Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika inhoaa lukemista, suosittele kirjaa

Vierailija
11.08.2019 |

Olen jo vaipumassa epätoivoon. Poika kertakaikkiaan inhoaa kirjojen lukemista. Lukutaidon kehittymiseen olisi lukeminen kuitenkin pakollista. Kuulisin mielelläni teiltä, joilla on tai on ollut lukuhaluton poika, oletteko onnistuneet löytämään kiinnostavaa kirjaa/kirjasarjaa. Poika on 10 -v.

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Free Agent Lifestyle: Men's Guide To Peace, Quiet and Freedom 

- The King's Chronicles: how to escape the wrath of American women and live like a king

- The Rational Male

- The Sovereign Man: How to Become a Man of High Value, Confidence and Action 

- The Divorces of a Fat Dad aged 44 1/4: Hell to Happiness and SEX SEX SEX! 

- The MGTOW Solution: Reclaiming your life, your happiness, and your freedom.

- Go Your Own Way: Understanding MGTOW.

- Going MGTOW: Surviving Modern Life Without Women

10 vuotiaalle lapselle, joka on hyvässä lykyssä lukenut vuoden englantia? Sun luuserikirjat ei kiinnosta vielä pitkään aikaan jos ikinä. Ei pahasti vaikuta siltä, että olisi kasvamassa hissukka nörtti tästä.

Miksi kutsut noita luuserikirjoiksi? En usko että sinä olet kohderyhmässä mutta käännökset kyllä löytyy moneen.

Ja lukemalla minäkin kielitaitoa kehitin, ja pelaamalla kun aikoinaan pelit olivat vähän vaativampia kuin nykyiset angry birdsit...

Vierailija
62/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa tiettyä kirjaa vinkata, mutta kun sopiva löytyy, niin ehdotan että aloitatte yhdessä siten että sinä luet pojalle ääneen. Jos tarina on riittävän mielenkiintoinen poika on sitten motivoituneempi lukemaan itse eteenpäin kun sinulla ”ei ole aikaa” lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Percy Jackson - salamavaras?

Jostain syystä nämä Percy Jacksonit eivät ole kiinnostaneet meidän lapsista yhtäkään- edes elokuvana.

Meillä on uponnut

Delikouras FatalNinja-sarja ja Parvelan Sammon vartijat sarja

Vierailija
64/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun teinille (tyttö) kirjastontäti antoi kirjaesitelmää varten jonkun irstaan kirjan, joka kertoi nuorten sekskstä. Tais olla Härkösen häräntappoase. Lapseni oli seiskaluokalla.

Vihaa kirjojen lukemista, mutta tuon luki innolla ja uteliaisuuttaan. Muut ei sitten olekaan lukenut innolla.

Ja vielä vapaaehtoisesti, sillä esitelmää ei todellakaan kehdannut tehdä tuosta.

Ei ole irstas kirja, mutta taatusti uppoaa teini-ikäisiin, koska on suoraan ikäryhmän kokemusmaailmasta.

Härkönen kirjoitti teoksen 17-vuotiaana. https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_44918

Tekstisi kertoo sen, ettet itse ole sitä lukenut, mutta suosittelen. On palkittu teos ja nykykirjallisuuden klassikko. Eli on yhä suosittu ja luetaan puhki. (Ainakin 10 painosta.)

Vierailija
65/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun teinille (tyttö) kirjastontäti antoi kirjaesitelmää varten jonkun irstaan kirjan, joka kertoi nuorten sekskstä. Tais olla Härkösen häräntappoase. Lapseni oli seiskaluokalla.

Vihaa kirjojen lukemista, mutta tuon luki innolla ja uteliaisuuttaan. Muut ei sitten olekaan lukenut innolla.

Ja vielä vapaaehtoisesti, sillä esitelmää ei todellakaan kehdannut tehdä tuosta.

Häräntappoase on ihan suht kiltti nuortenkirja ja se luettiin meilläkin yläasteella 90-luvulla. Kai sinä nyt olet tyytyväinen, että lapsi kiinnostui edes jostain lukemisesta? Anna sille lisää irstaita nuortenkirjoja, niin se lukee lisää.

Häräntappoase on hyvä nuortenkirja, hyvin aidon oloinen ja nykypäivänäkin samaistuttava nuorille.

Kai siveyden sipuleiden mielestä kaikki muu kuin joku viisikon ruokailu on irstailua.

Vierailija
66/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häräntappoase on ihan suht kiltti nuortenkirja ja se luettiin meilläkin yläasteella 90-luvulla. Kai sinä nyt olet tyytyväinen, että lapsi kiinnostui edes jostain lukemisesta? Anna sille lisää irstaita nuortenkirjoja, niin se lukee lisää.

Useissa kirjastoissa on latettu erikseen pieni osasto teineille / nuorille aikuisille suunnattuja kirjoja. Teoksissa käsitellään paljon kehittyvää nuorta koskettavia ja kiinnostavia aiheita. Kannattaa kysellä lähikirjastosta.

Vierailija
67/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole irstas kirja, mutta taatusti uppoaa teini-ikäisiin, koska on suoraan ikäryhmän kokemusmaailmasta.

Härkönen kirjoitti teoksen 17-vuotiaana. https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_44918

Tekstisi kertoo sen, ettet itse ole sitä lukenut, mutta suosittelen. On palkittu teos ja nykykirjallisuuden klassikko. Eli on yhä suosittu ja luetaan puhki. (Ainakin 10 painosta.)

Miksi ruokit trollia? Ei noin typerää ihmistä oikeasti ole

Vierailija
68/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eka pitäisi tietää millainen poikasi on. Mitkä on hänen kiinnostuksen kohteet, jne?

Itse olen lukenut elämässäni vain yhden kirja (jos ei lasketa ammattikirjallisuutta mukaan). Minussa on nörtin vikaa ja tuo ainut kirja jonka olen lukenut, on Linnunradan käsikirja liftareille. Voisin suositella sitä oman kaltaisille ihmisille.

Moni on kysynyt millainen poikani on, mitkä ovat kiinnostuksen kohteet. Eli, poika harrastaa telinevoimistelua, jääkiekkoa, kesäisin jalkapalloa ja parkouria. Viettää vapaa-aikaansa mieluiten trampalla kuvaten temppuja. Myös pelikonsolia tykkää pelata, mutta siihen käytetty aika on minimaalista. Lukemista inhoaa kaikkein eniten maailmassa, myös äänikirjojen kuuntelu on vastenmielistä. Ap

Kirjastosta löytyy harrasteisiin liittyviä nuortenkirjoja.

Jotkut pitävät enemmän tietokirjallisuudesta, jos fiktio ei innosta. Hänelle voisi tarjota nuorten tietokirjaosastolta vaikka noihin omiin harrastuksiin liittyviä teoksia.

Tärkeintä olisi, että saisi lukutaitoa treenattua, koska koulu voi käydä vaikeammaksi, jos on huono lukutekniikka. Lukivaikeus voi olla joskus esteenä.

Vierailija
69/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, kyllä niitä on.

Vierailija
70/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyri Paretskoin kirjat myös ehkä jo 10v alkaen.

Vierailija
71/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosittelisin myös Neropatin päiväkirjoja. Tiedän myös Masi Tulppa: Pääsy kielletty -nimisen kirjan avanneen lukemisen maailmaa pelaamisesta pitävälle pojalle. Kirjalle on tullut myös jatko-osa. 

Myös Andy Griffithsin Maailman paras puumaja 13 kerrosta -kirja voisi innostaa 10-vuotiasta lukemaan. Käsittääkseni kirja on humoristinen ja siinä on paljon kuvia lukemisen tukena. 

Vierailija
72/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen mies ja minäkin sentään tiedän tuon kirjan vaikka en sitä ole lukenut.

Vierailija
73/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

linnunradan käsikirjat

Hobitti

Vierailija
74/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikke-kirjat

Ovat mahtavia, mutta miten nykylapsi, joka ei ole innostunut lukemaan, tarttuisi Nikkeen?

Itse olen aikeissa seuraavaksi lukea ääneen Nikkeä, kunhan nyt keskeneräiset saadaan luettua.

Vierailija
75/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen mies ja minäkin sentään tiedän tuon kirjan vaikka en sitä ole lukenut.

Lue pois. Minäkin luin vasta aikuisena.

Ei se mikään tyttökirja ole...

Vierailija
76/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin poikani inhoavat lukemista enkä todellakaan pakota heitä lukemaan, koska en halua heistä mitään nörttejä, hikipinkoja ha opettajan lellivauvoja. Paljon parempi on, että he ovat ulkona juomassa energiajuomaa ja kaljaa, polttamassa tupakkaa ha kiusaamassa eläimiä ja pikkulapsia. Olen oikein ylpeä, kun nämä 16v, 12v, 8v ja 6v pojat olivat tällä viikolla hakanneet jonkun 3-vuotiaan tytön puistossa ja varastaneet kaupasta energiajuomaa noin 50 euron edestä.

Vierailija
77/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkakirja kakasta.

Vierailija
78/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain pari vuotta sitten juuri 10-vuotiaan oppilaani innostumaan Goosebumps -kirjasta, vaikka lukeminen ei yhtään häntä muuten innostanut. Ilmeisesti niistä ei vielä aika ole ajanut ohi, vaan on tehty ihan ohjelmia/elokuviakin!

Kannattaa kysyä kirjaston henkilökunnalta vinkkausta ja aloittaa sopivan ohuesta kirjasta. Myös sarjakuvia kannattaa kokeilla - pääasia että lukee! Tutkimusten mukaan isän esimerkki on olennainen poikien lukuinnon kannalta, joten ehkäpä isän (jos sellainen elämässä on) ja pojan kannattaisi yhdessä aloittaa jokin lukuhaaste. Tai äidin ja pojan :) Kannattaa pohtia myös jotain kannustinta/palkkiota luetun kirjan jälkeen.

Kaikkea voi yrittää. Meillä myös isä lukee paljon. Lapsia vaan ei kiinnosta. Ala-asteelaisrna tuo yhdessä ääneen lukeminen auttoi. Sitten kiinnostus siihenkin loppui. Lupasin 20 e lisää viikkoraha per luettu kirja ja enpä paljoa köyhtynyt.

Pointtini olikin, että näitä kannattaa yrittää jos ei vielä ole testattu. Kaikkia ei tosiaan kiinnosta, eikä tarvitsekaan! Mielestäni on tärkeää, että lukuinnostusta on edes yritetty herättää, mutta jos innostus ei herää, pakottamisen ei ole järkevää. Sitten tekee muita juttuja jotka innostavat :)

Vierailija
79/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaa hänelle jokin palkkio, jos hän lukee jonkin kirjan kannesta kanteen. Ja anna hänen itse valita se kirja.

Vierailija
80/130 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku vitsikirja tai joku muu missä olisi tosi lyhyitä juttuja? Tai kiinnostaisiko poikaa lehtien lukeminen? Kyllä nekin lukutaitoa kehittävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän