Teiniä kiusattiin somen ja blogin takia
Nyt 15-vuotias tyttöni aloitti 7. luokalla kirjoittamaan blogia ja tykkäsi siitä tosi paljon. Samaan aikaan piti Instagramissa niitä livelähetyksiä joita katsoi myös hänen luokkakaverit.
Yhtäkkiä ei enää viihtynyt koulussa, mutta ei kertonut syytä. Eilen kuitenkin puhuimme ja tyttö sanoi että hänelle oli aikoinaan naurettu ja v*ttuiltu sen takia että hän piti instagram liveä ja tykkäsi julkaista muotikuvia blogissaan ja instagramissa. Sen takia jäi myös luokan ryhmähengen ulkopuolelle ja kukaan ei oikein tykännyt hänestä
Eilen tyttö aloitti kuitenkin lukion ja kertoi iloisena koulupäivän jälkeen että kukaan ei ollut irvaillut hänen blogistaan, josta oli kertonut muille ryhmässään oleville. Olin tosi iloinen kuullessani tämän. Ja samaan lukioon ei tullut kuin pari henkilöä edelliseltä luokalta.
Onko teidän mielestä jotenkin noloa tai huvittavaa jos teini-ikäinen haluaa panostaa sosiaaliseen mediaan? Tai oliko vanhojen luokkalaisten käytös hyväksyttävää?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
jos itse tunkee someen,niin paras kantaa seuraukset myös.
Oon ihan samaa mieltä tästä! Ihan mitä tahansa saa turauttaa kenen tahansa someen kommentiksi miettimättä hetkeäkään, miltä se muista tuntuu, tai toki saa myös ihan oikeassa elämässä kiusata somejulkaisuista. Kaikki julkaisijan vika.
Vierailija kirjoitti:
ai somessa oleminen oikeuttaa kiusaamaan :D mitä vikaa siinä on jos joku haluu pitää just vaikka ig-tiliä ja jakaa sinne asioita mistä tykkää
Mä sanoin mun tytölle, että instaan/tubeen ei julkaista mitään henkilökohtaista. Ei naamakuvia, ei mitään. Syy on ihan se, että nuorella on tarpeeksi muutenkin murehdittavaa ulkonäkönsä takia murrosiästä johtuen. Hänellä on siis instatili ja tubekanava, mutta hän julkaisee vain ja ainoastaan tekemiään kuvisjuttuja siellä. Ja olen painottanut sitä myös, että KAIKKI mitä julkaiset, pysyy ikuisesti netissä. Ja kaikki palaute siellä ei ole positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai somessa oleminen oikeuttaa kiusaamaan :D mitä vikaa siinä on jos joku haluu pitää just vaikka ig-tiliä ja jakaa sinne asioita mistä tykkää
Ei se oikeuta, mutta silti sitä tapahtuu. Halusit tai et.
No on se vähän outoa ja noloa että 15v pitää jotain muotiblogii :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeuta mutta altistaa kiusaamiselle. Kyllähän sen yhden bloggaajan tyttäretkin haukuttiin rumiksi, kun äiti julkaisi tyttöjen kuvia blogissaan.
Tarkennan vielä että koskaan kukaan ei haukkunut tytön ulkonäköä, vaan sitä että hän puhui livessä puhelimen kameralle. Muiden mielestä se oli jotenkin hauskaa ja noloa vaikka heidän seuraamat tubettajat tekevät ihan samaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä että koskaan kukaan ei haukkunut tytön ulkonäköä, vaan sitä että hän puhui livessä puhelimen kameralle. Muiden mielestä se oli jotenkin hauskaa ja noloa vaikka heidän seuraamat tubettajat tekevät ihan samaa.
Ap
Näinköhän tämä on ihan koko totuus kuvion takana...
Itse olen sanonut lapselleni että KOSKAAN ei ketään haukuta netissä eikä oikeassa elämässä. Jos jonkun jutut vaikka somessa ei kiinnosta, niin niitä ei ole pakko seurata.
Harmi vaan että näin ei ole kaikilla, kun aikuisetkin kuluttaa aikaansa julkkisten haukkumiseen ja lyttäämiseen.
Jestas mitä vastauksia.
Mutta minä vastaan ap:n kysymykseen. Ei, ei todellakaan ollut luokkalaisten käytös hyväksyttävää. Aivan sama mitä joku toinen tekee, niin se ei oikeuta kiusaamaan ja irvailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Katsoitko itse niitä videoita?
Eihän se oikein ole, mutta myönnän itsekin nauravani välillä sille pätemiselle jota noissa kanavissa esiintyy paljon. Se kuinka asiat esittää vaikuttaa paljon vastaanottoon. Tyttäresi on tykännyt jatkaa ilmeisesti kuitenkin eikä anna toisten ilkeilyn vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs noloo siinä on?
Miten 15 vuotias voi olla menossa lukioon??
Vierailija kirjoitti:
Siten, että on syntynyt loppuvuodesta...🙄
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikka mennyt vuotta aikaisemmin tai ei ole vielä täyttänyt 16...
Toi someen tunkeminen on vähän sama kuin joku päiväkoti-ikäinen tenava tulee selittämään sulle jotain tekemisiään, joista et ymmärrä yhtikäs mitään ja toisaalta ne ei kiinnosta pätkääkään.
No on siinä se ero, että somesta ei ole pakko mitään katsoa, mutta sille tenavalle ei oikein voi sanoa pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ihmettelet tuota ja toisessa ketjussa ihmetellään miten vanhemmat eivät vie 6-vuotiasta kouluun ensimmäisenä koulupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
ja on se vähän outoa ja noloa että joku ylipäätään kirjoittaa "muotiblogii"