Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on niin vaikeaa ajoittaa lomamatkat koulujen loma-ajalle?

Vierailija
09.08.2019 |

Juuri oltu kaksi kuukautta kesälomilla ja silti ollaan varattu lomamatkoja juuri tähän koulun alkuun. Miksi?

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tuplasti halvempaa koulujen lomien ulkopuolella

2. Vanhemmat ei välttämättä saa lomia koulujen lomien kanssa yhteen

3. Koulujen kesälomien aikaan on niin helvetin kuuma kaikkialla, että ei mitään järkeä mennä yhtään alemmas maapallolla. Talvilomalla taas Euroopassa on niin kylmä, että pitäisi lähteä johonkin Kaukomatkalle = kallista.

Toki rikkailla se on rahan puolesta se ja sama milloin ja minne menee, mutta valtaosa meistä ei ole rikkaita.

Vierailija
242/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla kerran vuodessa järjestettävä suuri harrastustapahtuma osui valitettavasti juuri tähän saumaan. Yleensä ei. On koko perheelle tärkeä harrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toisten lasten koulunkäynti nyt näin paljon huolettaa? Hoitakaa jokainen omanne kuten tykkäätte. Jos ootte sitä mieltä että lapset ei voi olla yhtään ylimääräistä pois koulusta jäämättä jälkeen, niin lomailkaa sitten koulujen loma-aikoina. Ja te jotka ootte sitä mieltä ettei haittaa pitää välillä omia lomia, niin sitten pidätte! Miten tällainen voi olla ongelma?

Vierailija
244/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko reissata? Ja kyllä ne ekat viikot on tosi tärkeitä koulussa. Ulkomaanmatka lapselle tai nuorelle ei ole ollenkaan välttämätöntä, mutta koulussa viihtyminen ja porukoihin sisään pääsy on tosi tärkeää. Kannattaa ajatella sen koululaisen näkökulmasta eikä itsensä.

Meidän lasten koulussa ensimmäinen viikko on pelkkkää lässytystä ja leikkimistä. Koulupäivät kestävät hurjat 3 tuntia. Ihan hyvin olisi ekan viikon voinut olla pois koulusta, kun siellä ei tehdä mitään järkevää. Samat vanhat kaveritkin on lapsilla siellä, joten mistään eivät jää paitsi. Lukujärjestyksiä aletaan noudattamaan vasta ensi viikon keskiviikkona.

Vierailija
245/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään vaikeeta oo! Ei vaan huvita lähteä kesällä etelään. Silloin mökkeillään!

Vierailija
246/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan ihan joka työpaikassa ei voi lomailla heinäkuuta. Enemmän ihmettelen näitä ala-asteen luokanopettajia, jotka lähtevät marraskuussa pariksi viikoksi lomamatkalle. Eikö heidän nyt pitäisi saada noi lomansa (ja lastensa lomat) osumaan koulujen loma-ajalle?

Opettajille ei yleensä myönnetä lomaa koulun loma-aikojen ulkopuolella.

Oikeasti? Sukulaisope tekee lähes joka vuosi syksyllä tai keväällä koulun loma-aikojen ulkopuolella viikon ulkomaan reissun.

Vierailija
247/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminäminäminä, minä VOIN. Kun minä päätän niin meidän perttijustiina on pois koulusta just silloin kun minä haluan

So? Käykö kateeksi vai?

Vierailija
248/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminäminäminä, minä VOIN. Kun minä päätän niin meidän perttijustiina on pois koulusta just silloin kun minä haluan

So? Käykö kateeksi vai?

Mun mielestä se on vaan moraalisesti väärin. Piittaamatonta.

-eri

Vierailija
249/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu voisi periaatteessa olla myöntämättä loman vaan yksikään koulu ei näin toimi.

Periaatteessa, joskin sillä ei olisi mitään merkitystä mihinkään.

Vierailija
250/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, just näin. Minä haluan parhaat lomat, minä haluan halvemmalla kuin muut, minä menen minne huvittaa ja milloin huvittaa. 

Tää pullamössöperseily sais jo loppua Suomessa kaikilla tasoilla. Säännöt on tehty noudatettaviksi, eikä mitään porsaanreikiä etsitä joka asiassa.

Juu joka asiassa ei etsitä, samaa mieltä! Mutta tää on asia jolla ei oo mitään merkitystä! Nyt ei puhuta mistään vilpistä tai rikoksesta. Ei edes tarvitse etsiä mitään porsaanreikiä! Sillä ei oo mitään väliä miten lapsi peruskoulun oppimäärän oppii, kunhan vanhemmat huolehtii että oppii! Suomessa EI ole koulupakkoa! Ainoastaan oppivelvollisuus!

Vierailija
251/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So? Käykö kateeksi vai?

Mun mielestä se on vaan moraalisesti väärin. Piittaamatonta.

-eri

Miksi? Mitä pahaa siinä on?

Vierailija
252/252 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkaillessa oppii varmasti aina jotain mutta ei välttämättä sen opetussuunnitelman mukaisesti. Minua ei häiritse viikon lomamatkat, ei ainakaan toukokuun vikalla viikolla, jolloin yläkoulussa opetusta ei enää ole vaan erilaisia teemapäiviä, mutta tosi harva lähtee toukokuun viimeisellä viikolla. Sen sijaan ihan tyypillistä on, että poissa ollaan esim. joulukuu tai maaliskuu ja sitten palattua ihmetellään, että on tämä koulu kummallista, kun lapsella on kahdeksan koetta yhden viikon aikana.

Meillä on lukuvuoden aikana viisi jaksoa, joiden aikana opiskellaan tiiviisti tiettyjä oppiaineita. Jos oppilas on poissa neljä viikkoa, se on 2/3 jakson tunneista ja numero näyttää sitten sen mukaiselta. Harva oppii yläkoulun matematiikkaa tai äidinkieltä lomamatkallaan, ei ehkä löydy tietoa toiseen maailmansotaan tai biologian banaanikärpästen risteytymiseen kemiasta ja fysiikasta nyt puhumattakaan. Typerintä ikinä on lähteä perheen parissa 2-6 viikon matkalle ysiluokan keväällä. Tällaisenkin tapauksen tiedän ja kas kummaa, kun päättötodistus oli heikko. Kaikki valtakunnalliset ovat keväällä, opettajat pitävät kokeita ja arvioivat töitä juuri keväällä ja päättötodistuksen arvosanat tulevat monessa aineessa periaatteella "päivän kunto" eli tarkoittaa siis sitä, että vaikka huomioidaan koko lukuvuosi, niin ei voi saada kovin hyvää arvosanaa, jos viimeisimmät asiat eivät ole hallussa.

Toisaalta se ei ole minulta muuten pois kuin ylimääräisenä työnä, kun väsään näille poissaolijoille omat kokeet (voi kun olisivatkin aina samaan aikaan poissa, vaikkapa ne, joita nyt haluttaa olla poissa kouluaikoina voisivat olla vaikka kaksi viikkoa maaliskuussa ja kaksi viikkoa marraskuussa), kirjaan ylös tehtävät ja yritän sitten pommittaa seuraavat viikot vanhempia rästitöistä, joita lapsi ei saa tehtyä, kun ei osaa, ei pysty, ei jaksa jne.

Tyypillistä onkin, että ne hyvät oppilaat ovat harvoin poissa, erittäin harvoin, koska koulu on heille tärkeää ja he kokevat poissaolot hankalina. Sen sijaan lusmut ja laiskat matkustavat poikkeuksetta loma-aikojen ulkopuolella, ja vanhemmat vaativat tukitoimia, erityisopettajan apua ja tukiopetusta, kun Thaimaassa ei opittukaan derivoimaan tai tekemään esitelmää kylmän sodan kriiseistä. Ai kumma, kun ei edes sijamuodot jäänyt päähän siellä hiekkarannalla lojuessa eikä osunut päähän edes naapurivaltiot maantiedon tuntia varten, kun oli kiireempi sukeltaa vedessä.

Kuinkas retuperällä peruskoulu on nykyään, jos muutaman viikon poissaolo kaataa koko tulevaisuuden nuorelta? 

Itse olin aikanani 3-4 viikkoa /lukuvuosi ylimääräistä pois koulusta, ihan vain lomalla. 1-2 viikkoa syyslukukaudella ja 2 viikkoa kevätlukukaudella. Joskus useamminkin. Olin kovin keskinkertainen koulussa ja varmasti menin kouluhommissa siitä mistä aita on matalin. Mutta kappas vaan, silti peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli lähempänä ysiä kuin kasia, lukioistakin valmistuin hyvin arvosanoin. Eikä tämä aikuiselämäkään ole mitenkään pöllömmin mennyt tähän mennessä. Peruskoulusta pääsin 11 vuotta sitten. 

Vaikka olenkin periaatteessa loma-ajan matkailun kannattaja, niin ihmettelen kyllä myös tätä. Onko koulu ja elämä pilalla, jos sattuu olemaan sairaana juuri 9. keväällä vaikka viikon? Sairaana opiskelu joka tapauksessa vielä haastavampaa kuin siellä lomarannalla!  

Loma-ajankohdan pystyy aina jollain tavoin valitsemaan. Sairaaksi tulemista ei valita, vaan se on välttämätön paha. Sitä suuremmalla syyllä lomat pidetään loma-aikoina, koska välttämättömiä poissaoloja tulee muutenkin.

Minusta tuo 3-4 viikkoa omaa lomaa joka vuosi kuulostaa itsekkäältä. Voisi melkein verrata työpaikkaan, jossa joku pitää ylimääräistä lomaa joka vuosi 3-4 viikkoa ihan vaan koska sattuu selviytymään töistään keskinkertaisesti. Ei siinä mitään, jos se kuuluu työpaikan sääntöihin, mutta jos yhteiset säännöt on jotain muuta, niin ei niistä silloin pitäisi voida sooloilla omien mielihalujen mukaan.

No jos koulu on aikanaan antanut ylimääräistä vapaata noinkin paljon, niin ei se mitään yhteisistä säännöistä poikkeamista silloin ole. Koulu voi antaa myös kieltävän vastauksen oppilaan lomahakemukseen. 

Siitähän juuri on kyse, että koulun ei pitäisi antaa myöntäviä vastauksia, koska loma-vaihtoehtoja on niin paljon muutenkin.

En oo kyllä kuullut että joku ei olisi koulun puolesta saanut lupaa lomaan. Ei se lomailu opettajia haittaa, mutta toisten lasten vanhempia näköjään sitäkin enemmän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme