Poika inhoaa lukemista, suosittele kirjaa
Olen jo vaipumassa epätoivoon. Poika kertakaikkiaan inhoaa kirjojen lukemista. Lukutaidon kehittymiseen olisi lukeminen kuitenkin pakollista. Kuulisin mielelläni teiltä, joilla on tai on ollut lukuhaluton poika, oletteko onnistuneet löytämään kiinnostavaa kirjaa/kirjasarjaa. Poika on 10 -v.
Kommentit (130)
Kapteeni Kalsari? Iso teksti ja paljon kuvia.
Bertin päiväkirjat, Paahde, sarjakuvista ihan Aku Ankka tai Lassi ja Leevi.
Veljeni Leijonamieli ja Artemis Fowl, jos keskittymiskyky riittää.
Minkälaiset aiheet poikaa kiinnostaa?
Neropatin päiväkirjat uppoavat yleensä hyvin tuon ikäisiin. Jos poika tykkää pelata tiekoneella niin kannattaa kokeilla myös Nörtti-sarjaa.
Mun teinille (tyttö) kirjastontäti antoi kirjaesitelmää varten jonkun irstaan kirjan, joka kertoi nuorten sekskstä. Tais olla Härkösen häräntappoase. Lapseni oli seiskaluokalla.
Vihaa kirjojen lukemista, mutta tuon luki innolla ja uteliaisuuttaan. Muut ei sitten olekaan lukenut innolla.
Ja vielä vapaaehtoisesti, sillä esitelmää ei todellakaan kehdannut tehdä tuosta.
Itse tykkäsin nuorena goosebumbs-kirjoista kun ne olivat jännittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mun teinille (tyttö) kirjastontäti antoi kirjaesitelmää varten jonkun irstaan kirjan, joka kertoi nuorten sekskstä. Tais olla Härkösen häräntappoase. Lapseni oli seiskaluokalla.
Vihaa kirjojen lukemista, mutta tuon luki innolla ja uteliaisuuttaan. Muut ei sitten olekaan lukenut innolla.
Ja vielä vapaaehtoisesti, sillä esitelmää ei todellakaan kehdannut tehdä tuosta.
Häräntappoase on ihan suht kiltti nuortenkirja ja se luettiin meilläkin yläasteella 90-luvulla. Kai sinä nyt olet tyytyväinen, että lapsi kiinnostui edes jostain lukemisesta? Anna sille lisää irstaita nuortenkirjoja, niin se lukee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vaipumassa epätoivoon. Poika kertakaikkiaan inhoaa kirjojen lukemista. Lukutaidon kehittymiseen olisi lukeminen kuitenkin pakollista. Kuulisin mielelläni teiltä, joilla on tai on ollut lukuhaluton poika, oletteko onnistuneet löytämään kiinnostavaa kirjaa/kirjasarjaa. Poika on 10 -v.
Mistä se poika sitten on kiinnostunut? Meidän pojat pelas jalkapalloa. Ostin niille jalkapalloon liittyviä kirjoja ja tilasin jalkapallolehtiä.
Neropatin päiväkirjat aloittelijoille, sitten Harry Potterit ja Soturikissat
Eka pitäisi tietää millainen poikasi on. Mitkä on hänen kiinnostuksen kohteet, jne?
Itse olen lukenut elämässäni vain yhden kirja (jos ei lasketa ammattikirjallisuutta mukaan). Minussa on nörtin vikaa ja tuo ainut kirja jonka olen lukenut, on Linnunradan käsikirja liftareille. Voisin suositella sitä oman kaltaisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen äikän maikka vaipui epätoivoon minun kanssa, joten sain myös häräntappoaseen luettavaksi. Mutta arvatkaa innostuiko edes siitä, en.
Reissu kirjastoon ja kirjastonhoitajat osaavat kyllä kertoa, kun poika kertoo mistä tykkäisi ja mitä esim.harrastaa.
Lukemisesta on mahdoton kiinnostua, jos puhelin on kädessä koko ajan. Johtuu siitä, että keskittymiskyky on poissa ja kirjan tapahtumiin ei pääse sisään ollenkaan. Tämä ongelma on nettivaivaisilla aikuisillakin, kuten minulla. Eli jos saat tuon puhelinongelman ratkaistua, niin kyllä se lukuinto voi löytyä.
Jos ei lue kirjoja, niin lukeeko esim. Aku Ankkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen äikän maikka vaipui epätoivoon minun kanssa, joten sain myös häräntappoaseen luettavaksi. Mutta arvatkaa innostuiko edes siitä, en.
Lueppas se Häräntappoase ennen kuin kerrot siitä mielipiteesi. Eipä se ole kovin irstas. Oletko jonkun sortin lahkolainen?
Lukekaa kirjaa vuorotellen esim. kappale kerrallaan. Ei jää pelkästään lapsen aktiivisuuden varaan vaan saatte myös yhteistä aikaa ja tarina etenee myös nopeammin kuin yksin lukiessa, jos lapsen lukemisnopeus on vielä hidas.
Minäkin olin tulossa ehdottamaan Kapteeni Kalsaria. Toinen mikä meillä on uponnut vähän nuorempaan poikaan on Pate-kirjat. Miten olisi lasten tietokirjat itseään kiinnostavasta aiheesta? Niissä on usein paljon kuvia ja vähän tekstiä. Kannattaa myös mennä yhdessä kirjastoon ja kysyä henkilökunnalta apua. Itse olen saanut tosi hyviä vinkkejä omia lapsiani kiinnostaneista kirjasarjoista, joita en itse olisi edes hoksannut ehdottaa lapsille. Ja kannattaa melkein unohtaa ne oman lapsuuden suosikkisarjat. Niistä on enimmäkseen aika ajanut ohi eikä ne tunnu missään nykylapsilla.
Kokeile alkuun Kapteeni Kalsari - ja Neropatin päiväkirja -sarjoja. Niistä hyvä aloittaa - paljon kuvia ja ovat vähän kuin sarjakuvaromaanin tyyppisiä. Jos se niistä lähtisi. Muös Rick Riordanin kirjoja suositeltu (Percy Jackson -sarja), ne ovat jo astetta haastavampia.