IS:"Työmarkkinajohtaja Minna Helle (palkka 15 000€/kk) HS:lle: Kiky-tuntien tekemisen on jatkuttava"
Reilu "ihminen" vai mitä?
Kommentit (219)
Minusta koko kiky on naurettavan typerä ajatus. Mitäköhän se tekee työmotivaatiolle, työmoraalille ja työteholle, että työnantaja haluaa välttämättä jonkun lähinnä symbolisen parin minuutin takia näyttää työntekijälle keskisormea? "Lällällää, mä voinkin pakottaa sut ilmaiseksi ylitöihin, Suomen hallitus antoi mulle luvan siihen." Ja tämä siis kuuden minuutin takia? Sen sijaan, että pidettäisiin se kuusi minuuttia lyhyempi työaika ja näytettäisiin että kunnioitetaan ja arvostetaan työntekijöitä?
Herrat osaavat neuvottelustrategian. Tietävät kyllä, ettei kikytunteja suostuta jatkamaan, mutta niistä luopumalla suostutaan nollakorotuksiin palkassa.
Itse lisään aina sairaslomia jos palkankorotukset jäävät liian mataliksi. Viimeisen 15 vuoden aikana realipalkka on jatkuvasti laskenut. Sairaslomapäiväni vuodessa on nykyään suomalaisten keskimääräiset sairaslomapäivät 8 + omat realipalkan alenemisesta johtuvat 9. Eli yhteensä 17.
11 Sivua tyhjänpäiväistä suusta vaahtoamista ja uhoamista kuinka istutaan KIKY:t vessassa ja saikutetaan ym. Olemme kuitenkin edelleen täysin lähtöpisteessä, joka on se, että ketjusta tulee hyvin selväksi, että 9/10 kirjoittajasta ei ymmärrä millään tasolla mistä koko KIKY:ssä on kyse. Sääli sinänsä, kun kyse pitäisi olla aikuisista hyvän suomalaisen koulutuksen saaneista ihmisistä, mutta kun tekstejä lukee, niin aivotoiminta on tosiaan valtaosalla pikkulasten tasolla.
Jotta ei touhu mene aivan ajantuhlaukseksi, niin lisättäköön teille asiaan kuuluva sitaatti :
Matti Vanhanen "Miten avaat palkansaajan silmät siitä, että kikyn kaltainen toiminta on lopulta kaikkien ja erityisesti työttömien edun mukaista"
Mitä luulette Matti Vanhasen tuolla tarkoittavan? Pyyhkikää vaahto suusta ennen vastaamista.
Vierailija kirjoitti:
Herrat osaavat neuvottelustrategian. Tietävät kyllä, ettei kikytunteja suostuta jatkamaan, mutta niistä luopumalla suostutaan nollakorotuksiin palkassa.
Itse lisään aina sairaslomia jos palkankorotukset jäävät liian mataliksi. Viimeisen 15 vuoden aikana realipalkka on jatkuvasti laskenut. Sairaslomapäiväni vuodessa on nykyään suomalaisten keskimääräiset sairaslomapäivät 8 + omat realipalkan alenemisesta johtuvat 9. Eli yhteensä 17.
17+ - 20+ on itseasiassa normaali keskiarvo kunnan työntekijöillä. Ei sillä ole mitään tekemistä KIKY:n kanssa, vaan valitettavasti iso osa on kaltaisiasi laiskoja huonon työmoraalin omaavia loisia, jotka keksivät kyllä aina tekosyitä toiminnalleen. Typeryydessänne ette vain ymmärrä, että touhu johtaa ennemmin tai myöhemmin toimenpiteeseen, joka voi olla yt:t tai sitten aiemmin ehdotetun kaltainen ensimmäisen päivän omavastuu sairauspoissaoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17+ - 20+ on itseasiassa normaali keskiarvo kunnan työntekijöillä. Ei sillä ole mitään tekemistä KIKY:n kanssa, vaan valitettavasti iso osa on kaltaisiasi laiskoja huonon työmoraalin omaavia loisia, jotka keksivät kyllä aina tekosyitä toiminnalleen. Typeryydessänne ette vain ymmärrä, että touhu johtaa ennemmin tai myöhemmin toimenpiteeseen, joka voi olla yt:t tai sitten aiemmin ehdotetun kaltainen ensimmäisen päivän omavastuu sairauspoissaoloihin.
Jos sinun työntekijäsi ovat työmoraalittomia loisia, niin oletko miettinyt mitä se kertoo sinun taidoistasi johtajana? Etpä tietenkään. Suomalainen pomo pitää työntekijöitä pahimpina vihollisinaan ja ihmettelee mikä menee jatkuvasti pieleen. Kyllä se on työntekijän, yhteiskunnan, kohtalon ja jumalan vika, mutta peiliin ei katsota. Luoja paratkoon, siinä saattaisi oppia jotain - vaikka johtamistaitoja.
Kiky on ihan pelleilyä, työmaalla vietettyä aikaa tärkeämpi on se mitä työaikana saadaa tehdyksi.
Eniten tässä ketjussa huolestuttaa valtava väheksyntä ja suoranainen viha hyvin palkattua vaativaa asiantuntijatyötä tekevää _ihmistä_ kohtaan, tässä tapauksessa vielä urallaan varsin esimerkillisesti edenneen ja lasikattoja rikkoneen naisen osalta. Aika moni ihminen on siellä työnantajankin (tai valtion talouden) puolella miettinyt näitä juttuja, ja Helteelle maksetaan siitä että näitä näkökulmia tuodaan tehokkaasti esiin oikeissa paikoissa. Täältä saa sen kuvan kun koko kiky olisi Helteen joku henkilökohtainen sairas fetissi jolla rangaistaan suomalaisia työntekijöitä ihan vaan henkilökohtaisen tyydytyksen takia. Ihan samalla logiikalla toimii työntekijäpuoli, argumentit on vaan toiseen suuntaan (ja siitäkin maksetaan ihan kelpo korvaus edustajille).
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa kikyyn, mutta luuletteko te, että Helle on ihan vaan yksinään keksii mitä teknologiateollisuuden työnantajat vaativat ?
Aika äkkiä olisi entinen johtaja sooloilemalla.
Ei Riku Aaltokaan puhu omalla suullaan vaan kaikkien teollisuusliittojen mandaatilla.
Helteen liksalla ei myöskään ole mitään tekemistä asian kanssa yhtään sen enempää kuin oli Steven Elopinkaan aikoinaan minkään kanssa.
Tässä on kyse moraalista, eikä mistää Helteen omista keksinnöistä. Ei kai kukaan väitäkään, että EK:n juoksulikka olisi yhtään mitään itse keksinyt. Kyse on siitä, minkälaisella moraalilla entinen valtakunnasovittelija toimii ja puhuu juuri siinä asiassa, mitä itse oli sovittelemassa ja miten neuvottelujen voittanut osapuoli palkitsi hänet hyvästä neuvottelutuloksesta palkkioviralla välittömästi neuvottelujen jälkeen. Ei luulisi olevan otsaa puhua kyseisestä sopimuksesta yhtää mitään, kun hänen omat toimensa ko keississä ei kestä päivänvaloa missään muodossa. Sivistysvaltiossa hän olisi jo tiilepäitä lukemassa.
Palautetaanko ne lomarahat samalle tasolle ens kesänä? Tietääks kukaan? Pitäis saada mun uudet silmälasit. Loma rahojen korotuksia odottelen...
Kuka oikeesti tekee?! Vilpitön kysymys. Meillä varastolla jengi vain leimaa 6min myöhemmin. Töitä ei tee kukaan pidempään.
Kikyn aikana syntyvyys on laskenut nopeammin.
Miten aiotte huomiset kiky-minuutit käyttää? Perjantaina menin töiden jälkeen yhdelle kaljalle ja tulin vasta sen jälkeen leimaamaan itseni ulos. Siinä tuli koko viikon kikyt samalla kertaa.
Minä sanoin itseni irti 17v jälkeen tämän kikyn takia. Nyt valtio saa maksaa minulle koska olen sen ansainnut.
Heinäkuussa rouva sometteli Monacosta!
Vierailija kirjoitti:
Onko tää se sama joka loikkasi uudelle työnantajalle poljettuaan ensin valtakunnansovittelijana työntekijöiden työehtoja?
Just se.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dab356c9-f0cf-4a59-8d1f-357b79c18…
Mä vaan en tajua KIKY-pelleilyä, en sitten ollenkaan. Mutta hyvä kai jos 6 minuuttia pidempi pascatauko parantaa Suomen kilpailukykyä, vaikken sitäkään tajua.
Vierailija kirjoitti:
11 Sivua tyhjänpäiväistä suusta vaahtoamista ja uhoamista kuinka istutaan KIKY:t vessassa ja saikutetaan ym. Olemme kuitenkin edelleen täysin lähtöpisteessä, joka on se, että ketjusta tulee hyvin selväksi, että 9/10 kirjoittajasta ei ymmärrä millään tasolla mistä koko KIKY:ssä on kyse. Sääli sinänsä, kun kyse pitäisi olla aikuisista hyvän suomalaisen koulutuksen saaneista ihmisistä, mutta kun tekstejä lukee, niin aivotoiminta on tosiaan valtaosalla pikkulasten tasolla.
Jotta ei touhu mene aivan ajantuhlaukseksi, niin lisättäköön teille asiaan kuuluva sitaatti :
Matti Vanhanen "Miten avaat palkansaajan silmät siitä, että kikyn kaltainen toiminta on lopulta kaikkien ja erityisesti työttömien edun mukaista"
Mitä luulette Matti Vanhasen tuolla tarkoittavan? Pyyhkikää vaahto suusta ennen vastaamista.
No en todellakaan tiedä miten kiky on työttömien edun mukaista. Työnantaja sai kikyn myötä teetettyä lisää työtä ilman korvauksia niillä jo olemassaolevilla työntekijöillä, joten ei ole työttömiä tarvinnut senkään vertaa enää lisää työpaikoille palkata.
Kiky on yksinkertaisesti perseestä ja palkankorotukset saavat luvan maksaa nyt myös. Muuten lähtee mm. loputkin hoitajat alalta, viiminen sammuttakoon valot sunkin mummos hoitopaikassa. Heido.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää se sama joka loikkasi uudelle työnantajalle poljettuaan ensin valtakunnansovittelijana työntekijöiden työehtoja?
Juu sama tyyppi
Sulla lienee jonkinlainen syömisfiksaatio, kun jaksat nassuttaa kuvitteellisista lounaista ja kaffipullista.