanut kieroon enkä kokenut mitään haittaa tästä. Oli parasta ikinä.
Nykyään olisi ofc lasu.
Mun lapsi joutui olemaan iltoja yksin ja menemään yksin nukkumaan ekaluokkalaisesta asti. Olin yh ja tein vuorotyötä. Mun sisko oli lapsen kanssa välillä iltoja mut ei aina voinu olla. Muuta tukiverkkoa ei ollut kun lapsen isäki suostui ottamaan lasta luokseen vain viikonloppuisin. Lapsi on nyt yläasteella ja ihan täysjärkiseltä vaikuttaa. Tilanne ei ollu mukava mulle eikä lapselle mutta työnantaja ei suostunut kaikkia iltavuoroja multa ottamaan pois enkä muuta työtä löytänyt. Ja jollain piti lapsi elättää
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi tosiaan jättää 7-vuotiaan illaksi yksin ja jopa menemään yksin nukkumaan, kyse on lastensuojeluasiasta.
Onneks ei ollu lastensuojeluasia 8 vuotta sitten. Lapsi oli yksin kotona kun minä olin iltavuorossa (olin kotona 21.30-22). Muuta vaihtoehtoa ei ollut eikä kaupunki halunnut antaa ekaluokkalaiselle iltahoitopaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi tosiaan jättää 7-vuotiaan illaksi yksin ja jopa menemään yksin nukkumaan, kyse on lastensuojeluasiasta.
Onneks ei ollu lastensuojeluasia 8 vuotta sitten. Lapsi oli yksin kotona kun minä olin iltavuorossa (olin kotona 21.30-22). Muuta vaihtoehtoa ei ollut eikä kaupunki halunnut antaa ekaluokkalaiselle iltahoitopaikkaa
Hoitaja kotiin tai sitten päivätyö.
Itselläni ekaluokkalainen enkä todellakaan jättäisi yksin illaksi tai menemään nukkumaan yksin. Se ei ole vaihtoehto missään tilanteessa.
Ap voi ottaa lapsen luokseen niinä päivinä kun lähivanhempi on myöhään töissä. Jos lähivanhempi ei suostu, sosiaaliviranomaisten kanssa kannattaa keskustella asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on jo 20v, mutta koko sinä aikana kun hän oli alaikäinen hän meni 3 kertaa nukkumaan niin että minä en ollut vielä kotona. Ja vamaan sanomattakin selvää että nuo eivät tapahtuneet alakouluiässä.
Voi herran jestas! Meidän lapsiparka joutui 15 -vuotiaasta lähtien menemään nukkumaan ilman äidin tai isän läsnäoloa. Muutti peruskoulun jälkeen opiskelemaan 120 km:n päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei juma tätä paapomista.
Ihan tosissanne olette sitä mieltä, että n. 16-vuotias on vasta kypsä nukkumaan itsekseen.
En haikaile mitään sota-aikaa, jolloin samanikäiset olivat rintamalla, mutta jokin tolkku nyt tähän.
Tavallinen, terve ja turvallisissa olosuhteissa elävä lapsi varmasti voi n. 12-vuotiaana olla yksin kotona yön yli.
Kovin pelokkaaksi on kasvatettu, jos ei onnistu. Itse olen ollut satunnaisesti kymmenvuotiaasta pikkusiskoni kanssa. Ja ihan täyspäisiä ollaan.
Et kyllä kuulosta kovin täyspäiseltä, päinvastoin...
On myös eri asia onko koti jossakin metsän keskellä ylhäisessä yksinäisyydessä vai kerrostalossa, jossa on joka puolella tuttuja ihmisiä.
Lapsesta se on täysin kiinni, siihen ei ole mitään ikää ja kaikki eivät viihdy aikuisenakaan yksin. Minä olen aina viihtynyt yksin, mutta vanhin lapseni ei. Eikä tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on jo 20v, mutta koko sinä aikana kun hän oli alaikäinen hän meni 3 kertaa nukkumaan niin että minä en ollut vielä kotona. Ja vamaan sanomattakin selvää että nuo eivät tapahtuneet alakouluiässä.
Voi herran jestas! Meidän lapsiparka joutui 15 -vuotiaasta lähtien menemään nukkumaan ilman äidin tai isän läsnäoloa. Muutti peruskoulun jälkeen opiskelemaan 120 km:n päähän.
Lapsesi sai muuttaa pois kotoa.
Muuttiko hän silloin omaan yksilöönsä vai johonkin opiskelija-asuntoon?
Jos tilanne on se että lähivanhempi tulee töistä puoliltaöin, on hän todennäköisesti lähtenytkin sinne jo kolmen maissa. Eli lapsi tulee koulusta (vai onko IP:ssä sinne lähemmäs viittä) tyhjään kotiin, on yksin koko illan ja nukkumaankin pitäisi osata mennä?????????
LASU
Lapsen äidillä se on meilläkin vähän omat käsitykset turvallisesta arjesta. Valvoa saa myöhään ja ruokailutkin ovat miten sattuu. Nyt kun kakkosluokka alkoi niin äidin mielestä on ihan ok. että hän käy omissa harrastuksissaan pitkään illalla.
Mutta ei kuuntele mitään järkipuhetta vaan vaahtoaa vaan omia puolustus puheitaan. Itse olen työtkin vaihtanut että voin olla lapsen kanssa iltaisin.
Meillä ei ole vielä ollut sellaista iltaa. Lapset 13 ja 11.