Poika inhoaa lukemista, suosittele kirjaa
Olen jo vaipumassa epätoivoon. Poika kertakaikkiaan inhoaa kirjojen lukemista. Lukutaidon kehittymiseen olisi lukeminen kuitenkin pakollista. Kuulisin mielelläni teiltä, joilla on tai on ollut lukuhaluton poika, oletteko onnistuneet löytämään kiinnostavaa kirjaa/kirjasarjaa. Poika on 10 -v.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Eka pitäisi tietää millainen poikasi on. Mitkä on hänen kiinnostuksen kohteet, jne?
Itse olen lukenut elämässäni vain yhden kirja (jos ei lasketa ammattikirjallisuutta mukaan). Minussa on nörtin vikaa ja tuo ainut kirja jonka olen lukenut, on Linnunradan käsikirja liftareille. Voisin suositella sitä oman kaltaisille ihmisille.
Miten olet päässyt peruskoulun ja/tai lukion läpi. Molemmissa luetaan äidinkielessä myös kirjoja, useita sellaisia.
Moni vanhempi pähkäilee saman ongelman kanssa. Jos scifi kiinnostaa niin Kepler62 suosittelen. Siinä hyvä tarina ja paljon kuvitusta.
Meillä 10-vuotias lukemista inhoava tyttö houkuteltiin ensin Aku Ankka -lehtien pariin. Nyt on itse laajentanut siitä Neropatteihin ja Isämies-sarjaan.
Akkareilla mentiin eka, ja se oikeasti madalsi lukemisen rimaa. Nyt tyttö saa 5 e/kirja palkkiota ja lukee nyt kirjan kahdessa viikossa noin. Muuta viikkorahaa ei saa.
Vois kokeilla sellaisia lehtiä kuin Tähdet ja avaruus (Ursa), Historia, Tiede, TM ym. Erikoisjulkaisuja, joissa hienoja kuvia ja välillä myös pieniä uutisia. Ei oo niin väliä vaikka ei kaikkee tajuaiskaan, jos alkaa kiinnostaa, niin sen motivaation kautta ymmärryskin ja lukutaito kehittyy. :)
Hobitti - sinne ja takaisin. Tolkien.
Muummi-kirjat. Tove Janson.
Sarjakuvat.
Ihme rääkkääjä vauhdissa.
Ihminen ei pidä lukemisesta, niin sille haluaa jotain kirjaa.
Aku Ankka voi olla ihan hyvä ensimmäinen lukututtavuus. Suomalaisessa versiossa on aivan mahtavat kääntäjät.
Ainoat kirjat, joista itse innostuin lapsena olivat Taru sormusten herrasta, hobitti ja Harry Potterit. Aikuisena tullut sitten vähän laajennettua muihin kuin fantasia kirjallisuuteen.
Intiaanipäällikkö
Intiaanipäällikön kosto
Marsin valtiaat ym sarja, saman Burroughsin kirjoittamia kuin Tarzanit.
Jos tykkää kissoista niin Carbonel, sekä Carbonelin kuningaskunta. Nämä ovat aika ohuita kirjoja, ne lukee nopeasti ja ehkä se lukuinto siitä saa alkunsa.
Aloita siitä, että koko kesäksi pleikkarit ja vastaavat pois. Kännykkäaika ihan max 1h päivässä, mieluummin kännykkäkin rajatummaksi. Niin, että ehtii kerta kaikkiaan tylsistyä ja kyllästyä luppoaikaan ja siihen hetkeen ei tarjota mitään nopeasti palkitsevaa ja koukuttavaa viihdettä.
Tee lukupassi. 10 kirjaa ja sen jälkeen joku kiva, pojalle kannustava ja houkutteleva palkinto. Ehkä maauimalaan? Linssillä? Joku hänen himoitseman ostos?
Neropatin päiväkirjat on helppoja. Kapteeni kalsarit, Harry Potter, Lasse Maijan etsivätoimisto, ennätyskirjat, tietokirjat, Patet, Soturikissat, Pikku Vampyyrit...
Minulta myös ääni tietokirjoille, eritoten, kun poika on omatoimisesti ottanut käsiinsä tähtitieteen kirjoja ja lehtiä mökillä. Kaikkia ei vain kiinnnosta kertomakirjallisuus ja mitä tulee kielen kehitykseen, tärkeintä on lukeminen.
Menette kirjastoon katsomaan tähtitieteestä kirjoja ja joululahjaksi voisi ostaa jonkun tähtitieteen opuksen, jossa on paljon kuvia.
Tässä muutama tähtitieteen kirjaehdotus lapsille:
- Vastausten kirja lapsille (ja vanhemmille) - Ihmeellinen avaruus [Gina Misiroglu]
- Universumi [Heikki Oja]
- Avaruuslentäjän käsikirja [Jari Mäkinen]
- Zoomataan universumiin [Caleb Sharf]
- Tähtitiedettä kiireisille nuorille [Neil deGrasse Tyson, Gregory Mone]
- Avaruus [Dorling Kindersley]
- Todelliset taitajat-kirjasarjasta Avaruus [Joan Marie Galat, Munazza Alam]
- Rakettimatka avaruuteen [Tero Hiekkalinna]
Itsekin luen vain tietokirjallisuutta ja sarjakuvia, myös netistä paljon sellaisia teoksia, joita ei saa Suomesta. Jokaisella tietokirjoja lukevilla on yleensä se oma suosikkiaiheensa, niin myös minulla. Kannattaa keskittyä siihen, ainakin näin alkuun. Tähtitieteessäkin voi sitten syventää, jos jokin tietty asia kiinnostaa; tähdet, planeetat, astronautit, kuu, tietty muu planeetta jne.
Miksi kaikkien pitäisi tykätä kirjojen lukemisesta ?
Ihan täysi juntti olet, eiole kirjojen lukeminen tehnyt sinusta viisaampaa.
Harrastelee kuule just sitä mistä itse tykkää.
Mun 8-v tykkää tosi paljon Lasse-Maijan etsivätoimistoista. On lukenut niitä tosi paljon tämän kesän aikana. En itse tiennyt sarjaa ennalta, olivat koulussa lukeneet sitä ja innostui siellä. Löytyy sekä ruotsiksi että suomeksi.
Timo Parvelan Kepler -sarja tapahtuu avaruudessa.
Kyllä se ap:n poika on jo lukemista viiden vuoden aikana löytänyt. Ehkä. Ei tarvitse enää aloitukseen vastata. Eikä kannata suositella kirjoja ajalta, kun itse oli ala-asteella.
Ilkka Remeksen nuorten kirjat. Niissä seikkailee Aaro Korpi (noin 13-14 v kirjoissa). Luin itse ne juurikin ala-asteen lopulla.