Voiko lasun tehdä jos tietää että iso lapsiperhe asuu todella ahtaasti?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa. Terveisin 5 henkilöä 52 neliön kaksiosta erittäin kalliilta ja hyvältä asuinalueelta Helsingistä.
Joudut tekemään lasun melkein koko rakennuksesta, muissakin vastaavissa asunnoissa asuu lapsiperheitä. Varakkaita ja koulutettuja perheitä, jotka ovat ostaneer kämppänsä (n 500 000 euroa) itse, eivät saa tukia ja haluavat asua huvän koulupiirin alueella, jotta lapsi pääsee sinne ja saa kaveripiirin hyvän alueen hyvistä perheistä.Missä ap itse asut?...
Teillä on minusta tilava asunto.
Rikkaus ei tee perheestänne hyvää, eikä tietty koulu, jossa on rikkaita. Ihmisarvo ei ole kiinni tuollaisista asioista. Eikä omistusasuminen tee ihmisestä arvokkaampaa.
Tämä rikas haluaa että hänen lapsensa verkottuu toisten rikkaiden kanssa että pääseisi joskus viiden hengen perheen kanssa 52 neliön asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa. Terveisin 5 henkilöä 52 neliön kaksiosta erittäin kalliilta ja hyvältä asuinalueelta Helsingistä.
Joudut tekemään lasun melkein koko rakennuksesta, muissakin vastaavissa asunnoissa asuu lapsiperheitä. Varakkaita ja koulutettuja perheitä, jotka ovat ostaneer kämppänsä (n 500 000 euroa) itse, eivät saa tukia ja haluavat asua huvän koulupiirin alueella, jotta lapsi pääsee sinne ja saa kaveripiirin hyvän alueen hyvistä perheistä.Missä ap itse asut?...
Teillä on minusta tilava asunto.
Rikkaus ei tee perheestänne hyvää, eikä tietty koulu, jossa on rikkaita. Ihmisarvo ei ole kiinni tuollaisista asioista. Eikä omistusasuminen tee ihmisestä arvokkaampaa.
No jopa on lapsellista höpötystä.
Hyvässä koulussa on hyvä opetus, kunnon tilat, kaikki kunnossa.
Ja kyllähän se vuokra-asuminen on monesti vain merkki saamattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen yksi määritelmä ahtaalle asumiselle on seuraava:
"Kotitalous asuu ahtaasti, jos sen käytössä olevien asuinhuoneiden määrä jää alle sen määrän, jonka se tarvitsisi rakenteensa perusteella. Asuinhuoneiden laskennalliseen tarpeeseen vaikuttavat jäsenten lukumäärä, lisäksi 18 vuotta täyttäneiden henkilöiden parisuhteessa oleminen ja 12-17-vuotiailla henkilöillä sukupuoli. Kotitalous tarvitsee yhden erillisen huoneen lisäksi vähintään yhden huoneen kahta henkilöä kohti. Poikkeuksena ovat 18 vuotta täyttäneet, ilman paria olevat henkilöt ja 12-17-vuotiaat, eri sukupuolta olevat henkilöt, joille se tarvitsee huoneen henkilöä kohti"
Jos äiti haluaa tunkea viisi lasta reiluun pariinkymmeneen neliöön niin kai hänellä nyt on oltava oikeus sellaiseen.
En ikinä tunkisi perhettäni 2+2 50 neliön kaksioon enkä todellakaan maksaisi siitä kaksiosta puolta milliä.
Ei vaikka olisi mikä koulupiiri. Jotain rajaa ja realismia. Ihan kidutusta varsinkin jos lapset ovat jo koululaisia tai teinejä. Ja pari elukkaa siihen päälle niin maanpäällinen helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla jos asuu kolmen huoneen heikkotuloinen perhe ja 5 lasta niin saavat isomman kämpän.
Mutta jos omistaa jotain omaisuutta, josta ei halua luopua, ei saa sossutukia.
Suuri afrikkalaisperhe asuu Suomessa sossutuilla väljästi, kun taas suomalaisperhe, jolla on omaisuutta, joutuu asumaan ahtaasti omistus asunnossaan.
En nyt pitäisi saavutuksena asua lapsiperheenä kaksiossa. Itse asuisin tuossa tilanteessa mielummin vuokralla isommassa kodissa. Onneksi oli varaa ostaa isompi ja toimiva koti...lapsilla omat huoneet, 2 kylppäriä ja iso keittiö ym. Ei sitä palatsia tarvitse mutta tilaa hengittää ja elää edes pitää olla.
No jos on omaisuutta niin miksi ei käytä sitä sitten asumiseen? Ihan asutaan mekin tarpeeksi isossa asunnossa ja emme saa mitään tukia eikä olla niitä vaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kotitalous asuu ahtaasti, jos sen käytössä olevien asuinhuoneiden määrä jää alle sen määrän, jonka se tarvitsisi rakenteensa perusteella. Asuinhuoneiden laskennalliseen tarpeeseen vaikuttavat jäsenten lukumäärä, lisäksi 18 vuotta täyttäneiden henkilöiden parisuhteessa oleminen ja 12-17-vuotiailla henkilöillä sukupuoli. Kotitalous tarvitsee yhden erillisen huoneen lisäksi vähintään yhden huoneen kahta henkilöä kohti. Poikkeuksena ovat 18 vuotta täyttäneet, ilman paria olevat henkilöt ja 12-17-vuotiaat, eri sukupuolta olevat henkilöt, joille se tarvitsee huoneen henkilöä kohti"
Mielenkiintoinen määritelmä.
Ne 18-vuotta täyttäneet on vapaita lähtemään omaan asuntoon heti huomenna. Eikä varmasti ole yksi ja kaksi perhettä joissa sisarukset jakaa huonetta. Ahtaasti asutaan koko suomi.
Mulla muuten oli pyykkiteline olkkarissa kun asuin yksin 55m2 kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on seitsemän henkeä pienemmässä asunnosssa kuin teillä eikä "erittäin kalliilla ja hyvällä asuinalueella Helsingissä", mikä sinulle tuntui olevan aivan olennaisen tärkeää mainita.
ap
Jos asuvat huonossa vuokra-asunnossa, lasun ansioista voisivat saada isomman ja paremman asunnon, jos seudulla on kova pula hyvistä vuokra-asunnoista. Tuskin sossu edes huokaisi, jos tekisit saman ilmoituksen kalliin alueen hyvinkouluttautuneiden ja hyvätuloista kalliista mutta pienestä asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis määritelmä, ei mikään säädös, että näin ahtaasti ei saisi asua. Entiseen aikaan saattoi iso perhe asua pienessä rintamamiestaloa pienemmässä mökissä. Eräs tuntemani noin 50 neliön kaksihuoneisessa talossa, pihassa ulkohuussi ja sauna.
Tee jos olet varma että perheelle järjestyy isompi asunto ilmotuksesi takia.
Jos lapset sijotetaan muualle tilanpuutten takia niin mietippäs kahdesti.
Tässä maailmassa kaiken suhteen ollaan pikkuhiljaa menossa huonopaan suuntaan.
Tulevat eläkkeet, työpaikat, köyhyys jne.
Myös tämä ahdas asuminen oli ihan standardi vielä 70 luvulla.
Tulevilla sukupolvilla tulee olemaan vielä huonommin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vissiin lapset jotenkin vajaataitoisia, kun tarvitsevat erityisen hyvän koulun pärjätäkseen. Minun vanhemmat asuivat halvassa kaupungissa halvalla alueella. Ostivat itse asunnon (markka-aikaa, vain reilu 20000€). Vaikka koulu oli ihan tavallinen, opin asiat hyvin. Nyt olen apulaisprofessori, eli ihan varakas, ja asun halvalla alueella tilavasti. Lapset menee lähikouluun ja kaverit on niitä kenestä itse tykkäävät.
Tottakai voi, minun lapsesta tehtiin lasu kun ei ollut kännykkää mukana koulussa. Lapsi oli toisella luokalla silloin. Sitten oli tunnilla pyörinyt tuolilla, siitäkin tehtiin lasu. Kaikesta voi tehdä lasun. Rohkeasti vaan. Meille niitä tuli parhaimmillaan kolmekin viikossa yhdestä ja samasta lapsesta ja syyt oli tätä luokkaa.
Isoperhe voi asua ahtaasti jos isoperhe itse on tyytyväinen. Isoperhe on ihanaa ja kaikki on tapauskohtaista. Elä tee ilmoitusta isoperheestä.
Vierailija kirjoitti:
Aika ahdastahan tuo on, jos viisi henkilöä on ahtautunut johonkin 50 neliön kaksioon. Veljeni asuu sellaisessa ihan yksin ja käy junalla Helsingissä töissä (15 minuutin matka junalla). Ei ihan avaudu minulle, miksi on niin tärkeää asuta ahtaasti Helsingissä, kun reunoilla on tilaa ja halvempaa.
Tunnen kuitenkin perheen, jossa 70 neliön kolmiossa asuu kuusihenkinen perhe, ja vanhin lapsista ainakin kärsii asiasta ja paljon. Hän jakaa huoneensa kahden sisaruksen kanssa, vanhemmat ja 2v nukkuvat toisessa makuuhuoneessa. Huoneeseen mahtuu juuri ja juuri kerrossänky ja sellainen vedettävä alasänky, jossa 4v nukkuu sekä pieni hyllykkö, jossa jokaiselle lapselle on pari hyllyä tavaroilleen. Koululainen tarvitsee enemmän tilaa ja rauhaa. Läksyt hän tekee toki keittiössä, mutta ei kuulemma kehtaa tuoda kavereita kotiin, kun on niin ahdasta ja sisarusten lelut aina levitettynä kaikkialla. Sauna toimii vaatehuoneena, pyykkitelineitä on olohuoneessa, samoin silityslauta, sillä kylppäri on pieni, asunnossa ei ole kodinhoitohuonetta eikä vaatehuonetta, ja makuuhuoneissa on kummassakin yksi hyllykaappi ja yksi tankokaappi. Jokasella lapsella on vaatekaapista kaksi hyllyä vaatteilleen, tankokaapissa on ulkovaatteita (esim. talvivaatteet, jos on kevät/kesä). Täytyy sanoa, että monesti mietin tätä 11-vuotiasta, joka on nyt neljän vuoden ajan valittanut, ettei haluaisi asua näin ahtaasti.
Tuossa nyt vanhemmat ajattelevat tyhmästi. Miksi olohuone pidetään tyhjillään ja miksi ihmeessä edes olohuonetta tarvitaan? Vanhemmat voivat siirtää sänkynsä ja kaksivuotiaan olohuoneeseen. Näin kolmelle lapselle jää kaksi makuuhuonetta. Pienemmän makuuhuoneen voi antaa vanhimmalle lapselle ja isompaan majoitetaan kaksi lasta. Kun 11-vuotiaalla on oma huone, niin sinnekö ei voi kavereita tuoda? Sen lisäksi lapsi ei tajua, miten paljon asuminen maksaa.
Tietenkin voi tehdä lasun.
Yleensäkin, jos mietityttää, voiko jostain tehdä lasun vai ei, niin parasta vain suoraan tehdä se lasu. Kyllä ne ilmoituksen käsittelijät sitten arvioivat, miten asiaan on syytä puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Eli 10 neliöö per henkilö? No, nykyajan asunnot on sitte kaikki liian pieniä, jos lapsia on enemmän kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi tehdä lasun.
Yleensäkin, jos mietityttää, voiko jostain tehdä lasun vai ei, niin parasta vain suoraan tehdä se lasu. Kyllä ne ilmoituksen käsittelijät sitten arvioivat, miten asiaan on syytä puuttua.
Tällaisen neuvon voi antaa vain täydellinen puupää.