Millainen oli tuntemasi itsemurhan tehnyt ihminen?
Itse en onneksi tunne ketään, tiedän vain muutaman asiaa vakavasti hautoneen :( onneksi nykyään voivat paremmin!
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha, jo 85-vuotias. Kyllästyi kai elämäänsä palvelutalossa.
Miten toteutti tämän?
Hirttäytyi
Hyvin epävakaa ihminen, jolla oli mm. tapana ottaa yliannostuksia lääkkeitä kun ihmiset eivät hänen mielestään kiinnittäneet häneen tarpeeksi huomiota. Viimeisellä kerralla kukaan ei sitten tullut pelastamaan, kun alkoi nämä puhelut olla lähes päivittäisiä. Soitti siis aina tuttunsa ensin läpi että aikoo tappaa itsensä ennenkuin otti lääkkeet.
Hyvin kiltti, lämmin ihminen. Älykäs, luova, käsistään kätevä.
Masennus pääsi liian syväksi. Uskon, että kantoi omien surujensa lisäksi paljon muiden murheita, eikä osannut pyytää apua itse.
Lepää rauhassa, L.
Tämä lapsuudessani 70-lopulla tapahtunut tapaus on jäänyt vaivaamaan minua.
Luokallani oli melko hiljainen ja kiltti vaalea tyttö. Tiesin hänestä lähinnä sen, että hänet oli adoptoitu. Joskus kuudennella luokalla hän ei eräänä päivänä ilmestynytkään kouluun. Meille ei kerrottu syytä tähän. Joku oppilas kuitenkin kertoi, että tämä tyttö oli ampunut itsensä isäpuolensa aseella. Unohdin tämän asian moneksi vuodeksi ja vasta nyt aikuisena kun minulla on ollut omia lapsia olen alkanut miettiä häntä ja sitä miksi hän päätyi noin nuorena noin epätoivoiseen ratkaisuun.
Tunnen vain yhden. Oli koulumme älykkö. Aika omissa oloissaan tuntui viihtyvän eikä tehnyt itsestään numeroa. 18-vuotiaana tappoi itsensä. Vieläkin surullinen mieli kun ajatteleekin asiaa, vaikka siitä on jo yli 20 vuotta. Tästä nuoresta miehestä olisi voinut tulla vaikka mitä.
Exä oli vähän sellainen oman tiensä kulkija. Taiteilija. Herkkä ja kiltti. En oikeastaan tiedä mitä kaikkia ongelmia hänellä oli. Ei koskaan puhunut niistä. Oli todella sulkeutunut. Mutta todella huumorintajuinen ja empaattinen. Meidän suhde ei vaan toiminut, kun ei hän saanut mitään aikaiseksi. Oli liiankin rento ”pilviveikko”. Hän otti eron kovin raskaasti ja toteutti sen, mitä oli suunnitellut jo vuosia. 😢
Kuka heistä? Tunnen/ tiedän tuhansia ihmisiä, itsemurhan tehneitäkin on useita, ja aika erilaisia olivat kukin. Suurin osa ihan "normaalin" oloisia.
Äitipuoli. Iloinen, puhelias nainen. Oli mt-ongelmia.
Energinen ja urheilullinen vitsailija sekä koomikko. Itsemurha tuli täysin puun takaa. Positiiviset muistot jäi.
Epävakaa, masentunut, ahdistunut, luova, herkkis. Riiteli kaikkien kanssa vuoronperään. Tunki iholle ja teki suoria kommentteja kaikille. Aina myöhässä tai tuli milloin lystäsi. Muutamaviikko enen itsaria täysikäännös. Oli vahva, onnellinen ja hyväntuulinen. Sopi kaikki riidat joita oli menossa, pyysi anteeksi tökeryyttään ja puheitaan ja epäluotettavuuttaan. Oli ystävällinen ja mielyttävä. Tarjosi koko työporukalle ravintolassa lounaan sovittelevana elkeenä ja kertoi innostuneena aloittavansa uuden luvun elämästään. Että oli aloittanut hoidot masenukseensa jne.
Kolmen viikon kuluttua tuli puhelu. Olimme hyvin surullisia hänestä. Jälkeenpäin oon lukenu että tämmöinen onnen ja tarmon puuska on yleistä heille jotka tekevät ratkaisun itsemurhasta.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on niin monta ja varmasti syitä monia ottaa henkensä. Taloushuolet, päihdeongelma, syöpä, masennus nyt pääosin ollut syynä. Pidettyjä ja posiitiivisen oloisia ihmisiä kaikki olleet.
Ihmettelen aina tuota, että masennus pääosin ollut syynä itsemurhaan, mutta kuitenkin heti seuraavassa lauseessa maininta, että itsemurhaajat olivatkin pidettyjä ja positiivisen oloisia ihmisiä, outoa, sillä kyllä masennus oirehtii nimenomaan päinvastaisesti, positiivisuus on kaukana, ja eikä masennuksen kourissa ihminen jaksa olla missään tekemisissä muiden ihmisten kanssa muuta kuin pakosta esim. perhekuvioiden takia. Jännää kuitenkin on mennäkseni tuohoon positiivisen kuvan itsestään muille antavilla itsensä tappajilla liittyy varmaankin itsemurhaa hautovan näyttelytaitoihin, osaa siis näytellä kanssaihmisille positiivisen asenteen omaavaa ihmistä, vaikka sisimmissään onkin hätää kärsivä ja lamassa, eikä jaksaisi elämäänsä yhtään piirun vertaa jatkaa, mutta monellakin itsemurhaajalla on varmaankin jonkinlainen itsesuojeluvaisto vielä tallella, jotta eivät toteuta unelmaansa poistumiseen kentältä kuin siinä tapauksessa, että yks kaks jokin asia saa mittarin täyttymään ja tulee se päivä, jolloin sattumalta on saanut mahdollisuuden toteuttaa itsensä tappamisen ja keinot siihen, joilla kuvittelee onnistuvansa, ja monet onnistuvatkin tavoitteensa toteutuksessa. Monia taasen pidättelee jonkinlainen etukäteissyyllisyyden tunne tänne jäävien läheistensä puolesta, jos ja kun toteuttaisivat oman käden kautta lähtemisensä lopullisesti. Itsemurhaajan lähiomaiset, joilla niitä vielä on elämässä mukana, ovat enemmän tai vähemmän syyllisyyden ja "häpeän" kannattelijoita koko lopun elämänsä, jos joku lähipiiristään tekee sen. Ja tuohon edellisen lauseen sisältöön on aivan turhaa tulla inisemään, etteikö siitä omaisille jäisi tietynlaista haavaa sieluunsa, ja syyllisyyden tunnetta, että kun olisikin voinut estää teon, etenkin jos henkilö oli pidetty ja niin sosiaalisen mukava.
Elämässä ulkoisesti hyvin menestyneen perheen lapsi. Hänellä oli alkoholiongelma, itsetunto-ongelma ja ankara isä, joka oli pettynyt lapseensa.
17-vuotias herkkä ja hiljainen poika, syrjäänvetäytyvä, syrjitty, ja älykkö. Hukuttautui abivuotta edeltävällä kesälomalla kun nettityttöystävä jätti. Oli kai viimeinen pisara. Sain tietää kun näin tutun nimen kuolinilmoituksissa, ja syntymävuosi täsmäsi myös.
Viisikymppinen perheenisä, alkoholisoitunut, suvussa mt-rasitetta ja miehellä itsellään kai alkava alkoholidementia. Oli jäämässä eläkkelle (tai irtisanottu?) töistään, jäi kiinni pettämisestä kotona, vaimo halusi avioeron ja kirjoittaa ennen sitä vielä avioehdon ettei omat rahansa juonut mies saisi ositusta. Pikku riita jostain hillon pakastamisesta katkaisi kamelin selän, mies otti ja lähti ja hukuttautui.
Itse tunnen todella monta itsemurhan tehnyttä. Kaikki ovat olleet tosin melko nuoria. Eräs heistä oli todella tunnollinen ja mukava nuori mies, jolle kasaantui liikaa opiskelupaineita ja siihen vielä nuorena saatu lapsi. Ei koskaan kertonut kuinka huonosti todellisuudessa voi ja läheiset eivät ehkä pystyneet tai edes ymmärtäneet auttaa tarpeeksi. Seuraava oli sellainen hiljainen ja introvertti poika, joka vaan ihan yhtäkkiä päätti vaan lähteä. Tosin hänkin ihan kunnollinen ja kävi töissä yms ja mitään ennakkomerkkejä ei kuitenkaan ollut. Sitten on vielä kaksi nuorta poikaa, joista toista kiusattiin koulussa ja sattui muita ikäviä juttuja perheessä ja tämä oli sitten liikaa ja lähti myöskin ihan arvaamatta kuitenkin. Kaikki varmaan tiesivät, ettei hän voi hyvin, mutta ei pystytty auttamaan kunnolla ja toisaalta emme uskoneet, että hän kuitenkaan lähtee. Oli todella ihana ihminen ja aina auttoi muita.
Sitten on se minulle raskain tapaus, kun eräs toinen nuori poika lähti myös. Hänen vanhempansa eivät koskaan hyväksyneet häntä ja oli muutnekin ollut kiusattu nuorempana. Asiat menivät paremmin jonkin aikaa, mutta sitten tapahtui käänne huonompaan ja sattui sellaisia asioita mitkä olivat liikaa ja hän lähti myös täysin yllättäen. Oli todella surullista aikaa minulle ja hän oli yksi ihanimmista ihmisistä jonka olen saanut tuntea. Kukaan näistä ihmisistä ei ole ollut mikään kamala ihminen ja kaikki sellaisia "kunnollisia" ja muuten hyvin tavallisia ihmisiä. Tosin herkkiä he varmaan olivat ja liiankin hyviä tähän maailmaan ja sattui monilla vielä paljon ikävää mikä varmaan pahensi tilannetta. Nuorin oli 17-vuotias ja vanhin 26-vuotta. Kaipaan kahta viimeistä todella paljon. Rip. Toivon etten ole itse seuraava. Valehtelisin jos sanoisin etten ole miettinyt näitä asioita todella usein. Mutta uskon, että ainakin vielä elämä voittaa, mutta en tiedä sitten vanhempana. Minäkin olen ollut kiusattu ja muutenkin omillani täysin.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen, mikään ei viitannut tulevaan. Syykin oli ns. pieni, tyttöystävä jätti.
Joo, tiedän kanssa tällaisen tapauksen. Tiedä sitten, oliko taustalla muutakin (tai varmaankin oli).
Sitten pari tapausta, joilla oli taustalla vakavia mielenterveysongelmia tiedän myös.
Vastasyntyneen lapsen isä, mutta masentunut ja alkoholisti.
Skitsofreenikko, hirtti itsensä.